Fredriks spilleblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fredriks spilleblogg

Post by Kaffekannen »

Spiller man match er egentlig runden ikke handicaptellende da det gjelder enkelte andre regler samt at man kan få putter etc. Det GG mener er at hvis man spiller en handicaptellende selskapsrunde og hiver inn litt match for å sprite opp så går naturligvis det.

Nå skal jeg ikke være rævhål, men jeg er mer skeptisk til at du valgte å kun benytte den ene nihullssløyfa for å skrive deg ned. Isolert sett ikke et problem, men hva hvis du var interessert i å få høyere handicap for å få flere slag i neste turnering? Kunne du da benyttet de andre ni hullene?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Kaffekannen wrote: Nå skal jeg ikke være rævhål, men jeg er mer skeptisk til at du valgte å kun benytte den ene nihullssløyfa for å skrive deg ned. Isolert sett ikke et problem, men hva hvis du var interessert i å få høyere handicap for å få flere slag i neste turnering? Kunne du da benyttet de andre ni hullene?
Sånn jeg har forstått det kan man skrive seg ned over 9 hull frem til en viss hcp-kategori. Er det "etiske" problemet at jeg spilte atten og kun brukte ni for å justere hcp? Jeg føler helt ærlig talt at de siste ni var mer representativt for mitt reelle handicap, da jeg rett og slett hadde en elendig dag på jobben de første ni.

Selvsagt kunne man ha brukt de første ni for å jukse, men det er ingen problemstilling da jeg før runden var på klubbhandicap og følgelig ikke kunne skrive meg opp.

Om man jukser på handicappet blir det veldig fort gjennomskuelig, og det er i hvertfall ikke noe jeg er interessert i å gjøre. Jeg spiller golf for personlig utvikling, for å drive med noe der man målbart blir bedre.

Jeg skjønner hva du mener, men det er ingen problemstilling for meg personlig, da jeg ikke har noen interesse av å spille med et høyere handicap enn mitt reelle nivå.
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fredriks spilleblogg

Post by Kaffekannen »

Forstår at du ikke er interessert i å skrive deg opp, men det er dessverre enkelte som er det. Såkalte sandbaggers er vel det mest upopulære man kan treffe på i golf og de er er vanskelig "å ta" selv om det er gjennomsiktig. Spiller man 18 hull så fører man inn scoren for 18 hull. Jeg føler det blir litt feil å ta vekk de dårligste ni hullene. Hvis det du leverte er representativt så spiller du deg ned neste gang du spiller likevel.

Man kan skrive seg ned etter ni hull ned til rundt 12 i hcp. Det er gjort for å gjøre det lettere å justere hcp for de som kun spiller 9 hull, ikke for at man kan velge hvilke 9 som er best/dårligst å justere etter det.

Når alt det jeg har blabret om er sagt så er ikke dette noen big deal. En som er så ivrig som deg vil spille seg kjapt ned i hcp uansett hvordan det gjøres og det er langt viktigere at du har et noenlunde korrekt hcp enn ett som er altfor høyt. Nyt golfen :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fredriks spilleblogg

Post by Grønne greener »

KK forklarte greit hva jeg mente :D
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Har akkurat blitt ferdig med en ukes ferie fra jobb. Grunnet dårlig vær, allergi og andre prioriteringer ble det kun 45 hull i løpet av ferien, men det får gå! Spilte ganske god golf de rundene jeg gikk (omtrent akkurat jevnt med handicap).

Har prøvd ut en ny puttingteknikk som funker mye bedre for meg enn den gamle! De av dere som har sett Happy Gilmore skjønner hva jeg mener når jeg sier "tap it in, just taaaap it in" ;) Som gammel hockeyspiller føler jeg meg mye sikrere på denne teknikken, og jeg føler jeg får mer kontroll over - og kontakt med - ballen på green.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ser ut som en idiot der jeg står med høyrehånda langt ned på putteren, men putting er mer følelse enn estetikk for min del! Uten at jeg har noen eksakt statistikk på det, vil jeg anta at putting avg har gått ned med minst ett slag etter innføring av Happy Gilmore-teknikken!

Nå er det mye jobb fremover, men jeg skal nok få til en del runder allikevel! Golf er gøy!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Hatt en liten chippesession i hagen i dag, og herregud for noen resultater! Har virkelig fått følelsen med 60-graderen :)

Har en 30-cm chippekurv fra Biltema, og målte opp 5, 10, 15 og 20 meter fra kurven. Fant frem alle ballene jeg kunne finne og startet "treningsøkta". 30 slag fra hver avstand, og det var gøy! Fra fem meter satte jeg 14 baller i kurven, fra ti meter satte jeg 9 i kurven, fra 15 meter satte jeg 5 i kurven, og jaggu traff jeg ikke med en fra 20 meter også!!

Golf er gøy!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Det går sakte, men sikkert fremover! Etter tre runder midt i buffersona (35 og 36 poeng), gikk jeg i dag en nihullsrunde på Atlungstad med 21 poeng, noe som betyr nedskriving! Lenge siden sist nå! Starten runden fantastisk med snorrette utslag, gode innspill og sikre putter. Etter de tre første hullene var jeg +1 og hadde brukt 4 putter! Deretter ble det verre. Dobbel på det fjerde (par 3), +5 på det femte, og dobbel på både seks og sju lukter det ikke krutt av! Det åttende hullet er igjen et par 3 hull, og jeg lander utslaget fint på green. Klarer deretter å fire(!)putte for dobbel. Avsluttet med enda en dobbel og til slutt enda en +5.

Stabilitet, hvor er du? Hadde jeg enda klart å holde meg på det nivået jeg vet jeg har inne (jfr. hull en, to og tre), hadde jeg vært kjempefornøyd med golfen! Dessverre kommer slicen tilbake akkurat når jeg minst venter det, noe som ødelegger resten av runden TOTALT!

Det positive er at jeg spilte såpass bra at jeg hadde 13 poeng etter de tre første, noe som gjør at jeg fikk skrevet meg ned allikevel :)
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Fredriks spilleblogg

Post by Hagean »

foffeey wrote: Har prøvd ut en ny puttingteknikk som funker mye bedre for meg enn den gamle! De av dere som har sett Happy Gilmore skjønner hva jeg mener når jeg sier "tap it in, just taaaap it in" ;) Som gammel hockeyspiller føler jeg meg mye sikrere på denne teknikken, og jeg føler jeg får mer kontroll over - og kontakt med - ballen på green.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ser ut som en idiot der jeg står med høyrehånda langt ned på putteren, men putting er mer følelse enn estetikk for min del! Uten at jeg har noen eksakt statistikk på det, vil jeg anta at putting avg har gått ned med minst ett slag etter innføring av Happy Gilmore-teknikken!
Ser Rory McIlroy følger etter:
https://p.twimg.com/AqcLWePCMAESWq2.jpg:large :)
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Lekent!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Spilte 27 hull i går med braksuksess! Endelig sitter spillet som det skal. Har kastet driveren ut av bagen (igjen), og slår nå utslagene med 3-wood enn så lenge. Gikk bort fra Happy Gilmore en stund, men fant ut at det var bedre å se dum ut med bra resultat enn å se smart ut med elendig putting. I går gikk jeg først 18 på Mjøsen og endte opp med 41 poeng, før jeg gikk 9 på Atlungstad og endte med småpene 24 poeng. Dermed skrev jeg meg ned fra 34 til 28,5 i går. Bare å håpe at denne tendensen i spillet mitt fortsetter!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

36 hull på lørdag.. Først 18 på Mjøsen, deretter 18 på Elverum! Merker at 18/27 egentlig holder i massevis for en dag.. Runden på mjøsen gikk bra, spilte et salg under handicappet uten å skrive meg ned (tok poeng på feil hull), og var to fattige slag unna å bryte 100.. Forter meg langsomt!

Den andre attenhullsrunden gikk bra frem til de siste ni, da skumringen og deretter kveldsmørket kom over oss, sammen med et kvarters utsettelse pga torden. På 16, 17 og 18 måtte vi gå etter lyden, og da er det vanskelig å produsere noe godt resultat!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Lenge siden forrige oppdatering her nå. Jeg har spilt på simulator minst en gang i uka helt siden sesongen var over, for å vedlikeholde litt!

Jeg må bare si at dersom lengdene jeg opplever på simulator fortsetter når jeg etterhvert kommer ut på bane, må jeg revurdere spillet mitt! Selv om lengdene kuttes med 10% er det jo ganske ville lengder i forhold til det jeg hadde i høst! Har fått helt sinnsyke treff med jernene mine (mulig at byttet av grep har innvirkning her?), har blant annet gjennomsnitt på ca 160 meter med 7i, der jeg i høst slo ca 130 meter med det!

Har bestilt meg noe snacks fra GSE nå, blant annet en ny putter. Så langt i "golfkarrieren" har jeg bare lånt gamle puttere fra kompiser, så det skal bli godt å få sin egen, som jeg kanskje stoler litt mer på! Det ble en Cleveland Classic Anserstyle, om noen lurte! :) Har også investert i ny driver i løpet av vinteren, en Callaway Razr Black 2012, som jeg får litt mer stabile utslag med enn den Wilsondriveren jeg hadde fra starten av (i hvertfall på sim).

Jeg gleder meg i hvertfall til å gå på bane igjen, er bare så synd at vinteren er så forbanna lang i Norge!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Lenge siden forrige oppdatering, og det har skjedd en del siden den gang! Har nå kommet i en fin flytsone der jeg skriver meg ned, spiller et par runder i buffersonen før en ny nedskriving. Det hender seg selvfølgelig at jeg må skrive meg opp litt også, men jeg føler handicapet mitt er riktig i forhold til spillstyrke siden jeg registrerer hver runde jeg går sammen med andre! Startet sesongen på 28,7 (tror jeg) og er nå nede på 19,9. Jeg har dermed nådd målet mitt for sesongen, og må sette meg nye mål. Det er en deilig følelse!

Jeg tror at mye av nedgangen i hcp har sammenheng med at spillet mitt fra 120 meter og inn er blitt mye bedre i år enn det har vært før. Jeg putter også mye bedre enn jeg har gjort før, uten at jeg har noen eksakt statistikk på det..

En ting er i hvertfall sikkert om dagen; golf er gøy!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Ny sesong - nye mål. Jeg har to hovedmål denne sesongen:
1. Etablere meg på 80-tallet og gradvis krype nedover mot det som ville blitt årets høydepunkt - å bryte 80.
2. Komme meg ned på singel-hcp.

Etter tre dager på range ser alt veldig lovende ut. Slår langt og rett med driveren, har konsistente lengdegap mellom jernene og en draw som ballbane. Antall feilslag (duff, topp, sky) har også gått kraftig ned siden forrige gang jeg skrev her (riktignok fra rangematter, så det er vel greit å ta akkurat dét med en klype salt). Mitt nye problem er at jeg har fått en tendens til å dra med meg ballen til venstre, spesielt med de mest loftede køllene. Det er ingen utpreget hook, mer en pull. Satser på å få til en protime i løpet av kort tid (etter baneåpning på hedmarken) for å få bukt med dette problemet.

Jeg har også prøvd meg på en ny putteteknikk gjennom vinteren (på sim) - nemlig crosshanded putting. Blitt litt inspirert av gutta i TV-ruta, og det virker som at det kan ha noe for seg. Føler jeg får et mye mer stabilt stroke enn tidligere. Jeg har tidligere hatt en til tider slurvete pendel, så jeg satser på at dette kan hjelpe meg med å få bort noen 3-putter i løpet av året.

Ellers er jeg frisk og rask og gleder meg som en unge til å spille på bane igjen! Satser på å få til en gjennomgang av en runde (slik jeg gjorde i 2012) for å sammenligne litt med hvordan jeg spilte tidligere.

Ønsker alle et godt golfår!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Slenger inn et klipp av svingen min per dags dato. Det første slaget er en liten pull, mens det andre slaget er en fin draw. Synes jeg undersvinger litt, men ellers er jeg ganske fornøyd. Jobbet litt med svingplanet og er ganske mye flatere enn jeg var tidligere. Og nei, det er ikke en rap midt inni der, det er kameramannen som sier "ja" i 40% hastighet ;)

Last edited by foffeey on 30 Sep 2014, 14:44, edited 1 time in total.
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Re: Fredriks spilleblogg

Post by Peakation »

Regner med du er åpen for tilbakemeldinger når du legger ut svingvideo. Jeg prøver meg hvertfall.
Du bøyer venstre kne mye i baksvingen og du "setter" deg litt. Det vil si at hele hoftepartiet går ned noen cm, og din ryggvinkel endres fra oppstillingen til mer oppreist på slutten av baksvingen. Tegn noen linjer for disse tinga og du vil se effekten. All denne "ustabiliteten" må du kompensere for i framsvingen for å komme tilbake til en god impactposisjon.
Jeg vet ikke hvordan DU skal svinge, men i mine øyne ser det ut til at du gjør det litt vanskelig for deg selv. Prøv med en mer stabil underkropp i baksvingen og kjenn etter den spenningen som bygger seg opp mot høyre bein når du roterer overkroppen mer enn hoftene.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Hei igjen! Lenge siden siste oppdatering nå. Har fått spilt litt mindre enn ønskelig i sesonginnledningen, og spiller veldig ustabilt. Kan gå fra 88 slag en dag til 110 en annen dag. Tross dette har jeg nå krøpet under 17 i hcp og ligger pdd på 16,5. Puttingen min har vært fantastisk de siste par rundene, men jeg har fortsatt mye å hente på utslag og nærspill. Problemet er at jeg trener for lite på det. Jeg har eksperimentert med å bli litt mer oppreist ved adressering og hele veien gjennom, og jeg føler selv at svingen er mer stabil enn tidligere.. Nå som det nærmer seg sommer og ferie satser jeg på å få inn litt mer trening og noen flere runder med golf.

Ellers smiler livet om dagen, jeg vant en tur til Fotball-VM her om dagen, så det blir lite golf mellom 10.-17. juni ;) Sorry, jeg måtte bare! :lol:
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Fredriks spilleblogg

Post by foffeey »

Ny runde i dag, 87 slag og 38 poeng gjør at jeg kryper så vidt under 16 :)

Skal spille klubbserie på Losby på søndag, noen som har noen tips til hvordan den bør spilles?
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Fredriks spilleblogg

Post by TheBigEasy »

Gratulerer med VM tur. Copacabana og Brasil er ikke feil :D
Losby siste 9 er mye vann…..
Play your best.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Fredriks spilleblogg

Post by Gundersen »

TheBigEasy wrote:Gratulerer med VM tur. Copacabana og Brasil er ikke feil :D
Losby siste 9 er mye vann…..
Mye vann? Hvor?


Sendt fra min Commodore 64
Post Reply