Hvilket hull er ditt nemesis?

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by kevin »

På min hjemmebane har jeg et hull jeg sjelden eller aldri scorer bra på. Et hull hvor par er ganske fjernt i tankene. Har kun gjort par der en gang, og aldri noe bedre enn det. Er ganske sikker på at dette hullet er det jeg scorer dårligst på.

Hullet er 392m fra gult og som oftest ender jeg opp med å legge meg opp istedetfor å prøve meg inn på 2. Jeg satser på at jeg kan komme noenlunde nærme pinnen og sette putten for par, men er stort sett alltid fornøyd med bogey. Greenen har 2 nivåer, men er ganske bred. Området foran er en skråning og før det er det en ravine. Normalt legger jeg meg opp på 100m og satser på et godt innspill.
Har prøvd å nå inn fra 160-170m noen ganger man aldri hatt noen suksess med det. Har muligens ligget litt nærmere et par ganger, men fortsatt ikke truffet greenen. Noen ganger blåser det godt imot også, da er det bare å glemme ihvertfall.

Har du et sånt hull på din hjemmebane? Et hull du alltid sliter med av en eller annen grunn? et hull hvor en god score sitter langt inne?

Hull 12 på Borre:
Image
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by PlayerG »

Hærlig tråd :)

Jeg sliter med hull 1 på Ogna Golfklubb.

Image

Du kan gå over skogen foran greenen med en litt loftet kølle, men da kommer bunkeren i spill, og kun et par meter bak greenen er det buskas.

Med et bra utslag pleier det gå fint med GIR, men nå er jo dette hull 1 :P

Skog langs hele høyresiden og OB på venstre :?
Last edited by PlayerG on 18 Mar 2013, 22:30, edited 1 time in total.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Yorkie »

Jeg har ett anstrengt forhold til hull 8 på Holtsmark. Ett medium rett frem par 4, har egentlig ikke noe god forklaring på hvorfor ;)
Image
Snittscore i fjor var 1,56, høyest av samtlige hull, til sammenlikning var snittet på hull14 1,38, og 14 er jo 30 meter lenger, ett langt vanskeligere innspill, og en vanskeligere green. Får vel bare konstatere at det er ikke hullet i seg selv som er det egentlige problemet, er nok mere den greia som befinner seg på toppen av kroppen.

Kevin, 12 på Børre er jo ett veldig tøft hull bare på lengden alene, legger man til den jæ.. grøfta foran så blir det jo lett til at man tenker (klokt) "legger jeg opp foran har jeg en grei wedge inn, går jeg for green og slår noe annet enn ett perfekt slag så ligger jeg i grisetrøbbel nede i grøfta" og da renner slagene veldig fort på. Normal vindretning på det hullet skal jo være medvind fra venstre, men jeg synes nå alltid at det blåser orkan i mot (og også på 14) mulig at det bare er meg ;)

PlayerG, kikka litt på guiden, og det så jo ikke så vrient ut så jeg måtte sjekke på Google Earth og det ser jo jævlig smalt ut med noen ordentlig kilne vinkler selv med "riktige" lenger på utslag og 2slag. Er det like vrient som det ser ut på Google?
http://goo.gl/maps/0P7Kg
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Kaffekannen »

Det er ofte slik at nemesishull er et man spiller ofte. Det pleide å være hull 2(nå 12) på Fana, men det går bedre der nå. I stedet er det hull 14 og/eller hull 15 på Meland. Begge er medium par4 med dogleg til henholdsvis venstre og høyre. Relativt smale utslag og godt beskyttede greener. Det er her hver eneste runde på Meland blir avgjort for meg, og det går sjelden slik det skal

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by veggiss »

Jeg stiller meg også i køen av de som sliter med hull 8 på Holtsmark. Dog er det ofte motvind der, så hullet spiller vanligvis noe lengre enn de lusne 371 meterne. Utslaget mitt går stort sett alltid i skogen til høyre, og skulle man mot formodning være klar av denne og ha mulighet til å gå for greenen så ender gjerne den ballen i skogen kort høyre for green. Er ikke mange ganger jeg har gjort par på det hullet, derimot så hagler det med dobbelbogeys der.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by halvorsen84 »

Hull 5 på HHG. Par 4. 360m fra gul tee.

Image

Mine par her tror jeg kan telles på 1 hånd! :lol:

Green er 2-delt, og fordi innspillet blir oppover er det ikke alltid like lett å få stopp i ballen, så man kan plassere på rett sted, eller man spretter eller triller av.. Green er noe opphøyd og greit med rough rundt så chip tilbake er tricky!
Pleier å spille dette som et par5, med layup rett før eller rett etter bekken, avhengig av hvilken kølle jeg slo ut med! Fornøyd med bogey her.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by PlayerG »

Yorkie wrote: PlayerG, kikka litt på guiden, og det så jo ikke så vrient ut så jeg måtte sjekke på Google Earth og det ser jo jævlig smalt ut med noen ordentlig kilne vinkler selv med "riktige" lenger på utslag og 2slag. Er det like vrient som det ser ut på Google?
http://goo.gl/maps/0P7Kg
Ja, det er så vanskelig som det ser ut :x
Baneguiden ga et litt dårlig inntrykk, ja. Har lagt inn nytt bilde i innlegget mitt nå.
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by apehest »

halvorsen84 wrote:Hull 5 på HHG. Par 4. 360m fra gul tee.
Har fått for meg at de fleste sliter mest med høl 3. Enten ruller man forbi green, eller så sklir man ned i gjørmebunkern til høyre, eller krattet ved bekken. Var enda verre før, når alt til venstre var lost ball.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by kevin »

Hull 8 på HM er ikke akkurat min favoritt heller. Har vel karret meg til en par en gang der og, men ofte blir det mye tull rundt greenen.

Men det må da være flere her inne som har et eller flere sånne "nemesis-hull"?
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by foffeey »

Hull 7 på Atlungstad.. Ikke spesielt langt, men greenen er sikkert 10 meter høyere enn resten av hullet med en bekk foran.. I tillegg ligger greenen på hull 5 veldig innenfor rekkevidde dersom man har en innebygd slice, samtidig som det er skog/vann høyre og OB langs venstresiden fra tee.

Mitt beste resultat på dette hullet er en småpen dobbel! Har i tillegg prøvd å slå fra bekken der (så jo ballen og det var ikke såååå dypt!), noe som resulterte i gjennomvåt bukse, sko, t-skjorte og et bra hakk i PW'en min..
Image
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by TheBigEasy »

Hull 13 (!) på Hauger er kanskje blandt de vanskeligste i landet (?). 417 m fra Gul og ender opp med en green som faller til venstre og har en lei bunker ca 20 m kort av green som fanger opp mange håpefulle innspill. Opp til green spilles nesten litt blindt i det andre/tredje slaget slås opp til green som ligger 5 m høyere enn FW. langs hele hullet er det sidevann på høyre side. Hullet smalner også betraktelig etter åpningsslaget med masse trøbbel på venstre siden. Par her er kanonbra. Har vel kun klart det 2-3 ganger.
hauger_13.jpg
(53.63 KiB) Downloaded 112 times
Play your best.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Rotten »

Blir vel hull på den banen man spiller mest for de fleste, skulle jeg tro..
Tidligere var det hull 17 på Asker. Vet at Veggiss mener det er ett enkelt hull, men scorer aldri bra på det fordømte hullet.
Ett kort par 4. Fairway som heller ned mot høyre, hele høyre side OB. Venstre side er skog. Utslaget høyt og tee rettet mot skogen på venstre side. Noe trangt innspill med en bekk i front. Av en eller annen grunn er enten utslaget (ofest) helt natta, eller når utslaget er bra, innspillet helt håpløst.
Fatter det ikke, men det hullet er trollete.

Har spilt mest på Haga i det siste, har vel kanskje størst angst for hull 6 på Øverland-sløyfen. Ett langt par 4, høy rough. Liker det rett og slett ikke. Prøver vel å slå 350 m på utslaget...mye av feilen kan ligge der. :D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by halvorsen84 »

apehest wrote:
halvorsen84 wrote:Hull 5 på HHG. Par 4. 360m fra gul tee.
Har fått for meg at de fleste sliter mest med høl 3. Enten ruller man forbi green, eller så sklir man ned i gjørmebunkern til høyre, eller krattet ved bekken. Var enda verre før, når alt til venstre var lost ball.
Njaa, det er godt mulig! Det hullet er jo også veldig tricky! Tror mange får for seg at de SKAL inn på 2 siden det er par4, samme tendensen jeg ser på nevnte hull5. Når de i tillegg er banens vanskeligste hull så skjønner jeg ikke helt hvorfor så mange prøver på nettopp dette :?:
Spill det som par5, inn på 3 og 2-putt, relativt "lett" bogey! 8-)

Ja 3'ern ble mye lettere da de fjernet "bushen" på venstre side, men nå har det vært snakk om å lage OOB mellom fw på henholdsvis hull 3-4-5, så man må "stramme" inn utslagene litt der...
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Hagean »

Hull 15 på Elverum Gk. Er en par 5 på 480 meter fra gult utslag. Veldig avhengig av klinkende rette utslag da det er smalt fra tee og røde staker og tjukk skog på begge sider. På innspillet til green må man også slå over skog, kratt og helvete. Kommer man litt kort frister det fort med en tiger line, noe som ofte får katastrofale følger. Blir fort en liten strykers på den.
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Hagen »

Det må bli hull 2 på Kongsvinger. Par 4 på 356 meter, hvor man er fristet til å slå mellom furuene på utslaget, helst med fade. Eller over furuene på høyre side. Jeg treffer enten en av de tre furuene på venstre side, bunker/skog rett frem, eller skogen til høyre, de gangene jeg prøver å gå over. Image
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Yorkie »

Ah, fiine Kongsvinger
Scorer stort sett bra på hull 2, men, jeg har vært: i skogen til venstre, i myra til høyre, i begge fairwaybunkere, hekta i klynga senter, hekta i furua til høyre. Har dog aldri vært i bekken ;)
Merker at jeg gleder meg voldsomt til neste runde der borte :D

Men, i forhold til "tre-diskusjonen" hull 2 er ett studie i "specimen tree(s)". Her har man altså latt tre tynne og fine trær stå igjen. Safe til venstre er null problem, men da står man igjen med ett langt innspill. Er man komfortabel med fade så er det snusefint, men ift fairness, åpningen mellom klyngene er faktisk ganske generøs, det er bare å lompe til egentlig, selvsagt litt ekstra press siden en liten push eller slice betyr grisetrøbbel. Uten de tre slanke furuene hadde det vært ett spennende og interessant hull, men, med så er det enda mere interessant teknisk og enda finere estetisk. Rett og slett mesterlig fra tee, er dog ikke helt happy med greenområdet, litt statisk og unaturlig.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by sirandrew214 »

:roll:
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:29, edited 1 time in total.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by GunnarBull »

Jeg har ingen problemer...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Yorkie »

Ett par andre eksempler på hvor flink Nordwall er med "specimen trees"


Image
P1030007 Hull 16 på Bro-Bålsta, Annikas hjemmebane. Ett veldig bra par 3 med ett dødt tre bak greenen som hever det estetiske inntrykket til noe helt spesiellt

Image
Slite - 9th view from green Hverken det enslige treet til høyre eller rekken av trær foran green er egentlig i spillelinjen, men mer ett utsøkt krydder som setter spiss på ett i utgangspunktet ganske "kjedelig" visuellt hull (har man ikke tenkt igjennom hullet og ligger på feil side av fairway kan nok klynga ved greenen plutselig bli en interssant utfordring).

Og en kommentar om emnet fra lykkepusheren til Sirandrew og GunnarBull:

On many great courses, the most dramatic, eye-catching features are trees. Altough golfers generally think of them as hazards, you should keep in mind that they serve many other purposes, including functioning as visual or sound screens, lending aesthetic value, preserving habitat, and acting as safety barriers against errant shots. In addtition, designers occasionally use trees to assist you with your shot selection or execution.

Sites that contain sporadic or intermittent stands of trees pose a great challenge to the designer in determining how to best incorporate them. For many golfers, single trees and small clusters often present difficult decisions for determining whether challenging them is worthwhile. Small stands or groves of trees can be used to guard almost any portion of a golf hole, from tee through green. For example, a single grove of trees might be positioned near the driving area to require a shot over, under, around or away. Or a stand of trees may be placed next to a green site to guard the corner of the putting surface. Either way, their presence means you must ask yourself whether you gain a significant advantage by succesfully challengig them and how difficult is escape should you find yourself in them.
-RTJ II
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by sirandrew214 »

:roll:
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:29, edited 1 time in total.
Post Reply