Custom fitting av utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

Først som sist, jeg som skriver her, har high end Custom fitting som mitt yrke, så innta godt med salt før du leser videre.
- Jeg ønsker ikke og blande meg inn i spesifikke tråder her da jeg kun sporadisk besøker dette forumet i ledige stunder, så jeg vil heller skrive litt om hva en Custom fitting rent faktisk KAN inneholde av muligheter, men som ikke er kjent for så mange av dere.

Nesten alt som går under det meget udefinerte begrep "Custom fitting" har rent faktisk ingenting med fitting og gjøre.
- Det er ikke annet som en DEMO, av de "pakke løsninger" den enkelte shop har i sitt sortiment.
Som et konkret eksempel på dette er dine muligheter for og aprøve alternative skaft LENGDER på f.eks drivere
Skaft LENGDE er #1 parameter i en fitting, men når muligheten for alternative skaft lengder IKKE eksisterer, så er den "runden" du tilbys IKKE fitting. men en DEMO av pakkeløsninger. Det hjelper ikke at de har et brukbart utvalg av skafter om de alle samme gjør at driveren har samme lengde.

Det mange ikke vet, er at skaft lengden IKKE gir deg mere club speed jo lenger skaftet er, det begrenser faktisk din club speed, og ikke minst din evne til og ramme i sweetspot. Vi er alle sammen individualister, men der er noen retningslinjer man kan følge for og hjelpe med "navigeringen" ift hva som kan passe, ikke minst ha et start sted for utprøvning.

For at dere skal slippe og "måle og veie" kan dere som en short cut, bruke tabellen nedenfor, om man skal finne passende skaft lengde på sin driver.
- Den tar utgangspunkt i lengden på dit #5 jern, og forutsatt at dette passer deg, kan du se direkte i tabellen hva slags skaft lengde som passer deg i en driver
Allerede FØR dere leser denne tabellen kan jeg fortelle at få om noen av dere passer til den skaft lengden som finnes som standard anno 2012. De driverne er alt for lange, og nærmest som en bukse der alle er laget med for lange ben, i den hensikt at dette skal tilpasses før levering, men det skjer jo ikke, så da går du der og subber boksa i gjørma.

#5 Jern = Driver

37.00 = 42.50-42.75 (minus 1" på jern)
37.50 = 43.00-43.50 (minus 0.5" på jern)
38.00 = 43.50-44.00 (Standard længde på jern)
38.25 = 44.00-44.25 (plus 0.25" på jern)
38.50 = 44.25-44.50 (plus 0.5" på jern)
38.75 = 44.50-44.75 (plus 0.75" på jern)
39.00 = 44.75-45.00 (plus 1" på jern)
39.25 = 45.00-45.25 (plus 1.25" på jern)
39.50 = 45.50-45.70 (plus 1.5" på jern)
39.75 = 45.75-46.00 (plus 1.75" på jern)

Denne tabellen er kun veiledende. Er man en meget dyktig ballstriker, vil man kunne spille med et skaft som er lenger en tabellen viser, men det er IKKE mange som befinner seg der, men mange TROR de er der.

Det er sikkert brud på reglene i dette forum om jeg bedriver egenreklame, og det er slettes ikke min hensikt, og jeg driver ikke min Shop i Norge, men i Danmark. Jeg tillater meg derfor og kopiere over noen tekster jeg har skrevet på Dansk for det Danske publikum som bedre forklarer hva en Custom fitting faktisk er, og hvordan man arbeider seg frem til målet, så man bedre kan se at de 60 minutter man får i en almindelig shop, ikke har noe til felles med Custom fitting. (en driver fitting tar 3 timer hos meg)

PS! Tekstene her er på DANSK i fortsettelsen.

SKAFT LÆNGDE
Dette er start stedet i ALL fitting, og uden denne afklaret, har vi ikke noget grundlag og vurdere det øvrige fra, så vi kan ikke udsætte dette. Vi må starte med dette. Jeg tager et mål vi kalder Wrist to floor. Dette beskriver jeg ikke mere her, da det er beskrevet i 100 tals post rundt om, men det handler om og finde ET START STED, for hvad for en skaft længde du som spiller SER UD TIL at kunne spille bedst med.

Jeg vil SE dig slå med det længste jern du behersker af det du har i dag, samt dit favorit jern
(Video fra 2 sider). Ud fra hvad jeg kan SE på din stance og opstilling, kan jeg nemmere bedømme om dine jern er for korte eller for lange, og sammen med Wrist to floor målet har vi en basis for hvor vi skal justere os. Mange behøver ingen justering fra den "std" eller "norm" jeg bruger, men vi søger og finde den rigtige skaft længde, med intervaller på 0.25 tommer for slut resultatet ift en "std".
Det betyder at vi fitter ud fra Standard, eller i intervaller på 0.25 kortere eller lengere.

Jeg samler en test kølle (skru kobling mellem skaft og hoved), med det hoved vi ønsker og prøve, og det skaft vi TROR vil passe dig og dit swing med hensyn til VÆGT, FLEX og BENDPROFIL, samt LÆNGDE, samt SWINGVÆGT & COUNTERWEIGHT

Skaft vægten er et spørgsmål om køllens TOTAL vægt, som skal passe med din fysiske styrke, samt behov for stabilisering af swing TEMPO og SWING PLAN. Det handler om og finde den "modstand" fra køllen, som gør at din krop kan betjene den optimalt.

Skaft vægten er den enkelt faktor i køllens som betyder mest for den club speed du kan opnå. Lettere kølle, jo større er POTENTIALET, for club speed. Men vægten må IKKE reduceres mere, end at spilleren har den fornødne "modstand". Bliver vægten for lav vil han ikke kunne holde et stabilt swing plan, han taber rytmen i sit swing tempo, og han vil deraf ramme bolden dårlig, med dårlig smash faktor / kraft overføring som resultat.

Man oplever også at club speed går OP, selv om vi gik op på skaft vægt, da det handler om og finde den "modstand" som gør at DIN krop har fuld kontrol, og deraf kan opnå den maksimale club speed med denne køllen, uden at det foringer kvaliteten på hvor godt du rammer.

Grundregelen er, større egenvægt og styrke hos spilleren (ja spillerens personlige vægt er et parameter), jo tungere skaft bør han vælge. Et tung skaft vil dæmpe og glatte ud rytmen i et swing der syder af power, og stabiliserer et godt boldtræf for denne spilleren.

MEN man oplever somme tider at en stor og tung spiller med mange kræfter betjener et meget let skaft uden problemer, mens en mindre og svagere spiller kan bedre sit boldtræf med et lidt tungere skaft end bogen tilsiger. Skaft vægten er derfor en meget personlig præference som må passe spilleren.

SWINGVÆGT & COUNTERWEIGHT
Denne delen hører egentlig til efter skaftet, men da det griber ind i det hele, må dette flettes ind i fittingen. Swingvægt, forkortet SW, er ikke vægt som sådan men et udtryk for en kølles balance og feel af vægt. Den bestemmer din feedback for hvor godt du kan FØLE hvor køllehovedet befinder sig i swinget, samt at den påvirker din release timing. (Release er omtalt lidt senere). Om SW er for stor, vil du ikke klare og holde din relese, men køllen vil tvinge sig fri før du selv ønsker det, om du har kontroll på dette med release. Er SW for lav, vil du være "blind" ift hvor køllehovedet befinder sig i swinget, og du vil ha problemer med og ramme bolden af samme grund.

SW påvirker også flex styrken i skaftet, og den vil deraf påvirke din feel af flex, samt den feedback du har fra måden skaftet arbejder i swinget, både ved load og unload (Load og unload omtales senere)
Høj SW faktor giver fornemmelsen af et mere solid boldtræf, men en lav SW faktor gør det modsatte.

Counterweight, eller vægt man tilfører eller tager bort fra grip siden af en kølle, påvirker balancen, og deraf fornemmelsen af køllens vægt og fornemmelsen hvordan skaftet arbejder. Counterweight påvirker ikke flex, slig SW ændring gør.

Hos nogen, men ikke alle, vil tilførsel af vægt i grippet gøre at man opnår en anden feel og kontrol på køllen, og for disse vil både hevet club speed grundet bedre release timing, samt bedre bold træf generelt grundet mere rigtig "modstand" kunne opnås. Både bedre længde og dispersion/præcisjon kan opnås ved og fin tune SW og Counterweight til den enkelte spiller, da det er dette som afgør hvor godt du har kontrol over køllen.

MOI Match
Dette er en alternativ metode for en eksakt matching af fornemmelsen / Feel af vægt fra køllehovedet. Det kan laves på alt udstyr, men hos mig er det primært interessant når man skal lave en eksagt KOPI av den feel en anden kølle man synes godt om har, og denne feel af balance og vægt skal duplikeres EKSAGT på grammet over til en ny kølle man skal lave.

Swingvægt matching giver ikke den helt eksagt samme modstand og vægt feel fra kølle til kølle, selv om et jernset er matchet til samme SW værdi digitalt korrekt. Årsagen er at metoden ikke opfanger det faktum at "modstanden/MOI" øger når køllen bliver længere. Et 3 jern har derfor mere modstand end 9 jernet, selv om vi har hævet vægten fra køllehoved hele vejen op over med 7 gram ekstra progressivt, efterhånden som jernene blev kortere. Om modstanden din krop føler, og som den skal overvinde ved fysiske kræfter skal være helt ens for alle jern, er det derfor en MOI match vi skal lave, men det er ikke så vanlig og gøre dette på jern. Metoden er bedre til og matche woods eller hybrider, eller "kopiere" din favorit driver.

Laver man flere woods f-eks 3W og 5W mener jeg det er en god ide, at man fin-tuner den ene til den er perfekt, og duplikerer denne feel af vægt balance med MOI matching over til den anden. Om du holder dine øjne lukket når den gives til dig, skal du ikke kunne fortelle hvad som er den ene, og hvad som er den anden når du swinger den. De vil føles som om de var den samme køllen, selv om de både har forskellig totalvægt, og er i forskellig længde. Disse variabler er elimineret eller udlignet fra fornemmelsen ved hjælp af samme "modstand, eller MOI værdi.

FLEX
Flex er et tema der man man hurtig går sig vild, så jeg skal forenkle min forklaring, og hellere fortelle hvad det er vi søger, end og gå i komma massakre på tech specs. Efter som Flex IKKE kan bedømmes teknisk, uden og inkludere HELE skaftet, er BEND PROFIL automatisk med når flex vurderes. Glem alt om at Club speed = flex. Det giver en akkurat lige så nøjagtig fitting som og sige at en med HCP 36 altid bruger 2 slag ekstra pr hul.

Der findes ingen standard, og eftersom både feel og performance skal gå op i en højere enhed, og den ene faktor afgøres subjektivt af DIG, skal vi både bruge Trackman og anden high tech for og måle performance, men det hjælper ikke om FEEL af køllen i nogen del af swinget ikke er god for dig.

FEEL er meget vigtig. Det er ved FEEL du kan "navigere" med køllen, da du skal kunne føle hvor hovedet er, og hvordan skaftet arbejder i de forskellige faser af swinget. Mange gør den fejl, at de vælger et skaft som er for stivt, eller har en bend profil som ikke responderer rigtig i forhold til måden de swinger på. Resultatet er ikke kun dårligere performance, men de taber vigtig information fra feed back og feel, da skaftet ikke arbejder slig at det passer til din måde og loade det på.

Følsomhed og hvad man kan lige slags feedback, er meget individuelt, så info fra SPILLEREN til club fitteren om hvad han føler, hvad han kan lige ved det, og hvad han ikke kan lige ved det han føler, i ALLE deler af swinget, er derfor vital information, slig at club fitteren ved hvor han skal justere, og hvilken retning.

BENDPROFIL handler om hvordan skaftet vil bøje sig ved load og unload, når akkurat DU bruger dette. BP vælges derfor ud fra flere parameter i dit swing, og club speed ER med, men kun i parentes. Club speed danner grundlag for en given butt CPM styrke, men vi må ofte justere os en hel flex klasse den ene eller anden vej før det hele passer. Jeg henter info om de parameter vi korrigerer flex med, ved og studere high speed video i slow motion.

LOAD af skaftet, er alle de steder i swinget der du TILFØRER power
Det er BUTT delen og øvre del af midt sektionen som gives størst opmærksomhed, når vi vurderer LOAD.

