Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

Jeg er dessverre ikke så godt orientert om Norsk prisnivå, så jeg har surfet litt for og gjøre meg bedre kjent med dette, men leser så mangt at jeg ikke helt vet hva jeg skal tro. Jeg har akkurat lest om en mann jeg ikke kjenner ved navn Matz Modéer, som snakker om 1 hel dag i fitting og hele 50 timer for og bygge et sett.
- Når så prisen skal på bordet snakkes det om pris som om man kjøpte et vanlig sett i butikken. Alle med et snev av matematikk kunnskaper forstår at dette er utopi, for man kan ikke få noen og levere 50 timer pluss komponentene for samme pris som et sett fra hylla, da er det ikke mange ører pr. time for jobben. Når det er sagt spør jeg hva han somler med som bruker 50 timer på et sett, men det er en annen diskusjon.

Cut&Paset fra storyen
"Det tar en hel dag å utføre denne testingen. Så tar det en uke å bygge køllene. Det tar altså en ekspert med inngående kunnskaper i det han holder på med rundt 50 timer å bygge et sett av beste kvalitet. I en slik setting er ikke dette dyrt. Det er omtrent prisen for et golfsett fra de anerkjente merkene i pro shop. Skal man ha fabrikksammensatte køller, koster altså disse omtrent det samme. Men da har man ingen garanti for at køllene ”er i slekt med hverandre”.
http://www.golfsiden.com/Matzmodeergcdesigner16108.html

Har du fått laget et sett spesielt til deg selv, (ikke OEM vare), vil jeg gjerne høre om prisnivå og hva som tilbydes der oppe.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Det er ingen som tilbyr custom fit i Norge på lik linje med deg, nærmeste er Tom på Losby som primært selger tilpasset OEM.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Og den bloggposten du refererer fra har ingen rot i virkeligheten, så ikke bry deg om den.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by furu »

+1 på det veggiss sier. Det er umulig å kunne si hva prisen ligger på her i Norge.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

Det må da være noen som tilbyr annet enn OEM varer ?
hmmm.... hadde forresten besøk av en som har profil her på Golfsnakk forrige uke med et sett han hadde fått bygget i Norge, med basis i TM RAC TP Forged, med noen Japanske skafter som heter Shimada Tour. Disse var montert av en som burde kunne dette, men det viste seg hurtig var feil. Maken til sjusk har jeg knapt sett, men vi fikk de da til og spille rimelig. Ingenting var lavet riktig, og det er en av grunnene til at jeg spør, for så dårlig kan det vanskelig stå til der oppe. Norge har jo flere som spiller PRO, så hvor går de med sitt utstyr ? Jeg ser at Kristiansand har Wishon, og at der er kommet en med PFC sertifisering i Rogaland, så helt "øde" kan det jo ikke være ?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Tom på Losby har både Miura, Vega og litt annet, men jeg har inntrykk av at det meste som kommer derfra er OEM. Customgolf har bl.a. Raven og Geotech, men der er det også først og fremst OEM kundene velger.

Dessverre er nordmenn temmelig sneversynte når det skal kjøpes inn ting. Det skal være trygge og kjente merker, gjerne det samme som naboen har eller det samme som man kjøpte forrige gang. Kombiner dette med at det er et lite utvalg av komponent, dårlig kunnskap hos forbrukerne og et rykte om at custom-fitting er sinnsykt dyrt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Golfspilleren »

Trenger virkelig den glade amatøren perfekte golfkøller?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Trenger du riktig smørning på skiene? Må du ha riktig størrelse på sykkelen? Kan du spille fotball med for store sko? Hvor mange runder har Bislett?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Golfspilleren »

Jeg kan kose meg på ski uten noe smøring.
Jeg kan sykle.
Jeg kan ha det gøy med en gammel lefse av en fotball.
Jeg kan spille golf med kjepper.

Prisene på customsett er ofte latterlige.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by furu »

Nerd wrote:Det må da være noen som tilbyr annet enn OEM varer ?
hmmm.... hadde forresten besøk av en som har profil her på Golfsnakk forrige uke med et sett han hadde fått bygget i Norge, med basis i TM RAC TP Forged, med noen Japanske skafter som heter Shimada Tour. Disse var montert av en som burde kunne dette, men det viste seg hurtig var feil. Maken til sjusk har jeg knapt sett, men vi fikk de da til og spille rimelig. Ingenting var lavet riktig, og det er en av grunnene til at jeg spør, for så dårlig kan det vanskelig stå til der oppe. Norge har jo flere som spiller PRO, så hvor går de med sitt utstyr ? Jeg ser at Kristiansand har Wishon, og at der er kommet en med PFC sertifisering i Rogaland, så helt "øde" kan det jo ikke være ?
Det oppfattes nok som veldig "øde" av oss vanlige golfere fordi svært mange - om ikke nesten alle - som driver med dette ikke markedsfører seg på noen som helst måte. Nettsider? Facebookprofiler? Reklame på norske golfsider? Jeg ser veldig lite eller ingenting til dette. De må vise seg fram - enkelt og greit. Det er veldig mange godt bevarte hemmeligheter der ute i det norske golflandskapet. Jeg ønsker meg svært høyt at vi viser fram alt vi kan for så mange som mulig.

Jeg har inntrykk av at proene i Norge først og fremst får fikset utstyret i utlandet hos merket sitt. Eller at de noen ganger får besøk av dem her hjemme. Ut i fra blogger og annet ser jeg at de også gjør endringer når de møter tourbussen på turneringer.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Franz »

Hvor holder du til, Nerd?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

@Golfspilleren
- Skal vi se hvem av oss som har flest FWH og best score, du med kjepper og jeg med det utstyr jeg selv har laget ?
Ikke akkurat fair, men du byr jo opp til det ser det ut til :-)

@Franz - jeg er i Danmark, og her var der ingen verksteder eller noe som helst som kunne mere enn grip skifte og loft/lie justering før jeg startet.
I skrivende stund er vi 4 med Master degree i faget, 3 som driver rene Custom shops, og 1 som kun driver med OEM utstyr. Jeg samarbeider med de andre 3 med utveksling av data og kunnskap, samt at jeg leverer skafter de ikke selv har adgang til, da jeg er den eneste med PFC sertifisering (True Temper Performance Fitting Center). http://performancefittingcenter.com/pfc/

I Sverige har der vært gode muligheter i mange år (men fortsatt ingen PFC center), så både Norge og Danmark ligger litt etter her, men jeg kjenner som sakt ikke til forholdene oppe i Norge, og som @Furu skriver, er det nok flere "godt bevarte hemmeligheter", for jeg finner ikke noe på nettet om jeg søker. Selv er jeg ikke stort bedre da min hjemmeside stadig er nede for update, men de som har behov for slike tjenester vet om meg via mitt samarbeide med PGA Danmark, og via flere Danske Golf forum.

De som omtaler Custom fitting på sine nettsider, snakker om 1 time i Trackman og OEM utstyr, og det har absolut ingenting med Custom fitting og gjøre. En slik sak er ikke mere avansert enn og prøve ferdige sko nummer til du finner en som passer rimelig, for det er altså IKKE snak om at noe reelt set er tilpasset til deg, bortset fra skaft længde, lie vinkel og grip, men det er altså kun 3 parameter. Varen du mottar er fortsatt "masseprodusert" med tilsvarende tolerencer for det hele, og de som vet litt om OEM tolerenser vet at i praksis er det ingenting som stemmer, så selv om du har bestilt et set med 2* upright, kan du IKKE regne med at du får det.

@Veggis, ja dette med pris er et rykte som tydelig har nått frem, selv om ingen kjenner prisene, noe som også bekreftes av @Golfspilleren som skriver at prisene på Custom sett ofte er latterlige, men noen pris og vise til har han ikke :-)

Da kan jeg jo fortelle litt om priser her hos meg,så må det være opp til den enkeltes egen dømmekraft og avgjøre om de ER latterlige :-)
- Alle jern set som laves er fittet til kunden, og etterfølgende Blueprintet til specs,for til sist og fin tunes i Trackman til optimal disperson.
Selve fittingen og dispersion tweak som kunden deltar på tar i alt ca 6 timer, mens selve byggingen tar 8-10 timer alt etter hva det er slags set, og hvor mange jern som er i settet. (ikke Tour Custom)

Her er noen pris eksempler fra de 3 merker jeg har i Jern.

Tom Wishon 555C/555M med Dynamic Gold og New decade grips som 4-PW koster kr.9250.-
Swing Science 800 Forged med Dynamic Gold og New decade grips som 4-PW koster kr.10.550.-
Scratch EZ1/AR1/SB1 med Dynamic Gold og New decade grips som 4-PW koster kr.12.750.-
Det dyreste jeg har i prislisten er Scratch Tour Custom der jeg har håndgrindet hodefasong og sål på alle jern spesielt til kunden, og et slikt sett som 3-PW med Tour Prototype skafter (Monaco) koster kr 25.000.- men her har jeg "mange" timers jobb med hvert enkelt jern, da hodene er "halvfabrikata" uten shape og sål fasong. Kun Face og hosel er ferdig lavet fra Scratch. (alle tall i Danske kroner der kursen for tiden er ca 1:1)

PS! ingenting av dette tilbys "vanlige klub golfere" da min shop er rettet mot det profesjonelle marked.
Amatør spillere slipper inn med HCP lavere enn 10, for en med HCP 36 har ingen større nytte av fitting på dette nivå, og det er i praksis ikke mulig og fitte så mange parameter til en som ikke har et grooved swing.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Golfspilleren wrote:Jeg kan kose meg på ski uten noe smøring.
Jeg kan sykle.
Jeg kan ha det gøy med en gammel lefse av en fotball.
Jeg kan spille golf med kjepper.

Prisene på customsett er ofte latterlige.
Har du noen eksempler på latterlige priser?

Noen trives med golfen som en god grunn til å være borte fra hushjelpen i 5-6 timer, andre ser på det som en sport der man ønsker best mulig resultat. Hvis man faller i siste gruppe vil det være naturlig å søke køller som passer en.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Friedman »

Custom fit er mer optimalt enn OTR. Den er grei, og ingen kan vel argumentere mot det.

Men hvorvidt custom fit OEM gir dårligere resultat enn custom fit komponent skulle jeg gjerne ha bekreftet med konkrete tall. Man må selvsagt anta at byggeprosessen er identisk. 2* upright er vel 2* upright, uavhengig om vi snakker om Titleist eller Wishon.
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Friedman wrote:Men hvorvidt custom fit OEM gir dårligere resultat enn custom fit komponent skulle jeg gjerne ha bekreftet med konkrete tall.
Tror vel ingen påstår det heller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Friedman »

Nei kanskje ikke, men jeg synes likevel man kan lese det mellom linjene. OEM nevnes hele tiden i sammenheng med såkalt dårlig custom fit, men det er mulig at jeg misforstår.
No laying up
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

@Friedmann

Du antar at monteringen på et samlebånd i Kina er identisk med en håndbygget sett av en Custom club maker ?
Beklager det er 2 helt forskjellige verdener vi befinner oss i, og det kan på ingen måte sammenlignes.

Hos OEMs vektjusteres ikke køllehoder, og ingen utligning av hosel dybde
Skafter vekt sorteres ikke, og FLO til flex vet de ikke hva er.
Grips vekt sorteres ikke, og generelt er tolerencer +/- 2 grader for loft og lie fra Oem, men jeg har funnet sett med hele 12 grader feil på loft, så de har heller ingen kvalitetskontroll på de de laver.Hos OEMs monteres alt så hurtig det fysisk kan gjøres, så de kapper og limer, thats it, så det eksisterer ikke grunnlag for og sammenligne. Swingvægt kan du IKKE bestemme fra OEM, det blir som det blir ut fra skaft valg og skaft lengde, uten muligheter for noe annet.

Du spør om tall som dokumentasjon ?
Ta et hvilken som helst jernset laget hos OEM (såkalt fittet), og slå en runde i Trackman.
Du vil aldri finne et eneste et sett som spiller rent til dispersion, og det er IKKE en tom påstand, send hvem du vil ut til en slik prøve, og resultatet taler for seg.

La os se på en driver. Loft er ALDRI det som står på køllehodet fra OEM (og ikke fra noen Custom club mærker heller så det er sagt)
MEN- I min verden måles det enkelte køllehode for eksakt loft,face angle og lie vinkel, så jeg VET specs på demo køllen jeg brukte til fittingen, og jeg VET specs på den køllen jeg monterer til kunden etter dette. Handler du OEM er det "Lotto". Clubfitteren VET IKKE faktisk loft på demo køllen og ved heller ikke faktisk loft på den som bestilles "fittet" fra fabrik. Med tolerencer inntil 2* begge veier sier det seg selv at OEM og Custom IKKE kan sammenlignes.
(Ping er unntaket her, da de tilbyder hand picked heads, men er det dette forhandleren bruker til sine fitting køller og bestilling ?)

