Nivå på norske klubbgolfere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Det er ikke til å komme unna at jeg har ekstremt høyt handicap. Jeg blir jevnlig påminnet det i forbindelse med jobben min, det er alltid noen vennlige sjeler på en debattside et annet sted som liker å uttale seg :D Jeg ville illustrere at jeg ikke er en altfor dårlig golfer, at jeg faktisk kan slå en ball ganske bra. Derfor trakk jeg fram en runde på Palmares i oktober i fjor. Måtte sjekke scorekortet i sted. Jeg fikk en dobbel på #1 etter å ha slått over fairway i dogleg og OB. Ingen baneguide, glemt laser, ikke inne på GPS (ny bane) og jeg er egentlig bare glad jeg ikke drepte noen :shock: De neste 12 hullene gikk jeg på +3. På de første 13 hullene misset jeg kun en fairway og det var #1. Jeg hadde masse GIR men senket ingen putter på de utrolig raske greenene. Alle andre som spilte der den dagen sa det samme - de var altfor raske. På de siste 5 raknet det slik det ofte gjør for meg. Jeg løp vilt rundt og tok bilder på Praia og var helt utslitt.

Spørsmålet er - er +3 på de 12 eller +5 på 13 hull for den saks skyld så vanvittig dårlig?

Jeg har fått beskjed om at det er latterlig dårlig. Er det slik at vanlige norske golfere spiller på par? Eller i verste fall +3 eller +4? Er en runde over 75-76 slag ubrukelig? Hvor gode er egentlig norske klubbgolfere? De normale typene som spiller runder hver uke er gjerne bedre enn jeg trodde. Jeg ante ikke at nivået var så skyhøyt.

Jeg er både litt seriøs, litt sarkastisk og litt overrasket her. Jeg vil faktisk helt alvorlig vite hvordan nivået er. Jeg skriver tross alt om utstyr for norske golfere og bør kjenne lesergruppen. Jeg har ikke i mine villeste fantasier sett for meg at til og med ganske bra klubbspillere skammer seg over en runde på 78-79 slag. Det er umulig å ta haha på den andre siden seriøst men jeg vil gjerne vite hva dere andre mener om nivået. Det vil jo ha noe å si for hva jeg bør skrive om og ikke minst hva jeg bør legge vekt på.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Franz »

Hmm, hva skal man si. Det er åpenbart at "haha" er et puslete fjols. Det er åpenbart at under 80 er en ålreit runde golf. Det er åpenbart at vanlige klubbgolfere bare kan drømme om å bryte 80.

MEN:

Det er ikke vanlige klubbgolfere som henger på disse sidene.
De som henger på disse sidene drar ofte frem spydighetskanonen.
Forbausende mange ljuger på score og hcp.
Forbausende mange er faktisk ganske dritgode.

Og, kanskje viktigst av alt:

Mange (kanskje de fleste) skiller mellom det å være god til å slå golfballer og det å være god i golf. Hvis man slår ballen fantastisk, men ikke får den i hullet, da spiller man ikke bra golf. Kjipt, men sant. Jeg holdt på sånn fra juni til oktober i fjor, så jeg kjenner gamet. Derfor kan hcp være misvisende i denne sammenhengen.

Ta sevam1 på YouTube som det perfekte eksempel... :)
(Hvis du ikke kjenner ham, sjekk ham ut nå!)

Alt det beste, klapp på skulderen, trøst for drittslenging på drittside og lykke til og stå på!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Takker Franz. Det går helt greit, jeg tenker ikke på det. Jeg er helt med på det du sier om å spille god golf og slå ballen bra. Det ble litt feil at jeg sier jeg spilte godt på den runden når jeg slet med puttingen. "Bra tee til green", er det ikke det de sier på tv? :D

Har sett sevam1 på youtube etter å ha lest tråder på golfwrx.

Å slå golfballer bra er etter min mening det viktigste når jeg gjør det jeg gjør og skriver det jeg skriver. Jeg har ikke behov for å spille på 75 slag for å si om Razr Fit er en god eller dårlig driver. Jeg har spilt med folk som var drittdårlig fra tee i forhold til meg men knuste meg allikevel fullstendig.

Men dette med nivået er et seriøst spørsmål. Jeg må vite hva jeg har der ute. Hvem leser. Hva vil de ha. Jeg har faktaboks på plass - håper og tror jeg - i #3. Det blir kun på hovedtester. Det er forhåpentligvis noe for de som liker det tekniske. Det er jo vanskelig å treffe alle gruppene og det er kanskje lett å overse de gode klubbspillerne. Jeg må finne på noe der.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Grønne greener »

Du kan jo gå inn på klubben din og sjekke hcp der. Du fikk papirene i forkant av årsmøtet.
Selv ble jeg overrasket over hvor mange singelhcp vi faktisk har i klubben. Men de store massene har høyere hcp. Tipper at gjennomsnittsgolferen spiller rundt banen på bogey.
Forbundet sender vel ut et spørreskjema etter hver sesong? Resultatene herfra (inkl hcp) er sikkert tilgjengelige på hjemmesiden til forbundet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by kevin »

NGF har info om hva snitt hcp er , tipper det er rundt 20-22.

Det vil alltid være noen råtne epler på diverse forum, noen flere på enkelte steder. Mitt råd er å ikke gå inn i noen diskusjon på forum ang din egen rolle og testing, jeg tror ikke det gangner deg uansett hvor mye du argumenterer eller forklarer.

Jeg er ingen utstyrsfreak og synes testene og omtalene er bra nok for meg. Men jeg leser ikke så mye, men noe
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Molly »

Mitt inntrykk er at mange har også ett "jåle" HCP. Er ikke ofte jeg ser dem på rundt 5-10HCP spiller på sitt HCP.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by eivaan »

Jeg har sammen oppfatning som dere, mange spiller på alt for lavt handicap. Disse spiller også fra sort/hvit tee og sinker spillet da de ikke er gode nok/har nok lende til å takle disse teestedene. Opplever faktisk at slike flighter til tider sinker spillet mere en nybegynnere. Mange snakker om å ligge i sona...hva er sona? Jeg tenker at ligger jeg på 80-88 slag så er jeg innenfor(82-84 er som regel mitt par) Men jeg opplever at mange bryter 90 grensa ofte og da synes jeg man er drøy...Mange avslører seg rundt greenene, tydelig å se på innspill å putt om de virkelig er singel hc. Spiller forøvrig på 10,6 og har selv bare vært under 80 2-3 ganger..Synes testene dine og det du skriver er bra Furu, de som ønsker dyper/større analyser av spill og utstyr finner dette andre steder. Fint at du skriver folkelig og forståelig for menig mann, det er tross alt oss det er flest av der ute.....
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by spiderboy »

Tror ikke vi skal gjøre denne diskusjonen til en "hva er rett hcp" - diskusjon. Det kan vi ta et annet sted.
Jeg vet ikke hva snittet i hcp er i Norge, men ut fra hva jeg ser rundt på baner i Trøndelag er det vel som Kevin sier rundt 20. Imidlertid er nok brorparten av spillerne lite interessert i utstyr og utstyrstester.
Det er kanskje like så interessant å se på hva snittalderen for norske golfere er og deretter hvordan hcp fordeler seg i ulike alderssegment. Min påstand er at de som leser utstyrstester og er interessert i nytt utstyr/ofte oppgraderer bagen ligger i aldersgruppa 30-50 (pluss minus), og de er helt klart menn.

Jeg vil tro at det er disse du skriver tester for.

I tillegg våger jeg påstanden om at en nybegynner er begrenset opptatt av utstyr. Utstyrsdilla har en tendens til å komme snikende etter hvert som hcp ikke synker så fort som man skulle ønske og man ser etter alternative løsninger til trening for å senke seg ytterligere nedover ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by koheim »

Hei Furu,
ditt handicap på 20 tilsier at du litt bedre enn en gjennomsnittlig Norsk golfer. Men det er inger tvil om at din kunnskap, interesse og entusiasme er på scratch eller bedre :-) De som har de mest høylytte meninger om fotball spiller enten på veldig lavt nivå eller ikke i det hele tatt, slik tror jeg det er med golf også.

Jeg synes det er interessant med tester av utstyr, for jeg blir da gjerne blitt gjort oppmerksom på flere alternativer, nyheter og innovasjoner. Jeg vet jo at dette er en subjektiv vurdering og er jeg veldig kynisk så tenker jeg for meg selv her er det sponsing inne i bildet. Jeg synes fortsatt det er interessant å lese og har ofte godt utbytte av det.

At noen fokuserer kun på evenen til å slå på den golfballen og ikke setter pris på kunnskap som blir delt (med all ressurser som har gått med til det) ser jeg på som slag under beltestedet.

En digresjon:
Her i Irland kan handicap kun reguleres i konkurranse, jeg ser bare fordeler med dette og er sikker på at handicap her borte er en mye bedre refleksjon av faktisk spillestyrke. Fordelene er ikke bare for deg selv og din egen golf, men også for klubben din og din tilhørlighet til den...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Det var ikke meningen å ha en diskusjon på rett og galt hcp nei, jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg er ute etter å vite mer om hvem jeg skriver for. Vi kommer forhåpentligvis med noe senere i år som kan tilfredsstille selv de mest kresne og kravstore :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Yngvebol »

Når man setter opp slope på en bane tar man utgangspunkt i scratch-spiller og bogey golfer av begge kjønn.
Det som er pussig er at bogey-golfer ikke har 18 i hcp men hhv ca 22 for herrer og noe høyere for damer. Sannsynligvis er dette en omskriving om hva snitthcp egentlig var når man satte opp føringene.
Jeg tror at snitthcp for den norske golfmassen er høyere enn 22+, kanskje opp mot 28.

I mange miljøer er det gjevt å ha et lavt hcp, men få er flinke nok til å justere seg opp når man spiller dårligere enn buffersonen. Jeg har skrevet meg jevnt og trutt opp de siste årene fordi jeg ikke klarer å spille jevnt 80 slag. Hcp i Norge er tross alt egentlig måling av din beste runde.

Hcp har du kun bruk for når du spiller nettoslag eller stablefordkonkurranser, jeg ønsker meg delvis Engelske regler hvor du må spille konkurranser for å etablere og justere hcp'et ditt. Da kunne man snakket om reell spillestyrke og ferdigheter.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by veggiss »

furu wrote:Spørsmålet er - er +3 på de 12 eller +5 på 13 hull for den saks skyld så vanvittig dårlig?
Selv blinde høner finner korn av og til. Jeg spilte 9-hull på +1 fra hvit på Silves i januar selv, men det gjør meg ikke til en fantastisk golfer av den grunn. Hvis du spiller jevnt 78-83 slag så spiller du grei golf, og jeg tror ikke så veldig mange vil klage på det. Jeg skjønner at folk reagerer når en på >20 i hcp skal teste køller, og når folk ikke vet mer om hvordan du spiller golf enn ditt hcp så vil du få det slengt i trynet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Det er sant det veggiss og det er derfor jeg har svart på spørsmål på golfsiden og andre steder i tillegg til å legge ut kontaktinfo. Folk kan spørre og grave så mye de vil men noen foretrekker å ikke la tvilen komme meg tilgode.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by veggiss »

Haters gonna hate :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Terje
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 16 Jan 2010, 22:23

Nivå på norske klubbgolfere

Post by Terje »

Huff sitter med følelsen av at det er mange som er sjalu på deg Furu..
Håper virkelig ikke du lar dette gå inn på deg !
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by GunnarBull »

Til Furu.
Jeg skjønner forsåvidt også godt at en del reagerer på at en 20-handikapper driver kølletesting på profesjonell basis. Selv spiller jeg på rundt 8 (ihvertfall av og til :-) men er ikke i nærheten av å treffe ballen godt nok til å kunne foreta en seriøs kvalitetsvurdering på ymse køller. Så at en scratchspiller har problemer med å ta testingen alvorlig er ikke merkelig idetheletatt.

På den annen side så har du jo en plausibel forklaring på ditt høye handikapp, så 20-tallet er sannsynligvis ikke relevant for din slagstyrke. Og i tillegg skriver du både godt og troverdig, så for meg er det helt greit.

På den tredje side så bryr jeg meg lite om utstyrstesting generelt, da jeg kun har en referanse som jeg tror på, og det er meg selv.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Jeg er på vei nedover. Regner med at jeg blir tatt seriøst når jeg kommer meg et stykke under 10, selv om jeg kanskje ikke slår ballen bedre.
Instagram @christianfuru
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Pointmonaco »

Her treffer vel GunnarBull egentlig ganske bra på det som flere burde tenke over når de lester en test, uavhangig om det er hotlist til Golf Digest eller Furu. Hva en tester kommer frem til er kun relevant for testeren selv. Lester ofte hvor bra eller dårlig en tester synes en kølle er... da blir det for meg rart at den samme køllen blir brukt til å vinne seire på touren!

Jeg mener ikke at man skal slutte å skrive om køller... for det er morsom lesning, men folk må slutte å kjøpe basert på hva andre mener... det som passer for noen passer ikke for andre. Test køllene selv!
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by Pointmonaco »

Forresten, fortsett å teste køller furu, du skriver bra og kan gjøre en like god test som en 2 hcp... er underholdningen som er verdt noe :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nivå på norske klubbgolfere

Post by furu »

Ja, det er underholdning. Og jeg ser på det som opplysning. Det er mange golfere der ute som ikke bruker forum og nettsider for å finne info om køller. Jeg håper de kan lære noe, bli litt mer oppmerksom på hva de kan se etter når de prøver køller.

GB treffer fint han, men nå er det nå en gang slik at vi liker tester. Vi liker å lese hva andre syns. Jeg leser tester av f.eks. pc på dinside.no. De har både subjektive meninger og målbare resultater. Jeg er i stand til å luke ut det som ikke er viktig og da står jeg igjen med noe nyttig. Det gjelder egentlig alle typer tester, det vil alltid være subjektivt innhold. Jeg håper at jeg kan utvikle testene såpass at jeg får litt mer målbare resultater som leserne kan forholde seg til. Vi har et produkt og skal utvikle det videre.
Instagram @christianfuru
Post Reply