Lengde og feel med ulike skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
MatsJ
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 05 Mar 2011, 16:43
Hcp: 11.7
Hjemmeklubb: Grønmo

Lengde og feel med ulike skaft

Post by MatsJ »

Har spilt i årevis med regular skaft på driveren, og det har vært med varierende hell. Til tider mye ustabilitet, både slicer og hooker om hverandre. Og ikke super lengde. Spilt de siste 3 årene med Callaway Diablo. I dag fikk jeg låne en Razr Fit driver 9.5 grader med Aldila Rip`d Stiff 60 skaft, da jeg lenge har mistenkt at jeg spiller med for mykt skaft.

Tok med meg kølla ut på banen og spilte 18 hull. forskjellen var rett og slett enorm helt fra hull 1. Slo en snorrett drive som var minst 20 meter lenger enn jeg pleier, og jeg følte til og med at balltreffet ikke var helt 100%.
Hadde noen sinnsyke driver i løpet av runden, der den lengste var ca 280 meter med litt rull. Havnet i roughen da jeg gikk tom for fairway :D.

Merket også stor forskjell på følelse i balltreffet, føltes litt "dødere" i treffet enn med regular, men følelsen ved smørtreff var helt fantastisk og ballen bare fløy og fløy mot horisonten.

Kommer til og teste forskjellige skaft og drivere fremover, likte Razr veldig godt men tror RBZ passer litt bedre iom. at den er enda mer tilgivende (visstnok).
TM Tour Preferred MC Forged
Titleist Vokey + TM wedger
TM Rossa putter
TM RBZ Tour 9
TM Burner 3w og 4h
Cobra Baffler 3h
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Lengde og feel med ulike skaft

Post by panserjohan »

Høres ut som om du har "funnet" driveren din. Iallefall stffness og flex.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Lengde og feel med ulike skaft

Post by Nerd »

Its much more to it....
Regular flex i et skaft kan tilsvare stiff i et andet, OGSÅ innenfor det samme fabrikat, så gå IKKE opp i "Labels" for det er kun hva disse bokstaver er.
Der finnes absolutt ingen standard for hva som er R flex og hva som er S flex.
Skafter måles på utallige metoder, og hva slags metode, og hva slags kriterier opplyses bare unntagelsesvis.

Noen bruker FCM systemet som ble laget af Royal Presicion (RIFLE).
- Dette systemet baserer seg på flex styrken KUN i butt enden av skaftet, målt i en CPM reader med skaftet fast spendt i en klemme
Systemet er godt nok for og sammenligne akkurat BUTT CPM styrken, mens man er uvitende om resten av skaftet som selvfølgelig influerer på den flex vi opplever.
- Noen bruker et lignende system, men der skaftet er målt i 3 eller 4 soner, altså Butt - Mid - Tip eller Butt - øvre mid-nedre mid - Tip
Systemet gjør det enklere og sammenligne skafter INNENFOR de som er målt etter systemet, som oftest kun hos den enkelte skaft produsent.
- Noen bruker "Deflection boards" en belastningprøve som viser hvor mye skaftet bøyer seg ved en given belastning. Dette er et gammelt system, men slettes ikke avleggs av den grun da man i dag ikke kun måler deflection fra en side som tidligere, men fra begge sider.

Club makere som meg selv deler skaftet opp i så mange stykker vi finner det tjenlig, slik at så mange deler av skaftet er vurdert som mulig
- Et driver skaft hos meg måles i 7 deler, samt deflection fra 2 sider, så der er 9 måle data for det enkelte skaft.

Når man ser det "kaos" av målemetoder som er der ute, og vet at parameterne i bunnen IKKE er offentlig kjent, står vi tilbake med det komplette kaos der vi sammenligner epler og bananer uten at vi vet det. Derfor skal man først som sist bare glemme hva slags "label" skaftet har, og søke etter hva som passer, og det vet man IKKE ut fra disse labels.

Som et ekstremt tilfelle innenfor det samme fabrikat kan jeg vise til 2 skafter.
Grafalloy ProLaunch RED i R flex, er stivere en Grafalloy Boyaah i S flex - så hva kan labelen fortelle deg ? Ingenting faktisk. Den viser kun den INNBYRDES oppdeling av flex styrker INNENFOR den aktuelle skaft MODEL, så vi kan ikke engang bruke den innenfor det samme fabrikat.

Det er skaft profilen som er viktig. Måten DU lader skaftet med energi, og frigjør denne ved release bestemmer hva slags skaft profil du bør velge.
- Skafter har en vis evne til og endre launch og spin, men ikke så mye som noen tror. Loft er alltid #1, men skaft profilen er vesentlig for både feel i swinget, feel ved impact, samt skaftets evne til game improvement faktors ift dine typiske mis hits.

Er du en typisk slicer (og skaft lengden er rigtig - for langt skaft medfører slice) er det et skaft med betegnelsen High launch som vil bidra til og holde dine slice under kontroll ved at skaftet bidrar til og lukke hodet før impact. Har du hooks og den venstre side av fairway som dit problem, er det et LOW launch skaft som kan bidra med og holde den venstre side av fairway ute av spil.

I siste ende er det kombinasjonen av skaft og hode, samt DEG som spiller som er "Teamet" som skal ut i krigen, og da er det ikke nok og orientere seg med flex i forhold til bokstavkoder som R eller S, for de indikerer ikke stort om hva du får.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde og feel med ulike skaft

Post by Golffreak »

Veldig interessant lesning Nerd, og jeg skal snart komme meg til en skikkelig køllemaker og teste skaft for driveren og muligens bytte FW og hybrid. Synes spesielt det er interessant at du skriver at skaftet bare har begrenset effekt på launch og spin, og jeg har heller ikke forstått hvordan spin skulle kunne få så stor effekt som enkelte tilsynelatende mener. Stabilitet på retning (at hodet lukker seg i rett øyeblikk ift tempo, hastighet), og at energien "releases" slik at du får alt ut i ønsket retning er min "enkle" tolkning av dette...:-).

Etter å ha slått med litt ulike FW og hybrider på et par demodager, så er det enkelte ting som slår meg. Jeg har ikke slått spesielt bra med f.eks. TM RBZ FW og hybrid, men de har stort sett vært med relativt lette skaft og gudene vet hvilken lengde. Slo veldig bra med noen Wilson køller på demoen på Haga, og forstod egentlig ikke helt hvorfor akkurat da. Kan være at jeg trenger litt mer vekt for mitt tempo, da jeg tror jeg "rykkker" lette køller litt for mye.

Har forstått såpass at det er enkelte av oss glade amatører som forstår litt, det er enkelte som driver med måling av resultater med ulike køller, og så er det de som driver med custom fitting... Golf er lidenskap, og har bestemt meg for at jeg skal få testet en del hos Tom på Losby før sommerferien. Vil bare ha finpusset svingen litt mer, samt vente på litt bedre vær... (enn idag iallefall..).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Lengde og feel med ulike skaft

Post by Nerd »

Om der skal laves en prioritering på hva som er viktig med et skaft ser lista slik ut:

#1 - Skaft længde
#2 - Skaft vekt
#3 - Skaft profil
#4 - Skaft flex klasse

De som går litt opp i utstyr, spesielt dette med skaft, og ikke har problemer med og lese Engelsk kan lese mere om skaft og egenskapene i dette, og hvordan man velger hva som passer hvem i en tråd jeg har skrevet på GolfWRX. Jeg bruker alias Howard Jones på WRX, og tråden jeg tenker på ligger i toppen av club maker forumet som pinned topic. http://www.golfwrx.com/forums/forum/7-t ... king-shop/

Tråden heter "New and improved Shaft chart" og er en flex og vekt sammenligning av Dynamic Gold, Project X, KBS Tour, og KBS C Taper, men jeg skriver mere i dybden lengere ut i denne tråden.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lengde og feel med ulike skaft

Post by Franz »

Er du Howard Jones?
En ære...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde og feel med ulike skaft

Post by furu »

Jeg liker denne tabellen fra Srixon/Cleveland. Flexkode med fire soner er gjerne ikke på samme nivå som det Nerd bruker men det er nyttig info. Jeg sier til folk at man må finne de riktige egenskapene, ikke bare tenke riktig flex.

Nå for tiden har jeg Cleveland Black driveren i bagen. Stiff flex Miyazaki C.Kua 39 skaft med flexkode 4212. Absolutt alle som prøver den tror det er regular flex.

Jeg har funnet ut at profilen er svært viktig for meg spesielt i hybrider. Jeg bruker stiff men mange hybridskaft føles som 2x4 bjelker i stiff.

Mygolfspys test av justerbare drivere i 2010 viser også at flex ikke er så enkelt.

Du er utrolig kunnskapsrik Nerd. Det skjønte vi fra første posten din :)
Instagram @christianfuru
Terje
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 16 Jan 2010, 22:23

Lengde og feel med ulike skaft

Post by Terje »

Furu vær snill å gi meg ett hint når du skal bytte driver ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Lengde og feel med ulike skaft

Post by furu »

Terje wrote:Furu vær snill å gi meg ett hint når du skal bytte driver ;)
Lånt kølle Terje. Den kommer fra demobagen til Cleveland :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Terje
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 16 Jan 2010, 22:23

Lengde og feel med ulike skaft

Post by Terje »

:) løkky ju furu
Post Reply