Driver specs

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Driver specs

Post by Kjell249 »

Jeg har bestilt en RBZ driver som originalt er 1,5" kortere hos TM, gjennom golfstoreeurope. Spørsmålet er om denne har samme egenskaper som den med orginal lengde? Samme stivnet og svingvekt? Jeg ønsker i utgangspunktet å kutte enda en tomme, hvor mye vil dette påvirke stivheten i skaftet (er orginalt stiff) og hvor my vekt må jeg påføre for å få tilbake orginale mål (hvor mye på hode og hvor mye grepsiden?) Håper å kunne kunne kutte alt på grepsiden for å ikke endre stivheten for mye.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver specs

Post by furu »

Hvis du ikke aner svingvekten på driveren i dag så blir det vanskelig. Mener jeg. Har de bare kuttet 1.5 tomme uten å gjøre noe ellers med driveren? 0.5 tommer er 3 "svingvektpoeng".

Å kutte skaftet i grependen påvirker ikke flexen. Det er i hvert fall min mening. Men, nå kutter du veldig mye. Blir litt usikker.

Normalt er det 2 gram per svingvektpoeng som er regelen, men nok en gang - du kutter veldig mye - da blir jeg litt usikker. 30 gram ekstra vekt i hodet kan umulig være riktig.

Har du prøvd driveren?
Instagram @christianfuru
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Driver specs

Post by BillyJoe »

RBZ driver har svingvekt D4.

Kølla er lett, med lett skaft, og du tar av mindre enn 3 punkter per 1/2", vil tippe drøyt 2.
2 gram per SW punkt er også litt mye på disse lette driverene, men tar du av 2 1/2" må du nok på med rundt 25g blytape eller annen vekting for å komme tilbake til D4. Men nå er det jo mange som liker drivere med lavere svingvekt enn D4, så jeg vil anbefale deg å kjøpe en pose med blytape på Ebay, og prøve deg litt fram. Godt mulig du liker lettere svingvekt enn RBZ standard.

RBZ hodet har noen spor eller fordypninger under sålen der det er ypperlig å klistre noe bly. Kjøpte akkurat en pose med blytape-biter på ebay.co.uk, ca 2.5g pr, fine å jobbe med.

Hvis du ikke vet med sikkerhet at RBZ Stiff er akkurat 100% det skaftet du skal, så hadde jeg ikke tatt endring i flex så nøye. Har denne kølla selv, og etter min erfaring er RBZ stiff et "mykt" stiff skaft. Jeg byttet det ut med et stivere stiff skaft.

Du sjekker svingvekt f.eks her: http://www.leaderboard.com/SWINGWT.HTM (hvis du ikke gidder å lage deg et regneark selv)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver specs

Post by Nerd »

D4 er nok ikke TRUE da den har et grip som er lettere end standard
RBZ har en vekt skrue som kan åpnes (varm den litt først) slik at du kan fylle vatt/bamsefyll inn i hodet som vekt.

0.5 tommer er stadig 3 SW point, men vi regner at 1 SW ponit varierer i vekt etter lengden, og GROVT sett er det slik
Driver = 1.7 gram
Hybrid til mellom jern = 2.0 gram
Korte jern og Wedge 2.3 gram

Om du KUN har bestilt den kortere, kuttes alt fra butt, og flex styrken stiger like mange CPM som SW faller
1.5 tommer = 9 SW point = 9 CPM = ca. 1 flex klasse (10 CPM)
Alt etter hvor mye av dette du re-setter, faller flex styrken tilsvarende tilbake.

Sammenlignes 2 drivere den ene avkortet fra butt, den andre standard, og begge med samme SW, vil den som er avkortet ha lidt høyere bollkurve da vi har flyttet bendpoint i skaftet. (som oftest til det bedre, med mindre man slår for høyt som det er)

Derfor er det greit og kjenne til hvordan skaft flex er fra starten av, og hvordan lengde man vi spille, og med hvilken SW, slik at man kan fordele avkortningen av skaftet mellom tip og butt etter behov. RBZ har en connector med en litt spesiell ferrule som man da skal ha fatt på om skaftet skal ut en tur for og avkortes i tip.

Er køllen "i deler" kan du bruke kalkulatoren hos Hireko for beregning av swingvekt.
http://www.hirekogolf.com/hireko/graphi ... eight.html

Er den samlet, er linket som Billy Joe oppgir til leaderboard godt, MEN det KREVER at du måler PINLIG nøyaktig, og slik kan du klare dette.
Du skal ha maler tape, og en "smør kniv"

Legg køllen på en finger, så du ca finner balanse punktet der køllen ligger vannrett. - Sett et stykke maler tape her.
Legg nå køllen på eggen av smørkniven, og "finjuster" til den er helt i balanse. Det er en fordel om kniven står fast i en skruestikke eller tilsvarende.
Når den er i balanse, trykk skaftet ned mot kniven så denne lager et lite hakk i malertapen som merke for balanse punktet. (ikke overdriv og lag sår i skaftet nå)
Vei så køllens totalvekt i gram, og mål avstanden fra grip enden og ned til balanse merket. Disse 2 tall skal du oppgi i kalkulatoren på leaderboard.
Bare GLEM hva den er oppgitt til, men lek deg frem til noe du selv synes godt om, og gi blaffen i hva slags verdi dette medfører, for her er ikke noe "riktig eller galt" bare noe som passer, og mange verdier som ikke passer DEG, for dette er helt individuelt.
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Driver specs

Post by Kjell249 »

Så TM leverer ikke kortere skaft med akkurat samme specs (fleks, egenvekt, svingvekt) som en orginal driver. De kutter i grependen og gjør ikke noe med egenvekten?

Forstår jeg riktig så skal all vekten tilbake til hodet. Jeg kan leke meg med blytape, men for å gjøre det "permanent" så er det best å legge inn vatt/bamsefyll i hodet. Er det noen steder å kjøpe blytape, vatt/bamsefyll i Norge eller er det internett som gjelder?
Kjell249
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 11 Jul 2012, 09:19

Re: Driver specs

Post by Kjell249 »

Takk forresten for veldig informative svar! Veldig hyggelig:)
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Driver specs

Post by BillyJoe »

Nerd wrote:D4 er nok ikke TRUE da den har et grip som er lettere end standard

0.5 tommer er stadig 3 SW point
Min RBZ målte ganske nøyaktig D4. Hva du mener med True vet jeg ikke. Nerd har tidligere uttrykt skepsis til OEM produsenters evne til å levere iht spec, sikkert mye slurv ute og går, men mine siste kjøp Cally X-16 Pro, Mizuno MP59, og RBZ driver har vært spot on iht oppgitt svingvekt.

3 SW punkter per 0.5 tommer er en tommelfingerregel fra dengang alt var laget av stål. Det er ikke sånn at 0.5 tommer er 3 SW punkter, det er en tilnærming som i de fleste tilfeller er grei. Men blir feil mtp moderne drivere med veldig lette grafittskaft.

Dersom man kutter følgende driver med en tomme (1 inch):
45" driver som har et 44" skaft (stopper i køllehodets hosel) som veier 44gram, og et 100 g hode med tyngdepunkt 1" over sålen, så vil svingvekt reduseres med ca 137 gram-inch. 1 SW punkt er 50 gram-inch, slik at dette vil gi ca 2.75 punkter i motsetning til de 6 punktene tommelfingerregelen sier.

Dersom vi endre scenarioet til en tilsvarende kølle med stålskaft med vekt 132gram, og køllehode på 500gram, blir endringeng etter å ha kuttet en tomme 610 gram-inch, dvs 12.2 SW punkter. Tommelfingerregelen sier fortsatt 6 punkter.

Jeg er klar over at det ikke lages driver hoder med vekt på 100 eller 500 gram, men brukte disse verdiene for å vise at påstanden om at 0.5 tomme alltid tilsvarer 3 SW punkter er feil.

Hvis jeg regner på et reelt eksempel, dvs en RBZ driver med 50g originalskaft, får jeg at 1.5 tomme forkortelse tilsvarer ca 7.6 SW punkter. Ikke så veldig langt fra 9, men likevel.

Har ikke de helt eksakte verdiene for en 100% riktig utregning, men det er ballpark.

Ikke at det spiller noen stor rolle, det er som Nerd har sagt ingen fasit på hva som er en god svingvekt, det er helt klart individuelt. Om man bommer med noen SW punkter er det ikke noen big deal, men man merker forskjellen. Tommelfingerregelen sier vel at ingen kan kjenne 1 punkts forskjell, men de fleste vil kjenne 3. Denne tommerfingerregelen passer ihvertfall med min egen opplevelse;-)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver specs

Post by Nerd »

@Billy Joe

TRUE swingvekt måles KUN om grippet er 50-52 gram.
TM bruker ofte grip som er lettere, for og få feel av hode vekten opp, men ift Swingvekt er det IKKE skjedd en reel endring, selv om man kan føle differansen
Manipulering med grip vekt behandles som Counterweight, selv om den med et grip lettere enn 50 gram er negativ i verdi

New decade på 46.5 gram giver også True SW da det er tyngre i bakre del end normale grip som t.eks Tour Velvet
Bruker man New Decade Midsize gir disse ca 2 point mindre på SW scalen, men da er vi altså ute i dette som behandles som Counterweight, for swingvekten er reelt sett uendret fra alminnelige new decade.

Endring av vekt på hode siden, endrer swingvekt som endrer flex i forholdet 1:1 (1 SW point = 1 CPM)
Endring av vekt på grip siden er Couterweight og påvirker IKKE flex, derfor deles disse termer i 2 for og unngå missforståelser når FCM flex verdier skal vurderes.

FCM = Rifle flex, som måles ved TRUE swingvekt D3
Et grip som Winn lite på kun 25 gram gjør at SW scalen ikke avgir rigtig verdi, men oplyser ca 5 SW point for mye (5 Gram grip side = 1 SW point/tommelregel)
5 SW point er 1 hel flex klasse i Project X stål skaft

Derfor skal man vite TRUE swing vekt for og bedømme flex etter det systemet som mange club makere bruker, og da kan man ikke surre med forskjellig grip vekt da den gjør at SW scalen oppgir gal verdi. Når jeg ikke orker og regne, bruker jeg et grip på 50 gram som er skåret opp på langs så det kan puttes på for måling på SW scalen. (tilfeldigvis et Callaway grip :-)

Jeg har ikke orket og sett over dine regnestykker, men det har ikke den store verdi og regne på skaftvekt da det er balansepunktet i skaftet som avgjør resultatet, ikke skaft vekten alene. Dynamic Gold og Dynamic Gold Super Light har ca. 20 gram i differanse, men da SL er tynger (med hensikt) i skaft spissen gir de den samme swingvekt montert når de samles med hode.
Post Reply