Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Golfspilleren »

Siden de fleste norske køllermakere har sluttet med businessen har jeg dessverre ikke nye priseksempler.
Regner med det ikke var gulltider for noen av de på tross av priser på 20k
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Golfspilleren wrote:Siden de fleste norske køllermakere har sluttet med businessen har jeg dessverre ikke nye priseksempler.
Regner med det ikke var gulltider for noen av de på tross av priser på 20k
Nerd postet noen priseksempler lengre opp her, og rundt 10 lapper for et jernsett er dyrt, men langt fra latterlig.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Golffreak »

Hei Nerd (passende nick forresten? ;) )

Du oppfordret tidligere til å ta kontakt via golfwrx, men der har du sperret for PM.. Du har heller ingen nettside med kontaktinfo, så du er jo også blant de mer "godt bevarte hemmelighetene" :) . Jeg aner jo ikke om noe av utstyret mitt passer meg, og føler meg ferdig med hva jeg kaller "OEM fitting" som du selv sier er 1t med Trackman for å teste 5-7 ulike køllemerker. Har vurdert å ta kontakt med Tom Horvey på Losby GK utenfor Oslo (skal bare slå littmer stabilt først...), men iallefall ut fra prislisten hans så ser det ut til at han har delt det opp i 1-2t med fitting per område (driver, woods, jern og wedger). Godt mulig man kan få en bedre deal og opplegg om man ønsker en gjennomgang av hele bagen, men synes det høres fristende ut med ditt konsept hvor man får en hel dag til rådighet med deg? Kan du enten sende meg en PM eller opplyse oss om hva selve fittingen koster? Som sagt, så vet man jo ikke om det evt. blir en helt ny bag eller et eneste skaftbytte før man har vært hos deg... Hvor lang tid tar produksjonen og hvis du har varene på lager klarer du fitting en dag og produksjon neste dag?

Utfra mitt hode så er jeg usikker på om driverskaftet mitt er optimalt (liker dog hodet på TM Supertri) og er på jakt etter ny FW og hybrid. Ønsker jo også gjennomgang av jernsettet, og min "feeling" er at skaftene føles bra men at jeg er usikker på skaftlengde og lie. Har tidligere fått dem justert 2gr up. Mao, ønsker jo en full gjennomgang av bagen...:-). Har forøvrig 8,4 i hcp (gikk 79 igår), men kan slå noen forferdelige dårlige (ut)slag innimellom for å være helt ærlig.. :cry:

Fint hvis du bare gir meg info om hvordan vi kan komme i kontakt (PM på golfsnakk?)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

@Golffreak

Min PM på WRX er IKKE lukket, det er KUN en oppfordring til alle som vil ha hjelp om og spørre i det åpne forum, for jeg fikk ca 50 henvendelser om dagen på det verste, og jeg har ikke kapasitet til og besvare så¨mange som ikke skal handle noe, men kun ha bistand for selvhjelp. Det tok helt av etter at en post ble "Pinned Topic" i the Club Making Room. Jeg har dessverre måtte endre e-post adresse utallige ganger, da den går ned med spam hver eneste gang den publiseres, så derfor har jeg inntil hjemmesidene er oppe igjen, bedt kunder om og bruke PM på WRX eller det Danske forumet Vildmedgolf.dk der jeg er moderator (og bruker LHW som alias)

En fitting av nytt utstyr er inkludert i prisene mine, og kommer vi frem til at dit swing ikke hadde dagen, eller at det av andre årsaker ikke var aktuelt og handle hos meg, koster ikke besøket noe. De spec jeg kommer frem til kan ikke bestilles hos andre, så de er reelt sett verdiløse utenfor min shop, så det sømmer seg ikke og ta betaling mener jeg. (min shop kultur er ikke helt som hos andre)

Om vi taler om "Re-fitting" av OEM utstyr har jeg laget en enkel prisliste for hva det handler om, og priser for dette. I mange fall er det man har med en god basis som ved modifisering kan spille utmerket, selv om det aldri kan bli helt 100% som når man starter fra blanke ark.
Jeg tillater meg derfor og linke til VMG der jeg har publisert priser.

Re-Fitting av OEM utstyr
http://www.vildmedgolf.dk/topic/5032-hv ... -golf-lab/

Priser for nytt utstyr
http://www.vildmedgolf.dk/topic/5624-pr ... hl__priser

PS! da flere av mine leverandører har en policy som sier "price on request only" kan jeg IKKE publisere priser åpent. Det betyr at om du skal se prislisten, må du ha profil på VMG, og klikke på et miniatyr bilde av prislisten. På det vis har du selv "anmodet om pris", og så er det OK og vise en prisliste.
(at jeg har gitt eksempler her er ikke noe grovt overtramp på disse regler). Årsaken til at det er slik, er at det i min verden IKKE er noen standard for hva man får for prisen, og derav vil man kunne sammenligne "epler og bananer", og det er ikke helt fair.

Nerd er faktisk et tilnavn mine venner har gitt meg, og ikke et jeg selv har valgt, men det lyser vel lang vei hva som menes med det, og ikke synes jeg det er negativt ladet, for jeg erkjenner at jeg går mere i dybden på det jeg gjør enn andre, og det gjelder stort sett alt jeg foretar meg. Jeg liker ikke "tilfeldigheter", det skal være riktig er nå min enfoldige mening om det meste.

IKKE bruk PM her på Golfsnakk, for det er litt tilfeldig når jeg besøker siden. på WRX og VMG er jeg daglig da jeg på den ene siden har et pinned topic og på den andre er moderator.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

PS! det set et medlem her på Golfsnakk kom til meg med i forrige uke var samlet hos Losby. (den opplysning fikk jeg i går) Om dette er representativt kan jeg vanskelig uttale meg om, men la det være klart, dette er IKKE brukbart, så jeg kan ikke anbefale den adressen. Jeg har skrevet litt med kunden i ettertid og han har ikke noen innvendinger mot at jeg skriver om dette, så da kan dere vel også få se spec form som ved testen, men ETTER dispersion tweak. Ser man på loft, skal man ikke være spesielt intelligent for og forstå at settet er lavet av noen uten forstand på hva de holder på med,(eller rent sjusk) for slik skal det altså IKKE være. Dette er DÅRLIGERE enn det man kan hente direkte fra hyllen.

Se på skaft lengder, LOFT og CPM styke (idealet er pluss 4 CPM pr 0.5 tommer kortere kølle), samt swingvekt (burde være ens hele veien)
Dette er STYK på enhver Club maker eksamen, men prisen han har betalt er ikke for en "lim inn jobb", da den var 6.000.- inkludert skaft.

Jeg vet det er for galt og henge ut andre, men ettersom flere henviser til adressen som det beste alternativ, mener jeg det er berettiget og fortelle det jeg selv konstaterer om det som lages der, for dette holder ikke noe sted, men som sagt er dette det eneste sett jeg har sjekket og som kommer derfra, så noen vid og bred erfaring med dette firmaet har jeg slettes ikke, så grunnlaget ER TYNT, men dog......
Attachments
specs.PNG
(76.82 KiB) Not downloaded yet
Last edited by Nerd on 18 Jul 2012, 21:34, edited 1 time in total.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Friedman »

Nerd wrote:Du antar at monteringen på et samlebånd i Kina er identisk med en håndbygget sett av en Custom club maker ?
Beklager det er 2 helt forskjellige verdener vi befinner oss i, og det kan på ingen måte sammenlignes.
Jeg snakker ikke om "custom fit" på en eller annen nettbutikk. Jeg snakker om custom fit Titleist vs custom fit Wishon (eksempelvis), begge sett bygget fra grunnen av samme køllemaker med samme skaft, grep etc.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by furu »

Jeg skjønner godt hva du mener Friedman og jeg er enig. Det virker for meg at det er "komponentmerkene" som kan brukes når man lager et sett med slik presisjon. At Callaway, Mizuno, Titleist ++ ikke er bra nok, at presisjonen ikke blir god nok selv om en kompetent person setter dem sammen. Jeg tror faktisk at dette er et spørsmål om hva som er tilgjengelig for personer og firma som driver med custom. Kanskje de har vesentlig bedre tilgjengelighet og pris på komponenter fra Wishon og lignende? At de rett og slett ikke får avtaler med Mizuno osv.? Da pusher man selvsagt det man har. Samtidig tilbyr de jo "refitting" av vanlige køller så løsningen ligger alltid der.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

Sorry Friedman, så har jeg ikke forstått deg riktig

Kvaliteten på sluttproduktet har ikke så mye med komponentene og gjøre, da de alle sammen lages på kun en håndfull steder (køllehoder), slik at kvaliteten på grunnprodukter er mye godt det samme. Det er samlingen og tilpassingen som er differensen, og Scratch er ikke bedre enn Irske MD golf on vi snakker køllehoder, men ja, der er "nyanser" som feel ift om de er smedet 3 eller 5 ganger osv, samt at noen har designer som er adskilt på swingstil mens andre har "one size fits all". Slutt produktet derimot varierer voldsomt, alt etter metode og kvalitet på håndverket som leveres, så det er i realiteten der det hele ligger.

Se på et hus, uansett hvor godt det er laget, er ikke vegger 100% på 90 grader, så om du handlet et gulvteppe som var ferdig skåret, ville du ha for mye et sted og for lite et annet. Det er slike ting som "elimineres" ved et godt Custom bygget sett, og som OEM ikke har systemet for og håndtere. Det handler altså om differansen mellom kartet og terrenget, og den bør helst være minimal ved Custom bygget, mens man må akseptere at der er differenser på OEM laget, for de er som gulvteppet skåret til en standard uten hensyn til gulvet som skal dekkes.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Nerd »

@Furu - De fleste OEMs leverer KUN ferdig laget utstyr, IKKE i løse komponenter, men der finnes unntak.
Av mine merker er både Scratch og Krank og regne som OEM, men jeg handler alt som løse køllehoder, og derav ender de som Custom bygget.
De store brands som Titleist, Mizuno og Callaway tilbyder IKKE dette, og er derav utelukket i en shop som min, men det er ikke det samme som at de ikke lager gode køllehoder for det gjør de.

Flere av de Danske spillere som spiller på touren kommer til meg med køller jeg demonterer og skifter skafter og lager "alt mulig med", for de har avtaler som forplikter de og spille med en given logo på utstyret. Skafter er de derimot IKKE linket op til, så det er ikke få set jeg har bygget med basis i OEM køllehoder.
De merker som dominerer fra OEMs hos meg er Titleist og Mizuno, men jeg ønsker IKKE agenturet for disse, da det vil bli alt for dyrt og handle et set ferdig, for så og skille det og laget dette "riktig". Da jeg også har flere shops i klubber rundt om jeg leverer tjenester for, vil jeg IKKE være en direkte konkurrent til disse ved og tilby de samme merker, men som sagt har det IKKE med kvaliteten på komponentene og gjøre, for den er fullgod fra de fleste.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by furu »

Jeg skjønner Nerd. Forstår hvordan det er.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by Friedman »

Med mulighet for netthandel fra feks. ebay og WRX er det jo lett for oss å få tak i løse hoder fra OEM, eventuelt å pulle skaft for så å bygge fra grunnen.
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva koster et jernsett som er bygget i Norge?

Post by veggiss »

Hvis du vet at det er riktig hode for deg så går jo det fint.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply