Scheie slutter i NGF

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Seve »

Tja. Det er vel omtrent på linje med prestasjonene til f.eks Haugesund, Odd, Tromsø, Aalesund, Sandefjord, Start, Lyn eller Bodø/Glimt i samme periode.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Knut »

Alle med noenlunde forståelse for fotball skjønner at Strømsgodset er en solskinnshistorie i norsk fotball.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Smilende Sam »

Seve wrote:Tja. Det er vel omtrent på linje med prestasjonene til f.eks Haugesund, Odd, Tromsø, Aalesund, Sandefjord, Start, Lyn eller Bodø/Glimt i samme periode.
Lyn er konk. Bodø/Glimt, Sandefjord og Start er i Adecco. Jeg er imponert over Haugesund og Tromsø også jeg. Det som var poenget var å vise til styringsmodellen - sportssjef og trener. Der har Godset lykkes med en god løsning. Så kan vi diskutere Godets godhet en annen gang.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Seve »

For at du skal kunne slå fast at Godset har lyktes med sin løsning, er det relativt sentralt å vurdere deres "godhet". Min påstand er at de verken har lyktes eller mislyktes i særlig større grad enn andre sammenlignbare lag.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Scheie slutter i NGF

Post by kevin »

Hvilken løsning vil være bra for NGF da? og evt hvem skulle blitt idrettsjef?
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Smilende Sam »

Seve, jeg mener Godset har lykkes. Unge spillere og god økonomi og p.t. likt med Røkke FK på tabelltopp. Når du begynte å sammenligne med konkursklubber og Adeccolag så syntes jeg det ble usaklig.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Seve »

Lyn lå 10 poeng foran Rosenborg på denne tiden i 2002, så jeg synes på ingen måte sammenligningen er usaklig. Mange ga for et par år siden Stabæk de samme skussmål som du nå gir Strømsgodset, og de er på god vei til igjen å bli et Adecco- og/eller konkurslag.

Poenget er at alle lag i Norge er omtrent like dårlige, og litt flyt i noen kamper kan være forskjellen på nedrykksstrid og medaljekamp. Unntaket fra dette har vært Rosenborg, som har vært i en helt egen klasse, men etter å ha ansatt ny sportsdirektør ut fra kriteriene tidligere spiller/hyggelig kar, er dette forspranget nå rotet vekk.

Blind høne kan uansett finne korn, så dersom én tidligere spiller lykkes i en lederstilling (noe Flo altså foreløpig ikke har gjort i særlig grad), vil det uansett ikke være nok til å forkaste hypotesen om at dette er feil måte å rekruttere på.

Kevin: Mitt poeng (slik bl.a veggiss er inne på tidligere i tråden) er at vedkommende må velges ut fra kompetanse (relatert til jobben som skal gjøres) og ikke nasjonalitet og kompis-faktor. Da ender man i beste fall opp med middelmådighet og hyggelige kaffepauser.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Scheie slutter i NGF

Post by kevin »

Tror ikke noen er uenig i det
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Scheie slutter i NGF

Post by furu »

Seve wrote:Den strategien du forfekter lenger opp her, Furu, er til forveksling lik den foretrukne strategi hos norske fotballklubber. Der ansettes gjerne en tidligere spiller - hyggelig kar og god kamerat - som sportsdirektør, i håp om at vedkommende skal "vokse inn i rollen". Vi ser jo hvor suksessrikt dette er. Man kan ikke bruke slike stillinger (verken i golf eller fotball) som en opplæringsanstalt for folk som trenger en jobb, i håp om at de skal slå til.
Bra at du gjør det klart hvilken strategi jeg velger :)

Land med suksess har intern rekruttering. Land uten suksess rekrutterer fra disse landene men for å ha en langsiktig suksess bør - i mine øyne må - man legge opp til at man etter hvert skal løse rekrutteringen internt. Kanskje er det ikke rett tidspunkt nå. Kanskje er det riktige akkurat nå at de finner en utlending. Men sammen med denne personen og kanskje nestemann i stillingen bør det være et samarbeid med utvikling av fremtidige ledere.

Vi kan ikke gi opp bare fordi vi ikke har dem i dag. Da må vi skape dem.

Og bare for å gjøre det helt klart - den strategien du sier at jeg "forfekter" har du tolket selv til å være en "kamerat-hyggelig-kar-greie". Jeg har ikke sagt det. Det er fullt mulig å rekruttere internt innen norsk golf uten å være kompis.
Instagram @christianfuru
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Scheie slutter i NGF

Post by TomShanks »

Interessant. Tor-Anders Hanssen sier til NG at å rekruttere internt, hente kompetanse fra utenlands og at stillingen forsvinner er bare noen av alternativene, men legger vekt på at personen som skal få jobben må komme fra golfmiljøet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Scheie slutter i NGF

Post by furu »

Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Scheie slutter i NGF

Post by CharlieB »

Interessant lesning, virker som de legger opp til en grundig gjennomgang av hva de faktisk har behov for av kompetanse. Selv om jeg tolker de i retning av at de nok beholder en idrettsjef, om rollen kanskje blir noe annerledes en frem til nå.
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Scheie slutter i NGF

Post by Seve »

furu wrote: Bra at du gjør det klart hvilken strategi jeg velger
Det er mulig jeg over-/feiltolket deg en smule. Beklager det. Virker som de fleste er enige, når det kommer til stykket.
Post Reply