Fitting

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Fitting

Post by Flopp »

Jeg lurer på følgende:

Kan alle drivere leveres med alle tilgjengelige skaft, eller er fitting med "standardmerker" kun en utprøving av de skaftene som det emkelte merke leverer innenfor sitt sortement?

Jeg forstår at det er svært ulike skaft i de køllene som de beste spillerne i verden spiller med, og de som leveres over disk. Finnes det skaft som gir bedre resultater for oss dødelige som ikke driver 300 meter, og som ikke leveres i standard sortimentet.

Jeg har tro på at riktig skaft er en vel så viktrig faktor for den enkelte som køllehodet. At alt fokuset på testing (jf flere andre tråder her) er på køllehodet, er kanske noe overdrevet???

Jeg bor i en del av landet som har ådrlig tilgang på proshop og muligheter for fitting utover det banale, så det er interessant å vite hva som er potensialet ved å ta en "utstyrsreise". Er villig til å bruke en del penger på å få den driveren som er best for meg :-)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fitting

Post by veggiss »

Flopp wrote:Jeg lurer på følgende:

Kan alle drivere leveres med alle tilgjengelige skaft, eller er fitting med "standardmerker" kun en utprøving av de skaftene som det emkelte merke leverer innenfor sitt sortement?
Fitting med Callaway vil gi deg valgene mellom de skaftene de tilbyr osv. Derimot så kan alle drivere monteres med alle skaft som har riktig diameter, så utvalget er enormt.
Flopp wrote:Jeg forstår at det er svært ulike skaft i de køllene som de beste spillerne i verden spiller med, og de som leveres over disk. Finnes det skaft som gir bedre resultater for oss dødelige som ikke driver 300 meter, og som ikke leveres i standard sortimentet.
Skaftene gutta spiller med er de samme skaftene som du får kjøpt løst, hvis du ser bort fra prototyper. Tiger spiller med skaft du kan bestille fra de fleste sjapper som selger dette løst. Et riktig tilpasset skaft vi gi resultater, uavhengig av hvor langt du slår i utgangspunktet.
Flopp wrote:Jeg har tro på at riktig skaft er en vel så viktrig faktor for den enkelte som køllehodet. At alt fokuset på testing (jf flere andre tråder her) er på køllehodet, er kanske noe overdrevet???
Stort sett er kølletester like vitenskapelige som tv-programmene til Dr. Poo. De tar hverken for seg køllehodet eller skaftet for seg selv, men kun totalpakken, utilpasset, rett over disk.
Flopp wrote:Jeg bor i en del av landet som har ådrlig tilgang på proshop og muligheter for fitting utover det banale, så det er interessant å vite hva som er potensialet ved å ta en "utstyrsreise". Er villig til å bruke en del penger på å få den driveren som er best for meg :-)
Hva potensialet er kommer jo an på utgangspunktet, men i 95% av tilfellene vil de fleste har mer utbytte av 4000 kroner i protimer enn 4000 på ny driver.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Fitting

Post by Flopp »

Takk for raskt og informativt svar. Det siste er jeg enig i, for ikke å snakke om fire tusen treningstimer...Jeg er vel der at jeg har noe å hente på noen ekstra meter rett frem :-)

Hvor vil du anbefale å dra for å teste?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fitting

Post by veggiss »

I Norge eller utlandet?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Fitting

Post by Flopp »

I Norge, først og fremst!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fitting

Post by veggiss »

Da er det vel oslo-gryta som gjelder, og da først og fremst Tom på Losby og gutta på Customgolf.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Fitting

Post by Golffreak »

Customgolf gjør vel stort sett "OEM fitting" som jeg vil kalle det, med de skaft som de store produsentene tilbyr. Tom på Losby har nok flere skaft, også utenom hva OEMene tilbyr, og vil nok ha størst kunnskap om å finne riktig skaft til deg. Skal du ha skaft som OEMene ikke tilbyr så blir det noe dyrere da du vil måtte kjøpe to skaft i prinsippet, men mulig de kan gi deg en liten deal på det. Utvalget av skaft i verden er nesten uendelig, så det er vel ingen som har "alt" inne.. En erfaren køllemaker vil kunne gi deg noen alternativer ved observere svingen og se på dataene.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Fitting

Post by Procli »

Ser ut som at det blir en liten Oslo tur på meg 2-4.mai! Har ganske fullpakket program, men får muligens 1-2 timer alene til å springe rundt på fredagen.
Vurderer også en fitting, men er litt "redd" for at jeg finner ut at jeg har helt feile køller - slik at jeg må bytte ut det meste! Blir fort dyrt av slikt :lol:

Hva finnes av golf butikker der nede, rundt Karl Johan? Eller er det bare sportsbutikker med diverse golf artikler?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Fitting

Post by JonasB »

