Lei av utstyrsfokuset..

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Franz »

hanso87 wrote: Selvom svingen har blitt bedre falt det meg ikke inn å spille med samme driver enda en sesong. Det lå i mitt hode at den ikke fungerer og jeg måtte kjøpe ny når jeg har råd.
Det ble en RBZ 9.5* driver med STiff flex og ser frem til å spille med den i sommer. (og helt sikkert slå en del slice)

Så du byttet fra R9 9.5 stiff til RBZ 9.5 stiff?
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Golffreak »

Jeg er litt enig med både de(n) som mener at det er for mye utstyrsfokus, for det er nok klart at det i hovedsak er "the indian and not the arrow" som er problemet ved dårlige slag.. Hvis en skulle målt den resultatmessige effekten (hcp, slag etc) av å bytte ut 2-4 år gammelt utstyr så tror jeg nok det i beste fall er begrenset. Det er heller ikke slik at 10 gram lettere staver kanskje har all verden å si for resultatet til en mosjonist som går Birken. Ja det er overflod i Norge, og mange av oss kan faktisk kjøpe nytt utstyr uten å måtte spare et helt år og samtidig droppe ferien for å si det slik. Min mening er jo at de som vil bytte utstyr i tide og utide gjerne må gjøre det, og når det gjelder forumet så trenger jo man ikke å lese utstyrskategorien hvis man ikke vil.. ;) . Personlig så har jeg nok brukt noen kroner på golfutstyret mitt, og skal ikke forsøke å rasjonalisere alt. Bytte av wedger i fjor høst var nok litt unødvendig sikkert, men FØLER at jeg får mer bite på chippene iallefall.. Jeg er nok slett ikke den som bytter utstyr oftest, og køllen jeg vurderer å bytte ut iår har jeg hatt i 7 år og vil teste ut om det er noen nye FW som kanskje er litt lettere å slå fra fairway bl.a. Kanskje en ekte custom-fit vil gjøre at jeg slår LITT bedre med FW..? Jeg mener selv at jeg er forbi at jeg bytter for å bytte, og vil gjerne ha noen konkrete resultater å vise til for at det skal gi mening. Det er også en "feel" faktor inne i bildet her, og mange føler at de ikke har selvtillit med en kølle og at en annen er bedre. En skal jo ikke undervurdere det mentale, men må likevel huske på at det egentlige problemet ligger i en selv.. Kort fortalt tror jeg at man ikke skal vurdere nye køller for å fikse et problem, men snarere forbedre og hente ut det siste marginale man kan få med riktig og bedre/nyere utstyr. Det er jo gøy å få LITT bedre slag/lengde/følelse, og mange er villige til å betale noen kroner for det når det gjelder en hobby.

Likevel, like mye fokus på selve treningen og spillet som utstyret her inne hadde jo heller ikke skadet.. :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by hanso87 »

Jupp.. Hadde R9 1gen (416cc) Så byttet mest for å få ett større sweetspot da jeg følte jeg hadde mer kontroll med den.
Men RBZ har noe myere stiffskaft enn det R9 hadde og ifølge trackman ga deg meg noe mer rett launch kontra R9.
Testa RBZ 3Wood, men slo ikke noe lenger der med den kontra min 4wood Burner
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Golffreak wrote:.. Kort fortalt tror jeg at man ikke skal vurdere nye køller for å fikse et problem, men snarere forbedre og hente ut det siste marginale man kan få med riktig og bedre/nyere utstyr. Det er jo gøy å få LITT bedre slag/lengde/følelse, og mange er villige til å betale noen kroner for det når det gjelder en hobby.

Likevel, like mye fokus på selve treningen og spillet som utstyret her inne hadde jo heller ikke skadet.. :)
Det er det jeg også mener, selvsagt skal man unne seg gleden av nye køller og sikle på de nye driverene som lanseres. Men man burde bry seg like mye om nye treningstips, driller og bane ledelse (course management...). Det som virkelig kan senke scoren din.

Synes det forresten var veldig interessant å lese Kofstads guide til Byneset. Der har nok vi en god del å lære av pro'ene.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Kongletrampern »

Har man penger til det så er det jo morro med nytt utstyr... Blir som damer og sko :-)
Selv er jeg ennå så ræva i golf at jeg ikke våger å kjøpe meg nytt utyr ennå :-)
Ser liksom bedre ut når jeg står der med 2000 kroners settet mitt på rangen og banker ned kongler fra tretoppene med det settet jeg har nå enn et til 10 000 kr.
...Og da snakker jeg ikke om trærene i enden av rangen, men de rett til høyre og over sikkerthetsnettet.... :-) :-)
Stikord: Natursti og ukvemsord....
Post Reply