Lie og skaftlengde

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Lie og skaftlengde

Post by Rotten »

Vet det er mange her som både har peiling og er godt over middels interessert i golfkøller :D Våger meg derfor på ett spørsmål, selv om det kanskje er litt vanskelig å gi ett godt svar.
Jeg er relativt høy, og spiller med 1 tomme forlengede skaft. Har 1 grad upright (lie) i tillegg. Fikk nå høre av en som mener han kan noe om dette, at han synes lie var justert lite opp i forhold til lengde (mente at det kanskje burde være 1-2 grader mer). Hvor han har dette fra, vet ikke jeg, køllene funker for meg.
Er det noen her som vet om det er noen "tommelfingerregler" på dette? Altså forholdet mellom hvor mye man forlenger skaftet og lie-angle?
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

1 tomme forlenget skal vel være 1-2 tommer lie endring. I utgangspunktet og teorien. Armlengde kan spille inn. Det kan vel også svingen din gjøre. Å beregne lie ut i fra kun statiske mål blir ikke riktig. Hvis køllene dine funker for deg så har du riktig spec. Det er min mening.

Hvordan fant du ut at 1 tomme lang og 1 grad up var riktig for deg?
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Lie og skaftlengde

Post by Rotten »

furu wrote:Hvordan fant du ut at 1 tomme lang og 1 grad up var riktig for deg?
Hadde custom fit når jeg kjøpte køllene for noen år siden, men hadde då også en anne sving...har heldigvis endret seg :-)
Nå kan man jo seff spørre seg hvor mye man skal stole på en sånn kjapp custom fit. Var jo dette fitting-utstyret til Mizuno (swing dna), men synes i grunn det hele virket litt overfladisk.
Men køllene er jeg fornøyd med altså, er ikke pga. køllene at ballen går skjevt av og til :D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

Du kan ta deg en tur til proshop/golfbutikk som har lie board. Kan umulig tenke meg at det koster noe særlig. Mizuno DNA er bra den og skal kunne måle lie, men den er kanskje mest fokusert mot hastighet, tempo og skaftvalg.

Jeg mener at du uansett ikke skal stole på en matematisk formel om at "sånn skal det være". Altfor mange faktorer som spiller inn.
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Lie og skaftlengde

Post by Rotten »

furu wrote:Jeg mener at du uansett ikke skal stole på en matematisk formel om at "sånn skal det være". Altfor mange faktorer som spiller inn.
Du får min fulle støtte der, Furu. Var mer av nysgjerrighet om det finnes noen slike enkle tips/regler. Og er jo tross alt nysgjerrighet som gjør oss klokere :) Takker så mye for hjelpen!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

Klart du må spørre :) Det gjør vi jo alle hele tiden. Du har helt rett - vi lærer av det.

Sikkert noen som er uenig med meg så det kan fremdeles komme flere svar :D
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lie og skaftlengde

Post by Franz »

furu wrote:Du kan ta deg en tur til proshop/golfbutikk som har lie board.
Ikke bruk lie board. Det er i beste fall en dårlig indikasjon på hva du trenger. I verste fall feil. Tenk på det: Du vil treffe ballen før bakken, men måler lie i det kølla treffer bakken.

Ta med deg en whiteboard-tusj og sett en loddrett strek på range-ballen. Den vil legge igjen et merke på face'n. Merket skal være loddrett.

Men før dette: Hvorfor justere lie samtidig som du justerer lengde? Lenger skaft gir, relativt sett, en mer upright kølle.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

Skjønner hva du mener Franz. Bra tips.
Instagram @christianfuru
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Lie og skaftlengde

Post by tilskuer »

Jeg skjønner ikke helt at lengre skaft gir en mer upright kølle!
Hvis du stiller deg opp med et standard 7'er jern til ballen og så tenker deg at skaftet forlenges vil den naturlige følgen av dette være at hendene kommer høyere opp. Med samme avstand til ballen vil nå skaftet bli brattere, og følgen av dette er at tåen på køllen går ned mot bakken. Derfor er vel tommelfingerregelen ved statisk tilpasning at en tomme ekstra lengde gir behov for to grader mer upright lievinkel.
Men dette er jo en ren statisk beregning hvor også armlengden i forhold til kroppslengden spiller inn. Og hva som virkelig skjer i svingen er jo en helt annen sak, som henger mer sammen med oppstilling og hvordan kølla svinges. Så hvis køllene fungerer er det ingen grunn til å anta at lievinkelen er feil. Hvis køllene har for flat lievinkel vil dette vanligvis medføre at ballen systematisk går ut til høyre. Uansett er det jo en grei sak å endre lie-vinkelen på smidde jern hvis du finner ut at den er feil.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lie og skaftlengde

Post by Franz »

tilskuer wrote:Jeg skjønner ikke helt at lengre skaft gir en mer upright kølle!
Hvis du stiller deg opp med et standard 7'er jern til ballen og så tenker deg at skaftet forlenges vil den naturlige følgen av dette være at hendene kommer høyere opp. Med samme avstand til ballen vil nå skaftet bli brattere, og følgen av dette er at tåen på køllen går ned mot bakken. Derfor er vel tommelfingerregelen ved statisk tilpasning at en tomme ekstra lengde gir behov for to grader mer upright lievinkel.
Dette er feil. Med all respekt, her er det noe forvirring ute og går.

For det første (uthevet): Hendene kommer høyere opp? Nei, køllehodet havner lenger fra deg. Det er det eneste som skjer. Hele poenget med tilpasning av utstyr er jo at spilleren skal svinge som vanlig. Å endre oppstilling er katastrofe nummer én. Om vi sier at det er greit å adressere med høyere hender svikter allikevel logikken - hvorfor kommer tåa ned i bakken? Jo lenger skaft, desto høyere opp fra bakken kommer tåa på kølla. Tenk deg at wedgen din får fire meter langt skaft...nå peker tåa på kølla rett opp.

Altså: Jo lenger kølle, desto flatere lie. Det er det eneste logiske. En wedge har ca 64 grader lie, et treerjern ca 60. Forlenger du et skaft uten å endre lie stikker tåa bittelitt opp fra bakken - altså spilles kølla nå bittelitt mer upright. Det er ingen tommelfingerregel som sier at man har behov for brattere lie ved lenger skaft. Den regelen tar i tilfelle feil, eller bygger på en misforståelse. Forlenger du skaftet, men vil ha samme lie, må du bøye kølla flatere. Ikke brattere. Det at en tomme lenger skaft resulterer i en kølle som spilles to grader mer upright er noe annet. Bøyer du den i tillegg får en kølle som spiller fire grader upright ift originalt.

Til slutt: Den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på i farten på hvorfor man tenker litt forlengede skaft og litt upright lie er for å slippe å forlenge så mye at køllas egenskaper endres; man kan selvfølgelig gjøre enten eller, men for å unngå for store utslag tar man litt lengde, litt lie. Men jeg tror altså heller at dette er en misforståelse, og egentlig handler om at man bare forlenger, og opplyser om at kølla ender opp brattere enn den var, relativt sett.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Lie og skaftlengde

Post by tilskuer »

Årsaken til at man trenger forlengete køller er vel i utgangspunktet ikke at en trenger å stå lenger fra ballen, men at avstanden mellom hendene og bakken er lengre enn "normalt".
Årsaken til at en wedge trenger mer upright lie enn ett treerjern er at wedgen svinges på et brattere svingplan enn treerjernet.
Årsaken til at en lang person med forlenget skaft på et sjuerjern ofte trenger mer upright lie på et jernet enn en med "normal" høyde er at han vanligvis svinger på sjuerjernet på et brattere svingplan. Man vår vanligvis ikke "kompensert" for hele forskjellen i personlengde da f.eks tre tommer forlenging vil ødelegge gi svært høye svingvekter.
Men det er ikke bare høyden som spiller inn her, lengden på armene i forhold til kroppslengden har også stor betydning.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Lie og skaftlengde

Post by radar1 »

Jim Hardy:

"I think that the lie angle of the club should be a reflection of the ball flight rather than a lie board. The flatter the lie, the more the ball flies to the right and lower. Conversely, the more upright the lie, the more the ball flies to the left and higher. For most golfers, when they switch to one-plane they usually need to get their clubs SLIGHTLY flattened. This however is an individual thing and is not always the case. Let me say again, the flight of your ball should dictate your lie angle, not a lie board.

JH"

Hva synes dere om den?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lie og skaftlengde

Post by Franz »

Beklager altså, men her er det endel surr.

Hvis hendene er lenger fra bakken og du ikke gjør noe med kølla, da vil tåa grave nedi. Hvis du forlenger skaftet og lar lie være uendret, da har du løst problemet. Hvis du forlenger skaftet OG gjør lie brattere, da graver hælen på kølla nedi.

Wedgen har ikke kortere skaft og brattere lie fordi den svinges på et brattere plan. Den svinges på et brattere plan fordi den har kort skaft og bratt lie. Du kan godt spille lengre wedger med flatere lie. Dette gjelder hele settet. Woosie, f eks, er ca 25 cm høy og spilte/spiller lange skaft og flat lie.

Enig med Hardy. Ballen bør være i lufta når kølla treffer bakken, så hele lie board/tå graver nedi-greia er bare tull. Vijay Singh spiller f eks flat lie selv om han er en lang mann, fordi han har en stygg hook som dukker opp når det passer som dårligst.
Last edited by Franz on 23 Mar 2013, 15:38, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

Jeg er enig med dere i vurderingen av lie board. Dårlig vurdering fra min side. Tar tilbake rådet om å bruke det. Det Hardy sier virker fornuftig. Men for å basere seg på ballbanen må man vel også ha kunnskap nok til å eliminere andre ting som kan forårsake det?
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lie og skaftlengde

Post by Franz »

furu wrote:Jeg er enig med dere i vurderingen av lie board. Dårlig vurdering fra min side. Tar tilbake rådet om å bruke det. Det Hardy sier virker fornuftig. Men for å basere seg på ballbanen må man vel også ha kunnskap nok til å eliminere andre ting som kan forårsake det?
Jeg tenker at man må vurdere fortløpende. Svinger jeg opp mot mitt beste nå? Hvis ja, tilpass settet. Hvis nei, fiks andre ting først. Det er ingenting som heter å eliminere i golf. Selv Tiger i en form man ikke har sett siden midt på 2000-tallet gjør plutselig tre bogeys på rappen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

Du skjønner sikkert hva jeg mener med "eliminere". Kan jeg heller si "kartlegge" svingen? For å forstå hva som er riktig å jobbe med? Det jeg mener er at hvis ballen går til venstre eller høyre så kan lie være en årsak. Men det kan også være andre årsaker?
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lie og skaftlengde

Post by Franz »

furu wrote:Du skjønner sikkert hva jeg mener med "eliminere". Kan jeg heller si "kartlegge" svingen? For å forstå hva som er riktig å jobbe med? Det jeg mener er at hvis ballen går til venstre eller høyre så kan lie være en årsak. Men det kan også være andre årsaker?
:) Skjønner hva du mener.
Jeg tenker bare at på et eller annet tidspunkt må man si "dette er meg", og så tilpasse til det.
Med kyndig hjelp kan sørge for å kompensere for tydelige tendenser, men man må uansett begynne et sted.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lie og skaftlengde

Post by furu »

Helt enig Franz :)
Instagram @christianfuru
Flop
Rookie
Rookie
Posts: 16
Joined: 17 Sep 2012, 21:36

Re: Lie og skaftlengde

Post by Flop »

Franz: Forstår jeg deg rett hvis poenget med å forlenge skaftene egentlig er å justere lie vinkelen - og at man gjør dette dels ved å endre lengde og dels ved å endre lie?
Et annet spørsmål om temaet jeg har lurt på er om de nye jernene, som er sterkt loftet, har lengre skaft pga loftet. Dette da det finnes et eller annet forholdstall mellom loft, lengde, lie? Noen som vet?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lie og skaftlengde

Post by Franz »

Flop wrote:Franz: Forstår jeg deg rett hvis poenget med å forlenge skaftene egentlig er å justere lie vinkelen - og at man gjør dette dels ved å endre lengde og dels ved å endre lie?
Nei. Jeg prøver bare å si at en gølfkølle, relativt sett, spilles brattere når den forlenges. Ikke motsatt, som det ble påstått. De fleste som trenger lenger skaft trenger også brattere lie, som Tilskuer antyder. Når man forlenger skaftet får man altså noe av dette med på kjøpet. Vil du spille samme lie, relativt sett, må du bøye den flatere. Ikke brattere.

Et veldig vanlig eksempel er alle som spiller "halv tomme forlenget og én grad upright". Dette er altså kun en halvtommes plugg i hekken på skaftet. Hvis man, mot formodning, har fått denne bøyd i tillegg spiller man relativt sett to grader brattere enn originalt.

Mao burde man vite hvor mange grader lie man er ute etter. Ikke upright/flat.


Del to av post'en har jeg ikke kontroll på, men moderne jernkøller er både sterkere og lenger enn ekte golfkøller :)
Post Reply