Club fitting eller ikke???

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
borreamator
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 29 Aug 2012, 21:48
Hcp: 25.2
Hjemmeklubb: Borre Golfklubb

Club fitting eller ikke???

Post by borreamator »

Skal en tur til New York i mars. Har da bestemt meg for og kjøpe Titleist 913 D3 driver, 913F-d low spinn 3 wood, 913 hybrid 21`og 3stk Vokey SM 4 Wedger

Har spilt golf i ca 5 mnd og kommet meg ned til handicap 25. så det store spørsmålet er, Trenger jeg club fitting når jeg kjøper dette utstyret.

Har kun spilt med jern køller. Jeg er helt fersk med klubber,kjenner jo ikke til oppstilling og tekniske ting som hjelper meg ved bruk av klubber.
så vil jo tro selv, at det er bortkastet og bruke flere 100 Dollars på Club fitting når jeg ikke har en stabil sving. uten og egentlig ha satt meg 100% inn i hva de gjør.

Høyde er hvertfall 1.78. Håper noe som har vært hos club fitter eller har erfaring, kan gi med noe feedback på hva de ville gjort i denne situasjonen.

Har vært i kontakt med New York Golfcenter. De skrev veldig kortfattet tilbake at de ville anbefale det på det sterkeste.
Men får ett inntrykk av at de er mere interessert i og tjene penger, en og forklare meg hvorfor jeg trengte det :D
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Club fitting eller ikke???

Post by Golfspilleren »

Har ikke proen din på Borre et av Norges mest moderne fittingstudioer? Hvorfor får du ikke fitting og litt instrukjon av han og så kjøpe i USA?
borreamator
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 29 Aug 2012, 21:48
Hcp: 25.2
Hjemmeklubb: Borre Golfklubb

Re: Club fitting eller ikke???

Post by borreamator »

Kan ikke si noe om hvor moderne det er, men av medlemmer og andre jeg har spilt med, så har jeg forstått at og gå til din pro og bli fitted så bestille ett annet sted er litt på kanten. men kan jo sende han en forespørsel:)

Takk for tilbakemelding.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Club fitting eller ikke???

Post by veggiss »

Går du innom de store sjappene i USA regner jeg med at du får en basic fitting uten at du behøver å betale noe som helst, så lenge du sier at du skal handle køller der.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Club fitting eller ikke???

Post by kevin »

det får du nok her hjemme også. Sjekk med Martin på Borre, de har hatt veldig gode tilbud på endel sett nå på høsten. Kan jo hende du ikke behøver annet enn standard i alt og at de har noe som både er bra og på tilbud
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Club fitting eller ikke???

Post by spiderboy »

Greia med en fitting in-store på nyc golfsenter er at de vil sjekke lievinkel, kikke litt på svingen din og gi deg råd om kølle og skaftvalg osv. Det er neppe noen omfattende greie vil jeg tro. Men det er en god mulighet for en dyktig selger til å pushe på deg noen ekstra wedger eller å fortelle om den nye putteren du må ha mens dere holder på, så for butikken er dette en bra deal. Det koster deg garantert ikke noe ekstra og tar ikke så lang tid. Så er spørsmålet om hvor fort de klarer å levere settet ferdig bygd da....regner med du ikke skal være i new york i ukesvis...?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Club fitting eller ikke???

Post by halvorsen84 »

Club fitting, bag fitting, custom fitting, fitting, customization, kjært barn har mange navn!
Det går som sagt ut på å tilpasse utstyret til den spilleren som skal bruke køllene. Hvor grundig man går til verks bestemmer man vel egentlig selv.

Lie, loft, skaft-flex, greptykkelse, køllelengde, open/closed face osv.

I ditt tilfelle, holder det kanskje å tilpasse flex og køllelengde sånn i første omgang. Du har vel en nokså variabel sving? Da blir det i mine øyne feil å gå noe særlig grundigere til verks, litt avhengig av hvor ofte du bytter utstyr.
Etterhvert som du kommer deg nedover i hcp så bytter du kanskje til "bedre" køller og da kan du tilpasse litt grundigere neste gang.

Regner med at du fint kan spille med std.lengde på køllene, og med rett skaftflex så har du utstyr for en god stund fremover. I tillegg har du jo Sure-Fit systemet til Titleist, der du kan tilpasse ytterligere om ønskelig! Hvis du går inn på http://www.titleist.com så finner du linker der så du kan lese mer om dette. Kort fortalt dreier det seg om "vridning" av køllehodet i ønsket retning.

Slik jeg har forstått så tilbyr de fleste "seriøse" utsalgssteder slik fitting, men det varierer noe hva som er inkl. i prisen når du kjøper utstyr.

Når det kommer til bruk av woods, så er hovedforskjellen dette;

med jern så ønsker man å slå ned i ballen, og bruke køllens loft til å "skvise" ballen opp fra underlaget. Med woods/hybrid og driver, så ønsker man å slå "opp" på ballen, altså å treffe ballen litt etter at du har nådd "bunnen" av svingen, når køllen er på vei oppover igjen. I motsetning til med jernslag, så ønsker man også å ha hendene bak ballen. Noe mer vekt over på høyre/bakre fot hjelper deg å få skikkelig "oppsving"!

Sikkert noen her inne som kan forklare dette litt bedre enn meg også! :mrgreen:

Lykke til!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Post Reply