Loft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Loft

Post by Sharky »

i terioen, nei. I praksis, kanskje :). Tror det går mye på tankene i hodet til den som slår, og viss du først tenker at denne kølla er vanskelig å slå med så blir den mest sannsynlig det også.

Har eg genialt eksempel, hvor en person ikke kunne fordra å slå med 5j sitt, 6 og 4 gikk bra men 5j ville bare ikke fungere, han likte rett å slett ikke dette jernet. En dag klarte han å ta feil jern og slå 5j istedenfor 6j som han likte så godt. Dette resulterte i at han slo 5j helt fantastisk, nettop fordi han tenkte at han slo 6jernet. Ballen gikk jo 10m for langt, men da han fant ut at han hadde slått 5jernet så bra, endret situasjonen seg og han begynte å like 5 jernet like godt som 6 og 4 :)

Jeg skjønner litt av grunnen til å hvorfor loften på jernene endrer seg, hvis en produsent klarer å lage et jern som har sterkere loft, større ballhastighet, samme launch og høyde som et tilsvarende jern med tradisjonell loft, men samtidig går 5-10 meter lengre så vil jo dette for marioteten bety at det er lettere å slå dette jernet. Hvis du snur den andre veien så kan du si at et 4jern med sterk loft, som ofte er 1grad svakere enn et tradisjonelt 3jern, har et kortere skaft, neste samme lengde (på ballen), mer tilgivende så peker alt på at du skal klare å slå de nye jernene med mindre "teknikk" enn det som forlanges av mindre tilgivende jern.

Personlig liker jeg ikke at produsentene prøver å selge deg 4-p som egentlig er 3-9. Da hadde det vært mye bedre om de faktisk hadde gjort loften enda en grad sterke slik at vi er tilbake på tradisjonell loft og at det endret tallet på 4jernet til et 3jern, der den eneste forskjellen er faktisk at køllene da blir litt kortere enn standard.og heller lage en pitch som har høy nok loft slik at vi faktisk kan kalle det en wedge.
"The more i practice, the luckier i get"
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Loft

Post by Goggskolt »

Jeg opplever som mange andre at det er lettere å slå stabilt med en hybrid enn en wood. Med alle andre specs like (grep, skaft m.m.), hvor stor vil dere anslå at lengdeforskjellen er på en hybrid 19* og en wood 19*?
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Loft

Post by veggiss »

Hybrider har kortere skaft en wooder, så de kan ikke sammenlignes direkte. En 19 grader wood vil gå lengre enn en 19 grader hybrid forutsatt at du klarer å treffe kula.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply