Wedgw loft?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
fsmkgolf
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 17 Apr 2012, 23:11
Hcp: 16.4
Hjemmeklubb: Gjersjøen GK

Wedgw loft?

Post by fsmkgolf »

Er på jakt etter wedger som matcher mitt Ping i20 jernsett. Har sett på Ping tour s wedge og tenker at 50-54-58 er bra da Wedgen i settet er 46 grader. Er dette en riktig observasjon?
I dag har jeg Nike 52-56-60 og synes gapet virker noe stort.
Odyssey #1/Nike Drone
Ping Anser 54-58
Ping Tour-s Rustique 50
Ping i20 3-PW
Ping Anser 3h
Ping Anser 3w
Nike Covert Driver
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Wedgw loft?

Post by Thkarlson »

Ja absolutt, jeg skiftet sett for en liten stund siden og pitch der var 45 mens gap var 50 så jeg gikk for 54-58

Vurder Cleveland CG15/16, Titleist Vokey eller Callaway forged..
Jeg spiller Cleveland og digger de, vurderte noe annet nå men med CG16 visste jeg hva jeg fikk

Furu er rett mann her, han har nok testet det meste
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedgw loft?

Post by furu »

Jeg er aldri helt rett mann :D Den "klassiske" 52-56-60 henger ikke helt med lenger. PW er en veldig sterk kølle for veldig mange golfere og 6-8 graders gap til en wedge er mye. Hvis du slår presist og jevnt nok til å ha stabile lengder bør du nesten prøve litt for å finne køller som ikke overlapper. Hvor langt slår du i20 PW i dag?

Det er veldig viktig å ikke henge seg for mye opp i gradene på køllehodet. De har forskjellige egenskaper (wedge vs. jern) og med litt feilmargin i produksjon kan en PW på 46* faktisk være 47 og en GW på 50* kan være 49*. Hvis du skal kjøpe noe usett og uprøvd så går du for 50-oppsettet som du nevner.

Husk også at Ping - som de fleste andre - lager Gap Wedge. Ping kaller den UW og i20 UW er 50*. Kanskje et godt alternativ siden den trolig er mer tilgivende enn en "ren" wedge på 50*? Liker GW/UW i jernsettet veldig godt. Hadde i Razr X Tour settet og det ble "scoring køllen" min. Det var den jeg ville legge meg opp til.

Tour S er glimrende wedger :D
Instagram @christianfuru
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Wedgw loft?

Post by LangJakke »

Må vel nesten teste litt. Kjøpte Nike Pro Cavity for en stund siden. Der fulgte det med en SW på 55 grader. Denne går mer eller mindre nøyaktig likt med min wedge på 52 grader. Så å kun se på gradtall kan fort bli feil, hvertfall i overgangen mellom jernsett og wedgesett.
fsmkgolf
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 17 Apr 2012, 23:11
Hcp: 16.4
Hjemmeklubb: Gjersjøen GK

Re: Wedgw loft?

Post by fsmkgolf »

Takk for mange gode svar. Er vel mest fristet og enig i Furu sitt innlegg om Ping i20 UW (approach?) I20 wedgen ligger vel rundt 100+ meter og er veldig "sikker" i bruk. Sikkert lurest å gå for lillebroren da for å dekke gapet i bagen. :-)
Odyssey #1/Nike Drone
Ping Anser 54-58
Ping Tour-s Rustique 50
Ping i20 3-PW
Ping Anser 3h
Ping Anser 3w
Nike Covert Driver
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Wedgw loft?

Post by Nerd »

Den eneste måten og få dette riktig på, er ved bistand fra en Launch monitor (Flightscope eller Trackman)
Mange handler wedger ut fra et fast loft spring på papiret, men det holder ikke i praksis
Husk at når både køllehodet og skaftet er et annet enn i dine jern, hvordan skal da en naturlig loft progresjon kunne forutsies ?

En test i Trackman med de korte jern, og så wedgene, er eneste måten og få dette riktig, og mange får en "aha" opplevelse når de oppdager betydningen av bollplasseringen i stancen. Noen har engang sagt, at vi flytter bollen progressivt bakover, men det er kun i 4 trinn dette skal gjøres, ikke et pr. jern kortere slik jeg ser at mange praktiserer dette. Derfor oppdager noen at de slår samme distansen med en 58 grader som med en 52 grader, da 58 spilles lenger bak av den aktuelle spiller, men slik skal det ikke være. 8 til og med LW skal alle spilles fra samme posisjon om regnestykket skal gå opp i faste lengde differanser.
Insisterer den enkelte på en avvikende boll plassering, må man følgelig ta hensyn til det, og loft differanser kan derav bli noen helt andre enn normalt.
Post Reply