Golf app

Ris og ros, nyheter og forslag om nettsiden. Guider og videoinstruksjon.
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Golf app

Post by Chris Magnussen »

Hei,

Jeg jobber til daglig som utvikler av mobile applikasjoner.
Tok opp golf som en hobby i fjor sommer og har i grunn blitt helt "bitt".

Samtidig tenker jeg at det ville vært nyttig å vite hvor langt jeg har slått, hvor det blåser fra/styrke og lengde igjen til hullet.
Sjekket App Store for å se om noen apper kunne tilby meg en enkel oversikt. Det fantes mye rart, men ingen norske og de jeg fant som var brukbare kostet fort en del kroner.

Siden jeg da er utvikler selv har jeg nå startet på en golf-applikasjon.
Foreløpig har jeg laget vindmåler(bruker telefonens mikrofon. måler overaskende likt tradisjonelle vindmålere) som også bruker kompasset for vindretning.
Den måler også avstand til senter-green og hvor langt jeg har slått ved hjelp av GPS.

Ser for meg at dette er noe som kan implementeres:
* Scorekort
* En oversikt over norske baner, med tilbud fra proshop e.l ?
* Kan vi lage et system for registrering av HCP ? Vil en signatur være godkjent ?

Håper noen kan komme med tips til hva mer vi kan legge inn for å få en fullgod norsk golf-app.
Gode idèer belønnes med prosentandeler av applikasjons-salget.

Trenger også noe hjelp hva gjelder riktig betegnelse på ting. Er ny i golf-gamet, så jeg har ikke alle termene i orden.

Om noen vil investere eller har interesse i prosjektet kan vi kontaktes på mail: post [at] appgutta [dot] no
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf app

Post by Kaffekannen »

Interessant tanke. Vær bare obs på at hvis man legger inn andre "hjelpemidler" enn lengde og hullinformasjon så blir ikke applikasjonen tillatt i konkurranser eller ved endring av handicap. F.eks. vil hjelp med vindretning og styrke ikke være tillatt. Som treningsdings er det ganske genialt dog.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Re: Golf app

Post by Chris Magnussen »

Dette var nok mer tenkt som en trenings/veilednings-app.
Har aldri vært med i noen konkurranse, så jeg har ikke nok kjennskap til å lage noe knyttet til det.

Om jeg hadde fått med flere kunne man jo laget et produkt som viser god informasjon om banene i Norge.
Feks at appen starter med en søkbar liste over alle norske baner, man klikker seg inn på feks Evje Golfpark og får opp en meny med Proshop, åpningstider, generell info, scorekort og en "Golf assistant" som da åpner kamera og gir vind, lengde og baneinfo direkte på skjermen. Samtidig kan man lage et enkelt system til parkene/klubbene, hvor de kan sende en push-melding når banen åpner(veldig kjekt nå så tidlig i sesongen), tilbud fra proshop, turneringer e.l.

Det siste vil jo kreve mye jobb, så da trenger jeg noen partnere eventuelt.
Tenkte å gi ut appen gratis til dette forumets brukere, så jeg håper det kan bidra til å få inn noen gode idèer.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Golf app

Post by raffener »

Jeg liker ideen, den er ambisiøs og inneholder gode momenter.
Noen momenter jeg vil ha i en og samme app (gitt at det er en treningsapp)

-Lengde pr kølle. Kunne føre en statistikk over det, som gjerne kan hentes på web også. Om det kan kombineres med vindmåler og en utregning ville det vært ekstremt bra, men jeg syns at nøyaktigheten er viktigere enn fancy funksjonalitet.

-En funksjon for høydedifferanser. Jeg aner ikke om det egentlig kan gjøres via gps, men det hadde vært fantastisk å fått det til. IE; stå på et høyt utslag og slå ned på en lavere fairway. Enten få info på forhånd om høydedifferanser, eller om det kan måles i etterkant. Det er mulig at det blir for vanskelig å få til, men du har fått til en vindmåler via mikrofon, så jeg tar sjansen..

Litt mer fancy\morsomme funksjoner;
-Mulighet for livescore uavhengig av plattform. Altså, vi er 12 stk som spiller venneturnering sammen. Etter hvert hull registrerer alle sin score i appen (1 pr ball), og vi kan følge med live hvordan det går med resten av turneringa.
-Gjerne en kobling opp mot et web-basert grensesnitt. La meg registrere så mye som mulig på telefon underveis i runden, men la meg se statistikken via pc også.

Forøvrig; Selv bruker jeg aldri scorekort-funksjoner på app hvis ikke det gir mulighet for å registrere annen statistikk underveis. Har også følelsen av at de fleste andre med smartphone er på samme måte. (Teller stort sett bare slag i hodet, og har ikke noe problem med å gå igjennom siste 18 hull slag for slag i hodet...)
Det bør finnes statistikkmuligheter og\eller livescorefunksjon som nevnt over for at jeg skal bruke appen til scorekort.

Tankene dine om push fra pro-shop syns jeg er kanskje i overkant optimistisk, men for å følge på den også;
Jeg tror ikke at proshopene vil bruke muligheten før det blir brukere på appen. Jeg tror kanskje at veien å gå der kan være å ta kontakt med hjemmeklubb + 3-4 andre klubber, og klare å inngå et samarbeid. Forsøk å markedsføre appen så godt det går via klubbene, slik at medlemmene av respektive klubber begynner å bruke appen. Deretter kan proshop etc begynne å bruke push-muligheten av den. (Det er selvfølgelig med forbehold om mitt utgangspunkt der, at proshopene ikke kommer etter før brukere finnes på appen....)

Sist, men absolutt ikke minst... (først og fremst egentlig....) Android!!! Sverger til android selv, så liker ikke apper som bare dukker opp på Iphone.. Mulig vi er totalt uenig der.. :P

Har du forøvrig vurdert noe i forhold til språk? I og med at det er så mange engelske termer i golfspråket kunne det kanskje vært en fordel med engelsk hele veien igjennom?
Forøvrig bare å si fra om du trenger beta-testere eller har spørsmål om golf-termer...
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Golf app

Post by Hagen »

Bra ide!

Brukte en app på den forrige tlf min som førte statestikk på scorecardet. Det synes jeg var veldig fint. Kunne en se når en gikk bra runder, mot feks hva en hadde trent/tenkt på.

Det bør være enkelt å legge inn de køllene en bruker, og få statestikk på lengde og hvor på fairway eller green en treffer.
Kan man kople gps og baneguide sammen? Slik at en kan se hvor langt en har til hinder, green eller dogleg(der fairway brekker til en side). At kartet på baneguiden er det man bruker?

Fint om en kan registrere baner selv med gps. Da kan man legge inn utslag, hinder og green (front, senter og back). Slik at når andre kommer på banen kan de få opp info andre har lagt inn.
Om du får med golfklubbene kan de jo legge inn "offisielle" baneguider, der det ikke er gjort kan brukere legge ut uoffisielle feks.
Klubbene kan jo legge ut tilbud når du går inn på banen du skal spille på. Så kan de jo komme med tilbud fra cafen når man er på utslag 9 eller 18.

Det reffener sa om venneturneringer synes hadde vært helt topp om du fikk til!
Minst mulig trykking når man spiller vil også være en fordel. Når man skal registrere slag så trykker man bare på den køllen man skal bruke, når neste slag skal slåes trykker en på den neste køllen når man er ved ballen, slik at lenge fra forrige blir registrert. På green kan man trykke på putteren for hver putt og antall putter blir registrert.

Ble vel litt uoversiktlig her :) Så bare send melding om det er noe.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Re: Golf app

Post by Chris Magnussen »

Takker for gode tips!

Har kommet ganske langt i utviklingen nå og regner med å ha første versjon klar i løpet av April.
Første versjon vil kun bli tilgjengelig for iOS-brukere, men Android-versjonen henger ikke langt etter.
Vi trenger uansett beta-testere til både Android og iPhone/iPod, så send meg en melding om det er interessant.

Her er hva vi har fått med:

Golf Live
Her får man opp kamera med et overlay som viser gradestokk, vind(måles ved hjelp av mikrofon), høydedifferanse fra der man står til senter av green, avstand til green(front, senter, back). Her kan man også registrere score, kølletype, slag(hook, slice ++) m.m. Frykt ikke, alt dette dukker ikke opp på skjermen samtidig, så ting holdes ryddig og oversiktlig.

Livescore
Dele score med medspillere, slik at alle holder seg oppdatert på runden.

Statistikk
Denne blir noe utenom det vanlige. Her får man opp ekstrem detaljert statistikk over eget spill.
Alt fra vær-forhold til lengde på hvert enkelt slag blir registrert og gjort tilgjengelig via applikasjonen og web, samt egen app til iPad og Android-baserte tablets etterhvert.

Språk
Velg mellom norsk og engelsk språk.

Baneinformasjon
Værmeldinger, åpningstider, banestatus, kart og beliggenhet

Brukervennlighet
Vi har lagt mye fokus på å få applikasjonen så enkel og brukervennlig som mulig.

Vi har også planer om å lage denne applikasjonen til Windows-telefoner etterhvert, men det er ikke prioritert til versjon 1.0.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf app

Post by Kaffekannen »

Chris Magnussen wrote:Takker for gode tips!

Har kommet ganske langt i utviklingen nå og regner med å ha første versjon klar i løpet av April.
Første versjon vil kun bli tilgjengelig for iOS-brukere, men Android-versjonen henger ikke langt etter.
Vi trenger uansett beta-testere til både Android og iPhone/iPod, så send meg en melding om det er interessant.

Her er hva vi har fått med:

Golf Live
Her får man opp kamera med et overlay som viser gradestokk, vind(måles ved hjelp av mikrofon), høydedifferanse fra der man står til senter av green, avstand til green(front, senter, back). Her kan man også registrere score, kølletype, slag(hook, slice ++) m.m. Frykt ikke, alt dette dukker ikke opp på skjermen samtidig, så ting holdes ryddig og oversiktlig.

Livescore
Dele score med medspillere, slik at alle holder seg oppdatert på runden.

Statistikk
Denne blir noe utenom det vanlige. Her får man opp ekstrem detaljert statistikk over eget spill.
Alt fra vær-forhold til lengde på hvert enkelt slag blir registrert og gjort tilgjengelig via applikasjonen og web, samt egen app til iPad og Android-baserte tablets etterhvert.

Språk
Velg mellom norsk og engelsk språk.

Baneinformasjon
Værmeldinger, åpningstider, banestatus, kart og beliggenhet

Brukervennlighet
Vi har lagt mye fokus på å få applikasjonen så enkel og brukervennlig som mulig.

Vi har også planer om å lage denne applikasjonen til Windows-telefoner etterhvert, men det er ikke prioritert til versjon 1.0.
Høres helt fantastisk ut!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Golf app

Post by Hantimilon »

Høres veldig spennende ut :)

Bare lurer, hvordan vil du oppdatere banestatus? Er det link til greenkeeper? Eller vil dette kunne skrives av brukere?
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Re: Golf app

Post by Chris Magnussen »

Hantimilon wrote:Høres veldig spennende ut :)

Bare lurer, hvordan vil du oppdatere banestatus? Er det link til greenkeeper? Eller vil dette kunne skrives av brukere?
Vi vil nok ikke få til noen avtale med hver enkelt klubb om at de skal oppdatere status. Vi vil heller ikke linke til klubbens nettsider.
Vi har satt av en person hos oss som vil holde dette oppdatert ut denne sesongen ved å følge med på dette forumet, se på nettsider og kontakte klubbene, så får vi se om vi finner en bedre løsning etter sommeren.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Golf app

Post by Hantimilon »

Høres veldig bra ut. Må bare passe på å få nok info ut på golfsnakk da, så de blir regelmessig oppdatert. :)

Hvordan dere ligger ann med appen? Lenge til den vil være "testklar"?
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Re: Golf app

Post by Chris Magnussen »

Håper å få den klar til testing i løpet av 2 uker.
Legger ved et skjermbilde av banemenyen for å gi et lite hint av hva dere kan forvente:

Et mer detaljert bilde finnes her: http://cl.ly/FWU5

Image
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf app

Post by veggiss »

Hvilke parameter kommer på statistikk-delen?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Re: Golf app

Post by Chris Magnussen »

Vi jobber med å få en full oversikt over alt vi kan registrere.

Det avhenger også av at man bruker Golf Live.
Ved å bruke denne vil GPS og utregninger samle inn en hel masse god data, samtidig som man selv kan legge inn type slag, kølle +++++.
Det finnes egentlig ingen grenser for hva man kan samle inn av data.

Om dere har noen tips til hva som bør registreres legger vi det gjerne inn.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf app

Post by veggiss »

Du bør få med:

- Putter (totalt antall, og snitt pr GIR)
- Bom høyre, venstre, kort, lang på putter
- FW-treff
- FW-bom (høyre, venstre osv)
- Køllevalg (fra tee, og ellers)
- Sand saves
- Scrambling
- Scrambling fra FW-bunker
- Antall chipper
- Chipsaves
- Totalt antall chipper og putter
- Lengde på slag (hvis du kan linke det opp mot GPS i telefonen automatisk, gjerne også med en markering for carry slik at du kan få total lengde)

Det finnes i dag et fora som heter Scangolf, som mange bruker. Hvis du hadde fått til en exportmulighet fra appen din og opp til brukerprofilen der så har du et program jeg skulle gitt 21 kroner for hvert fall.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golf app

Post by Grønne greener »

Ang. putter så vil det også være veldig fint hvis man kan legge inn lengden på sisteputten på hvert hull.
Søren, jeg må kjøpe meg ny mobil
Chris Magnussen
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 21:18
Hcp: 15,2
Hjemmeklubb: Borregaard GK

Re: Golf app

Post by Chris Magnussen »

Grønne greener wrote:Ang. putter så vil det også være veldig fint hvis man kan legge inn lengden på sisteputten på hvert hull.
Søren, jeg må kjøpe meg ny mobil
Da har vi lagt inn den. Takk for tips!
veggiss wrote:Du bør få med:

- Putter (totalt antall, og snitt pr GIR)
- Bom høyre, venstre, kort, lang på putter
- FW-treff
- FW-bom (høyre, venstre osv)
- Køllevalg (fra tee, og ellers)
- Sand saves
- Scrambling
- Scrambling fra FW-bunker
- Antall chipper
- Chipsaves
- Totalt antall chipper og putter
- Lengde på slag (hvis du kan linke det opp mot GPS i telefonen automatisk, gjerne også med en markering for carry slik at du kan få total lengde)

Det finnes i dag et fora som heter Scangolf, som mange bruker. Hvis du hadde fått til en exportmulighet fra appen din og opp til brukerprofilen der så har du et program jeg skulle gitt 21 kroner for hvert fall.
Veldig bra! Skal se hva vi klarer å få med. Vi vil jo unngå at brukerne bruker for mye tid på å fylle ut alt dette selv, så det vi tenker er at man etter slaget får opp en liste med de forskjellige slagene og trykker på den som passer. Køllene man bruker velger man før slaget. Vi har også laget en liten sak som anbefaler hvilke køller man bør bruke til hvilke lengder, men mange vil nok bruke andre køller enn det som blir anbefalt.

Vi har fått inn veldig mange gode tips herfra og vil gi ut promokoder til alle som følger denne tråden så snart applikasjonen er ferdig.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf app

Post by veggiss »

Med litt planlegging fra dere og bruker så bør ikke registreringen ta så mye tid, mesteparten kan gjøres når man venter på å slå ut på neste hull. Det som må gjøres der og da på banen er å markere start og slutt på slag men vil registrere lengde på.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Golf app

Post by spiderboy »

Tåler litt trykking på vei til neste tee, men ikke underveis på hullet. Da blir den bortprioritert for min del kjenner jeg.

Å få en indikator på hvor mye lengde man mister i motvind og hvor mye ekstra man får i medvind ville definitivt være gull verdt. Så at du har klart å få med vindstyrke i appen høres supert ut.

Blir glad om det kommer en windows-versjon. Er dessverre forbannet til å bruke Nokia pga jobben.....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf app

Post by veggiss »

Blir vanskelig å registere lengde på slag uten å måtte taste litt ute på hullet er jeg redd.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Golf app

Post by spiderboy »

Det skjønner jeg. Greit nok å måtte taste inn køllevalg før slag f.eks.
Men dersom jeg må velge fw hit, miss venstre/høyre, køllevalg, type slag, fra fairway, sand, manuelt legge inn lengde til flagg på greenen osv. underveis på hullet kommer jeg ikke til å bruke en sånn app. Det tar alt for mye fokus bort fra spillet, og egentlig mye av gleden også. Har spilt med et par typer som stort sett gikk og mumlet og tastet på iphonen hele runden. Det er rimelig nitrist selskap....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply