Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by wahwah »

Hei,

Har endelig kommet på hva jeg skal kjøpe av nytt utstyr i år.

Hadde følgende setup i fjor:

Wood: TM Burner 9*
3 wood: Husker ikke merket 15*

3i pursuit c510: 21*
4i pursuit c510: 24*
5i pursuit c510: 28*
6i pursuit c510: 32*
7i pursuit m510: 36*
8i pursuit m510: 40*
9i pursuit m510: 44*
PW pursuit m510: 48*
GW pursuit: 52*
SW pursuit: 56*
LW pursuit: 60*

Putter

Jernene og wedgene mine er jeg kjempefornøyd med, men jeg ønsker å teste ut en hybdrid. Samtidig er jeg veldig glad i 3'er jernet og jeg liker også 3'er wooden fra fairway. Nå når jeg skal endre på setup ser jeg for meg at det naturlige er å bytte ut 3'er wooden med en ny wood, og bytte ut 3i med en form for hybrid. Spørsmålet er hva jeg skal velge.

Woodvalget er forsåvidt greit, der tenker jeg at jeg får for en TM Burner superfast 2.0 15*, men hva slags hybrid skal jeg replace treerjernet med. Jeg antar at det blir en TM Burner Superfast 2.0 Rescue hybrid men skal jeg velge 3'ern ( 18 grader) eller 4'ern (21 grader). Hvor mye lengere går en hybrid enn et jern? Tenker kanskje at det naturlige er en 4'er? men er usikker hva som dekker best mellom 4'er jern og 3'er wood - en 3 eller 4 hybrid :P
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by Shankermaker »

Er ikke ekspert på dette, men har nogenlunde samme oppsett som deg, bare at jeg har en hybrid (4)i stedet for 3i. Den er flittig brukt fra rough, så føler du at du trenger litt hjelp derfra, så ville jeg anbefalt å ha byttet. Lengdemessig så er min noe lengre enn 4i. Noe som da bør tilsvare et 3i +. Hva du bør velge av 3 og 4 må du nok teste ut for å finne ut hva som passer best til deg. Jeg tok 4ern fordi det var den de hadde på salg..
Og hvilken modell, så er det bare å finne en du liker utseende på. Alle scorer bra i dagens tester...
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by Hantimilon »

Ikke for å ødelegge for trådstarter, ville bare spørre et spm i samme kategori.
Jeg har en 5w og 3h. Men bruker aldri 5w, bruker 3h på rough og fw. Bruker dere bare hybrider på rough og FW på fairway??
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by Drizzit »

Hantimilon wrote:Ikke for å ødelegge for trådstarter, ville bare spørre et spm i samme kategori.
Jeg har en 5w og 3h. Men bruker aldri 5w, bruker 3h på rough og fw. Bruker dere bare hybrider på rough og FW på fairway??
Jeg har også en 3h, og jeg bruker den nesten like mye fra tee som andre plasser. Bruker den også litt rundt greenene.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by Shankermaker »

I fjor tror jeg jeg slo 50% av slagene mine med hybriden (hadde en meget god feel og kunne slå den kontrollert fra 160-200m). Hadde en gammel 3 wood i baggen som jeg overhode ikke var komfortabel med. Så den tok bare opp plass. Kjøpte en ny 3 wood på slutten av sesongen, som jeg tror jeg har fått litt ordning på i vinter, så håper den kan bli litt mer brukt i år. Men usikker på om det bare blir på utslagene. Da det er få hull i nærheten hvor det lønner seg å slå seg inn med en wood.

Og 5w vs 3h tror jeg går i favør av hybriden hver gang. Enkelere å slå og går ca like langt.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by Sharky »

er inne på samme tanken selv. Lurer på å bytte ut 5w med en 18*,19* hybrid og heller skaffe meg en 3w i tillegg.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by GunnarBull »

I takt med stigende alder og teknologisk utvikling har jeg byttet ut 2, 3 og etterhvert 4-jern med hybrider. Har nå en Ping G10 hybrid 21 grader som erstatter et 4-jern, og en hybrid 18 grader som erstatter 2 og 3-jern. 18-graderen går opp mot 200 meter, 21-graderen går greit 180. Har også en 3-wood, men den blir nesten aldri brukt. Treffer jeg bra så går den jo marginalt lenger enn hybriden, men den er betydelig mer risikabel ved dårlige slag. Eneste fordelen med wooden er at den carrer lenger.

Bruker nesten ikke wooden lenger, trener heller ikke med den og da blir den liksom mer og mer uinteressant.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Wood eller hybrider - hva skal jeg velge

Post by hanso87 »

Jeg spiller med en 4wood som er en erstatning for 3 og 5 wood. Slår 180 "rolig" og opp til 220 "kontrollert langt". For meg er det nok kølle for å få fraktet ballen nødvendige meter, og slaget går en akseptabel lengde. På simulator har jeg hatt slag på +- 250m med 4wood, men tror ikke det er realistisk ute.

En 4wood er mellomtingen mellom 3 og 5wood. Jeg hadde bedre uttelling med 5wood presisonsmessig enn hva jeg hadde med 3 wooden, samtidig som de ca leverte samme lengde. (Elska 5wooden, hatet 3wooden).
Kjøpte en TM Burner 4wood og har fått god feeling med den.
Jeg har ingen god feeling med hybrider og føler de blir for tunge. Det lengdegapet jeg mister med å ikke ha en hybrid syns jeg er akseptabelt. Jeg har god følelse med en 4i og slår det ca 170m. og bruker fint lite 3i.. Det kan gå alt fra 160-200m.

Min anbefaling er å finne den køllen du føler for er best, og det er ikke sikkert enten 3/4/5/7 wood er tingen for deg. Test litt på range med forskjellige køller og loft og se hva du foretrekker. Erfaringsmessig for min del så var 3/5 wood stort sett det samme, og hybrid svært ustabilt. Valget falt på en 4wood og fikk noe lengre lengde på "normale" slag(kontra en 5wood) og "sikkert" slag var på +-180m(som var ca det samme jeg produserte sikkert med en 3wood). Så jeg ikke behovet for å ha både 3 og 5wood og hybrid fikk jeg ikke til.

Så å si "dette bør du velge" bør du teste og erfare hva du liker. Finn ut hvilke kvaliteter du ønsker og test de aktuelle produktene fra både fairway og rough.
Finn den/de køllene som passer ditt ønske. Det er ingen fasit. Jeg har i min bag driver, wood 8 jern + 3 wedger da jeg har mest å redde rundt green enn hva jeg har på +- 200m
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply