Loft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Loft

Post by furu »

Sterk loft i køller - vi må ta en liten diskusjon til på det. Noen - inkludert meg - ser kanskje litt annerledes på det i dag :)

Etter å ha spilt med Cobra S3, prøvd TM RBZ og nå ha bestilt Ci11 så er jeg egentlig ikke i tvil om at disse settene oppmuntrer meg til å bruke jern framfor hybrider. Jeg har 4-PW i Ci11 men det er i realiteten 3-9. Jeg hadde aldri drømt om at jeg skulle slå jevnt bra med noe som tilsvarer 3i fra tee og i hvert fall ikke treffe bra fra fairway. Superduperloft gir selvtillit og lyst til å bruke jern fordi hodet oppfatter det som noe positivt. Og hodet er noe vi virkelig trenger å ha med oss i golf :)

En GW i jernsettet løser gjerne problemet med wedgene. En "tradisjonell" kombo er 52-56-60 i wedger. Hvor nytting er 60 for vanlige golfere? Kan det ikke være like greit å ha PW(44) - GW(48) - 52 - 56? Droppe den sekstigraderen som sikkert veldig sjelden brukes?

Jeg velger å se positivt på det og si at sterk loft gir selvtillit til å spille med lange jern og dermed faktisk øke ferdighetene til spillerne.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Loft

Post by veggiss »

En 60-grader har evig mye større nytteverdi enn et 3-jern, så om man dropper den til fordel for det så tyder det på lite omløp i topplokket, og heller ingen ambisjoner om å beherske dette drittspillet.

En fornuftig fordeling av loft kan se slik ut:

Driver: 10-12
4 wood: 17
Hybrid/wood: 21
Jern: 24, 28, 32, 36, 40, 44 (4-9 eller 5-pw om du vil)
Wedge: 48, 52, 56, 60
+ putter

Det gir 14 køller, og nada problemer. Det som blir dritt er når f.eks. Wilson kutter til 3 graders gap for å få plass til 4-pw på 23-44 grader. Da må man plutselig ta ut en kølle fra bagen for å få plass til "alle" jerna. Idioti.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Loft

Post by Golffreak »

Det er vel også litt spørsmål om hvor langt du slå med jern, ettersom jo du trenger køller som kan fylle de distansene du trenger å slå/fylle bagen. Klart, du kan jo kutte flere av de lengste jernene hvis du slår dem en distanse du sjelden bruker. Holder kanskje med ett langt jern fra tee f.eks. Noen trenger kanskje flere køller for lengre slag, mens andre trenger flere køller for kortere slag (slår du SW 100m f.eks., da trenger du kanskje en 60 grader for innspill også..).

Personlig bruker jeg nå 52-58 i wedger, i tillegg til PW på 47. Har en 60 grader også som jeg brukte tidligere, og liker å bruke relativt mye loft fra f.eks dype greenbunkere. Bommer du på "short side" så trenger du også all den biten og loften du kan få...

På innspill så bruker jeg 58 graderen ned til 50m, mindre enn det så vil det avhenge av flaggplassering og hva slags slag jeg må slå. Kan hende det blir en bump-and-run f.eks.

Tøft å slå høyere jern stygglangt, men det er uansett bare et tall... Poenget er at du må velge loft etter hvor langt du slår med jern etter min mening. Alle vil slå så langt som mulig, men du trenger ikke en haug med køller som går langt. Du trenger en bag med køller som slår dit du skal, som er nærme koppen til slutt...:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Loft

Post by CharlieB »

@furu - veldig bra innlegg.

Min erfaring er at ett jernslag ender opp bedre enn ett slag med hybrid. Jeg misser mindre i bredden og har bedre følelse og kontroll med slagene. Jeg har en hybrid i baggen og når den kommer ut så har jeg enten ett langt transportslag foran meg, eller så er det ett laaaaaangt par 3. Jeg har ambisjoner om å mestre 4 jernet i løpet av sesongen så får vi se, 3 jern er ikke på tapeten nå.

Jeg er muligens litt mer opptatt av wedgene mine enn gjennomsnittet, (av 16 hpc ere), jeg har i øyeblikket 50, 54 og 58, (Titleist SM4), alle med forskjellig bounce. Juryen er fortsatt ute, men mulig at ett bedre oppsett ville vært 50, 56 og 60, evt 50 54 og 60. Poenget er at 50 graderen funker som bare det, (problemet var gapet mellom pw og 9 jern ..). 54 graderen er helt ok, i alle fall ikke noe dårligere som sw enn 56 graderen jeg hadde. 58 graderen som LW .. tja, savner 60 graderen min jeg likevel. Forskjellen er liten, men den er der - spesielt hva gjelder følelse...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Loft

Post by veggiss »

om man har 58 eller 60 spiller liten rolle, men å ha en lob med lite bounce i tillegg til den tradisjonelle sw med mye bounce er smart.

jeg bruker wedger fra 120 meter og inn ca, og da bruker jeg alle fire, avhengig av hvor langt jeg har inn, og hvilket slag jeg skal slå.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft

Post by furu »

Fornuftig fordeling av loft ja. Det er jo egentlig veldig individuelt og hos glade amatører vil det variere veldig. Jeg syns egentlig det er helt greit å legge til en ekstra wedge hvis man må pga jernsettet. Altfor mange golfere har for mange køller mellom driveren og jernsettet. 2 x fw og 1 eller 2 hybrider er vel ikke uvanlig. Og lengdeforskjellen man får med dem er kanskje minimal om noe i det hele tatt.

Loft er bare tall, det er greit. Men dette med ferdighet - det skal jo være vanskeligere å slå et jern på 23* enn en hybrid på 23*. Hvis disse jernsettene får oss til å beherske lange jern vil vel det heve ferdighetsnivået?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Loft

Post by veggiss »

furu wrote:Fornuftig fordeling av loft ja. Det er jo egentlig veldig individuelt og hos glade amatører vil det variere veldig.
Nå tenkte jeg fra et vitenskapelig ståsted, og ikke fra den glade amatør som ikke vet at PW hans har samme loft som 9-jernet i det gamle settet. De færreste har såpass svinghastighet at det forsvarer 3-4 grader mellom køllene, tror mange hadde slått bedre med 5-6. Uansett så må man ta utgangspunkt i hvor langt man slår de enkelte køllene og ikke loften eller tallet på den.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Loft

Post by Franz »

Noen glade amatørers frykt for lange jern er ikke et argument for at hele bransjen skal gå loft-bananas!

Jeg løser dette ved stort sett alltid å spille 58* - 52* - 46* - 8i/38* - 6i/30 - 4i/24* - 4w/17* - D/11* el 9*

Føler dette dekker behovet, gjør det lettere å velge kølle, øver opp evnen til å slå "inbetween-slagene", letter børa, ser tøft ut og gir et ekstra turneringsgir når man fyller opp med resten av jernsettet og en 13*-grader spoon eller 64* wedge.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft

Post by furu »

Franz wrote:Noen glade amatørers frykt for lange jern er ikke et argument for at hele bransjen skal gå loft-bananas!
Der tror jeg du gjør en feilvurdering av hvem som faktisk holder golfsporten levende. Uten nettopp målgruppen for disse køllene hadde sporten vært mer eller mindre død for vanlige folk.
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Loft

Post by Hiks »

Disse typen jernsett er stort sett beregnet mot de som generelt sett slår "kort" og trenger mer hjelp. ta ut en hybrid og erstatt den med en vanlig pitch så har du dekket hullet mellom en sterkt loftet pitch og gap. 4 (3) jernet dekker mer eller mindre den lengden du normalt sett ville slått en hybrid. er bedre å ha ett lite hull mellom driver wood og jernsett enn mellom jernsett og wedger. er tross alt her scoringspillet er.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Loft

Post by Franz »

furu wrote:
Franz wrote:Noen glade amatørers frykt for lange jern er ikke et argument for at hele bransjen skal gå loft-bananas!
Der tror jeg du gjør en feilvurdering av hvem som faktisk holder golfsporten levende. Uten nettopp målgruppen for disse køllene hadde sporten vært mer eller mindre død for vanlige folk.
Hvis de bare hadde latt vær å begynne med dette tullet hadde det jo aldri blitt et tema. Og selvfølgelig ville det vært akkurat like mange golfspillere. Det er vel ikke sånn at man begynner med golf fordi man drømmer om å slå de lange jerna langt/lenger? Eller for å sjekke om man kan mestre et firerjern?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft

Post by furu »

Nei, det skal jeg ikke argumentere mot men det å gi denne gruppen spilleglede er utrolig viktig. Følelse av at man behersker noe. At man slår stygglangt. At man slår lenger enn de gode spillerne i klubben gjør med samme nummer på køllen. Jeg tror ikke det skal undervurderes.
Instagram @christianfuru
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Loft

Post by Flopp »

Furu, jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg rett, men jeg forstår deg slik at det gir selvtillit at det står 4 istedenfor 3 på kølla, og at dette gjør at man tør spille med jernet, og at det så viser seg at man behersker det. Dette skal igjen utvikle bedre spillere.

Med forbehold om at jeg forstår deg rett så er vel poenget heller at hybridene for de fleste faktisk er enklere å slå med, noe som gir bedre mestring, lengre slag, mere golfglede og bedre prestasjoner. Hvis derimot de nye jernene er lettere, eller like lett, å slå med som hybridene, ja da vil det lønne seg for den jevne spiller å heller spille med jern. Er det ikke så enkelt, uavhengig av hvilket tall som står på kølla?

For min del er jeg i ferd med å bevege meg i motsatt retning av det du beskriver. I kampen for et stadig lavere hcp har jeg mindre og mindre å gå på. Hvert eneste feilslag blir vanskeligere å hente inn med å score godt på neste hull. Derfor er jeg "better safe than sorry". Et langt jern inn i skogen, eller enn døff, koster for mye, og hvis risikoen er mindre med en hybrid, ja, så velger jeg det.

Jeg tror også at det er de færreste i den gruppen som du beskrivrer som har følelsen av å slå lengre enn de beste i klubben. Jeg vet at du slår langt, du opplyste 185 meter med et 6 jern. I min verden er det lengre enn de fleste. Selv slår jeg et godt 6 jern ca 145-150 meter carry, og opplever ikke at jeg slår kort. 185 meter er for meg en 5 wood. Kanskje er de lengdene vi har inne en vesentlig faktor for hvilke type køller man har i baggen. Hadde jeg slått 200 meter med et 5 jern, ville jeg definitivt prioritert flere wedger. Dette også fordi man da kanskje slår en p wedge 130-140 meter. Da trenger man flere wedger for å kunne slå et tilnærmet fullt slag fra 100 meter..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft

Post by furu »

Jeg tenkte at man for å slå lange jern trenger bedre teknikk og at man utvikler dette ved å faktisk bruke de lange jernene i f.eks. AMP og RBZ. At man blir en bedre jernspiller av å spille med flere jern i bagen. Det er veldig godt mulig at jeg tar helt feil.
Instagram @christianfuru
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Loft

Post by Flopp »

Jeg er helt sikker på at man blir bedre med lange jern hvis man trener med lange jern :-) Men spørsmålet mitt er vel hvorfor man skal gjøre det så lenge man har alternativ som er lettere? Et annet spørsmål er hva er nytt med de nye jernene fra f eks rbz som gjør at hybriden går ut - er de vesentlig mer lettspilte enn andre jern?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft

Post by furu »

Ja, jeg vil si at køller som Burner 2.0, S3, AMP og RBZ gir lange jern en "ny vår".

Med trening blir man bedre ja og det gjelder uansett hvilken kølle man bruker. Teorien min er at disse lettspilte lange jernene gir flere golfere lyst til å droppe hybriden og velge jern.

Det er jo bare en teori men jeg syns jeg kan se trenden ut i fra det jeg leser på andre forum, erfarer selv og får høre fra andre golfere.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Loft

Post by spiderboy »

Poenget er vel at i golf, som i det meste annet som drives av forbruker-etterspørsel, strever man etter lengre, fortere, høyere. Den enkleste måten å få en kølle til å gå lengre på er å gi den lavere loft. Vi er vel kommet til et punkt der det har blitt ganske absurd, en ny pw er i realiteten en gammel 9.
Men det er tydeligvis et marked for dette. Og kanskje har Furu rett, jeg vet mange som er ekstremt opptatt av hva det står på kølla. Men det er ingen av disse som er spesielt gode golfspillere. De jeg kjenner som er virkelig gode er mer opptatt av resultatet, hvor langt unna pinnen du ender, enn av hvor langt det går og om det virkelig var et 9-jern du slo fra 150 meter!

De nye jernene med bola loft har jo ofte svært lavt tyngdepunkt for å gi høy launch, lette skaft med lavt bendpoint hjelper ytterligere osv. De er med andre ord designet for den jevne middelhcp som ikke slår så langt. Og for denne gruppa er de vel bra? Jeg spiller med flere som synes mange baner er brutalt lange. Par 4 på 370 meter blir et monsterhull om man driver 190....
Men hvorfor man skal velge et jern framfor en hybrid skjønner jeg ikke. Og kjøper heller ikke teorien bak at man blir en bedre golfspiller av å slå et bola 4-jern med 30grams spaghettiskaft istedet for en hybrid?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft

Post by furu »

Teorien er vel egentlig basert på at gode spillere velger jern. At jern krever bedre ferdighet å beherske enn en hybrid. Da vil jo det være naturlig å tenke at dette hever ferdighetsnivået?
Instagram @christianfuru
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Loft

Post by Flopp »

Det kan vel tenkes at de nye lange jernene i realiteten ikke er så langt fra f eks ping sine jernhybrid? De har jeg prøvd og jeg fant de like lettspilte som en hver annen hybrid.

Det er mulig dette blir litt kverulerende (men hensikten med et slikt diskusjonsfora er vel at vi alle skal bli litt klokere :-) )

Hvis de nye jernene er like lette å slå med som en hybrid vil man da oppnå det du er ute etter ved å velge jern fremfor hybrid? Nemlig at siden køllene er vanskeligere så må du trene frem en bedre sving?
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: Loft

Post by wahwah »

Er det så mye vanskeligere å slå et firerjern enn en treer? Få til et fantastisk treff er nok litt vanskeligere, men selv om jeg slår litt dårligere med enn 3'er noen ganger ender den likevel opp der jeg ville ha landa med 4'ern om treffet ikke er helt perfekt, altså rundt 180 meter. Tror mye sitter i hodet, og den tiden jeg "sleit" med 5,4 og 3i var vel i hovedsak den første sesongen?

Jeg vurderte egentlig å kjøpe en hybrid i år, men har lagt det fra meg. Skal heller kjøpe en ny 3'er wood. Selv om jeg har hatt en tankeflørt med "the dark side", har jeg bestemt meg for å holde fast på mitt tidligere synspunkt om at hybrid er for fjoller.
Post Reply