UNLOAD er selve release av køllen, der den energi du har tilført, frigøres
Det er TIP delen og nedre del af midt sektionen som er fokus, når vi vurderer unload og release

De steder man legger til eller trekker fra "load energi" til køllen er:

# Tempo eller samlet TID fra adressering til impact , Slow, medium, fast
Jo kortere tid, stivere flex

# Selve nedswinget - Smooth, Normal,Agressiv
Jo mere power som bruges til og sætte fart ned fra toppen, jo stivere flex

# Swing duration - Længden på dit swing. Fuldt swing, 3/4 swing, eller noget andet?
En som har et kort swing, bruger relativt set mere power i ned trekket end en anden, om de opnår den samme club speed.og releaser på samme sted. Jeg må derfor se både hvor meget han aksellærerer fra toppen og ned, men også hvor langt denne delen af swinget er. Kortere swing, stivere skaft.

# Vendingen i toppen af swinget - Deles op som smooth, normal, fast
Som med de andre deler af swinget, jo mere power i brug, jo stivere skaft

Her kan man med selvsyn se, at den mulige "lotto rækken" har rigelig med variabler, men dette er GROV scalaen og ikke den jeg benytter, den er finere i oppløsning, og alt efter hvad som er DIN personlige måde og loade energi til skaftet på, er der en given bendprofil som passer. Derfor har PFC centre den fordel, at vi kan "tune om" på et skaft, slig at bendprofil og flex bliver den rigtige for akkurat denne spilleren, for mange af vores skafter er "metervare" lavet for akkurat dette formål.

UNLOAD eller release af køllen.
Det er her klinten skilles fra hveden for og bruge en metafor. Release timing, eller det stedet i dit swing der du frigør den energi du har tilført skaftet, Release timingen bestemmer ALT,(ift bend profil/stivhed i TIP) for dette er REVISOREN i dit swing.

Se for dig en spiller som har en enorm gammeldags analog klokke på vegen bag sig når han swinger.
Vi ser på armene hans, de er VISERE på urskiven.Tiden stoppes, i det splitsekund at den ekstra vrid man lavede med sine hender i toppen av swinget er ved og åbne sig. Det er her RELEASE og unload ef energien du har ladet med starter. Denne deler vi brutalt kl 21:00.

En spiller med dårlig teknik, vil kunne lade skaftet med atomkraft i vendingen og nedtrekket, uden at han opnår stort, om denne energien ikke frigives på akkurat det rigtige sted i swinget. Timingen af hvornår man skal slippe køllen fri bestemmer om skaftet kan overlevere hele energien eller ikke.

Det typiske for mange klubgolfere er at man åbner sine håndled for tidlig, og deraf er den energi man ladet til skaftet "brugt op" når køllehovedet når frem til bolden. Du taber både clubspeed, og dynamisk loft. Du taber clubspeed da du jo sluttet og lade skaftet højt oppe på klokken, men du har jo mere tid til og gøre dette, og derav kan du både lade mere, samt frigive energien på den rigtige tid. Du taber dynamisk loft, ved at den frembøjning av skaftet som skulle tilføre loft er opphørt når køllehovedet kommer frem til bolden.

Tilhører du de som releser højere op end kl 21:00 vil der være lille eller ingen difference fra bendprofil til bendprofil, på andet end feel af flex. Skaftet bending forover mod bolden som for en med lav club speed skulle tilføre loft og hjælp til løft af bolden er ikke der ved impact. Skaftet har rettet sig op igen, da det var for lang TID fra release til impact, så skaftet spiller ingen rolle. Vi kan KUN ændre launch til han ved og bruge LOFT ikke ændre skaft, for skafterne "virker ikke" når man slipper de fri for tidlig. Derfor er high eller low launch lige meget til denne spilleren. Skaftet er dødt ved impact uanset.

Det eneste vi kan gi han af tilført dynamisk loft kommer fra offset, eller RCOG som er afstanden fra skaft centrum og bagud til COG, men selv denne frem bøjning kan ophøre helt eller delvis om skaftet er for stift, eller frigøres alt for tidlig.

Holder man sin relese så armene peger LAVERE på klokken end 21;00, så vil skaftet "virke progressivt", jo længere ned mod klokken 18 man kommer. Jo nærmere klokken 18 man kommer, jo større differencer vil der synes, selv på små tekniske differencer i skaftet .Hvor skal skaftet være stift, og hvilke deler skal være blødere.
Det er denne komma massakren mit værksted er special lavet for og levere. BEND PROFIL er derfor de i søger, ikke kun en given over all flex styrke.

Det jeg skriver her, er selveste årsagen til at en nybegynder kommer godt fra det, med stort set hvad som helst fra hylden, bare længden er rimelig og grip size er OK. Skaftet har næsten ingen betydning for andet en feel, før han som spiller teknisk set er i stand til og time sin release, så skaftet arbejder som det er designet til og gøre. Da først kommer "sandhedens øjeblik" for spiller VS bendprofil og flex. Indtil da er "made for anybody, i ? flex " det rigtige skaftvalg, om det føles godt for spilleren, om vi isolerer dette spørgsmålet til BENDPROFIL. Det er release timeingen som afgør om denne har nogen betydning til eller fra for den enkelte.

Når vi taler om bendprofil, så taler vi om den relative stivhed i 3 deler af skaftet, nogen taler i 4 deler, mens det MÅLES og beregnes i intervaller så små man finder tjenlig. Normalt 5 eller 6. Hvorledes DESIGNEREN af skaftet har tegnet det for og flexe ved man kun grovt set, og trim fra den ene eller anden side, vil altid rykke på profilen skaftet vil bøje sig i.

SKAFT LÆNGDE og påvirkning på flex
Skaft længden som stort set betyder forskellig længde på butt, påvirker ikke kun swingvægten gennem længde differencen, den påvirker også både flex styrken og bend profilen. Alt efter den relative stivhed som er i skaftets butt ende i forvejen, ændres flex og bend profil forskellig fra skaft til skaft, når vi gør noget ved længden på butt enden af skaftet. Har skaftet en relativ stiv butt, bliver hele skaftet stivere når det forlænges (ikke kortes helt ned til standard længde fra rå skaft). Hvis skaftet en relativt blødt i butt enden, bliver hele skaftet blødere når vi laver dette længere end standard fra rå skaft.

Et Dynamic Gold vil ved 1.5 tommers forlængelse, ha tabt en hel flex klasse, så et X100 skaft vil kun yde flex styrken til et S300 når vi forlænger dette med 1.5 tomme. Det vil også launche højere end et S300 da bend profilen er ændret. Vi kan derfor på Dynamic Gold bruge tommelregelen at 0.5 tommers forlengelse, reducerer flex med 1/3 del af differensen mellem 2 flex klasser, akkurat om Softstepping 1x gør. Forlenger vi med 1.0 tomme har vi spist op 2/3 dels flex, tilsvarende sofstepping 2x, og ved 1.5 tommer har vi tabt en hel flex klasse.

Et Projext X skaft derimod, bliver STIVERE når det spilles længere end standard. For og bruge det samme eksempel ved 1.5 tommers forlengelse vil et skaft som var flex 6.0 i standard længde, være stivet op til 6.4 om vi forlenger dette med 1.5 tommer. Denne spilleren burde måske bruge 5.5 som basis, da disse vil spille til 5.9 når de er forlenget med 1.5 tomme, om flex 6.0 var idealet for han

Skaft længden som skal bruges, er derfor ikke KUN et spørgsmål om lengden som sådan.
Vi må hele tiden tage hensyn til hvad der sker af endringer når vi går op eller ned fra standard længde, og det er IKKE ens fra skaft til skaft som jeg viser her. Nogle skafter bliver stivere, andre bliver blødere, mens et kan følge med progresiv udlingning af flex opp eller ned, slig at flex styrken IKKE endres om længden endres. Der findes KUN varianter og tommelregler, ingen standard, for profilen vi starter med afgør det hele.


BENDPROFIL som GAME IMPROVEMENT FAKTOR
Udover at skaftet skal passe, så det loader og unloader optimalt i forhold til DIN personlige måde og swinge køllen på, er det også Game Improvement faktorer, eller "hjælpe faktorer" mod sine typiske miss hits, i bend profilen.

En spiller der har tendenser til at han over loader, og har en late release, med det til resultat at han møder boloden med lukket køllehoved, og en hook til følge når han virkelig går efter den, skal ha en stivere tip profil, og en blødere mid sektion end det skaft han benytter. Når vi flytter skaftets bend point op mod grippet, vil vi reducere dynamisk loft/lukning af køllehovedet, men for at feel ikke skal blive meget stivere, tager vi den lidt ned et andet sted i skaftet mod midt sektionen. Ideelt set skal denne spilleren af hensyn til GI, ha et skaft som er blødt i BUTT (hindre hooks) , men det vil her give mis fit ift en brutal load af skaftet. Spilleren jeg taler om her passer for et Project X stål skaft i sine jern

Om han var lidt mindre brutal i toppen og ned swinget, men stadig har over load og sen release med hooks som mis hits, er det bend profilen til et Dynamic Gold som passer. Dette har en blødere BUTT vs Project X, så den er bedre for de som ikke loader så brutalt at stivheden i butt sektionen bliver så vigtig.

Er det slice som er miss hits, vil en profil som lukker mere, altså en blødere tip give Game Improvement og hjælp mod dette. Eksempel er et Dynalite Gold XP, som mange har kendskab til i sine Mizuno jern. De andre deler af skaftet, mid og butt bestemmes ud fra load og feel behov. Mere brutal load, stivere butt, mens mid sektionen er en slags udlignings post for feel, men den giver samtidig tilførsel af dynamisk loft, dog mindre end et skaft som har en blødere tip. Profilen på Dynamic Gold, der BUTT relativt set er det blødeste, tilfører derfor mindst dynamisk loft til køllehovedet, og en blød butt med relativt stiv mid og tip som dette giver derfor LOW Launch, mens det som er blødt i tip giver HIGH lauch. Måden skaftet bøjer sig på, afgør altså tilførselen af dynamsik loft, og deraf boldkurven.

Om vi deler skaftet i 3 deler og ser på MID som udligning, vælges BUTT og TIP stivhed slig

BUTT
Højere club speed, stivere butt - Grundparameter som angiver "start flex" eller BUTT Cpm
Mere brutal vending og nedswing, stivere butt - Korregerings parameter fra club speed

Eftersom BUTT Cpm også bruges som "Over all" flex, altså den flex som oplyses DIG, er det for RIFLE og PX fra BUTT Cpm styrken, at flex tallene kommer fra. 6.0 betyder at en Driver med SW D3 i 43 længde som gav værdien 260 CPM når den blev målt på butt cpm. Om værdien var 265 ville flex være 6.5 og var Cpm 270 ville flex være 7.0. Trek fra 200 cpm, og stik et komma i mellem, så har du flex styrken. MEN KUN I DETTE FALD. Når lengden eller SW værdien endrer sig, er den en anden CPM værdi som giver flex 6.0 eller hvad det nu er vi søger.

TIP
Realese timingen afgør hvad for en TIP stivhed som passer. Jo tidligere den er, jo blødere tip skal du ha, slig at ønsket tilført DYNAMISK loft kan opnås. Jo senere din realese er, jo mere progressivt vil skaft spidsen arbejde, og til slut lukker den for meget ift til positionen af dine hænder, og en hook opstår. Dynamsik loft og launch samt spin vil her forlengst ha passert det der er for meget af det gode , så vi må til spilleren med late release, gå efter et skaft med en stivhed i tip der er stor nok til og begrænse tilførselen af dynamisk loft, til vi har den boldkurve vi ønsker.

Både tip, mid og butt stivheden påvirker feel af flex. Et skaft der ikke alle deler af skaftet passer med spillerens swing, vil han opleve som "wippy" eller for stivt, uden at det teknisk set behøver og være mere end en sone i skaftet som ikke passer. Det klassiske eksempel er Project X stål skafter. Om du IKKE har et powerfuldt swing, med en late release vil dette skaftet føles stivt og dødt, selv om butt Cpm passer med din club speed. Bare spørg en som liger dette skaftet, Han oplever de fleste andre skafter som gimmi strik, da en eller flere sone flex ikke kan tage imod den kraft han loader med, og deraf overbelaster han skaftets flex styrke i denne sonen, og så føles HELE skaftet for blødt og ustabilt ud, og det er akkurat ustabilt det bliver, når man over loader en del af det.

SKAFTLÆNGDEN ved fittingen
Alle test hoveder til jern er #6, og skafterne er i 3 alternative længder
Jeg har valgt og bruge "US NORM" for der er ingen standard. Den "Norm jeg bruger siger at et #6 jern er 37.50 som "std", og alternative skaft længder er PLUS eller MINUS 0.5 tomme. I fald nogen havner udenfor dette, har jeg altid ekstra uncut skafter, slig at en spiller som behøver 1 tomme forlængelse, vil kunne teste det, men det står bare ikke færdiglavet i min rack (men havner der om det laves).

KØLLEHOVED
Hovedet vælges ud fra hva som er dine mishits, behov for tilgivelse eller playability, samt swingstil og ambitioner, samt ønske om feel. SWINGSTIL og geometrien på SÅL er ikke noget jeg tager let på, og dette bliver vurdert ikke kun på jern og wedger, men også på hybrider, woods og puttere. Det er KUN driveren som har en sål uden inflydelse for dit spil, så denne tager vi ikke hensyn til der.
(ja jeg ved godt at TM drivere har en plade som influerer ved adressering, men det er en anden bog)

Trackman er nå i brug, sammen med video fra 2 sider. Bagfra og fra siden. Boldene som benyttes påføres et mærke som rettes mod sweetspot ved adressering, så vi kan se hvor på face du rammer.

Når vi har fundet den længden som passer, har vi også samlet nok data fra Trackman, samt at du som spiller har oplevd hvordan det hele FØLES. Din feedback er den som afgør. Vi bruger disse data, samt din feedback og søger assistance til et bedre skaft valg for dig ved hjælp af Shaft fit Pro. Uanset forslag som kommmer op, er skaftet på plads og klart til test.

En ny runde med Trackman vil fortelle om vores mål i tal og tørre data blev indfriet, og du kan selv fortelle hvordan oplevelsen af køllen er for dig. Nye finjuseringer og tester fører os til målet.
Målet er det du som spiller som definerer. Jeg bistår dig gerne med hvad JEG mener er det rigtige og prioritere, for der vil alltid være noget som bør gå foran andre sager, men du har alltid siste ordet.

Vi bedømmer så hvad som er det længste jern du kan spille godt med, og hvor langt ned i de korte du vil spille til fuldt swing. Det betyder at vi ofte må tage en GW med som del af et jernset, når vi skal lave en serie som passer sammen. Det kan meget vel være en du har i forvejen, men vi tester så denne, og vurderer om den passer ind, eller om den kan/bør justeres ellert skiftes ud.

Vi vurdere også om du er tjent med og spille et set med de klassiske 0.5 tommers differencer, eller om vi bør bruge 5/8 dels differencer, samt loft som følge af dette. Skaft differencerne vælges ud fra din fysik og behov for en funktionel stance. Nogen af os er ikke så fleksibel, og vil deraf kunne nyde godt af mindre spring fra det længste til det korteste jern. Bruges 5/8 dels spring i længde difference fra jern til jern, kan de lange blive nemmere og ha med at gøre og man kan ofte få med et jern man elles skulle udelade, da den oprindelige længden gjorde det for svært og ramme godt. I den andre enden, de korte, vil en mere upright stance som følge af lidt længere skafter i de korte, tjene en med lidt mindre bevægelighed i ryg (typisk spillere som mig selv)

5/8 dels spring er IKKE for den bedre spiller med god fysik, men for den mere tilårs kommende, som har behov for lempelser fra udstyret i forhold til sin egen fysiske tilstand. Det kan også være tjenlig til nybegyndere som starter i relativt høj alder, og som ikke har ambitioner om og blive elite spillere

GRIPS ved test og fitting
Grippet er IKKE uvæsentlig for dig. Diameter, profil og traction skal passe med dig og dine ønsker, og de forhold du spiller under, med eller uden handske. Fooore Golf Lab bruger Golf Pride grips, og vi har altid en model der passer DIG. Da vi bruger trykluft montering på vores demo køller, tilpasser vi grip size, og benytter ønsket grip også når vi fitter udstyr. Grippet og grip size er en væsentlig del af køllen, så dette kommer vi tidlig ind på, og de afsluttende tester er derfor altid med passende grip size og tape profil, og det grip du ønsker og spille med

HUSK. Selv om de fleste grips er kileformet med mindre diameter til den højre/nedre hånd, er det ikke givent at det er dette som passer bedst til dig og måden du spiller denne køllen på. Man kan ved og fordre op med tape under hele eller deler af grippet, justere denne profilen, så diameteren og kile profilen i HELE grippet er passende for dig. Om du tit tager et lavere greb på den aktuelle kølle, en Wedge f.eksempel, vil en større diameter i den nedre del af grippet være godt for dig. Det samme om den højre hånd er for aktiv i lukning af køllen, og dominerer i dit swing. En større diameter i den nedre del af grippet, vil hos nogen kunne dæmpe de negative effekter af en for aktiv højre hånd.

BOLD
Bold fittting er inkluderet,men tag meget gerne med dine egne gamere (det slider mindre på mine)
Det vil kunne være gode tuningsmuligheder i bolden, og vi søger jo en kombo mellem Spiller, Køllehoved, Skaft, Grip og Bold, som gør at det hele går op i en højere enhed. Det er jo dette "teamet" som skal der ud, så alle må være med på fittingen. Om vi går fra det ene yderpunkt til den andet, har tester vist indtil 4 grader i ændret launch angle, KUN grundet bolden. Bolden er også en væsentlig bidrags yder til den FEEL som opstår når du rammer den. fitting indendørs har deraf den fordel at vi ikke donerer gamer bolde til rangen, men kan genbruge de
Jeg har IKKE alle modeller som er der ude, men et repræsentativt udvalg af de mest solgte, i en passende mix af egenskaber. Vi har en som passer dig, om du ikke har valgt den i forvejen, da fitter vi med den, så vi kan brude de korrekte data, og den korrekte feel og feedback som du oplever.

Er det HYBRIDER som er tema, skal disse opfylde det ovenstående, samt passe til og slå den længde som ønskes, gerne som naturlig erstatning for et jern, men ikke nødvendigvis. Woods det samme, og på ny er det den ønskede længde og boldkurve, godt stop for og gå efter green eller godt rollout på fairway eller noget der i mellem, det hele med basis i ovenstående som omtalt for jern. driveren, Stupid long and strait/ Risk & Reward eller the ultimate "Play club" som aldrig misser en fairway. Hva er dit ønske her ? Wedgene har ikke kun en given længde de skal slå, men her er det serdeles vigtig at måden DU spiller disse på, er hensyntaget i sål geometrien. Her kan man brutalt eliminere antallet misshits, kun ved og vælge den rigtige sål. Putteren, den du skal krone værket med. Her skal det ikke være rom for nærver eller misshits. Det har man ikke råd til.

Du har alltid siste ordet, men JEG mener at målet med en fitting kan oppsummeres i 3 ord.

# Dispersion - de lengder og boldkurver du ønsker og opnå, samt konsistens for disse.
# Feel - det HELE skal føles godt for dig. Alle deler af swinget inkludert feel fra impact.

Det vi ender opp med fra disse 2 er:
# Favorit køllen, men i 14 varianter som i sum er din bag

Jeg håper de som har lest helt ned ble litt klokere på hva en Custom Fitting rent faktisk er, det handler IKKE om og finne den kølle du spilte "minst dårlig med", men og komme frem til en mengde parameter som i sum gjør at vi står tilbake med en kølle som rent faktisk passer deg. Muligheten for en slik Kølle fra OEM eller en alminnelig Shop er ikke tilstede.

God Golf sommer til alle der oppe i Nord !
Mvh Lars
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Franz »

AAAAAAAAAAAAAAAMMMEEEEEEEEEEN!

Takk så meget. Det var sku´ dejligt.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

WEDGE FITTING

Dette er noget alt for mange ser for nemt på, så man køber bare det "rigtige mærket", i en loft serie som høres rigtig ud. Ja denne fejlen har selvfølgelig også jeg lavet, men de af jer som læser denne tråden igennem, vil aldrig handle wedger på den måden mere.

SKAFTET
Lad os starte med og definere hvad som er en wedge, for det er ikke nødvendigvis en naturlig følge af hvad producenten har valgt og kalde denne. Anno 2011 ser vi PW på kun 43 grader, men i min verden er dette bare et jern, og ALT vi spiller til fuldt swing, er hos mig og betragte som et jern. Det er de vi spiller til 3/4 swing og kortere som er wedger, men også jern vi spiller både til fult og 3/4, men som oftest ikke loft lavere end 47.

Hvorfor vi behøver et sligt definitions skille, har med SKAFT valget at gøre.
Den gyldne regel er, at spiller man den aktuelle kølle som et jern (fuldt swing), er det et jern skaft som de andre jern som er det mest tjenlige valg. Spilles den som en wedge, kun undtagelsesvis til fuldt swing, kan et "Spinner" skaft være tjenlig.

Der findes flere varianter af spinner skafter, der den røde tråd er mere spin.
De fungerer efter lidt forskellige principper, der den ene varianten benytter tilført dynamisk loft gennem skaft bøjning forover mod bolden for og tilføre loft og spin, mens den anden benytter TRYK mod bolden for og tilføre spin, men uden at man hæver launch angle fra tilført dynamisk loft. Alt efter den enkelte spillers ønske om feel, hans swing og spille stil, vil den ene eller anden variant fungere bedst.

Fra True Temper tilbydes der 3 varianter som IKKE tilfører loft, og som deraf tjener til og holde bolden nede der det er ønsket. True Temper Spinner PLUS, er den tungste og stiveste. Selv de kraftigste spillerne kan bruge dette skaftet, da flex styrken egentlig er i området X plus. Et lidt lettere alternativ er den som kun heder Spinner. Denne er for de som vil ha en lidt lavere vægt, eller som har mindre styrke, eller for de stærkeste spillerne om dette skal bruges som PW eller GW skaft. En nykommer for 2012 er et skaft som er lavet i samarbejde med Cleveland. Dette skaftet kendetegnes at at det er i den lave vægt klasse, og følgelig blødere og deraf bedre egnet til de som ikke var tilfreds med flex eller vægten i de andre 2. Det letteste kaldes Tour Consept Spinner.

Som alternativ til disse 3 spinner varianter, er der for den som ønsker sit HELT PERSONLIGE spinner skaft, det ultimative alternativ RIFLE spinner. Ved hjælp af RIFLE Blanks som er jern skafter på hele 44 tommers længde, og i alle flex klasser fra 4.5 til 7.5, kan du få den vægt, flex styrke og bold kurve du vil. Med disse basis skafter, er der en trinløs scala fra A til Z på alle parameter, omkring som i en farvehandel, der kan blande alle farver fra et udvalg baser. Her er du kommet til skrædderen, og hos mig er tøjet fra en rul på vægen, så hvad skal jeg sy til dig ? :-)

I andre fald er det en eller anden variant som er tjenlig, og det kan man i et PCF center lave fra nær sagt hvad for et skaft man måtte ønske så her kan man se, at mulighederne i skafter alene er nok til at man går forkert i byen, men skaftet alene kan ikke hjælpe dig i alle situationer om hovedet ikke passer, for om vi i en kølle virkelig kan sænke score og eliminere fejl ved KUN og vælge det rigtige hoved, ja så er det på wedgene det er mulig.

HOVEDET

LOFT
Lad os starte med basic først og der er LOFT eller den distance du ønsker at denne kølle skal slå.
Om vi her skal handle en GW, så er det væsentlig at du kender den inbyrdes afstand du nomalt slår op igennem dit jern set, og at du har dette tallet samt længden du slår din PW. En Gab test i Trackman er derfor en tjenlig del, når man skal forlænge jern serien ind i wedger.

Boldplacering og angrebsvinkel på bolden bestemmer det faktiske loft ved impact. Derfor er det nemmere for en digger VS en picker og slå med en Lob Wedge. Diggeren DELOFTER køllen med sin stejle angrebsvinkel på bolden, mens pickeren kommer fladt i gemmen med hele loftet effektivt.. Spillerens swing stil, og normale/ønskede boldplacering griber derfor direkte ind i hvilke lofter den enkele bør vælge, for og slå den ønskede distance. Husk også at om dit jern set stopper på PW, og man benytter et andet kølle hoved til sin GW, så vil hovedets egenskaber i form av forskellige tyngde punkt/COG gøre at det har en anden launch og spin, end man kunne forvente fra dette loft, sammenlignet med sine jern. Er også skaftet et andet end dine jern, vil et loft valgt ud fra hoved regning være lige eksagt som den lotto række du kan finde på her og nu. Gab testen af denne køllen er derfor væsentlig, så man kan bestemme hvad for et loft som er rigtig.

Swingstil, og boldplacering påvirker altså valget at loftet på den enkelte kølle, og skal man ha en serie på 2 eller flere, skal de fittes individuelt, slig de spilles. Bruger spilleren de samme slag, og samme boldplacering for alle slag med wedge, vil små spring på loft få udslag. Spilles bolden progressivt bagud jo mere loft køllen har, skal der større loft spring til fra wedge til wedge, da spilleren delofter progressivt ved sin bold placering. Fitteren må derfor kende til hvordan spilleren ønsker og spille sine wedger, og fra hvilke underlag og til hvilke slag de forskellige skal bruges. Det og finde det rigtige LOFT, er derfor en hel job i sig selv.

SÅL gemometri

Bounce
Mange spillere kedner begrebet BOUNCE men ved ikke helt hvad det er, og hvad det gør. Den Bounce vi kan lese som et nummer på en wedge, er et udtryk for den statiske vinkel som sålen har ift underlaget. En sål som har positiv bounce, vil ha en "kile" eller 3 kant af luft under sig, der "loftet" i denne trekanten er Bounce vinkelen.
WedgeBounceAngle.jpg
(27.99 KiB) Downloaded 363 times
SWINGSTIL
Din swing stil, som også kan udtrykkes som angrebsvinkelen mod bolden, har enorm betydning ikke kun for valget af loft, men på HELE sål geometrien. Som spillere deles vi i 3 grupper efter følgende kriterier

DIGGER
Han slår agressivt NED på bolden. Køllen er deloftet ved impact, bunden af swinget er foran bolden, og derfor tager han fede turfs. Typiske miss hits er de fede, der han rammer foran bolden

PICKER
Han nermest "plukker" bolden op, og tager han turf er det en bitte end. Han kommer fladt i gennem bolden og har ikke deloftet køllen ved impact, så ha rammer bolden i bunden af sit swing.
Typiske mis hits er de tynde, og i ekstreme fald luft slag.

MEDIUM
er den som ikke har tydelig bias mod picker eller digger, men er et sted i mellem. han misser tyndt og tykt om hinanden i nærmest 50/50. Jo mere han er mod den ene eller anden side, er det sål egenskaberne mod den swingstilen man bør vælge

Se på dette bildet og forklaringene under. Det viser den samme "MEDIUM bounce wedge, benyttet af de 3 swing stiler, eller angrebs vinkler som følge af boldplacering
Bounce effekt.jpg
(43.69 KiB) Not downloaded yet
Årsagen til at vi har Bounce, er for og hindre at køllen graver for meget. Spiller man sine jern på klassisk vis, med bolden lidt foran i de lange, og gradvis mere bagud, så endrer vi også angrebsvinkelen på bolden, og deraf vil vi ha behov for stadig mere statisk bounce progressivt i gjennem sit jern set, noe vi også har. Bare ta en tjeck på tech specs på hjemmesiden til producenten af dine jern, så vil du se at de går alt efter hvad som er dit lengste jern fra 1 grader 3 jern til mellem 6 og 8 grader bounce på PW. Bounce er din ven, men den kan lave bøvl

De 3 swing stiler, har grundet sin angrebsvinkel på bolden behov for forskellig statisk bounce, og det er lett og bedømme denne. Slår men ned på bolden med 5 grader, vil en wedge med 4 grader ha negativ bounce, og ingen effekt. Vi behøver altså mere statisk bounce end vi har negativ angrebsvinlel for at bounce skal bli positiv når den rammer underlaget.mere avancert er det ikke.

Jo større differencen er, alstå mere positiv bounce vi har når vi rammer underlaget, jo mere vil den bremse mod og grave sig ned. Derfor er alle tjent med høj bounce i sandet.

Men vi kan ikke kun se på STATISK bounce, eller vinkelen som sål har ift sin angrebsvinkel på bolden, vi må bedømme EFFEKTIV Bounce, for det er den som afgør til slut.

Effektiv bounce kan enklest bekrives som det effektive overflade areal af sål som fungerer som Bounce, Om vi kan lave sål meget bred både fra heel til toe, og fra leading edge /egen foran, og bagud til sålens bag kant som kaldes Trailing edge, og vi samtidig gør det hele så fladt som mulig, med så lidt bue nogen vej, opnår vi maksimal EFFEKTIV bounce.

Så snart vi gør sålen smallere, eller laver den mere buet fra hel til toe, eller laver den buet fra leading edge to trailing edge, så reducerer vi det effective arealet som vil arbejde som bounce, og deraf har vi reduceret den effetive bounce.

I forhold til de 3 swingstiler, skal man SE og vurdere sål gemometrien på følgende steder.

Den ene swingstilen kaldes sweeper/ slider, også omtalt som "Picker"
Picker navnet passer bedst synes jeg, da man bogstavelig kan se for sig at han "plukker" bolden op med wedgen.Denne spilleren har lit eller ingen turf i sine slag, og misser han på bolden, er det som oftest en som bliver for tynd.(topper bolden)

Efter som denne spilleren egentlig ikke opnår større mark kontakt, så er det hellere ikke nødvendig med en masse bounce, for bounce kan omtales som en slag bremse mod og grave sig ned, men graver man ikke, hvad skal man så bremse for ?

Han har bedre nytte af at leading edge (linjen i bunden på face set forfra) buer godt ned på midten, slig at han kan bjerge en af de tynde. Han rammer aldrig for fedt (foran bolden), så det skader han ikke at wedgen er spade formet i fronten, for det hjælper han med og plukke den op.

Det at leading edge er buet, gør også at man taber EFFEKTIV bounce. Effktiv bounce er et udtryk for det samlede areal som sålen har, og når vi gør den til en bue, så vil begge sider, toe og heel tabe bakkekontakt, og deraf reduceres effektiv bounce.

Vi har også en anden kurve som skal vurderes og der er radius på retningen leading edge til trailingedge (fra foran til bagud på sål).Pickeren som ikke har mark kontakt af betydning, bør have en skarp radius, der bunden på denne er i den forreste 3 del af sål.
Altså kun en kort stigning, før der ikke er mere bounce, og "halve røven er borte" (Cleveland DSG)

Om du går tilbage til billedet at de 3 forkellige angrebsvinkler, vi du se at ved og rykke den lavete del af sål forud mod leading edge, vil besørge at bounce vil "virke" i bunden af hans swing. Jo lengere bagud for leadingedge vi har det laveste sted, jo højere vil vi løfte leadingedge fra gresset, og for en picker giver det risiko for at han flekker bolden. Han skal ha hjelp til og komme UNDER bolden, så leadeing edge må ikke være så høj, og da er både statisk bounce og sålens lengde bagud faktorer som påvirker. Vi må sørsge for at han opnår tilgang til bolden FØR sålen bouncer mod uderlaget

Fra SCRATCH som bliver det wedge merke jeg satser på er der 2 "standard" modeller som er special grindet til og passe til denne Swingstilen, uden at man betaler ekstra for denne grinding. wedgene er IKKE smedet, men støbt af 8620 karbon stål, det samme som bruges i Wedger hos Cleveland og Titleist. Scratch snyder lidt med hensyn til hårdhed, da de varmebehand den færdige wedge, på en slig måde at stålet blivere blødere end karbon indholdet tilsiger. Dette er derfor de blødeste Cast Wedger i markedet.

Slig ser de 2 "standard" varianter fra Scratch ud, og som er special tilpasset
"Picker" swing stilen. Den første PDG leveres i loft 47 - 50 - 53 - 56 , og RPD leveres i 58 eller 60.

Prøv og studer BUENE i sålen.(alle veje) Pickeren skal ha mest BUE på alle vinkler (det reducerer mark arealet som opnår kontakt)
8620 PDG Sweeper Slider 53 -56.PNG
(190.96 KiB) Downloaded 363 times
8620 RPD Sweeper Slider 58_60.PNG
(175.73 KiB) Downloaded 363 times

Den andre swing stil er Driver/slider , og denne kalder jeg Vanlig/normal/ medium
Han misser tykt og tyndt om hinanden relativt lige fordelt. Han skal ikke have for lidt bounce, men heller ikke for meget. Han skal have lidt bue på leading edge, men ikke for meget. Han skal have moderat radius forfra og bag på sålen, og laveste sted på sål skal være på midten eller lidt bagud. Til han passer medium hele vejen, så les om den sidste typen, så ser man sammenhængen.

Slig ser de 2 "Standard" grins fra Scratch ud, som er special lavet til denne swingstilen. Her skal du på samme måde som oven for, studere BUENE, og prøve og se for dig ændringen i kontakt flade VS pickeren. Her skal vi have mere kontakt, og derfor svagere (Medium) kurvatur alle veje på sål. Den første kaldes TNC og findes i 50 - 53 eller 56 og den andre kaldes EGG og er 58 eller 60.
Her er alt lavet på "den gyldne middelvej"
8620 TNC Driver Slider 56_56.PNG
(173.36 KiB) Downloaded 363 times
EGG grind.JPG
(19.95 KiB) Downloaded 361 times

Digger tyben eller som den egentlig heder, Digger/Driver er green keeperens mareridt. Han flækker turfs over alt hvor han kommer, og tynde slag har han aldrig hørt om, Misser han, så ser det endda værre ud efter han end det gør på hans gode slag. For og kunne tøjle en slig "gravemaskine", og ikke tage alt modet fra greenkepperen, må denne spillere tænke sig godt om når han vælger wedge.

Denne spilleren er den en som virkelig skal studere sål. Han skal have maksimalt med bounce (brems mod og grave) Det helt maksimale opnås om leading edge er så flad som mulig. Da opstår areal kontakt også under heel og toe, og da heves jo arealet. Man hindrer også at leading edge fungerer som gravemaskine. Den flade front graver ikke i nærheden af hvad en buet gør

Han skal også have laveste punkt på sål så lang bagud mod røv du kan komme, så sålen bliver i maksimal længde. Det øger også arealet, og deraf den effektive bounce.

Når du nå ser på billedene af de 2 "standard" grinds for Diggeren, vil det hele falde på plads for dig. Her kan du med det blåtte øje SE, at alle buer er fladet ud så langt det kan lade sig gøre, slig at det effektive kontakt arealet maksimeres. Her kommer først SND som er 47 - 50 - 53 - 56 , og SFU som er 58 eller 60.
8620 SND Digger Driver 53_56.PNG
(183.19 KiB) Downloaded 363 times
8620 SFU Digger Driver 56_60.PNG
(173.31 KiB) Downloaded 363 times
Så har vi grinding......

Wedgene ovenfor ER grindet, men her forklares lidt mere om hvad dette er for noget. BUENE og det samlede arealet og deraf EFFEKTIVE bounce, er en ting, men nogle ganger laver en slig optimering misfit i forhold til den totale "Playability". Det opstår med andre ord visse begrensninger i hvordan og hvor man har bedst nytte af den, men grinding har til hensigt og ændre dette. Der det opstår "hindringer" for noget, modificeres sål, slik at hindringen ikke er der mere.

Wedgen er et nærkamp våben som skal gennem ild og vand for sin ejer. Den skal derfor kunne spiles fra mange lejer, der de forskellige lejer kan spilles bedre med givende bounce forudsætninger., og anden sål geometri end til et normal slag på fairway.

Er du i en bunker, vil meget bounce hindre gravning. Ved og åbne face, vil du kunne heve længden på sål, og deraf hæve effektiv bounce da sålen er længere på skrå, en direkte over midt. Og på det vis kan man tilføre og tage bort bounce efter behov. (heve eller sænke kontakt areal)

Man kan også drible med bounce om man kan ændre på atac angle. Jo længere dine hænder kommer foran bolden, (skaftet vender skråt bagud fra dine hænder til køllehovedet),så vil du både de-lofte, og tage bort bounce på samme tid.

Skal du spille en wedge med høj bounce som lob wedge fordi du også bruger den i bunkeren, har du flere muligheder. Du kan vælge en grind der wedgen er lavet betydelig smallere på midten end normalt, mens den i toe og heel har fuld bredde.( Cobra Trusty Rusty er en slig)

Den vil da have lille bounce når den spilles square (smal sål direkte over midt), og med meget mere bounce om den åbnes (nu har du hele sål men også fordelen af at den nå skal køres skråt over)

Den anden vej, kan man nøjes med og tage bort fra heel og "lidt" fra trailing edge, slig at man kan åbne wedgen uden at Bounce vil hæve den, men den manglende heel parti vil hellere sænke den ved adressering. Stadig vil den spille til høj bounce slået åben, da sål er længere på skrå, men man hindret at den første del af sålen(under heel) løftet wedgen så man ikke kommer til bolden om lejet er trangt.
Denne "vejen" er valgt på Scratch SFU til diggeren, så han har al den Bounce han vil have, men kan stadig åbne den og spille den ned mod 0 i bounce om det er behovet i det aktuelle lejet. (heel partiet er "kastreret" og har negativ Bounce, altså mindre end 0*)

Der er utallige muligheder, så Scratch er svaret om nogen vil have en wedge der er tilpasset sin swingstil, og den måde man spiller den på. INGEN andre har et sligt system for Wedger og swingstil slig som Scratch. KONTAKT til bolden er de vigtigste for optimalt resultat og spin, og det er det en tilpasset og grindet wedge hjælper dig med. Playability, er altså evnen til og kunne opnå optimal kontakt til bolden fra alle lejer. DA har du et nærkamp våben. som sænker din score.