Ved en OEM fitting (EXTREME CASE), TROR man kanskje at køllen man brukte ved fitting og som passet hadde et loft på 10.5 grader, men det kan altså være 8.5 eller 12.5 og det samme med den som bestilles. Hva tror du resultatet er om fitting kølla reelt var 12.5 grader og den du etterfølgende får er 8.5 grader ?

SAMTLIGE køllehoder hos meg er "hand picked" med TRUE SPECS, for loft og face angle og lie vinkel, så dette er en helt annen divisjon enn "Hennes & Mauritz", så du kan IKKE anta at montering og de som her gjøres er identisk, for det har ingen ting til felles, foruten at begge steder limer man sammen køllehodet og skaft, men det er også de eneste som er NESTEN likt, for heller ikke den delen laves på samme måte.

Grafit skafter til drivere har ofte inntil 8 CPM difference alt etter "Time" den monteres inn (FLO)
Om vi regner at det som snitt er 10 CPM fra en flex klasse til den neste (fra R til S), betyr det at skaftet i "medium" holder flex, men det kan samtidig være 1/2 flex klasse stivere eller bløtere. Her er forholdet med fitting køllene det samme som for hodet. Fitteren vet ikke faktisk flex styrke i den fittingen skjedde med, og vet ikke flex styrken i den som bestilles. De kan altså meget vel være nesten 1 hel flex klasse fra hverandre, selv om labelen er den samme.

Om vi da tar den "helt ut" i Worst case scenario, kan spilleren som bestilte en 10.5* (som egentlig var fittet med 8.5* uten at noen viste det), og et skaft i S flex, risikerer han og få en driver som har 4 grader mere loft enn testkøllen, og en flex klasse bløtere. Tror du den køllen spiller identisk med den han ble fittet med ?

Det er en grunn for at alle OEMs har en egen Tour Van department som tar hånd om utstyret til sine Tour Staff spillere, for de kan ikke vinne noe som helst om de fikk levert utstyr med så mange tilfeldige variabler som den alminnelige produksjonen medfører. Ser man på det utvalg av "justerbare" drivere som er kommet, er dette delvis for og bøte på det faktum at specs IKKE er korrekt, for da kan man i det minste tune lidt om det viser seg at behovet er der.
Last edited by Nerd on 18 Jul 2012, 11:40, edited 1 time in total.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Golfspilleren »

Sakser fra golfsiden.com:

" Hva koster det å få tilpasset utstyr?
En tilpasningsprosess hos Matz Modéer koster ikke mer enn et køllesett av anerkjent merke – inkludert køllene! Grunnen er at her er det ingen mellomledd mellom produsent og kunde. Matz Modéer tilbyr køllehoder med anerkjent kvalitet blant annet KZG, Bob Toski og Snake Eyes, gjerne med Rifle skaft eller andre kvalitetsskaft. For et helt sett snakker vi om en pris på i overkant av kr 20.00"

20k for et sett med jernkøller? Latterlig.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Golfspilleren wrote:Sakser fra golfsiden.com:

" Hva koster det å få tilpasset utstyr?
En tilpasningsprosess hos Matz Modéer koster ikke mer enn et køllesett av anerkjent merke – inkludert køllene! Grunnen er at her er det ingen mellomledd mellom produsent og kunde. Matz Modéer tilbyr køllehoder med anerkjent kvalitet blant annet KZG, Bob Toski og Snake Eyes, gjerne med Rifle skaft eller andre kvalitetsskaft. For et helt sett snakker vi om en pris på i overkant av kr 20.00"

20k for et sett med jernkøller? Latterlig.
Har du en annen kilde enn en 10 år gammel artikkel fra Norsk Golf? For 10 år siden kostet en flatskjerm 130k også, ganske latterlig pris egentlig.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

@Golfspilleren
Om dette er "arbeids verktøyet" til en som lever av sin Golf, er prisen stadig latterlig ?
- Hva koster det nødvendige "verktøyet" til en snekker ?
Get real, og prøv og forstå hva det er du uttaler deg om, for det har du åpenbart ingen begreper om.
Post Reply