Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Sharky »

touché
"The more i practice, the luckier i get"
Pokkern
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 15 Mar 2012, 10:18
Hcp: 13,4

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Pokkern »

Jeg har selv Titleist AP2 jern er veldig godt fornøyd med disse. Har spilt 4 runder i år og har gått fra 17,6 - 13,4 i hcp.

Gå for disse du!
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Franz »

Jaja, vi føler mye forskjellig :)

De fleste vil nok, som veggiss sier, oppleve bladkøller som "hardere". Man spiller selvfølgelig med hva pokker man vil, men hva man BØR spille er nesten ikke en diskusjon en gang.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Sharky »

:) ja, skal vel ikke si meg uenig i hva en BØR spille, men ikke alltid like lett å gjøre noe som en bør da kroppen vil noe annet :P

Hvor hadde vel verden hvert den dag i dag uten en kvarulant i ny og ne ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by veggiss »

Jeg kjører det beste fra begge verdener. Klassiskt pene køller, men som samtidig faller i GI-kategorien. Hjelper ikke en dritt, så jeg kunne like gjerne spilt blades.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Golffreak »

Dårlige slag blir ikke bra med GI heller, men mulig de blir litt mindre dårlig. Dog tror jeg ikke noe på at ballen "finner veien" til greenen likevel, SÅ mye tilgivenhet er det ikke mulig å bygge inn i en klump med stål..

Jeg tror det er litt avhengig av hva man føler gir tillit og hva som føles best. Dette avhenger sikkert litt hva du sliter med i svingen. Tror også at mange kunne blitt vant til, eller akseptert, flere design/køller enn hva de vil innrømme. Kunne sikkert spilt med jern som er hakket mer GI jeg også, men ville hatet hvis jeg følte at de var litt "store" for å slå skikkelig ned på ballen.

Det er jo ingen tvil om at mange tour-spillere ville hatt nytte av minst en hybrid (for å enklere kunne lande lange innspill mykt), men likevel så ser du at mange sverger til de lange jerna og flere wooder (Tiger, Mcilroy etc). Dette har jo ingenting med rasjonelle argumenter eller at de ikke kan slå hybrider å gjøre. Det er kun personlige preferanser, altså hva som gir tillit og hva de føler er best.

Noen liker å sitte høyt i bilen og kjører dermed SUV. Jeg har ikke denne preferansen og kjører vanlig bil. Noen liker mora mens andre liker dattera. Noen digger pupper mens andre liker romper. Sånn er det bare... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by JanB »

Jeg har mange køllesett i "garagen" og leker litt med dem forskjellige dager. Det er alt fra Callaway Big Bertha med grafitt til smidde barberblad fra Ben Hogan (1984 model). Det er ikke noe tvil om at det er letter å slå en ball med Big Bertha enn med en bladkølle. Hva er så hensikten.
Selvsagt følelsen. Følelsen av å kunne forme slaget. Følelsen av å kunne vite akkurat hva som skjer et brøkdel av et sekund etter balltreff.
Det er faktisk det eneste som er forskjellen. Så, mine venner. Velg det letteste som finnes. Utover det er det bare lek, intil du lever av å spille golf.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply