Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Jan E. Espelid »

Det begynte som et hårete mål nedfelt av den nye presidenten på Golftinget i Bergen i november: Solheim Cup til Norge!

Nå, nesten fem måneder senere, er NGF på offensiven og inviterer pressen til seminar der Solheim Cup 2019 er en av hovedingrediensene.

Optimismen er stor, pågangsmotet likeså. Men utfordringene er mange: 200 millioner i statlig garanti. Åtte år med europaturnering for kvinner (fire år før og fire år etter 2019).

Dersom vi forutsetter at alt dette går i orden, skal Ping-sjef John Solheim, og broren Alan, få sine ønsker oppfylt om at turneringen må gå på dørstokken til farens fødested? Altså på Meland.

Uansett hvilken fantastisk bane Meland er, tror jeg dessverre det blir feil. Solheim Cup må gå på Østlandet dersom det skal være håp om å få det til å bli et publikumsarrangement med 100.000 tilskuere over tre dager.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by veggiss »

Den eneste banen som har kapasitet til såpass med tilskuere et slikt arrangement vil få er Miklagard. Den har også forholdsvis mange hoteller etc i nærheten, og jordene rundt blir fine parkeringsplasser :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Yorkie »

Meland er en flott bane, og jeg skjønner godt at man ønsker å hedre Karsten på den måten. Dog, den ligger relativt langt fra Bergen, og da blir det mye strul med transport til og fra hoteller. Fasilitetene på banen må oppgraderes kraftig, og så var det med adkomst, parkering og ikke minst plass til tilskuere. Tror nok veggiss har rett her, og muligens Bogstad, kanskje Atlungstad, Byneset.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by kevin »

Det er nok ikke veldig sannsynlig at Meland kan eller får ta et sånt arrangement. Til CT/ET stilles det ganske strenge krav til lokasjon, logistikk etc, det er nok mye strengere når det kommer til et så stort arrangement.

Når det er sagt skal også banen som blir valgt, passe til formatet som Solheim cup har. Det skal være en matchplay bane

Mange gode poenger fra Espelid, jeg tror også at arrangementet må holdes på østlandet av mange grunner. Men hvilken bane som passer best til selve turneringen vet jeg ikke
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by koheim »

Hårete mål ja, og hovedgrunnen er økonomi. Enten må det bygges en ny bane (slik de gjorde i Irland) eller så må en av de eksisterende utbedres kraftig - og hvem ønsker å ta en 50mill ++ investering på en golfbane i disse dager??
I tillegg kommer infrastruktur, både fysisk og i form av "golfkultur"
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by kevin »

Saken fikk nettopp dekning i NRK sporten og Frode Scheie uttalte seg. Departementet sier at de ikke gir statsgaranti til slike arrangement. Hva er "slike arrangement"?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

"Slike arrangement"......... Jeg er 110% sikker på at de ikke har noen som helst anelse om hva de sier nei til.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by CharlieB »

Det er jo fantastisk at man begynner å jobbe aktivt med dette, 200 mill er jo peanuts i forhold til for eksempel OL og Norges reklamen vil være verdt hauger med penger. Reint bortsett fra at det vil ha enorm verdi for norsk golf.

100 000 tilskuere er mye, men jeg går ut fra at det er totalen. 100000 / 3 blir ca 33 000 pr dag. Som fortsatt er ett stort tall, men litt enklere å håndtere og ikke minst litt mer realistisk i ett land med 114 000 golfspillere. Selv om det selvfølgelig kommer mange tilreisende til ett slikt arrangement.

Selv om argumentene i forhold til østlandet til dels er gode, avstand til Sverige ol så vil jeg ikke uten videre avskrive Meland og vestlandet, om ikke for annet fordi naturen er noe mer spennende enn kornåkrene på Østlandet. Meland ligger forbausende nærme Bergen sentrum med båt og kaien kan ta i mot store båter. Bergen er nærme Danmark med båt og fly, Storbritania med båt og fly etc. Beliggenheten til banen er slik at man blir nødt til å transportere folk ut dit med båt og buss. Selv om man skulle klare å få plass til bilene så er ikke de siste kilometerne med vei slik at du vil klare å få de frem dit antagelig.
Tribuner etc til publikum bør det og være plass til - selv om det krever at man ofrer endel skog.

Jeg tror det ble gjort en liten analyse av hvor gjennomførbart ett slikt arrangement ville være på Meland for noen år siden etter at Solheimene hadde vært der ute, men jeg kjenner ikke til hva man konkluderte med. Det meste er jo løselig om man kaster nok penger på problemet - spørsmålet er jo om man ønsker det og vil leve med resultatet.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by CharlieB »

furu wrote:"Slike arrangement"......... Jeg er 110% sikker på at de ikke har noen som helst anelse om hva de sier nei til.
Slike arrangementer er vel da også OL og ski VM etc er det ikke det da? De har ikke peiling det er helt sikkert .. Men det er en lang prosess så om man må dytte noen neser på plass i departementet så får man gjøre det over tid.

Litt interessant at man får medie dekning så raskt ..
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by kevin »

Innslaget på NRK i går kan sees her
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by koheim »

Når Solheim Cup har blitt spilt i Europa så har det blitt arrangert ulike datoer, alt fra midten av september til tidlig oktober..det taler vel for Meland?
Hvis Norge ønsker å vise seg fra sin beste side så tror jeg det er viktig å arrangere dette på en spektakulær bane.. det taler vel også for Meland (uten at jeg har vært der). Karsten Solheim connection taler også for Meland.
Irland skryter av at de genererte mye omsetning, men det som ikke kommer fram er at baneanlegget hvor Solheim Cup ble arrangert (Killeen Castle) gikk dundrende konkurs, og er pr dags dato drevet av banken...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by kevin »

koheim wrote:Irland skryter av at de genererte mye omsetning, men det som ikke kommer fram er at baneanlegget hvor Solheim Cup ble arrangert (Killeen Castle) gikk dundrende konkurs, og er pr dags dato drevet av banken...
Meget interessant, burde være interessant for saken til Golferen.no også. Kanskje er det flere ting med "glansbildet" som ikke stemmer helt?

Til de som er lokalkjente: hvor langt ut er det til Meland? Hva finnes av overnattingsmuligheter innenfor 30min reise?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by veggiss »

koheim wrote:Når Solheim Cup har blitt spilt i Europa så har det blitt arrangert ulike datoer, alt fra midten av september til tidlig oktober..det taler vel for Meland?
Midten av august til tidlig oktober har det blitt arrangert. Værmessig så taler ingenting for Meland, med mindre man ønsker kjipt vær under turneringen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by CharlieB »

koheim wrote: Til de som er lokalkjente: hvor langt ut er det til Meland? Hva finnes av overnattingsmuligheter innenfor 30min reise?
Bergen sentrum er normalt sett innenfor 30 minutter, men veien ut til Meland vil ikke takle trafikken hvis alle tilskuerne skal kjøre dit. Derfor må man tenke litt kreativt rundt transport, bruke båt ol.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by CharlieB »

veggiss wrote: Midten av august til tidlig oktober har det blitt arrangert. Værmessig så taler ingenting for Meland, med mindre man ønsker kjipt vær under turneringen.
Skulle jeg arrangere noe sånt på Meland så ville jeg gjort det i august, været her er som regel bra da. Jeg spiller Meland jevnlig hele sesongen og spiller som regel ikke i regnvær der ute. Men det er tross alt stor forskjell på en som kan sjekke været på forhånd og en fixed date for en turnering. September og Oktober ville jeg unngått, de kan være veldig veldig flott - men også så innforjævlig at det vanskelig lar seg beskrive med ord.

Det var for øvrig 220 mm nedbør på Gardermoen i august 2011 mot 109 på Fløksand i samme måned. (Fant ikke nedbørsdata for Kløfta desverre). Begge deler er "mot normalt", men hva er normalt vær lengre, det snør jo i Mai ...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

Værargumentet kan brukes generelt for hele landet Norge. Og Irland for den del.

Ellers er jeg ikke tilhenger av ideen om Solheim på Meland. Kan ikke skjønne at tilskuerne skal få plass og kunne bevege seg rundt. Spørsmålet er også - er det en god matchbane? Det er gjerne avhengig av hvilken lengde man velger å spille hullene, men jeg syns at den stort sett er så vanskelig at den ikke passer spesielt bra til match.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Franz »

CharlieB wrote:
koheim wrote: Til de som er lokalkjente: hvor langt ut er det til Meland? Hva finnes av overnattingsmuligheter innenfor 30min reise?
Bergen sentrum er normalt sett innenfor 30 minutter, men veien ut til Meland vil ikke takle trafikken hvis alle tilskuerne skal kjøre dit. Derfor må man tenke litt kreativt rundt transport, bruke båt ol.
Jeg garanterer deg at du ikke kan løse dette med båt. Det er altfor lite fleksibelt. Skjønner at det høres romantisk ut, men det er totalt urealistisk. Hvis halvparten tar båt må man ha kapasitet på 15 000 mnsk hver dag, som må ha anledning til å komme og dra når de vil.

Inntil et par tusen mnsk - ok.
15-20 000 - sorry.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

Franz wrote:
CharlieB wrote:
koheim wrote: Til de som er lokalkjente: hvor langt ut er det til Meland? Hva finnes av overnattingsmuligheter innenfor 30min reise?
Bergen sentrum er normalt sett innenfor 30 minutter, men veien ut til Meland vil ikke takle trafikken hvis alle tilskuerne skal kjøre dit. Derfor må man tenke litt kreativt rundt transport, bruke båt ol.
Jeg garanterer deg at du ikke kan løse dette med båt. Det er altfor lite fleksibelt. Skjønner at det høres romantisk ut, men det er totalt urealistisk. Hvis halvparten tar båt må man ha kapasitet på 15 000 mnsk hver dag, som må ha anledning til å komme og dra når de vil.

Inntil et par tusen mnsk - ok.
15-20 000 - sorry.
Jeg tror ikke du skjønner hvor mange 14 fots Askeladden vi klarer å få tak i her i Bergen og omegn :D Nei, det er nok rett at det ikke hadde funket å få folk ut der. Hvis Norge skulle fått dette arrangement så måtte vi kastet bort alle romantiske og lokalpatriotiske tanker.

Når det gjelder garantien fra Staten så måtte vel "nei" blir det første svaret og innledningen på samtaler/forhandlinger. Det hadde vært for enkelt å få gjennomslag umiddelbart. Hva har vi byråkrati for? Dette er jo perfekt for dem, en positiv sak de kan diskutere i årevis og egentlig være helt enig i at vi må få til. 200 millioner er jo ikke mye i 2012?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by veggiss »

furu wrote:Nei, det er nok rett at det ikke hadde funket å få folk ut der. Hvis Norge skulle fått dette arrangement så måtte vi kastet bort alle romantiske og lokalpatriotiske tanker.
Nettopp!

De viktigste kriteriet for valg av bane må være hensyn til tilskuere og logistikk rundt disse. Jeg forutsetter at alle aktuelle baner kan levere gode forhold på høsten uansett.

- 10-15000 pers må kunne komme seg til og fra banen relativt knirkefritt. Her har Bogstad og Miklagard relativt gode forutsetninger, mens Losby vil være en katastrofe og Meland vet jeg ikke, men etter hva jeg hører kan det også bli en utfordring der.
- Det må være plass til å bygge hospitality-områder rundt klubbhuset, og ute på banen. Her er det ganske store begrensinger på Bogstad. Miklagard har greit med plass mellom hull 5 og 6, samt hull 19 og til venstre på hull 16. Ved klubbhuset har de plenty å ta av.
- Det må være plass til disse 10-15000 personene ute på banen, og de må kunne bevege seg litt rundt....igjen taler dette for Miklagard hvor det er litt plass rundt greenene og mellom hullene. Det er også plass til å bygge tribuner enkelte steder. Sammenligner du med Bogstad, så er det ikke rare publikumsmassen du kan klemme inn på hull 16, 17 og 18.

Comments?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by GunnarBull »

Slik jeg ser det er det bare Bogstad og Miklagard som er i nærheten av å kunne bli godkjent som bane for et slikt arrangement. Nå har jeg liten tro på at Solheim Cup vil bli arrangert her overhodet, men om så var så stilles det nok helt andre krav til standard enn det gjøres på en vanlig european tour turnering. Hvor jeg har inntrykk av at pengene og viljen er viktigere enn selve banekvaliteten.

Jeg klarer liksom ikke å se for meg Solheim Cup på en bane designet av Jeremy Turner.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply