Nye jern, CG16???

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Sitter å vurderer frem å tilbake om jeg skal kjøpe nytt jernsett. Har hele tiden sett på Cobra AMP og TM RBZ.
Men idag har jeg kikket litt mer på alternativer fra både Wilson Staff (Di11) og Cleveland Golf (CG16).

Er det noe forskjell på CG16 black pearl og satin chrome bortsett fra finishen?

AMP 5-pw og RBZ 5-pw koster ca 3200 +mva på GSE.
Di11 4-sw + gap koster ca 3100 +mva
CG16 satin chrome 4-pw +valgfri cg16 wedge (som jeg da kan ta en 48 grader for å fylle inn mellomrommet til mine nåværende wedger) ca 3000 +mva

Er fryktelig i tvil hva som skal velges. Heller vel i øyeblikket mot CG16, gøy med noe som er litt uvanlig +at prisen var jo hyggelig.
(Må jo tross alt overbevise fruen om at nytt jernsett er nødvendig, og da er det jo en fordel med en litt hyggelig pris :D )

Noen innspill i valgets kval? Noen som har spilt CG16. Er vel en modell som kom ifjor så vidt jeg kan se. Dette gjør vel at de kommer med ny modell neste år, og at det også gjør at prisen er hyggeligere i år. De andre leverandørene kommer vel gjerne med nye modeller hvert år...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern, CG16???

Post by furu »

Jeg har prøvd CG16 og CG16 Tour litt i det siste, dessverre kun 7i i begge. Gode køller, for meg er Tour den beste. Standard CG16 har veldig sterk loft med 31* på 7i. Ganske pene jern. De forskjellige finishene er samme køller ja.

Jeg vil si at Di11 er litt mer ekstrem enn de andre settene du nevner. AMP og RBZ er gode valg. For å være helt ærlig så er S3 og Burner 2.0 sikkert like gode valg og du kan kanskje gjøre enda bedre kjøp på dem. Eneste forskjellen er de lange jernene i RBZ (5i-3i). Jeg vil faktisk si at Ci11 ligner mer enn Di11 på de to nevnte.
Instagram @christianfuru
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Klar over den sterke loften, derfor jeg vil velge å ha med 48* wedge i tillegg... "problemet" mitt er at jeg må ha køllene forlenget. Blir da litt mer vanskelig å kjøpe et komplett sett på tilbud da dette som regel er standard lengde. Derfor enklest å bestille fra GSE.

Så CG16, AMP og RBZ er egentlig alle gode alternativer. Mulig at prisen, 7 jern +wedge, for samme pris som 6 jern hos AMP og RBZ gjør utslaget.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern, CG16???

Post by furu »

Vær oppmerksom på at custom bestillinger fra GSE noen ganger tar veldig lang tid. Flere her inne som har erfart at ventetiden blir lang når de velger noe annet enn standard fra den butikken.

Ja, alle er gode valg. Det er nesten ikke mulig å kjøpe "feil" jern i dag. Finn riktige skaft så er hodene stort sett alltid gode. Det spesielle med AMP og RBZ er at som jeg nevnte så er S3 og Burner 2.0 sikkert like gode.

Det ligger alltid noen custom sett på ebay og prisen er da ofte lav siden de er vanskeligere å selge. Noen som har avbestilt eller returnert.
Instagram @christianfuru
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Får ta en titt på ebay også :-)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Nye jern, CG16???

Post by JanB »

Vet ikke om det ble nye køller på deg i år. Du har ikke gitt noe tilbakemelding på resultatet.
Ser at du skrev dette i mai, så du har kanskje kjøpt deg noe. Vil ellers si at Cleveland kom med CG Black i år. Det er et helt annet stål og utrolig lettspillte.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Har nok ikke fått bestilt... Men, har planer om å få kjøpt snart. Problemet med at jeg ikke fikk bestilt i mai er at jeg har blitt sittende å se på andre jernsett, og bytter vel hvilket jernsett jeg kunne tenke meg. Akkurat nå ser jeg mot Nike. Har driver og putter fra nike, og sånn sett hadde jo et jernsett fra nike passet fint inn :-) Ser de har tilbud på onlinegolf for VR pro cavity til 3145! Liker VELDIG godt utseende på disse, men så leser jeg at de nye VR-S irons får mye skryt, men koster en del mer, og de ser jo ikke akkurat pene ut synes nå jeg... Så mange valg!!!

Noen som har slått VR cavity som kan gi en liten tilbakemelding?
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Nye jern, CG16???

Post by panserjohan »

Jeg spilte mye golf i perioden 06`- 08`, og startet ikke med det igjen før i 2011. (bodde utilgjenglig til for golf).

Jeg kjøpte da en Nike Slingshot jernsett i 2011 som jeg er veldig fornøyd med. Startet med 36chp, og har spilt meg ned til 19 med de jernene, og kommer ikke til å bytte de ut enda. Du får de til en billig penge på rockbottomgolf.com, tror det er rundt 230-250$ om jeg ikke husker feil. Lettspilte jern, som tilgir mange av mine feil og mangler.

Kommer i P-3hybrid.

(nå vet jeg ikke ditt hcp, men antar at slingshot er for de med medium --> høyt hcp)

Edit: rundt 100$ nå på ebay.
Edit 2: Har lest en del reviews på disse jernene, og fellesnevneren er at du mister 10-15 yards sammenlignet med andre jern. 8-13 meter.
Last edited by panserjohan on 09 Jul 2012, 14:34, edited 1 time in total.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Har høyt hcp, men spiller meg jevnt og trutt nedover, så er snart under 30, som var målet mitt for sesongen :-) Har på de siste rundene fått rundt 38 poeng hver gang... Hvis jeg bare får lagt vekk driveren er jeg sikker på at det kommer til å gå fortere nedover, slår helt ok med jern, men for mange dårlige utslag ødelegger ofte scoren. Så vidt jeg kan se er vel slingshot veldig SGI jern, kanskje litt for mye synes jeg. Ja vet at jeg sikkert har bruk for all hjelpen jeg kan få, men da kan jeg nok like gjerne beholde SGI jernene jeg slår med idag.
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Nye jern, CG16???

Post by panserjohan »

Om du har SGI jern i dag, er jeg enig i at det ikke er noe poeng i å kjøpe slingshoten. Har du sett på AP2?
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Ja, men blir jo en helt annen prisklasse, rundt det dobbelte...
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Nye jern, CG16???

Post by panserjohan »

Skal ikke spamme rundt, men en kollega kjøpte disse før sessongen i år, og er veldig fornøyd:

http://www.rockbottomgolf.com/adams-gol ... steel.html

Adams Golf- Idea A7 OS Irons

249$*6=1494NOK + 25% = 1867NOK pluss frakt på ca 40$.

Blir kanskje litt likt SGI jern?
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Nye jern, CG16???

Post by LangJakke »

Regnestykket blir vel mer som følger:
249$ + 69$ = 1900 +mva= 2400 +fortolling = ca 2500.

Så synes Nike VR cavity tilbudet var spennende, og var egentlig ute etter tilbakemelding på om noen hadde noen egenerfaringer med det settet.
Post Reply