Rundt Karl Johans gate er det lite med golfbutikker. Men Custom Golf er det jo mulig å komme seg til ved hjelp av kollektivt. De holder til på Torshov. Det er vel det letteste å komme seg til da hvis du bare har noen timer.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Fitting

Post by Golffreak »

Nærmeste Karl Johan er Custom golf som bare er en trikketur unna og ligger på Sandaker. Losby er litt kinkig uten bil, tar 20 min å kjøre dit ca fra sentrum. Du har også butikken på Fornebu (ca 15 min) og golflink på Vøyenenga som fort er 25 min. Fornebu kan du ta buss til, samme til Vøyenenga også sikkert men det tar jo litt tid. Helt inn til Losby tror jeg nok ikke det går all verdens med busser, men jeg kan ta feil.. For fitting så er nok ikke Fornebu noe alternativ etter min mening, men har aldri kjøpt køller der. De har ganske bra utvalg da, samme har Losby og Custom golf. Man kan også gjøre fitting på Miklagard, men utvalget av køller i proshopen er litt begrenset så en del går vel på bestilling. Du har også proshoper på flere baner som har utstyr. I sentrum har du flere sportsbutikker som har golfutstyr; XXL og G-sport først og fremst. G-sport i Storgata har hatt mulighet til å slå i et nett, men usikker på om de satser på golf nå.

Har du 2t så rekker du trikk (eller ganske rimelig taxitur) til Sandaker hvor du kan få booket fittingtime. De har bra simulator og gjør en god jobb, da først og fremt for å finne riktig driver, spesifikasjoner (flex, loft, innstilllinger) samt hvilket (OEM) skaft du skal ha. Det holder for de aller fleste, har gjort akkurat det samme hos dem..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Fitting

Post by Procli »

Takk for info Jonas og freak!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Fitting

Post by Franz »

G-Sport Storgata har ikke golf lenger.

Custom Golf er nok det eneste du rekker. Ikke noe ekte custom fit du får der, men de kan hjelpe deg med å velge riktig driver.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Fitting

Post by Procli »

Det ble Custom Golf på meg.. 1 times fitting! Fikk prøvd 7 forskjellige jern køller. 2 køller som skilte seg ut. Taylormade RBZ (jeg burde jo skjønt at jeg skulle kjøpt de brukte jerna fra deg Furu) ;) og Ping G20.

Definèr en ekte custom fit Franz!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Fitting

Post by Franz »

Procli wrote:Definèr en ekte custom fit Franz!
Definisjoner er ikke lett, men jeg kan gi deg noen stikkord som beskriver hva jeg tenker.

Utvalg: Utvalget av skaft og hoder må være stort, og enda viktigere - de må være uavhengig av hverandre. Altfor ofte er noen skaft begrenset til noen hoder, mens andre skaft er begrenset til andre hoder.

Forhold: Man må ha anledning til å teste under realistiske forhold. Du tester ikke ny bil på simulator.

Presisjon: Det må være mulig å teste "the inbetweens"; det holder ikke å presse alle inn i ferdige kategorier som reg/stiff//x. Det finnes et vell av kombinasjoner en vanlig "reklame-fitting" ikke gir tilgang på. Kanskje skulle man prøvd en S300 hardstep´et to ganger, mot en X100 softstep´et én? Kanskje skulle du prøvd de samme hodene flighted? Kanskje skulle du hatt fem graders intervall på loft mellom de lengste jerna?

Kanskje er dette å overdrive, men da kunne du i mange tilfeller droppa hele fittingen.
Les litt, test litt, gjør noen statiske fittinger.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Fitting

Post by Franz »

Og kanskje viktigst av alt, som jeg nå holdt på å glemme:

Man er nødt til å oppdatere kunnskapene. Diskusjonen rundt custom fitting holder høyere nivå blant amatører enn blant mange av proffene. Det holder ikke mål.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Fitting

Post by Procli »

Mulig du har rett.. jeg har som sagt aldri gjort dette før! Men for min del var dette kjempebra.. jeg fikk testet en hel del køller! Vet ikke hvor jeg skulle gjort det ellers!

Kjente vell at man ble ganske sliten etterhvert.. 7 køller og jeg slo 15 slag på hver kølle (3 serier x 5slag) + 30 oppvarmingsslag!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Fitting

Post by Franz »

Procli wrote:Mulig du har rett.. jeg har som sagt aldri gjort dette før! Men for min del var dette kjempebra.. jeg fikk testet en hel del køller! Vet ikke hvor jeg skulle gjort det ellers!

Kjente vell at man ble ganske sliten etterhvert.. 7 køller og jeg slo 15 slag på hver kølle (3 serier x 5slag) + 30 oppvarmingsslag!
Når utgangspunktet ditt er at du ikke får testet køller noe annet sted er det klart du blir fornøyd. Det er fortsatt ikke en skikkelig custom fit. Du har fått hjelp til å teste drivere.
Post Reply