Breaking news-friday

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Breaking news-friday

Post by TomShanks »

Ref Norsk Golf - Kevin Skabo har fått sparken av Tutta, og Vetle Marøy og Kristoffer Ventura har fått landslagskarantener.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

... og kommentarfeltet under karantenesaken ble fjernet etter en anonym påstand som jeg ikke aner om det var dekning for. Det var en påstand om ytterligere regel-/disiplinbrudd fra flere under den campen i Spania, men jeg vil ikke gjenta den konkrete påstanden her, siden den var fra en anonym.

Men det var jo pussig bare å slette hele kommentarfeltet hvis påstanden var falsk, istedenfor å imøtegå den ved bare å tilbakevise. En slik setning kunne da lagt saken død:

"Forbundet tilbakeviser klart den anonyme påstanden som kom i kommentarfeltet her, for det er en påstand helt uten dekning i virkeligheten."

I hvert fall for meg ville en slik tilbakevisning vært mer betryggende enn et fjernet kommentarfelt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

trådstarteren vet sikkert hva det stod der...

Når det gjelder sakene så er det litt overraskende at Tutta kvitter seg med Skabo etter så kort tid, og satser på eget selskap. Men men,får vel se hva det innebærer etterhvert

Om noen har kjørt bil uten sertifikat er det normalt en politi-sak, bra det reageres. Bruk av feil klær skjer avogtil på norske landslag, men tror det som oftest ender med advarsel
Last edited by kevin on 01 Feb 2013, 21:42, edited 1 time in total.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Breaking news-friday

Post by Knut »

Selvsagt er det uakseptabelt av Vetle å kjøre bil når han ikke har lappen. Han har gjor en feil og beklager dette.
Det er også greit at NGF gir han en karantene.

Men denne bilen som ble kjørt. Den har han fått låne av en leder på turen. Sjekket han om Vetle har lappen?
Er han ansvarlig når de fleste leiebilselskaper opererer med 21-årsgrense på leiebil?

Var det nødvendig å blåse navn og hva Vetle gjorde? Kunne det ikke stått "Av disiplinære grunner"?
Såvidt jeg vet testet to Losbyspillere positivt for doping for noen år siden. De ble ikke "outet".



Etterlyser at NGF tar mer ansvar rundt hva som skjer på disse treningsleirene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Er enig i at det ikke var nødvendig å gå ut offentlig med navnene.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Landslag er representasjonslag, og det er selvsagt - i vanlige idretter - at man går ut med navn for ikke å mistenkeliggjøre alle. Det var Myggen og Henning Berg som gikk på byen midt under fotball-VM, ikke to anonymiserte landslagsspillere. Og det har ikke vært anonymiserte skihoppere fra Finland og Norge som har gjort rare ting i fylla, det var navngitte personer.

Like godt å lære seg med en gang at man ikke får noen anonymitet hvis man gjør noe på et landslag som medfører karantene, for ingen er tjent med anonymiserte meldinger av den typen, særlig ikke de andre utøverne på samme landslag. Man får stå for det man har gjort, ta straffen sin, legge det bak seg og gå videre. Da er åpenhet faktisk en hjelp for å få det til!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Du vet hvor gamle disse guttene er?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Aner ikke. Men de er gamle nok til å være på landslag. Da er dette en del av læringen.

... og de er vel ikke noe eldre de andre som ville blitt mistenkeliggjort dersom navnene ikke ble nevnt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Breaking news-friday

Post by TomShanks »

Vetle er 18, da må han tåle å ta konsekvensen av å ikke være anonym. Ventura er 17, men siden det var såpass lite brudd på reglementet er det ikke noe galt i å skrive hans navn heller i.m.o.

Når man er ute på landslagssamling og attpåtil representerer Norge må man ta konsekvensene av å ikke oppføre seg. Også overfor de andre. Bedre at rykter blir kvelt med en gang, enn at folk skal mistenke hele landslaget.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

TomShanks wrote:Vetle er 18, da må han tåle å ta konsekvensen av å ikke være anonym. Ventura er 17, men siden det var såpass lite brudd på reglementet er det ikke noe galt i å skrive hans navn heller i.m.o.

Når man er ute på landslagssamling og attpåtil representerer Norge må man ta konsekvensene av å ikke oppføre seg. Også overfor de andre. Bedre at rykter blir kvelt med en gang, enn at folk skal mistenke hele landslaget.
Nettopp !! ... og ta straffen sin, og ferdig med det!

Dette er dessuten et tydelig signal også til andre yngre utøvere som kommer opp senere, så det er forebyggende for fremtiden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Så man kan si at det er viktig for NGF å fronte gode holdninger, etikk og moral?
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Breaking news-friday

Post by TomShanks »

Det er i hvertfall viktig at de ikke bryter loven.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

kevin wrote:Så man kan si at det er viktig for NGF å fronte gode holdninger, etikk og moral?
Det var da veldig vide begreper da??

... men jeg har selv vært idrettsleder for både juniorlandslag og aldersbestemte klubblag i tre forskjellige idretter, og er det noe som er viktig å lære utøverne, så er det at de ikke bare representerer seg selv når de er ute på reise eller samling i lagets regi. Da har man regler, og de skal holdes. Jeg har stått på diverse både spillermøter og foreldremøter og forklart at brudd på reglene kan bety hjemsendelse på egen regning. Og blir man ikke sendt hjem, blir man i hvert fall satt ut av laget der man er. Den type tydelighet er veldig forebyggende, tro meg! For spillere som vil være med, og som vet om konsekvenser, de oppfører seg, det er min erfaring.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Breaking news-friday

Post by Knut »

Vi snakker juniorer på norsk juniorgolflandslag. Ikke verdenskjente fotballspillere.
Vetle sin greie er slått opp i lokalavis. Det er ikke mye kult.

Så kan man spørre? Blir Vetle straffet for å kjøre eller pga uhellet? Hadde vi fått vite det om det hadde gått greit? Er det ok å låne bil uten lappen så lenge det går fint?
Og de ansvarlige lederne? Hvor er de som forhindrer dette?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

Knut wrote:Vi snakker juniorer på norsk juniorgolflandslag. Ikke verdenskjente fotballspillere.
Vetle sin greie er slått opp i lokalavis. Det er ikke mye kult.

Så kan man spørre? Blir Vetle straffet for å kjøre eller pga uhellet? Hadde vi fått vite det om det hadde gått greit? Er det ok å låne bil uten lappen så lenge det går fint?
Og de ansvarlige lederne? Hvor er de som forhindrer dette?
Det å få en sånn i lokalavisa når du er jr.landslagsspiller, er selvsagt ikke kult. Men tar han det på riktig måte, kan det være en lærepenge så han ikke i stedet får det på forsida av VG om noen år, som kjent sr.landslagsspiller.

Gode ledere er viktig, og gode ledere kan forebygge en del, men ikke alt. Utøverne har også et eget selvstendig ansvar. Om lederne gjorde god nok jobb her, det vet jeg ingenting om.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Gode poenger Knut! Å låne ut bil til en som ikke har lappen er jeg ganske sikker på er straffbart. I tillegg vitner det ikke om noen som er opptatt av gode holdninger, etikk og moral. Og ihvertfall ikke opptatt av lovverket
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Breaking news-friday

Post by TomShanks »

Mtp at han er 18 år ser jeg faktisk ikke hvorfor dette med anonymitet er et tema en gang. Noen trakk paralleller til dopingutstengelsessaken for noen år siden, men det er jo en mye mer alvorlig sak, + spillerne det gjaldt var ikke offisielle representanter med forpliktelser overfor landslaget så vidt jeg vet. Hadde det vært Ventura det hadde angått mtp bilulykken hadde jeg skjønt at han var anonym, men Marøy er myndig. Det Ventura har gjort er jo mer en bagatell, så da er journalisten i sin fulle rett til å skrive om vedkommende også.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Breaking news-friday

Post by Snowman »

kevin wrote:Gode poenger Knut! Å låne ut bil til en som ikke har lappen er jeg ganske sikker på er straffbart. I tillegg vitner det ikke om noen som er opptatt av gode holdninger, etikk og moral. Og ihvertfall ikke opptatt av lovverket
Hvis en leder har lånt ut bil til en ungdom han visste at ikke hadde lappen, da skal han selvsagt ikke være leder mer. Har det skjedd her, er det det du sier?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Breaking news-friday

Post by kevin »

Les alle innleggene, så ser du det. F.eks kl.20:21
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Breaking news-friday

Post by Knut »

Jeg er uenig i Vetle blir outet. Selv om han er 18, på landslag og har gjort noe veldig dumt.
Saken har egentlig ikke noe i offentligheten å gjøre.
Merk også at NGF ikke nevner navn på sin side.

Anyway. Jeg er opptatt av at lederne må ta noe av ansvaret av det som har skjedd.
Vi låner ikke ut biler til personer uten sertifikat.
Post Reply