PS! Kunnskapen du har fått ved og lese denne post kan du bruke uansett mærke Wedge du vurderer. STUDER BUENE og KONTAKT AREALET og hvor der er kontakt og hvor der mangler kontakt, så kan du bruke denne oppskriften til og velge akkurat det merke du vil, og oppnå en wedge som passer DIG og DITT spill
Last edited by Nerd on 07 Jun 2012, 12:54, edited 1 time in total.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Custom fitting av utstyr

Post by veggiss »

Masse lesestoff...får spare til i kveld :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

Om noe av det jeg skriver oppfattes som reklame for min shop,(som jeg håper IKKE er nevnt ?) så håper jeg at moderator sletter den biten, og lar resten stå. Dette er IKKE ment som reklame, men ren opplysning slik at du som kunde skal stå bedre rustet i ditt møte med den jungelen som er der ute. Forvent IKKE at noe av det jeg skriver er "almen kunnskap" i en vanlig Golf shop, for det er det slettes ikke. De vet ikke brøkdeler av hva de burde for og gi deg riktig veiledning.
Mange merker har fantastisk gode produkter, men de passer bedre til noen enn til andre, men kunnskapen om hvem de passer for, står det dårlig til med, og det er dette jeg prøver og gi mitt bidrag til. Wedgene fra Scratch som jeg viser til er KUN EKSEMPLER. Du vil finne gjenkjenning på mye av det samme på alle andre merker, så jeg har postet disse som "skole eksempler" så du med eget blikk kan SE om wedgen er for deg og dit spill eller ikke.

Dette år har flere OEMs lansert riktig gode nyheter på Wedger, og jeg nevner Callaway. Cobra og Taylormade som eksempler, og når du går i shoppen for og studerer disse kan du for moro skyld spørre betjeningen ut om disse. Jeg betviler på at du får et riktig svar.

Cobra Trusty Rusty er igjenlansert dette året, og den har et forunderlig design der deler av sål på mitten er borte - Spør hvorfor ?
- Årsaken er som du kan lese ovenfor, at det gjør sål KORTERE tvers over, altså når den slås Square som et jern, da den kortere sål lengde rediserer den effektive bounce, og derav spiller den mere som et "players iron" - Cobraen er derfor utmerket til en GW som skal spilles til fult swing som om den var jern #11
- Er du uheldig og havner i bunkere, ÅPNE DEN OPP, slik at sål kontken er på skrå, der sål lengde forlenges mange ganger sammenlignet med tvers over.
Da hever du den effektive bounce extremt, og kommer problem fritt ut fra bunkeren.

Callaways nye wedge med tilsvarende FLAT leading edge (bunnen av face) er IKKE kun for at den skal se bedre ut ved adressering (Better framing at address), den har til hensikt og redusere graving på fete slag der du treffer gresset bak bollen FØR bollen. Det betyr at den har "tilgivelse" på fete slag.

Håper dette var til hjelp når dere skal ut og handle. IKKE vær trofast mot noe merke, vær trofast mot dine behov og hva som passer DEG i den enkelte kølle.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

HYBRID FITTING

Hybriden køllen er den "yngste" køllen vi normalt spiller med. Da de første kom, blev de ofte omtalt som Rescue køller, for det nettop hjælp til spilleren de skulle yde, men hjælp til hvad kan man så spørge.

For og give et godt svar på det, må vi se lidt på de jern vi spiller med i dag, og sammenligne lidt med tidligere tider. De som har læst lidt om golf udstyr, kan ikke ha undgået og se, at producenterne har givet os udstyr med stadig mindre loft, i den hensigt i og konkurrere om hvem som har det 6 jern der slår længst. Den med lavest loft vinder om alt andet er lige.

Et jernset bør ikke fittes KUN ud fra og slå så langt som mulig, men med så god dispersion, eller minimal spredning i længde og brede fra slag til slag. Skal man slå længere, tag et jern mere....

Golf er ikke et nyt spil, og det er ikke kundskaberne om hvad man normalt kan forvente af en spiller heller. Det er derfor mange år siden at de kloge hoveder kom frem til at en almindelig spiller IKKE kunne slå godt med et jern, om skaftet var mere end 38 tommer langt, eller at loftet var mindre end 27 grader. Dette ift til en spiller som passer med den "norm som benyttes for "std" i USA".
38 tommer langt og 27 grader tilsvarte et 3 jern den gang de fandt ud dette, men kapløbet om og slå længere har sørget for at disse specs tilsvarer dagens 5 jern.

Dagens 3 og 4 jern er der derfor IKKE forventet at du som klub golfer skal mestre, det er ikke engang pinligt og parkere 5 jernet i skammekrogen om du ikke performer 100 % med dette. Ude på banen skal man KUN spille med sine "favorit køller", og er ikke 3,4 eller 5 jernet bland dine favoritter, stil det i garagen.

HYBRIDEN kommer til redning
Problemet for os alle med de lange jern, er ikke kun at skaftet nå er så langt at vi har svært ved og ramme, vi skal også ramme pinligt godt i højden, om det bitte løft som køllehovedets COG kan give os til hjælp, for loftet hjælper os ikke stort når det er så lavt. Det er derfor katastrofe om du rammer bolden lidt for højt. Den kommer slettes ikke op og flyve, og marginerne er små her.

Hybriden er derfor lavet med et køllehoved som skal hjælpe dig med og få løft på bolden, med et loft som er lavere end hvad vi normalt evner og betjene. det er en slags "hjælp" der var ideen bag det hele. En kølle som kunne erstatte de besværlige moderne 2 3 og 4 jern, som bare klub proer og de der er bedre har fuld nytte af.

COG
Center of Gravity, eller tyngde punktet, både i højde og "dybde" ift til skaftet, er VÆSENTLIGE parameter for hvad der sker med skaftet, og bolden.

Løft på bolden kan laves med loft, men det har vi ikke her, så her må vi bruge manipulering av COG eller hvor i hovedet tyngde punktet befinder sig. Ved og rykke på dette, kan vi opnå flere tjenlige ting samtidig, i retning af og tilføre LØFT til bolden.

Vi må få COG så lavt som mulig.
Se på dette billedet. COG i køllehovedet i forhold til COG i bolden, danner en slags SPIN ARM
Jo større højde difference der er mellem COG i kølle hovedet ift i bolden, jo mere SPIN vil der laves, og deraf mere løft til bolden.
COG.PNG
(38.55 KiB) Downloaded 344 times
Dette med og hæve eller sænke COG, er ofte det som er differencen mellem en standard model og en Tour udgave. Man ønsker forskellig spin værdi og launch angle fra det samme loft. Dette er typisk for både jern, hybrider, woods og drivere.

DYNAMISK LOFT

På hybriden ønskes det som princip MERE launch, så vi skal ha vægten lavt, men vi kan også tilføre køllen DYNAMISK loft ved og rykke COG så langt bagud i hovedet man kan komme.
En hybrid som har stor længde på hovede fra face til røv, indikerer at man ville have tilført dynamsik loft ved og rykke COC maksimalt bagud.

Dynamisk loft, er "ekstra loft" ift til det statiske loft køllen har. Det opstår når skaftet bøjer sig forover mod bolden ved impact. Jo mere skaftet bøjer sig mod bolden, jo større vil det effektive loft være, eller SPIN LOFT som Trackman kalder det.

Hvorfor bøjer skaftet forover, og hvordan kan vi påvirke dette så vi tilfører dynamsik loft?
Se for dig en vinmølle. Vingene peger ret ud hele tiden, da COG er i en lige linje ud fra der vingen er sat fast og ud i spidsen. Slig er det IKKE på en Driver, Wood, Hybrid eller Jern.

Se for dig en driver ved adressering
Tænk at COG i køllehovedet er MIDT i centrum af hovedet. ca 5 cm bagud for face.
COG vil altid havne i en lige linje fra stedet "vingen er monteret" som er midt i dine hænder.
Eftersom COG var 5 cm bagud for skaftet/Face ved adressering, vil det TVINGE sig forover med de samme 5 cm, og slig tilføres DYNAMISK loft, progressivt efter hvor langt bagud for skaftet vi kan få rykket COG. Derfor, jo længere hoved en hybrid har, jo mere dynamisk loft har den potentiale til og tilføre. De laver den ikke lang for ingen grund, så se på hoved LÆNGDEN. Den indikerer dette forhold
COG driver.jpg
(43.92 KiB) Not downloaded yet
Se på skaftet, de blå
Den køllen som har COG længst bagud, vil tvinge skaftet og køllehovedet længst forud, for COG vil ALTID havne i den RØDE linjen, det er det fysikkens lover som har bestemt. Vi kan ikke gøre stort ved det, andet som UDNYTTE dette til din fordel, ved og tilføre dynamisk loft, for det er de vi behøver i den køllen som skal erstatte de besværlige jern.

Din RELEASE
Om du kan holde din release til lavere på klokken, en 21:00, vil skaftets bend profil afgøre hvor meget dynamisk loft som tilføres UDOVER det som kom fra og rykke COG bagud. Dette er omtalt tidligere, men kort fortalt virker skafterne progressivt ift dynamisk loft, når release er lavere end kl 21
Jo nærmere kl 18, jo mere dynamisk loft vil opstå ved impact, og til slut er det for meget af det gode, og en stivere skaft, og bend profil med stivere TIP må til, så man undgår FOR høj boldkurve og spin.
Skaftet kan altså dæmpe tilførselen af dynamisk loft, der spillerens club speed og teknik, tilfører for meget dynamisk loft,noget vi arbejder livet af os for og tilføre til spilleren med lav club speed og tidlig release.

COG og Tilgivelse for retning
Det og rykke COG bagud for og tilføre dynamisk loft, og deraf hjælp til løft af bolden, har en bonus.
Fysikkens love gør det slig at jo større afstanden er fra Face, og bagud til COG, jo mere stabil retning gives til bolden. En fodbold keeper vil gerne rykke ud mod en angriber for at målet effektivt set skal blive mindre for angriberen. dette er lidt af det samme.

Se for dig et mis hit, ud mod Toe.
Afstanden fra face der DU ramte, og bagud til COG danner en VINKEL
Jo mindre / fladere vi kan gøre denne vinkelen, jo mere lige vil dit miss hit blive.
Simpelt ikke ?. Vel med dagens materialer er det faktisk det, men det var det ikke den gang man lancerede de fysiske teorier på dette for mere end 40 år siden. I dag nyder vi godt af det, takket væte Titanium og karbonfiber. Det har frigjort vægt fra selve "huset", slig at i kan samle og koncentrere vægten der den er gavnlig.
COG driver.jpg
(43.92 KiB) Not downloaded yet

LINJERNE X er retningen for mis hits,

Summen af alt dette er, at hybriden er lavet for og hjælpe med og løfte bolden med LAVT COG, og COG LANGT BAGUD så vi tilfører DYNAMISK LOFT. Løfte assistance fra 2 sider. BONUS må vi ikke glemme, tilgivelsen for retning, da COG kom maksimalt bagud.

FITTING AV HYBRID
Nå ved i HVORFOR og HVORDAN det hele går til, men hvad så med FITTING af en slig?
Vi går tilbage til dine jern, og spørger til hvad er nu det længste jern du REELT set er tjent med og spille er ude ? Når vi ved det, har vi et sted og starte. Spørgsmål 2 er, om hybriden skal være en DIREKTE erstatning for det jern du valgte fra, ELLER om vi skal lave en helt "frit stående" kølle, som skal bruges til en "passende" afstand. Den sidste varianten, er ofte en stor konkurent til den plads en WOOD normalt ville taget.

ERSTATNING FOR ET JERN
Om formålet er erstatning DIREKTE for et jern som du ikke mestret ofte nok, til at det blev et favorit jern, har vi umiddelbart et mål for distancen som skal slås. Dette vil i mange fald også påvirke alternativerne i skaft, og selv om det kan høre mærkelig ud, skal man ikke glemme muligheden for STÅL skaft, akkurat som i dine jern, om det er et jern som DIREKTE skal erstattes og man spiller med stål i sine jern. I dette fald kan man se på det hele, jern og hybrid(er), som et COMBO set, der hybriderne er Game Improvement hoveder, men skafterne er ens hele vejen igennem.

SOM ER FRIT STÅENDE KØLLE
Som en fritstående kølle, har vi friere hænder, og ofte er det bare og komme langt der ud, meget længere end man kan med jern som er målet. Det at en hybrid skal spilles med stance som et jern, IKKE langt foran som en Wood, gør med tilleg af lidt kortere skafter end en wood sit til at mange behersker hybriden betydeligt bedre end en klassisk wood. Hybriden er ofte en direkte erstatning for en wood, ikke for et jern.

I slige fald, som er dagens "normal", søger vi helst et skaft som er lettere end de vi bruger til jern, slig at vi kan få lidt større club speed end vi klarer med et stålskaft. Hybrider er ofte lavet med skafter som egentlig er for jern, og det gør ikke noget, for stancen, og bold placeringen, samt måden og spille den på er som et jern. Men jernskafterne er ofte lidt til den tunge siden, så der findes i dag special skafter for hybrid, der egenskaberne for et jern swing, er pakket ind i en lettere udgave med den samme styrke. Skaft VÆGT er derfor første parameter når vi skal få dig langt der ud. Dette er omtalt tidligere, så det omtales ikke videre her.

TUNING AF LOFT / LIE ANGLE og FACE ANGLE
NOEN HYBRIDER leveres i mange loft varianter og deraf vægter, men noen kan også justeres på både LOFT, LIE og FACE ANGLE så den passer akkurat dig.

LIE ANGLE
Loft har betydning for løft og spin, og lie angle har betydning for retningen face peger når du rammer bolden. Hybrider har i dag ofte loft som er oppe sammen med jern, og bruger vi et 6 jern på 30 grader som eksempel, og man normalt slår 150 meter med dette, vil kun 1 grader fejl på lie vinkelen gøre at du rammer hele 10 meter til siden for target. Jo mindre loftet er, jo mindre skævt vil 1 grader lie vinkel give os, men leg nå ind distancen vi skal slå, og den er tit OVER de 150 meter, så ser man at dette bør være med. Vi har altså muligheden til og tune lie vinkelen, akkurat som på et jern, men vi bruger en lidt anden metode end n[r vi tjekket for lie vinkelen paa et jern

FACE ANGLE
Når vi taler om face angle, taler vi om måden FACE er vinklet i forhold til target line ved adressering, men det der har betydning for spillet er ikke hvordan den ser ud ved adressering, men ved impact. Face angle ved impact er 80 prosent af den retning bolden får.
Det er derfor et av de absolut vigtigste sager og få styr på. Dette kan vi tune og justere på flere måder:

Vi kan manipulere med grip size, men det har ofte begrenset til ingen betydning. Et grip som er meget stort, kan reducere hastigheden på spillerens lukning af face, om spilleren er "handsy" og tit rammer med lukket face. Vi kan om mulig, lægge til vægt ude i Toe, men det er som oftest kun på drivere og puttere at tilførsel af vægt i Toe kan reducere hastigheden på en handsy spiller.

Wishon hybriden HAR en vaegt port ude i toe som kan tilfoeres 10 gram, men den er prim'rt for og justere selve hoved vaegten eller swingvaegten. Afstand fra COG og ud til denne porten er for kort, til t 10 gram kan gøre stort fra eller til for tempo i lukningen.

Det vi da kan gøre, om disse ikke virker, eller ikke ønskes, er å "åbne" face angle med lige så mange grader som spilleren lukker for meget. Vi kan derfor tune spillerens lukning af face, ved og justere på hoselen.

FACE ANGLE vs LOFT
Manipulering med face angle påvirker også loft. Eftersom vi skal ramme med square face, er det loftet når vi rammer som er vigtig, Ikke loftet ved adressering, for det lyver. Når vi ÅBNER face angle, ser det ud som at vi tilfører loft. Det ville vært rigtig, om vi ramte bolden med denne face angle, men det gør vi ikke. Vi har lukket når vi rammer. Resultatet er derfor STIK MODSAT af hvad det ser ud som ved adressering. Når vi ÅBNER face angle, TABER VI LOFT.

Åbner vi et køllehovet på 20 grader LOFT, med 2 grader på FACE angle, er loftet 18 grader ved impact
Lukker vi et køllehovet på 20 grader LOFT med 2 grader på FACE angle, er loftet 22 grader ved impact.

Face angle påvirker derfor ikke kun det du ser ved adressering. Kan du bedst lige at køllehovedet står lidt lukket ?, Er det bedre mentalt for dig at det er helt square ?, eller er du bange for og hooke bolde og har det bedre med at der står på fuld åbning ved adressering, vel så er det slig det kan laves. MEN vi må hele tiden besøgre at du ved din timing kan komme SQUARE, ved impact ellers har vi jo justeret os bort av mindre vigtige grunde

SÅL FACON
Denne HAR betydning, akkurat som på en WEDGE.

På nyt handler det om SWINGSTIL, og hvor stejlt eller fladt, du normalt kommer til bolden, og hvad som er dine typiske mis hits, fordelt mellem de tykke og de tynde. Reglerne er de samme som på wedger. En dyb buet leading edge er suveræn for PICKEREN for den hjælper han til og bjerge den tynde, mens den samme buede dybe leading edge er DØDEN for DIGGEREN, da den vil smadre hele slaget om han misser på sin typiske måde som er den fede.

Derfor : Er dine misshits de fede der du rammer foran bolden, se til at leading edge er så flad og så sløv som mulig, mens er det de tynde og luft slagene som er dine sorger, er den den med meget bue, og en skarp leading edge, som kan bedre dit spil. Hvad dine MISS HITS er, bestemmer altså om det er flad eller bue, eller noget der i mellem som passer.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

Putter fitting

Putteren er den vigtigste køllen du har med der ud. Det er med denne du skal "krone værket" på det spil du har lavet fra tee og til green. Nå er sandhedens øjeblik kommet. Har du gået GIR, og kommet i en rimelig score position, kan du nå kapre din Birdie ?, og er du bombe sikker på at du tager den med retur puttet om du misser din birdie ? Du bør kunne svare højt og tydelig JA på begge disse spørgsmål, ellers har du ikke den putteren du bør ha.

De parameter som en putter fittes på er

# Putter TYPE
# Længden
# Skaft type / Vægt / Offset
# Lie vinkelen
# Loft
# Hoved type # Hoved MOI værdi / Hoved balance / Sål facon
# Vægt / Hoved væg/ Vægt balance/ Grip vægt/ Counterweight
# Grip type ,Grip facon og Grip size
# Personlige preferencer

Jeg skal her beskrive hvad de forskellige skal være godt for, og hvordan vi finder det som passer. Som med alt den andet er skaftets LÆNGDE et væsentlig parameter på en putter, men vi starter med TYPE

#Putter type
Vi kan dele putterne op, efter måden de benyttes, og starter vi med den længste, er det en LONG putter, eller Koste skafts putter, så kommer BELLY, og til slut den klassiske vi kun kalder en putter.

Alt efter din fysik, og hvad der er dine gode og svage sider i dit putter game, KAN skifte til en anden putter type gøre godt for dit spil
Long putteren er god for den som ønsker en meget upright stance, men den har sin begrænsning som alle andre, ved at Lievinkel på mere end 80 grader er ulovlig, så der en fitting af en slig viser at spilleren behøver mere end 80 grader, bør man se bort fra dette alternativ. Long putteren kan laves med det hoved man vil, men Mallet varianten er fysisk set den som er mest egnet, da en Long putter føres i en næsten lige linje. Man kan lave om en hvilken som helst putter til en Long putter, men det vil altid medføre behov for og hæve vægten på hovedet. Dette kan gøres med tungsten pulver i skaftet. Længden tilpasses den enkelte og den stance/grip som er tjenlig, og der er INGEN begrensning for hvor lang en slig må være, så i ekstreme fald kan en slig og " 2 køllelængder" blive litt u-sportslig....

På en LONG putter er der 3 ting man skal være opmærksom på (forenklet set)
# Der er ingen limit for længden. Den må være så lang den vil, og den kan være delt i 2 eller flere stykker, bare samlingerne ikke kan deles under spil, uden brug af en "special" nøgle som torx eller lignende.
# Lievinkelen må ikke være over 80 grader. Det er IKKE formuleret slig fra USGA, men effekten av regelen er den samme.
# Om der benyttes 2 delt grip, må der KUN anvendes runde grip. Man kan ikke bruge grip med en flad front, med mindre dette er i et stykke, eller samlet som et stykke. Man kan bruge 2 almindelige grip som til jern på en long putter. Alle 2 delte grip skal ha en given afstand i mellem sig. Les derfor grip reglerne hos USGA, før man laver noget selv med en slig fyr.

BELLY varianten har som sit speciale, at selve butt enden skal forankres mod kroppen. Dette giver en ekstra støtte, og for mange, mig selv inkluderet har dette været en putter der har lavet om på min puttig gennem en lære process. Vi er alle individuel, og mine sorger da jeg købte en Belly var at jeg ikke var stabil i min ryg. Den er svag og blev hurtig ukomfortabel over en almindelig putter. Resultatet var at jeg ikke kunne holde min ryg stabil, og at højden i putter stroket varierede, og at jeg deraf tit ramte green lige bagud for bolden, og et smadret putt til resultat Dette kan man til en vis grad reducere risikoen for ved valg af rigtig SÅL FACON, som jeg kommer ind på lidt senere. Længden tilpasses ift det sted på kroppen man vil at butt enden skal støde imod.
.
Det er meget individuelt, hvad den enkelte opnår af forbedringer eller ændringer i sit spil ved og vælge noget andet end en almindelig putter, og skolebogen passer ikke med det spillerne selv beretter om. Nogen bliver meget dygtigere til de lange puts, mens andre bliver bedre til de korte. Hvad DU kan få ud af dette, er derfor et åbent spørgsmål vi må vurdere ud fra faktiske tester, da teoriene omkring dette ikke holder stik. Dette kan slå alle veje, så dette må prøves.

Den almindelige putteren er stadig min favorit, og den jeg har bedst muligheder for og tilpasse til spilleren, om han er en spiller uden specielle fysiske plager eller andet som gør en slig mindre tjenlig.

# Længden
For alle puttere er længden et spørgsmål ift hvad for en længde som giver DIG en komfortabel og funktionel stance, så du kan sigte godt, og gennemføre et stabilt putter stroke. Puttere fra "hylden" er som oftest i alternativerne 33 - 34 og 35 tommers længde, men dette er en alt for grov inddeling. Mange spillere spiller meget bedre med en ekstremt kort putter,gerne kortere end 30. Iflg regel bogen skal den være mindst 18 tommer lang, så det er den limit som er. Resten er et spørgsmål om hvad der gavner DIG og dit spil.

# Lie vinkelen
Denne griber til en vis grad ind i oplevelsen af en kølles længde, men vi må ALDRIG finne på og justere en kølles lievinkel, om det er længden man vil tilpasse, DA har man virkelig gået forkert i byen. Lie vinkelen påvirker om køllehovedets FACE peger mod target, eller om det peger til venstre eller til højre for target. Lie vinkelen har derfor DIREKTE påvirkning på den linje bolden vil gå efter, og det bør jo være den linjen du har valgt. Vi finder den lievinkel som passer DIG, når din stance er komfortabel, og du med dine øjne kommer over den linjen som bolden og target line har. I denne stance, justeres lievinkelen til køllehovedet og face peger 100% på flagstangen, ikke kun mod koppen. da er LIE vinkelen tilpasset dig og din stance.

# Skaft type / Skaft vægt
Man kunne tro at dette var af mindre betydning i en putter, eftersom flex ikke er et parameter, for vi skal jo ikke spille den til "fuldt swing", men tænker man i den boxen, tager man fejl. Flex er faktisk for nogen et tema, men det er IKKE et parameter hos mig.
De skaft typer man kan vælge i hos mig, vælges ut fra andre muligheder og egenskaber. Skaft vægten vil i nogen grad påvirke både totalvægt og vægtbalancen, men det er ikke slig at man har flere vægt varianter og vælge i for den enkelte type. For nogen modeller kan man det, f.eks Long og Belly som både kan laves med tunge eller lette skafter.

# Skaft type / Skaft vægt
# Stål eller kombination af Stål og karbonfiber
Mange af jer har efterhånden haft gleden af og prøve UST Frekvens tunede putter skafter. Jeg kan ikke skule at dette er mit personlige favorit skaft, og der er der flere grunde for. Det ser super fedt ud IMO, det laver lidt ekstra vægtbalance til hovedet ved at det er meget let på grip siden, samt at FEEL og feedback er i "Hi-Fi" klassen. De leveres kun til almindelige puttere, og alt efter hvor højt hoselen er på putter hovedet, er maks længde ca 36 til 37, så det burde holde til de fleste.

# Skaft type / Skaft vægt
# Taper eller Steppless
Designet er vigtig for mange, og nogen kan bedre lige at se på det ene vs det andet

# Skaft type / Skaft vægt
# Bend og Offset
Nogle skafter er helt rette som på et jern, mens andre har en eller flere bøjninger i tip.
Offset som er afstanden fra skaft centrum til face, er forskellig fra putter til putter.
Man kan også benytte et double bended skaft som laver offset, og denne kan også justeres ved og bøje på skaftet
Offset og bended eller strait skaft, er både et spørgsmål om hvordan du vil at det hele skal se ud under adressering, men offset påvirker også hvordan hovedet spiller. Ideelt skal vi SLÅ OP i bolden når vi putter, og offset er et bidrag til det, men vi behøver ikke og bruge offset for og opnå rigtig loft ved impact, om du ikke vil se offset ved adressering. For de som har kendskab til offset på jern og køller, SER det ens ud ved adressering, men fungerer MODSAT ved impact. På en putter rykkes IKKE hovedet forover, det forbliver bagud for skaftet, slig at bunden av swinget er lige før bolden. det er dette offset gør, den forskyder bunden av dit swing.

#LOFT
Nogle smartere hoveder en mit har kommet frem til at 4.5 graders EFFEKTIVT loft er det ideelle ved impact.
Vel generelt set er det det, men er man inde på en lyn hurtig green er 2 grader mere rigtig, og vil du putte ind fra fairway, er 6 til 7 grader ofte det som skal til for et vellykket put. Turf conditions er key faktor, og deraf hvor meget løft som skal til for at bolden skal komme ovenpå græsset og starte og rulle, men hvad skal man så ha på sin egen putter da?
Man skal ha det loft som er nødvendig, for og give 4.5 graders effektivt loft i et "neutralt putt". Det altså DIN naturlige angrebsvinkel på bolden, som afgør loftet som passer til DIG. Om du kommer HELT FLADT til bolden i bunden af dit swing, er 4.5 statisk loft passende, men slår du ned i bolden med 2 grader, er det 6.5 statisk loft som er dit behov.
Fra dette, kan du nå tilføre loft, eller tage bort loft efter behov ift Turf conditions. Dette er det du som spiller som skal ændre ved og justere på boldplacering og hænder. Flyttes bolden forud, slår du nemmere OP i bolden, du TILFØRER LOFT, og flyttes den bagud reduceres loft. (ude fra fairway eller inde på en lyn hurtig green). Normal forhold er din normale stance, da det er normalforhold loft er tilpasset ift DIN swingstil.

#Hoved type, # Hoved MOI værdi / Hoved balance
#Hoved type
Meget forenklet kan vi dele disse i 2 grupper, som kaldes Blades og Mallets
Et eksemplet på en klassisk Blade putter er en Ping Anser, eller den velkendte kopien af denne Scotty Cameron Newport m.fl
En Blade putter passer til det vi kalder et naturlig putter arc, eller en spiller som fører putteren i en svag bue rundt sig selv.
Mallet putteren menes at være mere egnet for et putter arc som næsten er en lige linje, eller der det er en lige linje som spilleren prøver at føre sin putter i.

Årsagen til at den ene er mere egnet til det ene vs den anden, har med placeringen af vægten i hovedet at gøre.
Eftersom de fleste hoveder i "std" er more or less med ens vægt, og at en Mallet har en betydelig del af vægten bag i røv, så betyder det at denne putter typen, baserer sig på læren om et COG der er maksimalt bagud fra face giver tilgivelse for retningen. Det er denne læren som er dominerende i dagens køllehoved konstruktion, på ALT udstyr

En mallet har derfor ikke det store fokus på MOI værdien, som er væsentlig for en Blade putter.
MOI eller modstand på en BLADE putter har interesse på 2 helt forskellige deler, men de griber ind i hinanden, så de omtales samtidig. Den første MOI det er tale om, kan visuelt beskrives som, "Jo mere vægt vi kan rykke ud til siderne for bolden, jo større bliver MOI værdien". Jo større MOI værdien er, jo mindre vil face skifte retning om man ikke rammer den i center. Denne slags MOI er derfor en slags tilgivelse på retning den også, men fra en helt anden "skole" og metode ift en Mallet.

Den anden MOI vi har interesse for i en BLADE putter, er den modstand putter TOE yder mod dine håndled når putteren føres fra adressering til åben face i bag swinget, og fra åben stil square face i striket mod bolden. Nå skal jo lie angle være rigtig, men det hjælper ikke stort om du ikke rammer bolden med square face ift target line., Om du ikke har "lukket" til tiden, vil face peget til højre for target line, og er du for aktiv med dine hænder, og lukker for meget vil din face pege til venstre for target line.

På nogle ganske få modeller af putter hoveder har man muligheden for og tilføre, eller tage bort vægt fra toe for og tune denne MOI /modstand til passe for spillerens putter stroke. Der vi IKKE har denne muligheden er vores justerings mulighed på grippet, samt i vægt balancen.

# Hoved balance
Det er egentlig det jeg har omtalt ovenfor,(MOI) men når man teknisk set taler om dette, kommer skaftets placering i spil
Om du hviler putteren på din pegefinger, vil face vende til en eller anden side, når putteren falder til ro i balance.
Peger face mod loftet altså vender OP, kaldes den face balanced, mens er det heel siden, typisk for en heel shaftet Bladeputter, kaldes den heel balanced. Den fortæller om hvordan COG i putteren er placeret ift skaftet, og giver en slags indikator for den MOI værdi putteren vil ha i putter stroket. Eftersom der er som meget vigtigere sager og se på end hvad for en vinkel face peger i denne testen brugers den ikke hos mig. Skaftets placering er det som reelt set bestemmer dette, og i putting er det ikke nogen facit for hvad som er den rigtige "hoved balance", da vi måler på helt konkrete sager,(face angle ved impact) og justerer efter helt andre parameter en denne faktor.

#Sål facon
Javist har sål facon betydning, men ikke for alle.
Mishits er noget alle har, og er dine mishits med putteren at du kommer for dybt på bolden, og deraf bremser putteren mod green, vil du helt klart ha en fordel af og se på sål faconen. Det samme om som ofte putter fra udsiden af green. Da vil en sål med en leading edge der er rundet af være en fordel. Jo mere vinkel eller sløvere den er, jo mindre vil den tage fat i green. Den vil kunne laves så den "bouncer" i slige fald. fitting handler om og eliminere sine fejl, eller reducere risiko for at et mishit opstår.

# Hovedvægt
Vægten på hovedet har betydning for totalvægt og vægt balance, men generelt laves køllehoveder for LETTE ud fra den skole og erfaring jeg følger her. En putter med lav hovedvægt er god på en meget hurtig green, i hænderne på en dygtig spiller som har nerverne under kontrol. Fysisk styrke og spillerens naturlige behov for "modstand", samt de almindelige baneforhold bør være styrings parameter, og hoved vægten er derfor et parameter, men vi kan ikke tale om denne alene uden at vi taler om de andre vægtfaktorer, og hvordan de griber ind i hinanden.

Når vi har valgt et hoved, er det ikke ofte vi kan gøre stort med vægten på dette. Det er som det er, men der findes de som har muligheder ved vægtskruer eller andet. Det samme kan vi sige om skaftet. Når vi har valgt dette har det sin vægt.

Der vi nå har muligheder, til og opnå den passende totalvægt og vægtbalance er ved og tilføre vægt i bunden af skaftet, om det er hoved vægten vi vil hæve, og vi kan ved hjælp af Grip vægt, Bly tape under grippet, eller Counterweight patroner sat ind fra butt siden, til å manipulere med vægten på grip siden.

Totalvægten har altså betydning for den hastighed en green har, men for dig som spiller er det også et spørgsmål om den MODSTAND den påfører din krop, slig at denne responderer rigtig. Der kræves en given modstand til en given spiller, før han benytter de "rigtige" muskler i sin krop. Er modstanden for lille, bruger han forkerte muskler, og deraf vil han ha problemer med og opnå et stabilt putter stroke fra slag til slag.

Balancen i den færdige putter kan nogle gange måles med en swingweight scale, så man har en værdi ligesom på jern og andet, men en putter er ofte kortere og meget tungere, end en SW scale er lavet for og måle, samt at denne værdien er helt meningsløs i en putter, da instrumenterne vi som bruges ofte ikke kan bruges.

Under fittingen som sker med assistance fra TOMI putter monitor, vil der hele tiden udføres manipulering med vægt balance, der din feel og feedback, samt resultatet taler for sig. Når jeg på monitoren kan se at du holder en stabil og jævn linje tur / retur bolden har vi fundet den balance og modstand i form af totalvægt som passer til dig. Selv små ujævnheder der ikke er synlig for menneskets øje, vil opfanges af TOMI, og vi manipulerer helt til vi har stabiliseret det hele så optimalt vi kan. Når putterens balance er korrekt til dig, vil den føles som om den svæver med hjælp til og holde en konstant lie vinkel, men fysiske set er det IKKE rigtig, den bare føles slig i DINE hænder, da den modstand din krop har som feedback, responderer slig at "balancen og svæve feelingen" opstår. Det er derfor helt individuelt hvor meget og hvor vægten skal tilføres på en putter før denne er tunet til DIG.

Den rigtige balance og modstand for DIG, betyder at du kan føre putteren ud fra adressering uden at du flytter den ud af den linje du skal føre den tur retur bolden. På minitoren vil det set ud som at du fører putteren på en jernbane, der du rammer sweetspot hver eneste gang, og det er akkurat det som er målet.

#GRIP
Grip type og de muligheder vi har der, er også et spørgsmål om regler, men de tager vi ikke her. Her taler jeg kun om grips for almindelige puttere. Lad os glemme overfladens materiale, farver og den slags, da det er rene personlige præferencer.
Facon, vægt og diameter er det som påvirker hvordan det fungerer for dig. Vægten følger af det valg man gør, men denne factor er væsentlig for balancen i køllen, så grip vægt tilhører det regne stykket.

Faconen og hvordan dine HÅNDLED responderer ift fingrenes placering på grippet, kan buges som justeringsfaktor for fejl som kommer fra aktive håndled. Man kan reducere håndleddenes aktivitet med og gå OP på diameteren, og man har i dag en mængde grips der er meget større en standard og vælge i. Andre kan nøjes med nogle ekstra lag tape under et almindelig grip, men ens for alle er at faconen og diameteren skal være komfortabel og funktionel for dit putter stroke.

#Personlige præferencer
Jeg har valgt og tage dette som et eget parameter, da personlige præferencer helt klart må tages hensyn til når man skal gøre sine valg. Det er jo du som spiller der skal blive tilfreds med sluttresultatet, ikke mig. Det er derfor et mængde sager som har betydning for nogen mens andre er mere lige glad, så det er ikke nemt og fortelle om alt hvad dette kan bestå af.

Det du SER
Farver, Finish, Sigte linjer, Offset ved adressering eller hvad som helst er helt klart elementer af betydning.

Det du FØLER
Det skal føles rigtig, og give dig selvtillid når du tager din stance.
Balance og modstanden skal hjælpe dig til og afpasse på de de lange og de korste slag
Feedback fra impact skal gi dig den "info" du har behov for, slig at du kan justere dig ind

Putteren har altså et utal af detaljer rent teknisk, og lige så mange kosmetisk, så her er der virkelig adgang til og få lavet den trylle staven af en putter man ønsker sig. Den tekniske bistand til og tage rede på det vi ikke kan se, eller føle hos helt frem til, hentes fra TOMI monitor som viser dette billedet.
TOMI.jpg
(26.4 KiB) Downloaded 341 times
I øvre VENSTRE hjørnet ser vi hvor godt eller dårlig du sigter mod target. Dette påvirkes blandt andet af det "optiske" biledet du står over. Altså det du ser ned på ved adressering. Sager som bended skaft, offset, sigtelinjer og andet har alt sammen indflydelse på om der er synkronisering i mellem dit syn og dine hænder. Det visuelle man står og ser ned på ved adressering har derfor stor betydning for din evne til og line rigtig op med putteren.

I den neste bilede som er nr 2 fra venstre, ser vi face angle ved impact. Kom du square, åben eller lukket til bolden ift target line, er det her vi kan se hvor meget. Om putteren kan justeres på tå vægt, er det nå dette skal justeres om spilleren har svært ved og komme square til bolden. Kommer han konstant med lukket face, vil mere vægt i toe reducere hastigheden på lukningen. Grip størelsen har også "input" fra dette parameter i monitoren, da vi også kan tune hastigheden på lukningen ved og gå OP på diameteren på grippet.

Bilde 3 fra venstre viser retningen i gennem bolden. Kommer du ude fra og ind, inde fra og ud eller lige i gennem bolden ?. Med en Mallet er idealet lige i gennem bolden, mens med en Blade er det en svag indside out som er idealet. Balancen mellem hoved vægt og grip vægt, samt totalvægten influerer her.

Bilde 4 viser dit ARC eller buen i dit swing. "Bogen" siger at en Blade putter ideelt set skal stå 5 grader åben helt for enden af bag svinget, og 6 grader lukket for enden efter impact. Dette er jeg ligeglad med som parameter. Det jeg søger for dit spil, er et arc som er stabilt og ens fra gang til gang, så du kan repetere DIT arc. På ny er der Totalvægt og balancen mellem grip og hoved som i sum giver DIG den rigtige modstand, så dit arc kan gennemføres ens fra gang til gang, og med tilhørende stabilisering af lie vinkelen.
Jeg vil også at du rammer bolden, i linjen mellem indside out, som også synes på denne grafen, men TEMPO påvirker hvornår du rammer, så den må med.

Tempo er det vi kan se på biledet i nedre højre hjørnet. De kloge hoveder mener at man kan dele et putter stroke i 3 lige tids enheder. For at man skal accelerere rigtig i gennem bolden, skal forbruget af tidsenhederne være 2 til bag swinget og 1 til stroket forover mod bolden. Om del hele var i slow motion og tok 3 sekunder, er altså det ideelle at man forbruger 2 sekunder til bag swinget fra bolden, og kun 1 sekund på retur.
Så længe tiden fordeles på denne måden, kan man variere LÆNGDEN BAGUD for og regulere længden bolden skal rulle. Det der påvirker dit tempo, og rytmen i dette, er den samlede modstand putteren yder ift din fysik. Altså på ny vægt og vægt balance

Bilde nr 2 nede fra højre fortæller om hastigheden på hovedet eller club speed, og er mere af hensyn til de som bruger TOMI til træning. Da bruges denne for og tjekke sin egen kontinuitet fra stroke til stroke. I fitting kan man derfor vælge om man vil se på club speed og bruge en fast distance man putter mod, eller se på evnen til og bruge samme TEMPO, og fittes til flere hul afstande. Jeg bruger helst 3 meter, og efterfølgende test mod kortere hul. Da bør tempo være ens, men club speed skal selvfølgelig være en anden, om distancen skal varieres, men TEMPO, tidsenhederne skal ideelt set være det samme, uanset distance. Tempo og Club speed er derfor begge målinger af kontinuitet der "modstand" er tuning parameter. Vi har behov for en given modstand for og ha evne til og "repetere identisk"

Bilde 2 fra venstre side nede, er impact spot, eller hvor du rammer på face. Jo mere centret på sweetspot jo bedre. Det er stabiliteten i dit ARC, og modstanden fra adressering og i vendingen som afgør hvor godt du kan "repetere" det samme "vinder stroket". Vægt manipulering også her er tuning metode.

Sidste bilede er shaft angle, eller angrebsvinkelen på bolden. Når idealet er bestemt til og være 4.5 grader loft ved impact, er det en enkel job og lave dette, da vi kun skal korrigere for angrebsvinkelen før vi kender det rigtige statiske loft til denne spilleren. Uden det rigtige statiske loft til spilleren, vil man ikke kunne opnå ideelt løft på bolden, og ha svært for og tilpasse "effektivt loft" til andre turf conditions end de normale. For lidt loft kan i ekstreme fald sammen med en negativ angrebsvinkel gøre at bolden komprimeres mod under laget før den går forover. Alt efter underlagets beskaffenhed vil bolden skifte retning fra target linje. Er loftet for højt ved impact, gives bolden en flyvetur, og vi udsetter boldens mulighed til og starte sit rul forover. Længere flyve tur, jo mindre stabilt vil bolden rulle mod target line. Loft handler derfor om at bolden ska løftes akkurat passe, ift det som er nødvendig på det aktuelle underlag, og starte sit forover rul så kort afstand efter der den blev puttet fra som mulig.

Putteren er sagtens Low Tech i sig selv, men vi bruger High tech for og lave den rigtig
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Custom fitting av utstyr

Post by furu »

Veldig mye bra stoff. Jeg ser ingen grunn til at det skal slettes.

Du sier at muligheten til å finne en kølle som passer rett fra OEM eller golfbutikk/proshop ikke er tilstede. Det tror jeg ikke på. Jeg er helt sikker på at noen spillere passer helt glimrende i en standard kølle og ikke vil få utbytte av fitting. Å utelukke det vil omtrent være å si at det er umulig å finne det korrekte til noen som helst. Standardutstyr passer til noen men absolutt ikke alle.

Det viktigste for meg er at det du skriver er veldig riktig men det er ikke noe vi kan forvente at alle golfere skal ta hensyn til. Hvis det skulle vært slik at alle "måtte" få en fitting av utstyr så hadde det knapt vært golfere ute på banen. Vi må tørre å slippe oss løs, tillate at man spiller med det man har og koser seg med golfen. Tar en "grov fitting", med andre ord finner det man liker og gir greie tall på en simulator/trackman osv. Det må være rom for alt innenfor golf og vi kan ikke forvente at den gjennomsnittlige selskapsgolferen skal forholde seg til custom fitting.

Takk for veldig mye bra informasjon :)

Et spørsmål - kan gode golfere spille bra med alt uansett? Snedeker lånte alle køllene da han mistet sine på vei til Volvo Match i Spania. Han spilte glimrende med lånte køller.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

Om vi tar drivere, så ligger begrensningen IKKE i køllen som produsenten har lavet den, men Shoppens mulighet for og tilpasse den.
- Man kan utmerket korte ned på et driverskaft, No problemo, men utfordringen ligger i og finne den swingvekt balanse som passer spilleren.
Mange Shops vet ikke hva en Swingweight scale er for noe, og har de en slik er det fortsatt mange som ikke vet hvordan man finner den SW balanse som passer den aktuelle spilleren, eller så mangler de det som skal til for og balansere det så den passer, men jeg skal hjelpe dere her.

Som jeg viser til i tabellen langt opp i denne tråden, vil en spiller som passer til "standard" i sine jern (som jo ikke riktig finnes), passe til en driver som er mellom 43.50 og 44.00 lang. Om originalen kom som 46" er det en kjempeutfordring.

For hver halve tomme vi gjør køllen kortere taper vi 3 SW points. På en driver kan vi bruke tallet 1.7 gram på hodet pr SW point (grov tommelregel sier 2 gram, men driveren er så lang at 1.7 gram er mere riktig, mens på en kort wedge er 2.3 gram mere riktig)
- So far so good.

Vi skal altså avkorte driveren med 2 eller 2.5 tommer alt etter som, og da vil der oppstå en "fornemmelse" av at vi har redusert/tapt vekt på køllehodet
2 Tommer gir altså et tap av 12 Swingvekt points x 1.7 gram = 20.5 Gram
Resultatet vil være at spilleren ikke kan føle hvor køllehodet er i swinget, så han har liten og ingen mulighet og ramme godt
Der skal 10 cm blytape til for og gi 2 gram, og vi skal ha 20 gram altså er behovet 1 meter med blytape, og da ser hodet ut som en mumie :-)

Mange køllehoder har utskiftbare vekter, men ikke alle har tilgang til disse, og hva gjør man så ?
- Syntetisk vatt av samme type som brukes som "Bamse fyll" (Bild a Bear) er utmerket
Vei opp 20 gram av dette "vatt materialet" og stopp det inn i hullet når en av vektskruene er tatt av.
Det gir også en demping av lyden som fra enkelte driver hoder er som en "tom ølboks" så de har bare godt av en slik omgang.

Jeg bruker Hot melt, et klissete lim aktig stoff som jeg plaserer der det er gavnlig ift BIAS.
- Ikke slik og forstå at man kan lage Draw bias med kun 10 gram, det skal betydelig mere til, men man plasserer Hot melt "som om det har effekt", så vi ikke legger det der der virker mot det vi ønsker. " Bamse fyld" har ikke den effekten, den er helt neutral og derav helt safe for DIY jobs.

Som en tommelregel kan man si at en driver passer når PTR value / Smashfaktor er konstant over 1:48
Er den lavere rammer du den IKKE i sweetspot og taper lengde på dine drives, samt at du vil oppleve slice og hooks som følge av gear effekten på face

Gear effekten fungerer slik at rammer du inn mot skaftet /heel side vil bolden tvinges til og "rulle mot toe" og en slice er et faktum
- En driver som rammes heel side er for lang til spilleren, så 9 av 10 som slicer gjør det fordi de rammer heel side.

Om du ikke har face tape som viser hvor du treffer, skaff en Whiteboard pen, og lag en DOT i bolden.
- Allign denne DOT i equator linjen på bolden direkte mot sweetspot ved adressering
Slå bolden og se på face hvor impact mark er

- Inn mot skaftet/heel side = skaftet er for langt
- All over the face = skafter er for langt og vægt balansen er feil
- Ut mot toe = skaftet er for kort
- Center av face innenfor en sirkel på 2 cm 7 av 10 ganger (3/4 tomme) - skaftet passer

Du kan alstå meget vel finne ut hva som passer deg, uten og oppsøke en shop eller en club fitter
Bruk gjerne et stykke tape og sett på grippet som om den delen av grippet var saget bort. Ta greb lavere enn tapen og prøv på nytt med Whitebord pen metoden. Om du vil spare tid, kan du "tape bort" differensen mellom din drivers std lengde og de tall du finner i tabellen ovenfor.
Regn 1 tomme til 2.5 cm og 2 tommer til 5 cm så er det enklere.

Underveis i denne testen vil du oppleve at køllehodet blir så lett at du taper orienteringen på hvor det er
- Om du nå har graffa tape. legg en stripe på køllehodets bunn eller butt, plasser noen mynter på tapen, og forsegl det hele med ny tape over
(tapen beskytter køllehodet mod riper)
Lek og prøv deg frem til den skaft lengde og vækt som må tilføres på denne måten som IKKE laver u-reversible endringer
- Når du har funnet hva som passer dig, er det tid for alvor.

I Noen tilfeller vil avkortning og tilførsel av vekt heve boldkurven, or er den for høy i forveien, skal du IKKE avkorte skaftet fra butt siden (grip siden), men fordele avkortningen mellom tip trim og butt trim. Det ER differanser fra skaft til skaft, men som en tommelregel kan man bruke følgende

For hver 1/8 dels tomme man trimmer fra tip siden, styrkes flex med 1 CPM og 1 CPM reduserer APEX (maks høyde i flighten) med 30 centimeter
- Ønsker man og senke bollkurven med ca 1 meter skal du tip trimme 3/4 tomme, og ta resten av avkortningen fra butt siden.

Kan en PRO spiller spille med hva som helst ? - Jo han har bedre muligheter til det enn oss dødelige da han er dyktig nok til og kompensere uten og pådra seg swingfeil din pro skal slåss med og få av deg. Bare se på din egen klub pro. Han kan med garanti slå langt og rett ut med både Ladies flex og X stiff, mens alle andre opplever "misfit" som en hindring vi ikke har talent til og overvinne i særlig grad.

Takk for at du lar posten stå. Jeg var bare litt redd for at mitt firma navn eller annet lå et sted i teksten da jeg har kopiert med Cut & Paste fra en annen nettside, og som sagt skal IKKE dette være noen reklame for meg og min shop, men mere en ren orientering til gavn for de som skal ut og handle utstyr lokalt eller på nettet eller hvor som helst. Kunnskap er makt,. og nå har dere fått litt mere "makt" til og velge riktig uten at noen prakker på dere noe dere med selvsyn kan se ikke passer godt.
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Custom fitting av utstyr

Post by JonasB »

Hvor kan noe sånt som dette gjøres i Norge? Noen som vet?
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by Nerd »

@JonasB

Med et HCP på 31 har du ikke den stabilitet som skal til for og få gavn av en fitting ned i disse nanopartikler
- Du kommer langt om basic er i orden, og basic er
# Skaft lengde
# Skaft vekt
# Skaft flex
# Grip size
# Lie vinkler på jern, wedger og putter
# Loft som er avstemt med specs.
# SW balanse settes til OEM std som er D2 på jern, D4-D5 i sandjernet, mens driveren med fordel kan settes til C7-C9

Når dit swing sitter bedre, og din release timing er under bedre kontroll enn den er nå, vil du oppdage differanser i bold kurven fra et skaft til et annet i samme flex. Her og nå er det kun "game improvement factors" i skaftet du har glede av, så ikke gå for dypt i dette enda.

GI faktor i et skaft er:
# Bløt tip hjelper lit mod slice og et køllehode som ikke lukker tilstrekkelig før impact - Skafter i denne kategori er ofte navngitt som High Launch
# Stiv tip /stiv mid/ bløt butt hjelper aggressive spillere med og holde den venstre side (høyre spiller) under bedre kontroll - Low Launch skaft
Et skaft som betegnes som Mid launch har ingen bias den ene eller andre vei og regnes som "Nøytralt" med hensyn til GI factors.
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Custom fitting av utstyr

Post by JonasB »

Hehe, er fullstendig klar over at det ikke har noe å si for min del nå. Men er uansett grei informasjon og så kan jeg leve i håpet om at jeg en dag kan lure meg selv til at jeg trenger det for å bli bedre :D


EDIT: Og på hvilket nivå/hcp mener du man kan begynne å se på dette? Er forresten megget interessant lesing :)
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Custom fitting av utstyr

Post by liverglimt »

Søkte på Tomi putting og fant denne tråden. Hærlig lesing. Synd ikke flere har lest den! : /
Post Reply