Tiger mest oververvurdert

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Tiger mest oververvurdert

Post by Jan E. Espelid »

Det amerikanske nettstedet BleacherReport mener Tiger Woods kan være verdens mest overvurderte golfspiller.

Har de i det hele tatt et poeng? Etter min mening har de det. På den andre siden skal jeg være den første til å innrømme at personlig har jeg aldri stått fremst i rekken av Tiger-beundrere.
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Drizzit »

Jeg synes hele vinklingen er tåpelig, og når du kaller disse spillerne de mest overvurderte så blir det bare latterlig.

Alle spillerne på lista har jo vært gode over mange år og bygd opp en status. Dette gjør at de er svært profilerte uansett hva slags golf de spiller på et gitt tidspukt. Skulle de gjort en slik vurdering med takne på sponsorinntekter så måtte de gått inn og sett på hvor mye tv-tid og hvor mye annen medieomtale hver enkelt spiller får, og så sett på sponsorinntekter. Tror bildet da hadde blitt ganske anderledes.
Bare prøv å følge med litt på tv-sendingene og se hvilke spillere som får en mikk i trynet etter å ha spillt 75+. Tror ikke det er mange bortsett fra Tiger og Phil.

Sikkert morsomt for folk som ikke liker Tiger å fabulere rundt med noen tall som ikke har sammenheng bare for å få han øverst på en negativ liste, men fryktelig uinnteresant.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by sirandrew214 »

Verdens mest overvurderte spiller.... Blir så dumt at jeg gidder ikke kommentere det seriøst engang. Et seriøst(?) magasin burde ha medarbeidere som klarer å se forbi sin egen nesetipp.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Snowman »

Historisk og karrieremessig er Tiger blant de to største, ferdig med det, for det er bare han og Jack helt øverst. Karrieremessig er det vel imidlertid ingen av de andre av dagens aktive spillere som er på historiens topp-10. F.eks er det jo ingen av europeerne høyt oppe på owgr som når Seve og Faldo til knærne ennå i å være tidenes europeer.

Når det gjelder å være best akkurat nå, har vi jo owgr, og der er Tiger nr.2, så det er ingen overvurdering å regne ham for fremdeles å være helt i verdenstoppen, inkl å være beste amerikaner også pr d.d.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by BomBom »

Overvurdert..!!?? Seriøst..!?
Mannen som ene og alene er grunnen til at dagens spillere kan håve inn sjekker i 5-6-7 millioners klassen..?
Mannen som brakte golfen til et helt nytt nivå med tanke på tv-dekninger og tilstrømmende sponsorer..?

Denne statistikken er rent tøv, viser ingenting om spilleren og dens kvaliteter, bare hvor mye de har i sponsormidler egentlig..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Rotten »

Dette må være tidenes tulleartikkel...og det statistikken sier noe om er kun markedsverdien til spilleren.
De som har fulgt med litt vil nok le av konklusjonen. Du kan like eller ikke like Tiger, men den ekstreme golfen han har prestert over år taler for seg selv. Og han har det fortsatt i seg!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by sirandrew214 »

Ikke mye tilsvar her. Jeg lurer på hvorfor/hvordan du, Jan Espelid, kan stå inne for den meningen?
Trodde du hadde mer forståelse for hva T.Woods har betydd for golfinteressen i hele verden enn hva det virker som....
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by eivaan »

Liker eller ikke liker...faktum er at han er tidenes golfer uasett hvordan man vrir og vender på det, ferdig snakka!!!
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by halvorsen84 »

sirandrew214 wrote:Ikke mye tilsvar her. Jeg lurer på hvorfor/hvordan du, Jan Espelid, kan stå inne for den meningen?
Trodde du hadde mer forståelse for hva T.Woods har betydd for golfinteressen i hele verden enn hva det virker som....
Iom at vi har ytringsfrihet her i landet så står hver enkelt fritt til å mene stort sett hva man vil. At du spør hvorfor er helt greit, men mellom linjene har jeg følelsen av at du ikke respekterer trådstarters mening, et resultat av måten du formulerer deg på.

I mine øyne er woods overhodet ikke overvurdert på noen måte. De grønne jakkene alene burde være grunn nok. For ikke å snakke om resten av majorseierne hans. Og hvis noen fortsatt tviler så kan man jo sjekke YouTube og de utallige klippene der, så ser man hva slags spektakulære slag denne woods har i bagen!

Derimot tror jeg ikke woods noen gang kommer til å dominere slik han gjorde før. Tidene har forandret seg, det samme har sporten. Golf har blitt en toppidrett. Woods har ikke lenger fordelen av å være den eneste som trener styrke og kondisjon.

Køllekasting og banning er vel også en av grunnene til at ikke alle har sett på ham som verdensener hele tiden..

Mitt håp er at han virkelig finner tilbake formen, og fortsatt får juling av Mcilroy i en eller annen major! Tiden vil vise...
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by eivaan »

halvorsen84 wrote:
sirandrew214 wrote:Ikke mye tilsvar her. Jeg lurer på hvorfor/hvordan du, Jan Espelid, kan stå inne for den meningen?
Trodde du hadde mer forståelse for hva T.Woods har betydd for golfinteressen i hele verden enn hva det virker som....
Iom at vi har ytringsfrihet her i landet så står hver enkelt fritt til å mene stort sett hva man vil. At du spør hvorfor er helt greit, men mellom linjene har jeg følelsen av at du ikke respekterer trådstarters mening, et resultat av måten du formulerer deg på.

I mine øyne er woods overhodet ikke overvurdert på noen måte. De grønne jakkene alene burde være grunn nok. For ikke å snakke om resten av majorseierne hans. Og hvis noen fortsatt tviler så kan man jo sjekke YouTube og de utallige klippene der, så ser man hva slags spektakulære slag denne woods har i bagen!

Derimot tror jeg ikke woods noen gang kommer til å dominere slik han gjorde før. Tidene har forandret seg, det samme har sporten. Golf har blitt en toppidrett. Woods har ikke lenger fordelen av å være den eneste som trener styrke og kondisjon.

Køllekasting og banning er vel også en av grunnene til at ikke alle har sett på ham som verdensener hele tiden..

Mitt håp er at han virkelig finner tilbake formen, og fortsatt får juling av Mcilroy i en eller annen major! Tiden vil vise...
Nå er vel den såkalte nedturen til Tiger mere en personlig tragedie...klart at slike ting spiller inn på psyken i spillet hans. Dette har han jo selv stor skyld i, men at dette er hovedgrunnen er det vel ingen tvil om. Når det gjelder hans kariere er det ingen som rekker han til anklene, at verden har fått nye talenter er jo bare veldig bra for sporten. Som golfer har han vært forbilde for alle disse nye stjernene i åresvis. Golf verden har all grunn til å takke Tiger for alt han har gjort for sporten, den mannen har masse gogolf igjen i kroppen... Hans personlige anliggende interesserer meg ikke en døyt!!!
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by sirandrew214 »

halvorsen84 wrote:
sirandrew214 wrote:Ikke mye tilsvar her. Jeg lurer på hvorfor/hvordan du, Jan Espelid, kan stå inne for den meningen?
Trodde du hadde mer forståelse for hva T.Woods har betydd for golfinteressen i hele verden enn hva det virker som....
Iom at vi har ytringsfrihet her i landet så står hver enkelt fritt til å mene stort sett hva man vil. At du spør hvorfor er helt greit, men mellom linjene har jeg følelsen av at du ikke respekterer trådstarters mening, et resultat av måten du formulerer deg på.

I mine øyne er woods overhodet ikke overvurdert på noen måte. De grønne jakkene alene burde være grunn nok. For ikke å snakke om resten av majorseierne hans. Og hvis noen fortsatt tviler så kan man jo sjekke YouTube og de utallige klippene der, så ser man hva slags spektakulære slag denne woods har i bagen!

Derimot tror jeg ikke woods noen gang kommer til å dominere slik han gjorde før. Tidene har forandret seg, det samme har sporten. Golf har blitt en toppidrett. Woods har ikke lenger fordelen av å være den eneste som trener styrke og kondisjon.

Køllekasting og banning er vel også en av grunnene til at ikke alle har sett på ham som verdensener hele tiden..

Mitt håp er at han virkelig finner tilbake formen, og fortsatt får juling av Mcilroy i en eller annen major! Tiden vil vise...
Trådstarter må mene hva han vil, men forbeholder meg retten til å be om en forklaring når han sier seg enig i at Tiger er verdens mest overvurderte spiller!
Selvfølgelig ligger det i dagen at jeg synes han prater tull, for det mener jeg han gjør.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by kevin »

Rapporten burde tatt høyde for flere ting. Som at antall tv-tittere er normalt en god del høyere når Tiger er med, enn når han ikke er det. I tillegg er han vel den eneste som får utrolig godt betalt for å stille i turneringer utenfor USA. Som turneringen i Tyrkia hvor han skal ha fått 3 mill dollar for å stille :!: Han skal også spille i Abu Dhabi og kommer til å få en svimlende sum for det.

Publikum, tv-selskaper og arrangører digger duellene mellom Tiger og Rory. Det er blitt den ultimate duellen og betyr enormt for interessen. Førstkommende mandag skal de vel i duell igjen. Sjekk ut "reklamen" til den duellen
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Jan E. Espelid »

Når jeg sier at jeg aldri har stått fremst i rekken av Tiger-beundrere, så er ikke det det samme som å si av jeg disfavorerer den betydningen han har hatt for golfsporten. Tvert i mot er jeg den første til å anerkjenne Tigers prestasjoner. Og også hva han har betydd for selvfølelsen til ansatte i bedrifter som har vært, eller er, hans samarbeidspartnere.

Beundring og anerkjennelse er imidlertid ikke to alen av samme stykke. At jeg anerkjenner Tiger betyr ikke at jeg beundrer ham. Jeg har aldri møtt ham under fire øyne. Men etter mer enn 25 års yrkesliv med golf kjenner jeg mange som har. Enten som journalister, konkurrenter eller forretningsforbindelser. Summen av det jeg har fått høre gjør at jeg ikke beundrer ham. Det blir litt som med politikere; man kan anerkjenne mange for deres dyktighet, men beundre noen få.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by sirandrew214 »

Jan E. Espelid wrote:
Har de i det hele tatt et poeng? Etter min mening har de det.

Selvfølgelig har man lov til å like/mislike hvilke spillere og mennesker man vil. Men i det øyblikket du sierdeg enig i det utsagnet, så synes jeg det blir rart, for da virker det faktisk ikke som du har forstått det du påstår du har forstått.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Jan E. Espelid »

Artikkelen som er utgangspunktet snakker ikke om at Tiger er overvurdert i et historisk perspektiv. Det ville i så fall blitt en helt annen diskusjon.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by GunnarBull »

Det er vel rimelig opplest og vedtatt at alle mennesker har et behov for å "like" noen og "mislike" andre. Behovet kan også forklares med enkel logikk, da vi ikke har kapasitet til å være like glad i alle - vi må på et eller annet vis selektere.

Når det gjelder idrettskjendiser, har vi grovt sett tre seleksjonsmetoder: 1) utøverens prestasjoner 2) "direkte" kontakt via tv-skjermen, og 3) inndirekte kontakt (via en tredjepart, herunder intervjuer, sladder og rykter).

Jeg er i utgangspunktet en mann med få prinsipper. Men et av de prinsippene jeg prøver å følge, er å ikke la uvedkommende få påvirke min oppfatning av andre mennesker. Derfor selekterer jeg mest via prestasjoner og den direkte kontakten jeg får via tv-skjermen. Sladder bryr jeg meg ikke om. Dette betyr ikke nødvendigvis at min oppfatning blir mer saklig enn andres. F.eks. liker jeg ikke Phil Mickelson fordi jeg synes han virker slesk, uekte, og har en kropp som en 70-åring :-)

Tiger på TV er derimot helt rått. Det er ikke det at han nødvendigvis spiller så mye bedre enn de andre, det er måten han gjør det på. Jeg tror Tiger er så populær fordi han er den som passer best inn i vår barndoms idealbilde av oss selv. Han er på en måte den som er nærmest Supermann. Atletisk, rank, kraftfull, nesten dyrisk konsentrert. Med en evne til å slå de mest umulige slag og lykkes når han virkelig trenger det.

Nei, han går ikke rundt og smiler og gjør seg til. Han er seg selv. Ekte. Og derfor lider vi med ham når han ikke lykkes, og gleder oss på hans (eller er det våre) vegne når han spiller bra. For på et vis er det ikke ham, men vårt eget barndoms selvbilde som lykkes. Og lykkes med stil. Ekte stil.

Ikke kødd med Tiger...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Snowman »

Har Phil M kropp som en 70-åring?? Det er vel mer usaklig enn noe trådstarter eller andre har sagt om Tiger ;)

Dessuten, jeg liker at golfturneringer vinnes av folk som ikke et så veldig sporty mht image. Heie Phil! Heia DC! ...og nå vant til og med tjukkasen Shane Lowry igjen, herlig :) Nei, få deg litt mage, Tiger, så du har litt trivselsvekt og alderstillegg, så blir det nok en majorseier til neste år :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by Snowman »

Snowman wrote:Dessuten, jeg liker at golfturneringer vinnes av folk som ikke et så veldig sporty mht image. Heie Phil! Heia DC! ...og nå vant til og med tjukkasen Shane Lowry igjen, herlig :) Nei, få deg litt mage, Tiger, så du har litt trivselsvekt og alderstillegg, så blir det nok en majorseier til neste år :)
Nå begynner jeg å håpe vi får inn den unge tjukke lovende Shane Lowry i Masters, så det blir litt balanse mot alle spinning- og vektrom-gutta. Tjukken klatret jo til nr. 71 i verden etter at han vant forrige uke, han klatrer nok litt til etter 5.plass i Kina nå, og han har flere turneringer å gjøre det på. Topp-50 på årets siste ranking vil gi plass i Masters!

Heia, Shane, som vi med noen kilo ekstra kan identifisere oss med, kvalifiser deg for Masters nå, så skal jeg heie på deg mot Tiger og de andre atletene :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Tiger mest oververvurdert

Post by GunnarBull »

Snowman wrote:Har Phil M kropp som en 70-åring?? Det er vel mer usaklig enn noe trådstarter eller andre har sagt om Tiger ;)
Jo, men det understreker egentlig mitt poeng. Vi liker noen og misliker andre, selv om vi svært sjelden har en saklig grunn til det. Og når det gjelder f.eks. Phil, så er jeg jo 100% klar over at jeg er usaklig. Hadde jeg blitt kjent med fyren, ville jeg trolig fått et helt annet inntrykk.

Og jeg synes det er mer realt å utvikle mine eventuelle antipatier på et direkte usaklig grunnlag og være klar over det, enn å mislike noen på grunn av at noen andre gjør det.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply