nye jernkøller... forslag?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
zebring
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2011, 18:58
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

nye jernkøller... forslag?

Post by zebring »

Hei alle.
Jeg har bestemt meg for å kjøpe nye jernkøller.. jippi! :-)

Det store spørsmålet er da hvilke jeg skal velge?
Jeg har 16 i hcp, og er sånn passe god med jernene mine. Har tendens til å være litt over hele køllehodet til tider, så hadde vært bra med en tilgivende kølle med gigantisk sweetspot..
Bruker idag ca 5 år gamle King Cobra FP jernsett (5I - SW), og må si jeg savner å holde et 4jern i hånda..

Jeg har vurdert følgende:
Taylormade Burner 2.0 Chrome Stål 4I - PW
Nike VR Cavity Stål
Callaway Razr X 4I-PW Stål
Nike VR Pro Cavity Stål

Planen er å bruke ca 4-5000 kroner, og ta en custom fitting, så jeg får riktig lay,stivhet, lengde, grep, osv.


Og det er her dere kommer inn i bildet! :-)
Er det andre forslag som er bedre?
User avatar
MrMan
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2010, 21:16
Hcp: 11,9
Hjemmeklubb: Bodø Golfpark

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by MrMan »

Har ca samme handicap som deg og spiller med Ping G10. Er veldig fornøyd med dem, vil absolutt sjekket ut Ping G20 eller G15 får man kanskje billigere nå etter at G20 ble lansert.
Mizuno Mp 630
Wood - Mizuno JPX 800
Jern - Mizuno Mp68
Hybrid - Callaway Xhot
Wedger - Titleist Vokey
Putter - Taylormade Corsa Ghost
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by JanB »

Kan ikke få rost nok Cleveland nye Black serie. Jerna er så fantastisk myke og gir en kick du bare har drømt om. Test dem og kjenn er mitt råd
Les om dem her: http://www.clevelandgolf.com/SP_cg_blac ... ction.html
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by kevin »

Jeg synes du skal konvertere til Callaway... ;)

Hvis du ikke skal det kan du jo teste ut Cobra Amp, regner med de har de i shoppen på Evje. Vil du ha steikespader med stor sweetspot kan du jo gå for Cobra S3 max, de er det mye bra tilbud på for tiden. Men tror ikke du behøver så tilgivende køller ;)

Det virker som færre sett leveres uten 4`er jern nå om dagen, noe jeg synes er synd. Hvis det er bare 4`er jernet du savner, kan du jo sjekke om det er mulig å få tak i til en billig penge.

De settene du nevner er alle bra vil jeg tro.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by CharlieB »

Tja, hva med Titleist? Både Ap1 og Ap2 burde kunne være aktuelle for ditt hpc.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by Snowman »

zebring wrote: og må si jeg savner å holde et 4jern i hånda..
Jeg vet ikke akkurat om det er noe å savne? Min erfaring er at de 4'jerna virker ikke som de skal :(
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by BillyJoe »

Det er andre forslag som er bedre, men det betyr ikke noe. Først bør du jo finne ut hvorfor du vil bytte, hva er det du forventer blir bedre med nye klubber?

Finn ut hvilke skaft som passer deg, hvilken swingvekt (eller MOI) som du liker, finn noen grep du liker (følelse, tykkelse), og få satt opp køller med dette. Får du dette rett, spiller det liten rolle hva som er i enden av køllen (med unntak av de verste GI greiene, som generelt er uegnet til golf). Selv bladkøller blir lettspilte med riktig skaft/grep/balanse. Velger du noe Game Improvement greier så blir du aldri kvitt problemet med å spre treffpunktet rundt på køllebladet, de gir altfor mangelfull tilbakemelding. Dersom du tar mye torv (slår veldig ned på ballen), så funker ikke disse køllene med bred såle, det er ihverfall min erfaring, men hvilken såle som funker er selvfølgelig en helt individuell sak.

Sakens kjerne er likevel at du må prøve de aktuelle køllene, med riktige skaft. Eneste måten å bli komfortabel med valget.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by veggiss »

"Game improvement greier" var da en veldig generell terme. Tror en del av de på tourene som spiller med GI-jern er uenig med deg.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by BillyJoe »

Og det er mye GI på touren? Mulig jeg var litt unøyaktig i beskrivelsen, det finnes jo ingen definisjon på GI, hvor grensene går. Hvis du mener enhver cavity back eller undercut kølle er GI, så finnes det nok mye på touren også, men du ser vel ikke mye Razr X Black eller Cobra S3 der ute?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by veggiss »

Var nettopp derfor jeg spurte :) Du ser vel ikke så mye av de største spadene der ute nei.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by furu »

Ekstremt mange jern i "players iron" sjiktet har i dag karakteristikker fra "game improvement" jern.

Villegas har en spesialversjon av RBZ. Perry (senior) spiller Adams Redline. Monty hadde inntil nylig Razr XF. TaylorMade CB finnes hos mange. Jeg vil faktisk si at Westwoods i20 har en del egenskaper fra GI. Det er også en tendens at spillerne velger mer tilgivende jern i de lange køllene, at de mikser litt. Som f.eks. Tiger med VRS Forged.

Jeg ville sett nærmere på Adams A7 (som du får til meget god pris på nett), Cobra AMP og S3, TM RBZ, Razr X Black og faktisk Wilson Ci11. Sistnevnte har jeg nylig spilt med selv.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by furu »

Må nevne to til - Jacobson med Diablo Forged og YE Yang som har 6i som lengste jern.
Instagram @christianfuru
zebring
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2011, 18:58
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by zebring »

takk for masse bra forslag, er mye bra Tips her.
Skal absolutt sjekke ut RocketBallz køllene fra TM, de virker interessante.

Ellers er jeg helt enig i BillyJoe skriver, viktig å ha bevisst forhold til HVORFOR man bytter køller. I mitt tilfelle så har jeg ved flere anledninger leid køller, og faktisk spilt veldig bra med god følelse. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter.
I tillegg vil jeg ha nye tykkere grep, syntes dette er mye mer behagelig å holde i, og har mer kontroll på kølla føler jeg.


Kevin: hehe... regnet med du ville ha meg over på Callaway ja! :-) Spilte med Razr X senest i forrige uke, og de kjentes veldig bra ut. De er aktuelle.

Så var det dette med Custom Fitting da... Tar det virkelig 2-3 uker før man får køllene sine? Hvem vil vente så lenge?? Dette var ihvertfall tilbakemeldingen jeg fikk fra et ganske-så-kjent golf utsalg rett nord for Gøteborg (ja, dere vet alle hvem jeg snakker om..). Regner meg at de fleste proshops kan tilpasse køllene i løpet av en dag eller to? Erfaringer her?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by kevin »

Når jeg hadde testet mine og funnet hva jeg skulle ha hva gjelder lie, skaft og grep osv, så tok det 14dg før de kom
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by Leben »

zebring wrote: Så var det dette med Custom Fitting da... Tar det virkelig 2-3 uker før man får køllene sine? Hvem vil vente så lenge?? Dette var ihvertfall tilbakemeldingen jeg fikk fra et ganske-så-kjent golf utsalg rett nord for Gøteborg (ja, dere vet alle hvem jeg snakker om..). Regner meg at de fleste proshops kan tilpasse køllene i løpet av en dag eller to? Erfaringer her?
Ser du er medlem på M&R. Jeg har veldig god erfaring med BA (Bengt Arne) og fitting. Han setter av tid, er med deg ned på rangen, ser deg slå litt og kommer med konstruktive tilbakemeldinger samt setter opp litt forskjellig du da kan prøve. Kjøper du av han etter fittingen mener jeg han ikke tar noe for dette, og velger du av andre grunner å ikke kjøpe der så koster det vel ca det samme som en 50/min-protime.

Jeg betaler heller det lille ekstra for å kunne henvende meg til den lokale shoppen, komme med spørsmål få noen tips osv hører med og er noe de mer enn gjerne bidrar med. Min erfaring er den servicen som han (og andre) gir i bakkant er mer verd enn å spare noen kroner ved å kjøpe fra GSE, XXL eller andre. Særlig om man skal ha en form for fitting.

Angående custom fitting og leveringstid kommer det veldig an på hva du skal ha og hvilket merke. Noen merker har vesentlig lengre leveringstid på custom enn andre, men 10 virkedager er vel en tommelfinger om du skal ha noe som ikke finnes på lager. Men husk at de har en del på lager som en kan tro er custom, og som kan leveres på 2-3 virkedager.

Espen
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
zebring
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2011, 18:58
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by zebring »

Leben wrote:
zebring wrote: Så var det dette med Custom Fitting da... Tar det virkelig 2-3 uker før man får køllene sine? Hvem vil vente så lenge?? Dette var ihvertfall tilbakemeldingen jeg fikk fra et ganske-så-kjent golf utsalg rett nord for Gøteborg (ja, dere vet alle hvem jeg snakker om..). Regner meg at de fleste proshops kan tilpasse køllene i løpet av en dag eller to? Erfaringer her?
Ser du er medlem på M&R. Jeg har veldig god erfaring med BA (Bengt Arne) og fitting. Han setter av tid, er med deg ned på rangen, ser deg slå litt og kommer med konstruktive tilbakemeldinger samt setter opp litt forskjellig du da kan prøve. Kjøper du av han etter fittingen mener jeg han ikke tar noe for dette, og velger du av andre grunner å ikke kjøpe der så koster det vel ca det samme som en 50/min-protime.

Jeg betaler heller det lille ekstra for å kunne henvende meg til den lokale shoppen, komme med spørsmål få noen tips osv hører med og er noe de mer enn gjerne bidrar med. Min erfaring er den servicen som han (og andre) gir i bakkant er mer verd enn å spare noen kroner ved å kjøpe fra GSE, XXL eller andre. Særlig om man skal ha en form for fitting.

Angående custom fitting og leveringstid kommer det veldig an på hva du skal ha og hvilket merke. Noen merker har vesentlig lengre leveringstid på custom enn andre, men 10 virkedager er vel en tommelfinger om du skal ha noe som ikke finnes på lager. Men husk at de har en del på lager som en kan tro er custom, og som kan leveres på 2-3 virkedager.

Espen

Helt enig, jeg har samme gode erfaring med Bengt Arne. Har hatt flere pro timer med han, og han vet virkelig hva han driver med. Var hos baga igår og testet TaylorMade RBZ. Merket fort at det har skjedd mye med teknologien de siste 6-7 årene. Utrolige køller.. slo lengre og rettere enn noen gang.
Bengt Arne er på ferie, så regner med jeg kontaktere han når han er tilbake fra ferie.
Skal si ifra her inne på forumet hva det endelige valget faller på. Takk for alle tips så langt!
zebring
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 19 Jan 2011, 18:58
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by zebring »

Idag ble det jammen nye køller på meg!
Var igjennom en grundig Custom Fitting sesjon med Bengt Arne Lien på Evje. Må bare si at han er utrolig dyktig i det han driver med, og gir veldig bra anbefalinger ut ifra mine forutsetninger (..og begrensninger) :-)

Jeg trengte faktisk ingen tilpasning utover standard! Lay og lengde var perfekt. Jeg var på grensen til å måtte ha stiff skaft, men endte på regular da jeg lå helt på grensen ifht svinghastighet.

Og når jeg var så godt igang, dro jeg til med nye wedger, hybrid og driver også :-)

Det ble følgende:
Taylormade RBZ jernsett (PW-4i)
Taylormade RBZ AW 50grader (Approach kølle som er genial når PW blir for mye på innspillet. For meg er den perfekt fra ca 90 meter)
Taylormade ATV 56grader
Taylormade 3-Hybrid 19grader
Taylormade RBZ Driver 10.5

Gleder meg til å teste det nye utstyret! (selvfølgelig er rangen stengt på Evje på mandager, typisk..)
Ha fin kveld alle sammen!
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: nye jernkøller... forslag?

Post by Leben »

zebring wrote:Var igjennom en grundig Custom Fitting sesjon med Bengt Arne Lien på Evje.
Antok av en eller annen grunn det var du som var innom og booket tid med BA av Arild på tirsdagen (jeg var da han som sto med Arild) - merkelig.

Om du ser en som "henger" mye i shoppen og rundt på Evje med full Mizunobag, og sikkert også Mizunoklær, så får du si hei.... ;-)

//Espen
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
Post Reply