Er forum bare for kverulanter og bøller?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by furu »

Jeg må passe meg for å svare på slike ting, men denne ble så personlig at jeg må forsvare meg.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by kevin »

Tror det er smart nå. Ikke at du har sagt eller skrevet noe feil, men det blir fort feil fokus her. Og det var vel det noen ville
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by CharlieB »

Enig, det var faretruende nær at det ble en perfekt illustrasjon på at anonymitet ikke har noe med saken å gjøre. Nummeret før det tok av det der, jeg hadde lyst til å kommentere den saken selv i går. Det er nok ett eksempel på at folk som ikke har peiling ikke ser skogen for bare trær, følgelig så er det trærne sin feil og de som må vekk.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by furu »

Mener selv at jeg holdt meg saklig og innenfor grensene. Har fått en del "nettoppmerksomhet" de siste dagene :lol: men jeg har samtidig klart å få ut litt informasjon om meg og hva jeg holder på med. Forhåpentligvis klarer folk å se det.

Da sier jeg god helg og vurderer sterkt å bare ta en nett- og forumpause i helgen :D Roe ned......slappe av.......
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by CharlieB »

furu wrote:Mener selv at jeg holdt meg saklig og innenfor grensene. Har fått en del "nettoppmerksomhet" de siste dagene :lol: men jeg har samtidig klart å få ut litt informasjon om meg og hva jeg holder på med. Forhåpentligvis klarer folk å se det.
+1 for sakligheten, det er andre som har bidratt med usaklighetene..
furu wrote:Da sier jeg god helg og vurderer sterkt å bare ta en nett- og forumpause i helgen :D Roe ned......slappe av.......
Det skal jeg tro når jeg ser det ....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by kevin »

Gidda ikke skrive noen ting, det har lite for seg. Ser at det har kommet et par litt mer reflekterte innlegg, men det hjelper lite.

Hvis du tar pause i helga Furu, så kan det hende jeg tar deg igjen... ;)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by CharlieB »

Nei, løpet er nok kjørt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by kevin »

Ser at Fredrik Kracht har skrevet gjesteinnlegg hos Norsk Golf om samme temaet. Er det "ta de fæle forumdeltagerne-året" i år?
Last edited by kevin on 16 Mar 2012, 11:56, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by furu »

På tide noen setter fokus på det positive ved forum.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by CharlieB »

+1 til det.

Jeg skjønner at folk blir forbannet og lei når de får anonym dritt slengt etter seg, men skal forumene leve og terskelen for å ytre seg i det hele tatt være lav nok, så må også anonymiteten være der. Jeg tror det hadde vært like mye drittkasting uten anonymitet på de sidene hvor dette er ett problem. Jeg skulle gjerne likt å se om noen faktisk har undersøkt dette og kan underbygge påstandene. Det er veldig lett å peke på anonymitet som problemet, når uvitenhet og idioti like gjerne kan pekes på.

For egen del så er ikke anonymitet så viktig, men det er garantert andre her inne hvor anonymitet er en forutsetning for å kunne delta i det store og hele.

Ett forum får de brukerne det fortjener, er brukerne noenlunde oppegående og interessert i å diskutere, svare på spørsmål og ikke minst lytte så kan det bli veldig bra.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by Zeph »

barcentrale wrote:Det er vel noen gyldne regler hvis man skal være moderator:

1) Moderator skal være 100% anonym
2) Moderator skal ikke delta aktivt i debattene

Her synder alle norske golfforum!
Kvar fant du desse? Eg har endå til gode å oppleve eit forum der moderatorar ikkje deltar aktivt i debattar. Noko anna er etter min meining tåpeleg. Eg er sjølv moderator på nokre forum og har aldri hatt problem med den kombinasjonen.
Kor vidt ein er anonym har ikkje noko med saken å gjere, det er noko kvar enkelt må velje, uavhengig av om ein er moderator, admin eller brukar.

Eit forum vil alltid tiltrekkje seg dei som vil krangle, dei som går mot straumen uansett og dei som berre er ute etter å gjere faenskap. Heldigvis er fleirtalet oppegåande personar som er i stand til å diskutere sakleg og høfleg. Stemninga og tilstanden på eit forum er avhengig av kva innsats som blir lagt ned av moderatorane og kva retningslinjer som gjeld. Enkelte forum har ganske slappe haldningar, som fører til mykje skitkasting og dårleg stemning, mens andre har gode retningslinjer og moderatorar som handhev desse.

Du vil aldri unngå kverulering og krangling på nett. Det er snakk om kva linje eigaren vil legge og kor godt det blir moderert.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by GunnarBull »

Jeg har akkurat "syndet" og postet et særdeles langt innlegg på Golfsiden.com, hvor jeg forsøker å få Ramnefjell til å innse at forumet hans råtner på rot hvis han ikke gjør noe med det. Jeg poster ikke en kopi her da innlegget er stilet til Ramnefjell og til en viss grad irrelevant for Golfsnakk.

Poenget passer derimot godt til temaet for denne tråden. Jeg synes det er trist å se utviklingen på GS-forumet. Spesielt trenden i det siste, hvor noen skriver innlegg under andre navn som faktisk eksisterer, og det ser ikke ut til at AR gjør noe med det heller. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være straffbart å utgi seg for å være en annen person på denne måten, og hvis denne utviklingen får slå rot, kan jeg heller ikke skjønne annet enn at Golfsidens forum er i ferd med å skyte seg selv ikke bare i beina, men rett i hjertet.

Jeg er veldig enig med Zeph over her i at et forums kvalitet er avhengig av moderator og teknisk løsning. Sånn sett fungerer heldigvis Golfsnakk godt, og det forklarer jo også med få ord hvorfor Golfsiden sliter.

Nå reagerer kanskje de av dere som kjenner meg fra før på at jeg faktisk skriver på Golfsiden idetheletatt, med tanke på de feidene jeg har hatt med AR gjennom tidene. Til dere må jeg bare si at jeg ikke har noen fullgod unnskyldning. Golfsiden er tross alt en institusjon i Golf-Norge, og forumets herlige intuitive form ville jeg faktisk savne om det forsvant.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by kevin »

Veldig bra innlegg GB, imponert :D

Men jeg tviler sterkt på at det hjelper dessverre. Jeg tittet gjennom de siste trådene og så det du mente med å poste innlegg i andres navn, det er jo bare tragisk. Det som skjer er at de innleggene blir slettet uten videre handling, og så går livet videre som "vanlig"
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by GunnarBull »

Mulig du har rett, Kevin. Men jeg tenker egentlig mer på de mulighetene for destruktiv atferd som faktiske er tilgjengelige på et sånt forum uten sikkerhetsnett.

Hvem som helst kan i dag poste innlegg under andres navn og presentere kompromitterende opplysninger som kan være svært ødeleggende for de det gjelder. Og med én moderator som selvfølgelig ikke alltid er tilgjengelig, kan et slikt innlegg bli stående opptil flere dager.

Jeg er slett ikke sikker på om Ramnefjell er klar over det ansvaret han faktisk ville fått - om ikke juridisk så ihvertfall moralsk - i en sånn situasjon.

Mulig jeg overdriver dette, men jeg blir utrolig provosert av at folk med psykopatiske tendenser faktisk gis slike muligheter uten å måtte stå til ansvar for det.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by Smilende Sam »

Kloke ord fra GB. Meget kloke ord.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by kevin »

Når jeg leser svarene fra AR så har jeg liten tro på at han tar det ansvaret. Det er langt fra første gang dette har blitt tatt opp og foreslått. Det er langt fra første gang enkeltpersoner blir hengt ut, og det går ofte utover de samme hver gang av det jeg har sett.

Er helt enig i at en skikkelig moderator (les: flere) og en god teknisk løsning vil være veien å gå. Men man skal huske at forumet på golf.se hadde registrering og mange av "bøllene" var kjente for moderatorene. Det var en type mennesker som gikk svært langt i å påvirke hvordan forumet skal se ut, gjennom å kontakte moderatorer direkte både på email og tlf, natt og dag. Egentlig ikke så ulikt historien om Scangolf, selv om man ikke hadde påkrevd registrering der. Men de verste "bøllene" der var kjente for de fleste, og opptrådte på samme måte.

Mitt råd vil være å innføre en god teknisk løsning for registrering, slik at man lett kan blokke id`er som ikke oppfører seg. Samt utvide "moderator-staben" til mer enn 1 person. En rapporteringsknapp for innlegg som går over streken(slik golfsnakk har). Tror de faste brukerne vil bruke forumet like mye som før, tror de fleste vil være glad for det.

PS! et svært interessant poeng er det Sam nevner der, at dette med uthenging av personer og annen dritt har en tendens til å blusse veldig opp når AR er borte. Påfallende synes jeg. Da blir dritten stående veldig lenge. Nå kan det jo være at man vet på generelt grunnlag at AR er borte ifbm enkelt arrangementer som Birken, men det har vel skjedd andre ganger også. Da virker det iallefall som det er en eller flere som vet litt mer om AR`s bevegelser enn andre.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by CharlieB »

Bra innlegg GB.

Det er plenty plass til golfsider og golfforum i norge, det ville være synd om forumet på golfsiden forsvant. Uten forum så tror jeg siden ville miste trafikk svært raskt.

I forhold til registrering av nick etc, så vil epost adresse funke helt greit. Bare pass på å verifisere epost adressen når man lager nye brukerkonti ved å sende førstegangs passord til den adressen eller lignende. Gjør så som her og krev at man må være pålogget for å poste. Ikke hundre prosent vanntett du kan fortsatt opprette en hotmail konto og bruke den til å logge på og spre eder og galle til moderator stenger deg ute. Poenget er at men tilstrekkelig aktiv moderering så blir det så mye hassle at ingen gidder.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by Long-Hit-Wonder »

Ja, utvilsomt. Imaget man skaper seg som en kynisk, barnslig og kverulant bølle gir deg skikkelig swag på et nettforum. ;)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Er forum bare for kverulanter og bøller?

Post by Smilende Sam »

kevin wrote: PS! et svært interessant poeng er det Sam nevner der, at dette med uthenging av personer og annen dritt har en tendens til å blusse veldig opp når AR er borte. Påfallende synes jeg. Da blir dritten stående veldig lenge. Nå kan det jo være at man vet på generelt grunnlag at AR er borte ifbm enkelt arrangementer som Birken, men det har vel skjedd andre ganger også. Da virker det iallefall som det er en eller flere som vet litt mer om AR`s bevegelser enn andre.
Kan jo nevnes at den siste tråden fra forumtrollet først ble fjernet etter at jeg via mail hadde lovet å ikke skrive på Golfsiden mer. Frem til det mente AR at innlegget, som åpenbart rammet en tredjeperson og ikke meg, var helt ok og kunne stå. For å være ærlig; jeg opplever ikke at Ramnefjell er en redaktør slik han selv titulerer seg. Han blander så mange roller at han snart bør få jobb på Nationaltheateret. :evil: Mulig temperaturen er lavere her, men som diskusjonsforum er dette realt og ålreit og ikke underlagt en usaklig "redigering".
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply