Innkjøp av fairway woods

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Innkjøp av fairway woods

Post by yuran »

Forsøker å lese meg opp litt på diverse utstyr, både via gode og informative artikler skrevet av furu, samt på golfwrx og thp - men:

Jeg lurer på om noen har en formening om gode fairway woods. Vektlegger at de(n) skal være "enkel" å slå med fra gresset, ikke så viktig fra tee. Så en tilgivende FW.

Hvis noen mener hybrid istedet så fyr løs, FW er pdd den kølla i bagen jeg tar tak i med minst selvtillit.

Er Tour Exotics brukbare?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by furu »

Alt er jo relativt her. Enkel for en er vanskelig for en annen. Har du spilt med eller prøvd en fw du liker? Hvordan er fasongen på den? Noen liker store hoder, andre liker små. Hva gir deg selvtillit?

Tour Edge Exotics er veldig bra. Testet XCG5 og CB4 i fjor. XCG-serien er veldig tilgivende og veldig lang. Skal være mulig å få XCG5 til god pris på ebay for tiden. Kan virkelig anbefale den. CB-serien er litt mer vrien, ment for bedre spillere.

Av andre tilgivende fw vil jeg trekke fram Ping G-serien, Cleveland CG Black og Cobra Baffler fw. Tidenes mest tilgivende og med ekstremt god lengde i tillegg er for meg Nike Machspeed. Den firkantede saken er utrolig effektiv. Du får den for rundt $60 + frakt og mva på ebay. Stygg men effektiv.

Men det fine med fw er at du gjerne kan kjøpe en eldre modell. Min "gamle" Nike SQII er helt glimrende. Fantastisk kølle.

Hvis du vil ha noe skikkelig hot må du se på årets Callaway X Hot. Den er glimrende.
Instagram @christianfuru
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Hagen »

Vil anbefale mizuno jpx 825, synes den er veldig fin fra fairway. Har selv jpx 800, den er dog ikke så fin som 825, men gjør jobben.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by CharlieB »

Bruker mest FW fra tee som ett alternativ til Driver, fra fairway så blir det mest hybrid hvis jeg på død og liv må langt avgårde. Dine preferanser virker til å være litt annerledes, men slår du fw bra fra fairway så bør vel egentlig ikke de andre køllene i baggen være noe stort problem :-)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Hagean »

Titleist 910f og fd kom best ut på Golf Digest for 2012 hvertfall. Kanskje det kunne vært noe?
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by CharlieB »

Hagean wrote:Titleist 910f og fd kom best ut på Golf Digest for 2012 hvertfall. Kanskje det kunne vært noe?
Har en sånn, bekrefter at de virker.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by yuran »

Her var det mange gode tips!

Jeg har en Big bertha 5W steelhead plus anno 2000 cirka nå som jeg kun tidvis treffer med fra fairway, den bruker jeg aldri fra tee. 3W eier jeg ikke. 5W går rundt 200m ved bra treff (som er sjelden) som er en distanse jeg syns er greit å kunne slå fra gresset.

Jeg var/er usikker på valg, samtidig lurer jeg litt på om hybrid er mer dekkende og enklere å slå med - uten å tape for mye lengde. Eller er det kun for folk fra seniorsenteret?

I utgangspunktet så jeg for meg en bag satt opp slik:

Driver 10.5
3W
5W
4-P JERN
52, 56, 60
Putter

Eventuelt med to wedger og litt justering av FW/hybrid.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by sumo »

hybrid køller er IKKE kun for folk fra seniorsenteret. de er absolutt ment for alle. de er omtrent guds gave til golfere.
har du problemer med lange jern eller wood, så er dette tingen for deg. de er mye lettere og svinge med, og svært tilgivende - kontra et langt jern/wood.
oppsettet ditt er godt og klassisk, men kan bli noe tricky på veien. du burde absolutt vurdere en hybrid.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by yuran »

Da vi jeg absolutt vurdere hybrid også. Jern går greit, lengste er 4'er og det slår jeg stort sett bra med.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
MFred
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 07 May 2012, 21:28
Hcp: 37
Location: Oslo

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by MFred »

Jeg skal også gå til innkjøp av ny wood, men jeg er litt usikker på lengde. Jerna mine har jeg måttet forlenge 1 tomme, bør jeg også forlenge 3 wood med 1 tomme?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Kaffekannen »

MFred wrote:Jeg skal også gå til innkjøp av ny wood, men jeg er litt usikker på lengde. Jerna mine har jeg måttet forlenge 1 tomme, bør jeg også forlenge 3 wood med 1 tomme?
Neppe. Dagens wooder er egentlig litt for lange uansett.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Hagen »

Yuran jeg ville kjøpt en #3 hybrid. Hadde 3w selv før, men byttet til 5w da jeg ikke fikk til 3w fra fairway. Lengdemessig slår jeg ganske likt med 3h og 5w, men hybrid er bedre når ballen ligger litt dårlig. 3w kan jeg kjøpe meg når jeg blir god. Har du ikke testet hybrid, så råder jeg de til å prøve det. Ser ingen grun til at vi amatører skal slite med lange jern når flere på touren bruker hybrid.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Franz »

Bare et lite varsku:

Ikke la "nummeret" på kølla være eneste ledesnor. Nå opereres det med 3-hybrid og 5-wood som om det betyr noe konkret. Tipper tipset om å kjøpe 3h er for å ha ett hakk svakere loft i de lange køllene, men det kan godt skille en hel kølle mellom de ulike produsentene. Er Bridgestone J40 4i ditt lengste jern (24 grader) bør sammensetningen av wood'er forholde seg til det. F eks 21 grader hybrid og 18 grader wood. Eller 21 grader hybrid og 18 grader hybrid. Eller 21, 18, 15. Eller 20, 15. f eks. Dette gitt at skaftlengdene ikke er helt TaylorMade, men det ordner seg nok hvis du spiller forlengede jern.

Poenget var i hvert fall at "nummeret" er veldig dårlig veiledning. Jeg har ett sett med 20-graders hybrid og 15-graders spoon, og ett med 18-graders hybrid og 15-grader spoon. Grunnen er i utgangspunktet at det ene settet har 4i som lengste jern og det andre har 3i.

Lykke til. Husk, vi TRENGER nesten alltid færre køller enn vi ønsker oss. Én wood og én hybrid er ofte mer enn nok.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by yuran »

Jeg heller mot å kjøpe meg minst én hybridkølle, muligens to i tillegg til en FW å leke/variere litt med. Jeg testet nylig en hybrid for første gang (på simulator), en 17graders eldre Mizunohybrid med regular skaft, og den suste avgårde.

Min 4i er 23 grader, men er helt med på hva du sier i forhold til grader, Franz. Men i og med at en hybrid relativt sett går litt lenger i forhold til gradene (pga lenger skaft?) så er det vel greit da med f. eks. 2H 18grader og 3H 21grader?

Eneste ulempen med driver + to stk hybrider og ingen FW er vel at man ikke får variert med FW fra tee, men hybriden gjør vel uansett susen der når det er behov for å variere.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Hagen »

Viktig å tenke grader ja, men også hva du synes er lett å slå med. For egen del synes jeg 18 grader hybrid blir litt vanskelig å slå med, da foretrekker jeg 5w på 18 grader.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by Franz »

Om det blir hybrid eller fw tror jeg ikke er avgjørende. Sjekk gjerne hvilke lengder du FAKTISK får med de ulike alternativene. Ikke mange med hcp over 20 som slår en 15-grader lenger enn en 18-grader. Heller tvert om. Resten er en smakssak, mener jeg. Finner lettslåtte hybrider, vanskelige hybrider, lettslåtte fw, vanskelige fw. Moderne køller med ok skaft funker stort sett alltid, hvis de passer sånn ca til brukeren.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by furu »

Kjøp en Cobra AMP Cell. Alt-i-ett, kul i knallblått.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by TheBigEasy »

Blå som denne ?
golf-with-blair-landing_03.jpg
(123.48 KiB) Downloaded 15 times
Cobra er visst ikke bare Jesper Parnevik....og Poults
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by furu »

Helt perfekt den. Blåfargen altså.
Instagram @christianfuru
r4mp
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 16 Feb 2013, 23:25

Re: Innkjøp av fairway woods

Post by r4mp »

Har en amp cell liggende på postkontoret nå,
gleder meg til å hente den og få testet ut!
Post Reply