Bjaavann golfbane i Kristiansand

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by kevin »

aha, da husket jeg noenlunde riktig. Synd om det blir "grupper" av folk som har motstridene hensikter. Det fører sjelden mye bra med seg.

Det er alltid noen som synes at golf (og andre aktiviteter) er for dyrt, og alltid noen som mener at det burde være gratis omtrent.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by eivaan »

Ja, det er nok litt forskjellige oppfatninger og for mange kokker ute å rører..en ting er sikkert, jeg kommer ikke til å kjøpe andel med det første...;) Et tankekors på veien er jo at den "lille" golfklubben KGK har flere medlemmer, og man kan jo lure på hvorfor ikke klubbene klarer å sammarbeide evnt slå seg sammen..vi snakker da om en total medlemsmasse på ca 2000 og da hadde dette scenariet ikke vært tema i det heile tatt!!! Folk sitter på sin tue og venter på hvor det er billigst å spille...forstå det den som vil..:(
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by CharlieB »

Det koster å drifte en 18 hulls bane, sånn er det bare. Årsavgiften utgjør en vesentlig del av inntektene, antagelig over 60% av det klubben trenger for å driftes. Å øke greenfee avgiftene har neppe samme effekt for å si det forsiktig. Å eventuelt sette de NED har kanskje mer effekt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Yorkie »

Er jo en trend med samarbeide flere steder eivaan, endel klubber i Vestfold har jo fritt spill på flere klubber, Mikla, Losby og Hauger har redusert greenfee hos hverandre osv. Sammenslåing av klubber har vi vel ikke sett enda, men i Sverige slo ihvertfall Mosjö og Gustavsvik seg sammen (http://www.orebrogolf.se/klubben/historia.html) i år. Det burde være en interessant tanke for Bjaavann og Kristiansand, stordriftsfordeler med administrasjon, maskinpark osv, bedre pakke for sponsorer, bedre totaltilbud til medlemmene, større bredde i sportslig satsing osv osv. På sikt tror jeg at vi kommer til å se sammenslåinger, kanskje best på klubbenes eget initiativ, evt så kommer kommersielle interesser å kjøper banene (konkurs/finansieringsgjeld) som f.eks Toptee i Sverige (http://www.toptee.se/hem/)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by LangJakke »

Et tettere samarbeid på sørlandsklubbene, noe i retning det jeg vet er i Grenlandsområdet (halv greenfee på hverandres baner). Eventuelt, en måte å få spillerett på begge baner i en pakke?
I Kristiansand er det jo Kristiansand GK som er den første klubben, ligger svært bra til i forhold til hva jeg vil tro er et bra område for en befolkningsgruppe som jeg i utgangspunktet vil tro er midt i blinken for å få medlemmer. Bjaavann er jo nykomlingen, og en sterk konkurent med tanke på at det nok uten tvil er den beste banen her sør. Så et eventuelt samarbeid vil kanskje stagnere litt i frykten for å bli spist opp av Bjaavann, som jo er storebror sånn rent banemessig..? Bare litt synsing og tanker...

Men, et stort problem slik det nå utvikler seg er jo den økonomiske usikkerheten rundt Bjaavann. Hvor mye ender jeg opp med å betale i avgift? Andelseiere som sitter med svarteper? Private lån som kan gå i vasken? Rykter om folk som vil overta, og snakkisen rundt om det kanskje ville vært en fordel for mange om faktisk klubben gikk konkurs?

Håper alt ordner seg. Er en klubb som fort kan bli min hjemmeklubb, men synes det virker rotete per dags dato! Og har også vært en del rot de siste årene...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by furu »

Andelseiere må forstå at de risikerte å tape penger. Det var kanskje en periode for noen år siden der det ble sett på som en super investering å gi penger til golfklubber, men med litt realistisk syn på saken ville de fleste se at det var gambling.

Denne frykten for følgene av en sammenslåing er noe vi sikkert ser over alt. Mange klubber er så stolte og selvhøytidelige at de ikke klarer å se noe positivt ved det. Jeg tror sammenslåing blir betraktet som en innrømmelse av svakhet og manglende kvalitet hos både bane og ledelse. Noe som er helt feil.

Å øke greenfee for å øke inntektene i klubben har ikke slått spesielt bra ut her hos oss i Bergen. Som CB sier er årsavgiften sentral. Den pluss sponsorer utgjør sikkert det meste av inntektene.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by CharlieB »

Som flere er inne på så tror jeg nøkkelen er å tenke litt på utsiden av boksen, golfklubber er gjerne konservative i hva de gjør for å tekkes "kunden". Det å prise greenfee høyt gjøres med suksess dersom hensikten er å reservere banen for medlemmene. Slik Miklagard og Bogstad gjør, men det er vel også de to eneste klubbene i Norge som faktisk kan gjøre det og overleve. For å ta ett annet eksempel her vestfra, (andre har sikkert gjort tilsvarende erfaringer), så innledet Fana og Meland samarbeid om rabatterte greenfee billetter i år, i praksis halv pris. Disse var riktignok begrenset til 4 stk pr snute og de var personlige. Resultatet er at jeg har spilt flere runder på Meland enn det jeg vanligvis gjør, noe som bare kan være positivt for Meland.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by Pepper »

Det er trist at klubben har stelt seg slik den har, og kommet i et uføre som burde vært grepet fatt i for lenge siden slik andre har skrevet tidligere. En årskontingent på kr 3.500 er ikke nok til å drifte en slik klubb på en ordentlig måte, rundt 6.000 er nok atskillig mer normalen. Hvis flertallet av medlemmene ikke vil betale det moroa faktisk koster har de bare seg selv å takke hvis det blir ytterligere problemer.

Min klubb gjennomførte studier for en del år siden med tanke på samarbeide med en naboklubb om maskinpark etc. Det viste seg at det å transportere maskiner frem og tilbake noen ganger i uken, og manglende fleksibilitet kostet mer en vi var villig til å akseptere. Det er også en viss avstand mellom Bjaavann og Kristiansand, så rent praktisk er ikke et nærmere samarbeide av den typen muligens ikke hensiktsmessig.

Selv om Bjaavann har noen dårlige hull etter min mening er det en bra bane totalt sett, så jeg håper medlemmene er villige til å svelge unna kostnadene og at klubben har et styre som evner å ta grep.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by kevin »

Fra hjemmesiden:
Det ekstraordinære årsmøtet 8 oktober utsatte behandling av kontingent og avgifter til årsmøtet i februar.
121 medlemmer møtte til det ekstraordinære årsmøtet. Etter en lang kveld med en debatt der meninger sto sterkt mot hverandre, ble det stort flertall for et forslag fra Jakob Kallevik om å utsette behandling av medlemskontingent og avgifter til årsmøtet i februar.
Fullstendig referat blir lagt ut her så snart det er tilgjengelig.
Stikker man hodet i sanda?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Bjaavann golfbane i Kristiansand

Post by eivaan »

kevin wrote:Fra hjemmesiden:
Det ekstraordinære årsmøtet 8 oktober utsatte behandling av kontingent og avgifter til årsmøtet i februar.
121 medlemmer møtte til det ekstraordinære årsmøtet. Etter en lang kveld med en debatt der meninger sto sterkt mot hverandre, ble det stort flertall for et forslag fra Jakob Kallevik om å utsette behandling av medlemskontingent og avgifter til årsmøtet i februar.
Fullstendig referat blir lagt ut her så snart det er tilgjengelig.
Stikker man hodet i sanda?
Ja, og den er ikke raket for å si det sånn..;)
Post Reply