Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by yuran »

Hei,

Som forholdsvis ny golfspiller (tok kurs i vår etter 10 år som sporadisk spiller) så har jeg litt dårlig peiling på hvilket behov jeg har for utstyr. Så da spør jeg her :)

Jeg har et gammelt jernsett og drivere jeg kjøpte brukt for noen år siden, og som jeg syns det kan være greit å bruke en stund til - jeg føler ikke at det er det som er flaskehalsen i spillet foreløpig. Men innimellom merker jeg at jeg mangler wedger, mitt sett går nemlig fra 4-P. I den forbindelse lurer jeg på hva jeg bør tenke på ved innkjøp av dette. Hva er 'bounce' og hvordan vet jeg hva som passer til meg? Har ikke noe budsjett, men tenkte å kjøpe god kvalitet som gjør at jeg kan bruke wedgene i flere år framover, og supplere med nye jern + driver etter hvert.

Leser også at noen anbefalte 7W med 21 grader, er det mer fordelaktig enn hybrid synes folk? Og hvem produserer eventuelt gode slike?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by furu »

Jeg skrev noe for par72.no for en stund siden.

http://www.par72.no/2011/09/golf-101-hva-er-en-wedge/
http://www.par72.no/2011/09/digger-elle ... din-wedge/

Når det gjelder 7w vs. hybrid så er det en smakssak. Hybrider kan være veldig forskjellige, noen med små hoder og noen med store. Samme med fw. Hvis du vil se på en 7w så prøv Ping G20 eller TaylorMade RBZ.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by spiderboy »

Du må definitivt ha en sandwedge, altså en 56-grader. Det du også kan vurdere er en gapwedge. Vanligvis på 52 grader, men her kan det lønne seg å se på hva slags sett du har. Dine Titleist-køller har en 47-graders PW, så da skulle 52 funke fint i GW. Om du tenker å kjøpe et moderne sett snart har de som regel sterkere loft, så da kan du ende opp med en pw på 45 grader....
Lobwedge kan du kjøpe eller vente litt, det er ikke en kølle du nødvendigvis trenger med en gang.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by yuran »

Takk for to veldig konstruktive svar! Får finne ut om jeg er en digger eller slider før jeg kjøper. Mer moderne sett skal definitivt kjøpes inn etter hvert, men jeg tror ikke jeg investerer i annet enn eventuelt wedger før jeg har stabilisert meg litt, og får etablert et hcp på 36 eller under :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by spiderboy »

Køllene du har er meget bra, så ingen grunn til å bytte dem ut allerede nå, med mindre de er ekstremt slitt. Det finnes selvsagt mer tilgivende køller å få kjøpt, men disse er helt ok for en begynner og du får god tilbakemelding på dårlige treff. Ser bra ut gjør de også, det er ihvertfall viktig for min del når jeg velger køller.... :) Har faktisk pønsket på å kjøpe et sett på ebay for å ha på hytta.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by JensK »

Hei! Eg kan varmt anbefale Cleveland CG14-wedgar, eg kjøpte eit sett med 52,56 og 60 grader i fra rockbottomgolf.com. Disse enda opp på rett over 2000 kroner inkl. frakt, tollavgift og moms, noko eg vil kalle billig. Modellen er nokre år, men køllen fungerar heilt supert for meg i alle fall. Trur ikkje eg treng om å tenke på wedgar på mange år :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by furu »

Nye wedger som er noen år gamle er gode kjøp for oss vanlige amatører. Nye regler for riller gjør at dagens wedger spinner litt mindre. Det er ikke noe problem å spille med "ulovlige" riller. Tror det er snakk om 2024 før vi klubbgolfere må over til de nye rillene.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by yuran »

JensK wrote:Hei! Eg kan varmt anbefale Cleveland CG14-wedgar, eg kjøpte eit sett med 52,56 og 60 grader i fra rockbottomgolf.com. Disse enda opp på rett over 2000 kroner inkl. frakt, tollavgift og moms, noko eg vil kalle billig. Modellen er nokre år, men køllen fungerar heilt supert for meg i alle fall. Trur ikkje eg treng om å tenke på wedgar på mange år :)
Takk for tips, men hvordan er det med lengde på wedger, samt hvordan vet jeg hvilken bounce disse køllene har? Hvis jeg finner ut at jeg er en 'slider' så er det dumt å kjøpe wedger tilpasset en digger og omvendt :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by JensK »

Trur du klarer deg heilt fint med standard wedger i første omgang :)

http://www.rockbottomgolf.com/cleveland ... e-set.html
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by spiderboy »

Det kan hende du må prøve deg litt fram for å finne hvor mye bounce du skal ha. Mange spillere har en sw med mye bounce og en lobwedge med lite. Da har du valgmuligheter for forskjellige utfordringer (myk eller våt sand, tykt gress eller hard fairway). Man sier også at det kan være greit å se på hvor du spiller mest og finne ut hva slags forhold det er der. er det mye regn og myke fairwayer, løs fin sand så gå for mye bounce. Er det tørt, hardt og hardpakket sand trenger du lite bounce. Men dette finner du ut etter hvert.
Wedger er forbruksmateriell, rillene slites ganske fort - spesielt i sand. Så ihvertfall hvert andre år bør du vurdere å skifte, selvsagt avhengig av hvor mye du spiller og ikke minst trener bunkerslag.
Clevelandwedgene er supre. Både Titleist, Callaway og Cleveland lager veldig gode wedger. Ping også, men Pings wedger er støpte, dvs laget av et hardere materiale som tåler mer juling, men personlig synes jeg de mangler litt følelse. Smak og behag da.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hvordan velge wedger? (Nybegynnerhjelp)

Post by JanB »

Det er riktig at nyere kølleset har endret litt på loft og faktisk også lengde på skaft.
De køllene jeg har fått i år er Cleveland Black serien. Der er PW på 44 gr. Derfor ba jeg om følgende wedger for mitt spill: 48, 52, 56 og 60.
For en nybegynner med 40 i HCP vil jeg anbefale en SW rundt 56 grader med bounce bygget for norske forhold.
Er du litt ekstra tøff og nevenyttig kan du slipe ned tå og hæl på bouncen. Dette er blitt svært populært blandt gutta på touren. Dermed kan du åpne og lukke kølle med en mye friere og sikrere måte. Husk at dersom du åpner køllehodet, vil du "øke" bouncen og det blir vanskeligere å komme under ballen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply