Næring på banen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
pkasnes
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2010, 21:54
Hcp: 30
Hjemmeklubb: Grorud GK

Næring på banen?

Post by pkasnes »

Hei,
Hva foretrekker dere å ha med dere av næring på en 18 hulls runde?

Pål
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Næring på banen?

Post by Drizzit »

H2O og en proteinbar.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Jeg foretrekker å lage meg skikkelig mat som jeg kan knaske på underveis. F.eks. en bulgursalat med bacon og egg, eller en tacosalat. Dessverre så tar jeg meg sjelden tid til å lage det, så det ender ofte med et par proteinbarer og vann/sportsdrikke.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Næring på banen?

Post by Pepper »

Normalt har jeg et par skiver grovbrød med gulost eller leverpostei, det funker bra. Alternativt også en sportsbar og /eller banan, og en Kvikk Lunsj hvis jeg skal kose meg underveis (birdiesjokolade). Som drikke bruker jeg helst litt tynn rød saft, gjerne blandet med 1/3 Bris/Farris og 2/3 vann. Alternativt Bris eller sportsdrikk. Jeg liker litt smak på det jeg drikker, og har derfor sjeldent bare vann.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Glemte jo at drikke sjelden blir vann/sportsdrikk...i det siste har det ofte blitt øl og jäger/fernet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Næring på banen?

Post by Golffreak »

En sjelden gang jeg husker det så har jeg blandet ut sportsdrikke, blir som oftest rent vann fra nærmeste kran før første utslag.. Har med noen brødskiver, proteinbarer eller bananer. Har også hatt en pose med nøttemix. Noen som har tips om gode proteinbarer? Er mange som smaker som papp, og har enda til gode å finne en skikkelig favoritt.. Hva er sportsdrikket dere kjøper evt? Regner med at noen av dere som pumper mye her har preferanser;-).

Salat og alt som krever bestikk synes jeg blir litt mye styr ute på banen. Skulle gjerne laget en god wrap med masse godt i og pakket den i sølvfolie, men som regel så blir det enkleste løsning.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Activate barene til Norkost er sinnsykt gode, begge smakene. 199 for 12 stk er gi-bort pris også.

Ang sportsdrikk så har jeg tidligere brukt The Edge fra Reflex, men den er ikke lovlig å selge i Norge, så nå som jeg er tom er jeg på utkikk etter noe nytt selv. Inntil videre bruker jeg bare vann+BCAA.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Næring på banen?

Post by Hantimilon »

Blir mye Cola og godterier.
Men skal jeg ha en lang dag blir det fort en banan og en matpakke.
Tenkte å prøve å ta med litt energibarer/proteinbarer denne sesongen, merker hull 14 og utover blir tunge uten noe næring.
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Næring på banen?

Post by Fornii89 »

Kan kjenne meg igjen der, vet ikke hvor mange ganger jeg har gått en kanon første 9, og så bare faller sammen på siste 9.
Har jo å lavt blodsukker, så burde jo lære meg å bli flinkere på å spise gjennom golf runda.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Næring på banen?

Post by Hantimilon »

2x18 med 1l Cola, 4 hveteboller og en Japp i magen. Blir fort vanskelig å holde fokus da.
Når pleier dere og spise? Setter dere ned ved hull 9 og tar opp matpakken?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Har jeg smurt matpakke så spiser jeg så ofte som mulig. Har jeg en proteinbar e.l. så spiser jeg litt ved hull 6-7, 9-10, 13-14.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Næring på banen?

Post by sumo »

vann/sportsdrikk, prot bar, matpakke og noen ganger banan. pleier som regel og holde.
i ny og ne slenger jeg inn en kvikk lunsj i bagen og. nå om dagen så selger rema1000 en sixpack med kvikk lunsj for 20 spenn, så det går med noen pakker nå på de første rundene for året. litt kos skal man jo ha.
skal bli litt flinkere og spise jevnt utover runden. har en tendens til og begynne og spise etter hull 9, og da er det jo egentlig litt for sent.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Næring på banen?

Post by Drizzit »

Golffreak wrote: Noen som har tips om gode proteinbarer?
Jeg har smakt ganske mange og den beste jeg har prøvd til nå er Pure Protein fra USN.
Last edited by Drizzit on 04 Apr 2012, 09:53, edited 1 time in total.
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Næring på banen?

Post by Kongletrampern »

veggiss wrote:Activate barene til Norkost er sinnsykt gode, begge smakene. 199 for 12 stk er gi-bort pris også.

Ang sportsdrikk så har jeg tidligere brukt The Edge fra Reflex, men den er ikke lovlig å selge i Norge, så nå som jeg er tom er jeg på utkikk etter noe nytt selv. Inntil videre bruker jeg bare vann+BCAA.
Hvor kjøper du disse Activate barene Veggis?
Stikord: Natursti og ukvemsord....
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Næring på banen?

Post by Grønne greener »

Trenger man proteiner på en golfrunde? Man skal jo ikke bygge kropp på runden, eller gjør man det?
Er det ikke karbohydrater som gjelder? For å få rask tilgang til energi?
Jeg vil tro at en frokost med bl.a. fiber (grovt brød) i bunn og så bare jevnlig hive innpå karbohydrater (sports/sukker-drikke, sjokolade o.l.) er en grei løsning?
Mange sier at man må drikke rent vann. Trengs bl.a. for å smøre ledd og andre ting inne i kroppen. Men hva er galt med en flaske brus når man samtidig med vannet trenger hurtig energi? De som drikker mye vann hiver jo også innpå sjokolade eller annen mat samtidig med vannet.
Jeg har mange ganger fått skjelvinger p.g.a. lavt blodsukker og da hjelper det med 3-4 nøtter eller en rute fra en sjokoladeplate.
For noen er dette sikkert dumme og idiotiske spørsmål. Som dere skjønner har jeg lite peiling og ønsker noen seriøse svar.
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Næring på banen?

Post by Kongletrampern »

Solid frokost er jo selvfølgelig viktig.
Brus blir man jo egentlig bare mere tørst av....
Cluet for meg er at jeg vil ha med noe som er enkelt. En brødskive, energibar+vann skulle vel holde....
Vann er nesten alltid tilstrekkelig med mindre man ikke trener hardt mere enn 2 timer (sykling etc.)
Folk er veldig mye opptatt av om man dytter i seg proteiner eller karbohydrater. Bør vel heller fokusere på at det men dytter i seg er noenlunde sunt (normal mat).
Gjør man det skal vel 18 hull gå ganske bra tenker jeg....
Stikord: Natursti og ukvemsord....
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Næring på banen?

Post by Grønne greener »

Leste et sted at dersom du har 2 % for lite vann (glemmer å drikke på banen) så reduseres ytelsen med 20 % !
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Næring på banen?

Post by sumo »

Grønne greener wrote:Trenger man proteiner på en golfrunde? Man skal jo ikke bygge kropp på runden, eller gjør man det?
Er det ikke karbohydrater som gjelder? For å få rask tilgang til energi?
Jeg vil tro at en frokost med bl.a. fiber (grovt brød) i bunn og så bare jevnlig hive innpå karbohydrater (sports/sukker-drikke, sjokolade o.l.) er en grei løsning?
Mange sier at man må drikke rent vann. Trengs bl.a. for å smøre ledd og andre ting inne i kroppen. Men hva er galt med en flaske brus når man samtidig med vannet trenger hurtig energi? De som drikker mye vann hiver jo også innpå sjokolade eller annen mat samtidig med vannet.
Jeg har mange ganger fått skjelvinger p.g.a. lavt blodsukker og da hjelper det med 3-4 nøtter eller en rute fra en sjokoladeplate.
For noen er dette sikkert dumme og idiotiske spørsmål. Som dere skjønner har jeg lite peiling og ønsker noen seriøse svar.
tror jeg bommet litt her. jeg mente egentlig energybar, som selvfølgelig inneholder en hel del karbohydrater, men også proteiner.
karbo er viktig på en golfrunde, helt klart.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Næring på banen?

Post by Hantimilon »

Veldig mange av proteinbarene inneholder også mye karbohydrater. Men ved å spise en proteinbar forhold til en vanlig sjokolade så får man en litt mere metthetsfølelse syns jeg. Skader jo heller ikke at man får i seg proteiner ogl som kroppen også trenger, forhold til kun sukkeret.

Tror nok det å drikke vann/sportsdrikker vill være bedre siden man blir som nevnt tidligere tørstere av å drikke brus.

Men det beste er nok å spise et godt måltid før du drar, for så å holde opp blodsukkeret og drikke noe væske. :P
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Kongletrampern wrote:
veggiss wrote:Activate barene til Norkost er sinnsykt gode, begge smakene. 199 for 12 stk er gi-bort pris også.

Ang sportsdrikk så har jeg tidligere brukt The Edge fra Reflex, men den er ikke lovlig å selge i Norge, så nå som jeg er tom er jeg på utkikk etter noe nytt selv. Inntil videre bruker jeg bare vann+BCAA.
Hvor kjøper du disse Activate barene Veggis?
www.norkost.no
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply