Tanker om klubbmesterskap

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Tanker om klubbmesterskap

Post by furu »

Jeg maser som vanlig med alt og alle på range og på bane. Nå er det tid for KM i alle klubber, om de ikke allerede har arrangert det. Noen klubber har utrolig høyt nivå på KM, andre har noen toppspillere men et stort antall hobbyspillere. I KM kjemper alle på lik linje. Kunne det vært en ide å faktisk ha to klasser i KM dersom det passer for klubben? Kalle det "Klubbmester" i toppklassen og "Klubbmester Amatør" i den mindre gjeve klassen? Bare kaster ut et par dårlig forslag her :lol:

Jeg er fullstendig klar over at et klubbmesterskap går ut på å kåre den absolutt beste spilleren og det gjør man jo fremdeles dersom man deler opp i to klasser. Begge klassene spilles uten hcp. Hadde det ikke vært gøy for dem med 15+ å kjempe om en tittel?

Jeg hadde ikke tenkt på dette før jeg pratet med en om det forrige uke. Så på min egen klubb BJGK. Vår klubbmester bli garantert Øystein Engevik, en strålende spiller som ble #2 i NM nylig. KM er åpent opp til 26.5 i hcp. Det er nok gode spillere til å ha en eliteklasse og det hadde etter min mening vært gøy med en klasse for høye hcp der man spiller uten hcp. En 18 kan vel slå en 12, men det er kanskje værre for en 8 å slå en 2?

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette. Tenker altfor mye for tiden :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by JanB »

Etter det jeg husker fra min gamle klubb i gamlelandet spilte vi da med Stableford poeng? Mener også å huske at vi hadde flere klasser. Mange med høyt hcp får ofte mange poeng og det er ikke enkelt for singlehcp å oppnå 40 poeng eller mer i en konkurranse.
Slagspill er definitivt riktig fra 15 hcp og nedover. Skal det markedsføres og få oppslutning mener jeg de fra 15 - 30 bør spille med poeng.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Solaar »

Problemet der (som med alle former for konkurranser som ikke er slagspill uten hcp) er at det åpner for hcp-juksing. Mange som kunne latt være å skrive seg ned bare for å smykke seg med ærestittelen "klubbmester". Menmen, synes uansett at det er et godt initiativ og min hjemmeklubb Miklagard har et lignende oppsett til helga da KM spilles. På avslutningsdagen kjøres det en "klubbmester light" konkurranse som er vanlig stableford med hcp for de som ikke kom med i startfeltet i KM, det er ingen offisiell tittel men mer skapt for å lage litt blest rundt KM og få flere spillere enn bare de aller beste til å være igjen til slutt.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by furu »

Enig i at stableford i et mesterskap vil være umulig. Toppspillere har ingen mulighet til å hevde seg.

Eliteklasse - slaggolf uten hcp.

Hobbyklasse - slaggolf uten hcp.

Dermed blir det ingen juksing i noen klasser. Kanskje en 30-36 klasse med stableford?
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by JanB »

Støtter dette forslaget furu
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by bjermis »

Dere skulle sett kor mange klasser vi i Ålesundhar :P tror det er rundt 8 klasser eller noe sånt.

For meg så hadde det holdt med 4 klasser egentlig
Herreklassen
Dameklasse
Juniorklasse (Gutter)
Juniorklasse (jenter)

Så skulle det vært slik at der er en klubbmester uansett kjønn eller alder.. men det hadde kanskje vært litt vanskelig siden man spiller fra andre teer...
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Keyser »

Etter min ringe mening skal det kun spilles brutto slag for å kåre Klubbmester. Å kåre "klubbmester i stableford for de over 18 i hcp" blir helt meningsløst. Man kan ha andre "høytidelige" klubb-turneringsformer for å dekke andre klasser, f.eks. på Bjørnefjorden har vi "Bjørnefjorden Cup", med 4 turneringer pluss finale, i 4 forskjellige klasser. Vinnere i hver klasse får heder, ære, inngravert navn på plakett osv.

For min egen del skal det holde hardt å klare cut'en i KM, men noen må jo fylle ut nedre del av listen også :D
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by kevin »

Jeg synes altfor få deltar i klubbmesterskapet og skulle skjønt hvorfor. Er vi blitt altfor opptatt av å kunne hevde oss på poeng,å spille til eget hcp? For meg handler det om å prøve meg på det vanskeligste man kan spille på sin egen hjemmebane/klubb. Nemlig å spille fra hvit tee og med årets beste greener og vanskelige flaggplasseringer,forutsetninger og forhold de beste spiller under hele året. Jeg bryr meg lite om jeg blir sist,jeg har høyest hcp av de som deltar,da hcp grensa er satt til 18. Jeg spiller for meg selv,tenker ikke plassering eller resultat,men for å teste meg selv under disse forholdene. Banen blir nesten 400m lengre totalt,det tvinger meg til å bruke andre køller,annen strategi,skjerpet konsentrasjon og sikkert mye moro. Dessuten går det over 36 hull lørdag og 18 søndag,uten cut. Noe som i seg selv er en skikkelig test.

Synes man skal ha det som i dag,at det er slagspill fra hvit tee(eller gult) for herrer. Men når jeg hører om klubber som Miklagard som kjører det fra bakerste tee(68),og en mannvond rough så synes jeg det blir litt i overkant. Selv de med singelhcp vil slite der og kun de som er rundt scratch eller bedre har mulighet til å gå under 80. Da blir det litt parodi,og egentlig ikke et klubbmesterskap,heller et pro mesterskap. Men de om det.

I min egen klubb finnes det ca.1300 medlemmer,hvorav 25 herrer deltar,12 damer og 15 seniorer. Altså 52 stk av 1300 medlemmer. Det er selvfølgelig et visst antall plasser som begrensning,men synes det er et paradoks at så få deltar i KM. Har vært inne og titta på påmeldingslister hos andre klubber,og det finnes selvfølgelig noen som har et bra antall påmeldte. Drammen f.eks har 64 bare i herreklassen og 25 i senior,men bare 5 i dameklassen.

Så jeg vil bare oppfordre alle som har mulighet til å spille KM,fremfor å spille en selskapsrunde i helgen. Det er slettes ikke farlig og er morsomt. Skal logge rundene mine når jeg er ferdig så får dere se hvordan det gikk :D
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Mats »

Er KM på Krokhol også til helgen, jeg stiller i klasse A og skal spille på slag mot de store gutta :lol: . Er jo sjanseløs, men skal prøve å skjerpe egget og gå en runde på 80tallet hvertfall.
Sålangt er det 53 påmeldte totalt, det er mange med høyt hcp (25-->) som er meldt på, disse spiller i en egen stableford konkurranse.

Skal jeg puste singel-handicapperne i nakken fra backtee på Krokhol til helgen må jeg nok trene litt frem til det (mest mentalt tror jeg :D )

Blir gøy!
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Solaar »

furu wrote:Enig i at stableford i et mesterskap vil være umulig. Toppspillere har ingen mulighet til å hevde seg.

Eliteklasse - slaggolf uten hcp.

Hobbyklasse - slaggolf uten hcp.

Dermed blir det ingen juksing i noen klasser. Kanskje en 30-36 klasse med stableford?
Det er jo bare å skrive seg opp masse ila sesongen slik at du kommer inn i "hobbyklassen". Men ja, juks kan man aldri unngå. Selv mener jeg at en klubbmester skal kåres basert på hvem som spiller banen på færrest slag og ikke noe annet, det finnes mange andre turneringer man kan hevde seg i, med hcp.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Kaffekannen »

Klubbens beste spiller er den spilleren som spiller banen på færrest slag. Dermed er KM også kun for pd. klubbens beste spillere. Det er litt kjipt for oss som ikke har lavt nok hcp, men det er jo godt å ha noe å sikte etter.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by JanB »

På klubbnivå mener jeg det er riktig å ha flere klasser.
Selvsagt er vi enige om at den som spiller banen på ferrest slag er den beste i klubben. Men har klubben mange hundre medlemmer er det jo ikke noe problem å lage flere klasser og kåre;
* Den beste Senior
* Den beste Junior
* Den beste i HCP gruppen fra 15-30
* Dameklasse

Man kan til og med ha "Den beste nybegynner" (GK spiller)
Husk at det skal være moro med golf.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Kaffekannen »

JanB wrote:På klubbnivå mener jeg det er riktig å ha flere klasser.
Selvsagt er vi enige om at den som spiller banen på ferrest slag er den beste i klubben. Men har klubben mange hundre medlemmer er det jo ikke noe problem å lage flere klasser og kåre;
* Den beste Senior
* Den beste Junior
* Den beste i HCP gruppen fra 15-30
* Dameklasse

Man kan til og med ha "Den beste nybegynner" (GK spiller)
Husk at det skal være moro med golf.

Jeg er enig om at dette bør gjennomføres, men da ikke som KM. KM er over 36/54 hull, slagspill og brutto. Jeg mener at hvis man blander inn flere klasser så senker man verdien på KM. En plakett med 4 vinnere er ikke like pen som den med 1 vinner.

At man kan ha de kategoriene du nevner og flere er glimrende, men da til en annen helg hvor det sosiale og inkluderende er i fokus.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by JanB »

Jeg ser ikke hva som er galt ved å ha flere klasser i et Klubbmesterskap.
I min hjemmeklubb i Norge var vi nesten 1000 medlemmer og kanskje 20 stykker under 10 i HCP. Tror du det var mulig for en dame eller en senior å bli klubbmester ? Nope.
Derfor ble det delt ut en premie som Klubbens beste Senior, Klubbens beste Junior, Klubbens beste Damaspiller.

Det var ingen i klubben som ikke forstod at den beste av alle var den som vant i klassen Herreklasse (eller Åpen klasse). Vedkommende hadde færrest slag uansett klasse og var selvsagt offisiell klubbmester. MEN, man må ha lov å kalle seg Klubbmester i Seniorklassen, altså ha vunnet over alle andre seniorer. Vedkommende var selvsagt ikke så god som den beste av alle, men det står allikevel respekt av å kunne kalle seg KM Senior (eller noen av de andre klassene).
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Solaar »

Men det er jo ingen som protesterer ang forskjellige klasser som herrer, damer, junior og senior. Det er jo tradisjonellt slik i alle klubber jeg vet om ihvertfall. Å kalle seg klubbmester for en av de klassene er selvfølgelig stas og forbundet med ære. MEN, å kalle seg "Klubbmester hcp gruppe 2" blir litt for søkt synes jeg, og som Kaffekannen sier så vil det utvanne begrepet klubbmester.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by JanB »

Da er vi definitivt enig. Jeg splittet ikke opp i undergrupper som "HCP gruppe x"..
Flott å høre at de fleste klubber ser litt lenger enn sine 12 elitespillere
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by furu »

Solaar wrote:Men det er jo ingen som protesterer ang forskjellige klasser som herrer, damer, junior og senior. Det er jo tradisjonellt slik i alle klubber jeg vet om ihvertfall. Å kalle seg klubbmester for en av de klassene er selvfølgelig stas og forbundet med ære. MEN, å kalle seg "Klubbmester hcp gruppe 2" blir litt for søkt synes jeg, og som Kaffekannen sier så vil det utvanne begrepet klubbmester.
Man blir jo seriemester i 2.divisjon fotball. Man vet at mesterne i 1.divisjon og Tippeligaen er bedre, like fullt er man seriemester.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Kaffekannen »

What Solaar said ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Solaar »

furu wrote:
Solaar wrote:Men det er jo ingen som protesterer ang forskjellige klasser som herrer, damer, junior og senior. Det er jo tradisjonellt slik i alle klubber jeg vet om ihvertfall. Å kalle seg klubbmester for en av de klassene er selvfølgelig stas og forbundet med ære. MEN, å kalle seg "Klubbmester hcp gruppe 2" blir litt for søkt synes jeg, og som Kaffekannen sier så vil det utvanne begrepet klubbmester.
Man blir jo seriemester i 2.divisjon fotball. Man vet at mesterne i 1.divisjon og Tippeligaen er bedre, like fullt er man seriemester.
Jeps, men der konkurrerer alle med samme forutsetninger. Hadde man hatt hcp i fotball så kunne Brann kanskje hevdet seg igjen. ;)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Tanker om klubbmesterskap

Post by Mats »

Huff, nå nærmer klubbmesterskapet seg :lol: .

Jeg har vært syk i en uke nå, og med en blytung Krokhol fra backtee kan dette bli en spennende affære. Målet er å unngå å drite meg ut totalt, skal prøve å hvertfall spille bogeygolf. Spennende å se hvordan jeg presterer under "press". Alle jeg skal gå sammen med har langt bedre hcp enn meg, dette kan jo enten knekke meg eller skjerpe meg mentalt. Satser på det siste :D . Skal prøve å spille litt taktisk på de hullene jeg vet det er fare for å miste ballen, og dermed unngå trippel bogeys og verre.

Er faktisk meldt sol utover dagen i morgen og på søndag, det håper jeg da inderlig slår til. Trenger en fin ramme rundt turneringen!

Går jeg under 90 slag i morgen er jeg ganske fornøyd
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Post Reply