Jo flere vi er sammen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Jo flere vi er sammen?

Post by Kaffekannen »

Nyeste innlegg i Thomas på banen. Om norsk golfs prestasjoner for tiden og den tapte generasjon. Hele kommentaren
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jo flere vi er sammen?

Post by Snowman »

Det er selvfølgelig større sjanse for at et land vinner noe i golf hvis man har mange toppspillere, men jeg kjøper likevel ikke denne:

<... det er nesten utopisk å forvente gode norske resultater på de store tourene før vi får frem mer bredde ...>

Jeg minner om at merittene til den lille nasjonen Fiji er 3 majors, 3 pengetitler, 1.plass på OWGR, 34 seire på PGA, 13 seire på Europatour.

Har de hatt et stort landslag? Nei, de har hatt én mann!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Re: Jo flere vi er sammen?

Post by Kaffekannen »

Snowman wrote:Det er selvfølgelig større sjanse for at et land vinner noe i golf hvis man har mange toppspillere, men jeg kjøper likevel ikke denne:

<... det er nesten utopisk å forvente gode norske resultater på de store tourene før vi får frem mer bredde ...>

Jeg minner om at merittene til den lille nasjonen Fiji er 3 majors, 3 pengetitler, 1.plass på OWGR, 34 seire på PGA, 13 seire på Europatour.

Har de hatt et stort landslag? Nei, de har hatt én mann!
Og der har vi unntaket som bekrefter regelen. Merk at jeg skriver nesten utopisk. Vi har tross alt Tutta.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jo flere vi er sammen?

Post by Snowman »

Interessant å lese det du skriver, så fortsett med sånne betraktninger, men så må det vel være greit å være litt uenig, hehe :-)

For min del tenker jeg nok det har størst betydning at golf er en individuell sport, og for å klatre på ranking og lister, er det hver enkelt som må vite at det er ikke opp til noen andre, bare seg selv. Det er ingen i smørebua som smører deg bort, det hjelper deg ikke om de andre fra samme land gjør det bra eller dårlig, du er rett og slett så god eller dårlig som du selv beviser gjennom resultater.

Gi oss en ensom ulv, a loner, en som går sine egne veier, jobber sinnsykt, ikke som det andre forteller ham, passe gal, men sta som en bukk! Jeg husket et sitat av John Milius, filmmann, skrev filmmanus på bl.a. "Dirty Harry", en annen loner. John Milius sa om seg selv noe som ligner på hva jeg vil høre fra en norsk golfer som satser alt og bryter barrierer:

"I became a loner. I became a mountain man. A lot of those things are very good qualities and they help you do your work, help you be singular and keep the artistic integrity of your work intact."
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Jo flere vi er sammen?

Post by Kaffekannen »

Takk 8. Er glad for at du er uenig. Jeg er bare uenig tilbake.

Den du beskriver er vel tage?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jo flere vi er sammen?

Post by Snowman »

Kaffekannen wrote: Den du beskriver er vel tage?
Nei, jeg beskriver IKKE Tage, for vi har ikke hatt noen golfspiller ennå av den typen jeg tenker på. For det er ikke nok å være loner, man må ende opp som en suksessfull loner, hehe :-)

Den jeg beskriver er en type som Vebjørn Rodal, som sammen med sin trener gikk egne veier, som brøt barrierer på en fantastisk måte, og som leverte kanskje tidenes største norske idrettsbragd ved å vinne OL-gull i det vanskeligste og mest verdensomspennende av alt. For det finnes ikke noen større verdensidrett enn løpsdistanser for menn i friidrett.

Det er fullstendig vanvittig bra det Vebjørn gjorde, uten noen norske tradisjoner og forbilder siden en bronsemedalje i 1956, som ikke kan regnes, for det var 16 år før han ble født. Les beskrivelsen en gang til, så ser man hvor godt det stemmer med loner'n fra Berkåk, bortsett fra at han var fra "fjellet" allerede i utgangspunktet, og bortsett fra at - siden det er idrett og ikke film - hadde vel ordet kreativitet passet bedre enn kunstnerisk :-)

"I became a loner. I became a mountain man. A lot of those things are very good qualities and they help you do your work, help you be singular and keep the artistic integrity of your work intact."

Jeg tror rett og slett ikke på at noen norsk gjennombruddsmann i golf, den første vi forhåpentligvis får inn i verdens topp-50, kommer opp på grunn av et landslag eller utviklingsprogram i forbundet. Jeg tror at hvis vi får opp en sånn, da blir det en loner, en spesiell type, som har gått sine egne veier sammen med en utradisjonell og sær trener.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Jo flere vi er sammen?

Post by Yngvebol »

Jeg tror også på at bredde skapere vinnere, ikke omvendt. Det vil alltid være unntak og lille Norge har gjennom tidene hatt veldig mange gode idrettsutøvere i forhold til antall innbyggere.
Ulempen er at de fleste våre gode utøvere som oftest i idretter som er relativt små internasjonalt.

Suzann Pettersen er et hederlig unntak. Resultatene er ikke kommet av seg selv, de reportasjene vi leser om forteller noe om hvor mange timer hun trener styrke, teknikk og mental trening.
De færreste er i stand til å gi 100% på alt de gjør og gjøre dette omtrent 100% hele tiden med unntak av når man sover, da er og blir man en "loner". Sannsynligvis trener hun like mye som en vanlig person jobber i løpet av en uke og i tillegg spiller hun golf 4-5 dager i uken, reiser til turneringer og bruker timesvis på arrangementer i regi av sponsorer.
Sannsynligvis "golfer" hun 80-100 timer hver uke.

Vi var på 14 dagers golfferie sist høst og ble kjent med noen svensker, hvor den ene var medlem i samme golfklubb som Anna Nordqvist. Han fortalte meg at hun ikke var det største talentet blandt jevngamle jenter når hun var i ten-årene, hun var den som trente mest og hun trente "alltid".
Er du 4-6 stykker som kan drive hverandre frem blir resultatet totalt bedre enn hvis du står og trener alene, er du enda flere blir totalen enda bedre.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply