Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Video av svingen?

Post by radar1 »

Friedman wrote:@Lefthook: Vet du om eventuelle proer i Norge (Østlandsområdet) som baserer seg på lignende fundamentale tanker som feks. Geoff Jones og Dan Whittaker?
DWC hos toppgolf. Han står for mye av det samme som Dan Whittaker.
DWC lærer bort MORAD. IMO så bør han kun besøkes hvis man er klar for å starte på null.

Noen som vet om andre "metode" proer i Norge?
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

legger inn noen nye klipp fra dagens økt. har trent vanvittig mye i vinter, og sliti veldig med og bli kvitt den stygge over toppen - svingen min. det tok jaggu sin tid, men nå er det på bedringens vei. har fulgt slicefixer/hogan prinsippet hele veien, og dette er definitivt svingen jeg vil jobbe med videre. litt småjusteringer er det fremdeles, bla håndleddet på toppen av baksvingen, som er litt bøyd. dette fører en del ganger til at jeg kommer litt åpent inn i ballen, og den drar høyre. skal også prøve og få kortet ned fullsvingen min litt. syntes den er litt vel lang. ballen går jo ikke lenger uansett, og det er mer kontroll på et tre kvart slag. hodet mitt går også fremdeles litt opp i baksvingen, dette er også noe jeg må jobbe litt mer med for og bli kvitt. men alt i alt er jeg fornøyd med fremgangen.









i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

legger inn et klipp jeg fant fra samme dag som viser front pitch med lob wedgen.

i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Sumo,

Dette ser bra ut.

Jeg liker grepet, og jeg liker at hendene er foran ballen ved impact på forfra videoen.

Men jeg tror du kan få det bedre til!

Hoftene og beina er ikke så mye i føringa som de burde være. Høyre hofta går ikke dypt nok i baksvingen. Og vinkelen på kølleskaftet er for steil. Jeg tror hovedårsaken er at du har for strake knær ved adresseringen. Det har en passiviserende effekt på underkroppen. Og da fyker svingsenteret høyt opp i kroppen, og svingen blir steil. Jeg har også en mistanke om at du er litte grann på tuppa sånn generelt. Du bør fokusere på å få en bedre tå-hæl balanse, med full kraft i høyre hæl i baksvingen og venstre hæl i tilslaget og finishen.

Hvis du bøyer knærne mere kan du rotere hoftene mere og du kan også rotere de på skrå - slik at overkroppen er tiltet framover fra hoftene hele tiden - uten at du behøver å bøye ryggraden. Prøv å finn en posisjon på toppen der du har litt svai i ryggen, men allikevel er i posisjon til å slå ballen hardt med ... venstre skulder! Jeg snakker altså om en posisjon og en følelse der du skuldre, hender og køllehode er linet opp slik at du får godt tak i hender og køllehode når du drar til med venstre skulder.

Vinkelen på skaftet er for steil. Jeg tror det henger sammen med underkroppen, som nevnt ovenfor. Bruk speilet og mere vinkel i knærne, og forsøk å finn en baksving og nedsving der skaftet er flatere og baksvingen går dypere. En av de tingene som må være på plass for at du skal kunne skape svinghastighet med skuldrene er at skaftevinkelen er så flat at den samsvarer bra med rotasjonen i overkroppen. Du kan ta en kikk på Sergeo Garcia i en slow motion video bakfra. Da vil du se at skaftevinkelen er superflat når hendene nærmer seg hoftehøyde. Et gjennomsnitt mellom Garcia og det du gjør i dag hadde vært bra. Men hvis du sikter på en draw, bør skaftet peke utenfor ballen halvveis ned til impact.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

takk for tilbakemelding, leftie.
skal prøve ut dette med litt mer bøy i knærne, slik at jeg får en bedre tiltet rotasjon. godt mulig at det er her det ligger ja.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Video av svingen?

Post by bentzen »

Her kommer noen gamle videoer av min sving. Har endret litt på ting i de siste månedene, så jeg skal se om jeg ikke får lagt ut en video av dagens sving også litt senere.
Har en tendens til å falle ned med venstre skulder i backswingen og må redde meg opp igjen ved å gå på tå eller krumme ryggen ved impact...






Next big thing:



8-)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

Fin sving :-) Bra oppstilling, fint tempo og stor oppvridning i skuldrene.

Synes hoftene dine opererer litt utradisjonelt? De roterer veldig mye tilbake og det ser ut som de roterer så mye at de nærmest ikke rekker seg tilbake før du har slått.

Tror jeg ville prøvd å rotert hoftene litt mindre tilbake og prøvd å startet nedsvingen mer fra bakken og opp. Slik vil du få mer power uten å måtte slå så mye med armene og kanskje (hvis jeg skal ta en råsjans) slipper du å dra med deg ballen så ofte til venste..

Ta amatørtipsene mine med en stor klype salt og du har som sagt en bra sving! :-)
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Video av svingen?

Post by bentzen »

Takk for tips, skal jobbe litt med føttene/hoftene nå som rangen har åpnet her oppe i midt Norge også.

De ballene jeg ikke blokkerer ut høyre drar jeg gjerne med venstre ja ;)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by mciljoy »

bentzen wrote:Takk for tips, skal jobbe litt med føttene/hoftene nå som rangen har åpnet her oppe i midt Norge også.

De ballene jeg ikke blokkerer ut høyre drar jeg gjerne med venstre ja ;)
haha... samme problemet her! enten så bommer jeg til høyre eller venstre

venter på at rangene skal åpne i midt-norge jeg også. ligger snø på verandaen min nå!! latterlig
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Video av svingen?

Post by Hiks »

du starter nedsvingen din ved å vri skuldrene fremover. dette gjør at armene dine flyttes ut før de går ned og du kommer utenfra og inn. prøv og dra ned armene før du roterer skuldrene så får du mer trykk og kontroll i svingen din.
pull eller slice er de vanlige feilslagene når du cuter ballen slik :)
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Video av svingen?

Post by bentzen »

Altså la armene falle litt før man fyrer på?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

bentzen wrote:Altså la armene falle litt før man fyrer på?
Hmm, skeptisk. Skal ikke være nødvendig å gjøre noe som helst med armer eller skuldre for å starte nedsvingen.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Video av svingen?

Post by Shankermaker »

Legger inn min her jeg også. Be gentle :)
http://www.youtube.com/watch?v=5Xr7RZNK ... ata_player

Har ønsker om å få til en Fole(y) sving med jernene, på driveren blir det mye frem og tilbake, nå funker det å holde høyre albue klin inntill høyre side (Hoganaktig).
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Video av svingen?

Post by DuffyDuck »

Ser veldig bra ut, med første øyekast ser du litt erigert ut på toppen av baksvingen, strakt høyre kne. Om sean foley er målet bør du prøve å komme mer over ballen. Just saying, bare min mening :-P
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Video av svingen?

Post by Shankermaker »

Stort fokust på å holde foten uendret hver trening, etter 100 slag "uten" å endre den så tror jeg jeg har klart å få det til, blir meget fornøyd. Ser video av meg selv etterpå og ser at foten er like erigert (sa brura) på toppen :(

Er jo meninger jeg ønsker så det er jo topp det vettu :)
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Ganske bra det der, shankermaker.

Når Hogan holder høyre albue klistret til hoften, så er både albuen og hendene mye mere foran hoftene hos Hogan. Hos deg henger det lit bak høyrehofta. '

Du har for mye armsving i takeaway og baksinving, og armene kommer på etterskudd alleredd der. Takeaway og tidlig baksving er 80% armsving og 20% skuldersving. Dette basert på hvor skuldrene er når skaftet er parallelt med bakken etter takeawayen. Burde vel vært sånn ca 50-50% her, tenker jeg. Mere skuldre rundt impact gjør det enklere å få hendene foran hoftene i gjennomslaget, og å få høyre albue lengre framover før releasen. Det er vanskelig å se om du har en god transition fra denne vinkelen. Har en mistanke om at du begynner å rotere for mye og for tidlig, og ikke kommer det skikkelig over på framfoten før du du kjører full rotasjon. En liten OTT tendens kanskje. En video forfra hadde hjulpet der.

Jeg synes også det ser ut som du er ørlite på tuppa hele veien, men du har ikke de vanlige negative effektene av dette, så det er mulig at hæl tå balansen er bra.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Video av svingen?

Post by Shankermaker »

Er godt fornøy med ganske bra jeg vettu. Drivingen min er en katastrofe for tiden, så der er jeg egentlig litt oppgitt, skya 80% i dag :( har prøvd litt for mye rart uten å finnne noe som funker over tid. Hopper til nye ting alt for fort.. Jernene begynner å sitte bra, inne hvertfall. Tror jeg er ganske flink til å starte nedsvinge med venstre kne og så hoftene. Jobber hvertfall på det. Har fått tips på å få albuen lengre frem, så det blir neste prosjekt. Fant ut at jeg sklir bort fra den omvendte K'en i baksvingen, men tror jeg har fått korrigert det. Skal prøve å få til en god økt i morgen :)

Fint om du kunne komme med noen enkle fix på driver :) albUen lengre frem er vel det jeg skal prøve.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Raskeste quick fix med driveren er å svinge kortere. Kopier femmerjernsvingen din.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Jernsvingen din er bedre enn driversvingen, shankermaker. Men du har de samme tendensene med jernene også. Så jeg tror ikke du finner noen quick fix for driver problemene.

I tillegg til det jeg sa ovenfor så bør du roe ned tempoet i takeawayen og starten av nedsvingen. Slik at du har tid til å føre køllen bakover med hofter og skuldre de første desimetrene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Video av svingen?

Post by Franz »

Lefthook wrote:Jernsvingen din er bedre enn driversvingen, shankermaker. Men du har de samme tendensene med jernene også. Så jeg tror ikke du finner noen quick fix for driver problemene.
Tanken var bare å roe ned. Spare på kruttet. Finne balansen.
Kun ment som en følelse og et bilde.
Post Reply