Youtube-proene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Youtube-proene

Post by furu »

Hva syns dere om youtube-proene?

Ødelegger de folks teknikk?
Er det mulig å lære seg en bra golfsving ved å følge tipsene til en av dem over lang tid?
Kan de gi krisehjelp når man sliter med shank, slice osv?

Vi har jo fått en del av dem etter hvert. Kanskje hottest for tiden er Mark Crossfield. Shawn Clement er enorm populær. Hva syns dere om dem? Lærer de bort mye tull?

Jeg legger merke til at det er mye snakk om "biomechanics" det ene og andre. Biomekanisk korrekt er et viktig argument for tiden.
Instagram @christianfuru
pkasnes
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2010, 21:54
Hcp: 30
Hjemmeklubb: Grorud GK

Youtube-proene

Post by pkasnes »

Jeg har funnet mye vettugt blandt proen på YouTube. Men det er vel slik her og at man bør vite litt om det man får tips om.
Sliter man men en slice og søker opp " slice fix" får man opp veldig mange tips om hvordan kurere dette problemet. Men det er kun fåtall som vil rette opp problemet ditt. Tar man til seg for mange av tipsene går det fort fra vondt til verre for mange.

Pål
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Youtube-proene

Post by Keyser »

Tja. De første årene jeg spilte, leste jeg mye instruksjonsbøker og såg videoer. Tror nok det hjalp i en startfase av spillet, for å se posisjoner, stance, grep osv. Etterhvert har jeg innsett at svingen min er en serie med kompenseringer av feil og i stor grad basert på "feel" (f.eks. var på rangen i går, men svigermor er på besøk, og da slår jeg alltid dårlig).

Nå skyr jeg alle slike youtube-videoer og annen skriftlig instruksjon. Jeg tror ikke jeg klarer å rette detaljer uten at jeg samtidig kan se meg selv "utenfra", en endring blir for meg da bare en ny kompensering som innføres. Skal jeg endre noe så bør en pro involveres. Men jeg gidder heller ikke legge ned timene til å endre svingen varig, og der er nok derfor ferdighetene mine har stabilisert seg. Satser heller på nærspill og putting for å bedre scoren.
</Keyser>
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Youtube-proene

Post by Franz »

Uten tvil mye bra å hente, men jeg er veldig tilhenger av å lese en del tekst (uten bilder) så man bygger opp en forståelse av hva man driver med. Jeg mener VIRKELIG FORSTÅELSE, ikke en følelse her og en posisjon der og en quick fix hit og en kompensasjon dit.

Hvis man forstår det tekniske grunnlaget til en viss grad trenger man sjeldnere nødhjelp fra YouTube.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Youtube-proene

Post by veggiss »

Enig med Franz her. Hvis du ikke har en grunnleggende forståelse for hvorfor ballen går dit den går er det helt bingo å begynne å rette på det selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: Youtube-proene

Post by wahwah »

Jeg ser ofte på youtube-videoer, det samme gjelder forøvrig diverse how-to filmer på golfsider, noen ganger ender det med suksess, andre not so much. I fjor hadde jeg kontinuerlig fokus på grep og adressering av ballen, terpa det hele tiden - og det er vel på de to områdene jeg opplever at jeg blir mer og mer sloppy når det blir langt mellom pro-timene. Om jeg da går på interwebsen og begynner å se på filmer så går det stort sett galt eller værre. Det er jo svært mange golfere som gjør feil med basics, dårlig grep, adresserer ballen med en "åpen" benstilling, holder kølla feil osv. Da tror jeg det er begrenset hvor mye det hjelper med aldri så mange internettfilmer.

Min anbefaling er å terpe basics - der finnes det mange gode filmer. Så drar man ut på rangen, leker seg, lærer og erfarer hva som skjer når man kommer innenfra og ut, når man kommer utenfra og inn, når man treffer med åpen kølle osv. Når man får en "feel" for det, og kan slå slik på kommando - har man også oppnådd god kontroll på å slå ordentlige slag. Når grunnlaget for sesongen er lagt, så kan man begynne med de mer eksotiske tipsene, og teste ut disse på rangen.

Jeg tror at de fleste feil i svingen skyldes at spilleren gjør feil med noe basic. Det er begrenset hvor mye man kan føkke opp når det er på plass.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Youtube-proene

Post by Sharky »

Det kommer mye bra fra "youtube-proene" men det kommer mye dritt også. Jeg slet vanvittig mye med slice og andre ymse ting som ødela gleden min på golfbanen. Men siden jeg er ganske ung og ikke har banken full av penger valgte jeg å bruke youtube some en resurs for å finne ut hva jeg gjorde feil.

Det gikk så langt at jeg endte opp med å pegge ballen oppen 15 cm foran den fremste foten (høyre fot - jeg spiller venstre) fordi en fyr på youtube mente at da vill køllen være mer lukket i balltreffet og slicen skulle forsvinne.. Kan med glede si at det ikke var en særlig god ide. I mitt tilfelle var det ikke køllehodet som var det største problemet men heller svingplanet.

Selv om det er mye dårlige tips på youtube så er det også veldig mye bra. Etter et utallig timer til på youtube samt på rangen har jeg funnet ut av det meste og står nå igjen med en rimelig grei sving. Og jeg har selv fått en forståelse for hvordan golfsvingen fungerer. Er ikke sikkert alt stemmer 100% i forhold til fysikkens lover, men min forståelse får meg til å slå bedre slag enn hva jeg gjorde før.

Skal også legge til at Mark Crossfield har jeg sitt mye på og personlig mener jeg at han har veldig mange bra tips
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply