Næring på banen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Grønne greener wrote:Trenger man proteiner på en golfrunde? Man skal jo ikke bygge kropp på runden, eller gjør man det?
Er det ikke karbohydrater som gjelder? For å få rask tilgang til energi?
Jeg vil tro at en frokost med bl.a. fiber (grovt brød) i bunn og så bare jevnlig hive innpå karbohydrater (sports/sukker-drikke, sjokolade o.l.) er en grei løsning?
Mange sier at man må drikke rent vann. Trengs bl.a. for å smøre ledd og andre ting inne i kroppen. Men hva er galt med en flaske brus når man samtidig med vannet trenger hurtig energi? De som drikker mye vann hiver jo også innpå sjokolade eller annen mat samtidig med vannet.
Jeg har mange ganger fått skjelvinger p.g.a. lavt blodsukker og da hjelper det med 3-4 nøtter eller en rute fra en sjokoladeplate.
For noen er dette sikkert dumme og idiotiske spørsmål. Som dere skjønner har jeg lite peiling og ønsker noen seriøse svar.
Du spiser ikke proteiner bare for å "bygge kropp".

Du behøver fint lite påfyll av karbohydrater under en golfrunde da golf har så liten intensitet at mesteparten av energien du bruker vil komme fra fettcellene. Derimot vil du kunne få lavere blodsukker, og da er det viktig å fylle på litt før dette skjer. Sjokolade og brus er ikke spesielt smarte løsninger hvis du skal gjøre dette på riktig måte, da blodsukkeren faller igjen omtrent like fort som det stiger, i tillegg så er næringsverdien fra brus og sjokolade lik null. Det er bedre å gå og småspise en pose med nøtter f.eks.

Når det gjelder drikke, så bør du innta litt sportdrikke i tillegg til vann, hvert fall på varme dager hvor du har en del væsketap. Sportsdrikke inneholde salter og mineraler som kroppen trenger for å opprettholde væskebalansen, du får ikke dette fra rent vann (eller brus for den saks skyld).

Hvis du allerede er så lavt at du merker det så er det rent sukker som gjelder i form av cola og sjokkis, men det er ikke ønskelig å komme dit...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Næring på banen?

Post by Zeph »

Vatn og eit par bananer.
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Næring på banen?

Post by Pan »

Hei alle sammen og spes Veggis
Hva skjer når man drikker en Battery el lignende på en normal temperert dag (under 20)? Er det bra eller ikke (uten vodka)? Tenker på på en golfrunde ikke etterpå :)
Vann,nøtte miks med frukter inntaes også
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

Etter 20-30 min virker koffeinet i batteryen, og du får effektene fra koffeinet. Sukkeret går kjapt ut i blodomløpet, og blodsukkeret stiger. Dessuten er det vanndrivende, slik at du bør drikke vann e.l. for å kompensere for væsketapet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Næring på banen?

Post by Golffreak »

veggiss wrote:
Kongletrampern wrote:
veggiss wrote:Activate barene til Norkost er sinnsykt gode, begge smakene. 199 for 12 stk er gi-bort pris også.

Ang sportsdrikk så har jeg tidligere brukt The Edge fra Reflex, men den er ikke lovlig å selge i Norge, så nå som jeg er tom er jeg på utkikk etter noe nytt selv. Inntil videre bruker jeg bare vann+BCAA.
Hvor kjøper du disse Activate barene Veggis?
http://www.norkost.no

Hvilke proteinbarer er det du mener Veggiss? Fant ingen med navn Activate. Er lit nub på proteinbarer så du får ha meg unnskyldt evt....:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Næring på banen?

Post by veggiss »

my bad...det er advanced protein bar de heter.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Næring på banen?

Post by Grønne greener »

Takk for svar, Veggis.
Til Pan:
Min erfaring med energidrikker er at du får raskt en "boost" men du kommer fort ned igjen også! Da må du fylle på med fast føde! Ellers kommer skjelvingen ganske kjapt.
Hvis jeg har forstått det riktig så pøser kroppen på med insulin for å ta seg av alt sukkeret fra energidrikken. Plutselig er sukkeret "bekjempet" og blodet er mettet med insulin. Da har du lavt blodsukker og skjelving/føling kan oppstå. Hiv innpå noen nøtter eller en skive eller sjokolade for å motvirke dette. Hvis du bælmer nedpå en halvliter i en slurk så bør du spise ett eller annet innen en halvtime. Hos meg tar det mellom 30 og 60 minutter før kroppen får problemer.
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Næring på banen?

Post by Pan »

Syns at Battery i små slurker samt vann og nøtteblanding med frukter virker bra + par bananer har funket bra. Er det bra eller helt forkastelig?
med Battery.
Når det er varmt i været syns eg at sportsdrikk er best gjerne et par flasker på en runde,innbiller meg at den har en bra evne til hindre for stort væsketap.
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
pkasnes
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2010, 21:54
Hcp: 30
Hjemmeklubb: Grorud GK

Næring på banen?

Post by pkasnes »

Mange gode tips her.
Har opplevd å gå tom etter par ganger. Planen er å unngå det i år.

Ser ut til at planen blir å gå ut med delvis full mage, for så å etterfylle underveis med nøtter og vann/sportsdrikk.
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Næring på banen?

Post by g0bben »

På en 9 hullsrunde så pleier det holde med en 1/2 liter vann + pollys nøtte mix av en eller annen slag( prøv å unngå de med sjokolade, det kan bli litt grisete når/hvis varmen kommer) og en boots av cola fra hull 7 og inn.
På en 18 hullls turnering pleier jeg ha med 1 liter vann, 1/2 cola (som energiboost hvis jeg kjenner det trengs etter 9 hull+, eller ved dårlige slag som moral boost), litt brødmat, pollys nøttemix og en liten sjokolade til de siste 5 hull.

Dette funker veldig greit for meg. Hvis jeg ikke spiser, selv på en 9 hullsrunde, blir de siste 2-3 hull helt forferdelige bare pga mangel på konsentrasjon.
Anbefaler alle å dytte i seg noe i løpet av en runde så en ikke går så på felgen at det går utover konsentrasjonen.
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Næring på banen?

Post by ShooterMacgavin »

Snus + 1-2 liter vann... Mat spiser jeg etter runden..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Næring på banen?

Post by Sharky »

+1
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply