Wedger

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Wedger

Post by Vipera »

Hei, er en fersk golfer som trenger noen råd og tips om hvilke wedger man bør ha i bagen. Har en pitch nå 44 grader, og en sandwedge som egentlig hører til kona sin bag. Må derfor ha en ny sandwedge og muligens en til? Bør sandwedgen være 56 grader? Kikker på wedger på onlinegolf.no, så kom gjerne med noen råd om hvilke køller derfra som kan være verdt å satse på. (Har Callaway razr x jernsett)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Wedger

Post by yuran »

44 graders PW? Det var da voldsomt da. :) Jeg hadde 47 i fjor og kjøpte 52, 56 og 60 fra royalgolf.no som leverer bra utstyr for en nybegynner etter min mening. I år har jeg PW på 46 grader og bør strengt tatt ha en 50 graders wedge, og da blir det mest naturlig med 50/54/58.

Men din neste wedge bør vel være 48 for at ikke gapet skal bli for stort. Tror jeg, jeg er ingen ekspert. Hvorfor kjøper du ikke Razr X-wedger?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

Mener den pw'en som fulgte med jernsettet er 44 ja. Kan godt kjøpe razr x wedger dersom jeg kommer over det, de har ikke disse på onlinegolf.no ser jeg. Kun Callaway forged wedge. Er som sagt ganske så fersk, så trenger noen råd på veien :)
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Wedger

Post by Zeph »

Som nybyrjar synest eg det er litt overkill med 3 wedger. Bruk heller plassen i bagen til anna moro. Det stemmer at Razr X har 44º PW.

Dersom pengar betyr noko bør du prioritere sandwedge først. Finn ein med 56-58º loft og 10º+ bounce. Neste steg vil vere gap wedge. Med 44-58 kan du gå for 50-52º. Det er ikkje krise om du har hopp på over 4º.

Har du lyst og lov så kan du eventuelt gå for 48-52-58 eller liknande.
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

Ok, kan da f.eks gå for callaway forged wedge i 56 da?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedger

Post by furu »

Kjøp gap wedge som hører til jernsettet. Den er trolig 48*. Så fyller du på med en wedge på 54*.

Mange kjøper tre wedger. Gjerne 52-56-60. Toleransen på køller gjør at man kan oppleve å ha 54-55-58 og dermed tre køller som er nesten helt like. Så ikke fyll på med masse wedger uten å ha kontroll.
Instagram @christianfuru
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Wedger

Post by Pan »

Eller en Titleist Vokey 56 + 50 og60 etterpå Fantastiske køller.
:D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

OK, vet ikke hvor jeg kan få tak i razr x wedger. Jernsettet jeg har går fra 5 - PW, selger ikke løse køller etter hva jeg kan se i denne serien. Blir det feil å kjøpe wedger av annen type?
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Wedger

Post by Zeph »

Du vil ikkje ha wedger i samme serie uansett. Dei har ei heilt anna utforming. Det betyr ikkje all verdens kva du går for så lenge du er komfortabel med dei og skaftene er riktig.

Om du ser litt på wedge vil du sjå at dei fleste ser like ut.
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

Dersom jeg bestiller over nett blir det litt vanskelig å prøve køllene. Kan jeg kjøre på standard lengde når jeg er 172/3 cm høy og ca 83-84 cm fra håndledd til gulv. Har standard lengde på razr x jernsettet mitt og hybrid, fairwaywood og driveren min. Føler dette fungerer veldig bra selv om jeg muligens er litt i grenseland
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Wedger

Post by Hagean »

Kjøper du vokey, så blir du ikke skuffa!
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

Hva gjør vokey sm4 bedre enn callaway forged wedge?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Wedger

Post by veggiss »

Ikke en dritt
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

Ok :) Blir det feil å gå for callaway forged wedge, bør jeg heller prøve å finne wedger i razr x serien som nevnt tidligere i tråden? Betyr dette noe?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedger

Post by furu »

Razr X er ikke en wedge av samme type som Callaway Forged og Vokey. Det er en wedge lik jernsettet.

Her er eksempel på en Razr X gap wedge (eller approach wedge, samme greien).

De tradisjonelle wedgene er alle veldig bra. Nike, TaylorMade, Cleveland, Cobra Puma, Vokey, Ping - alt funker.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Wedger

Post by Yorkie »

Vipera wrote:Ok :) Blir det feil å gå for callaway forged wedge, bør jeg heller prøve å finne wedger i razr x serien som nevnt tidligere i tråden? Betyr dette noe?
Serie eller merke er ganske uvesentlig. Wedger er som puttere, hva ser bra ut og som kjennes rett. Noen liker litt spadeaktige og andre vil ha nette hoder, lette, tunge osv osv. Har prøvd Vokey, Mizuno, Ping osv. masse gode wedger, men ender alltid tilbake på 588'er, det føles rett for meg.

Prøv alle merker du har muligheten til, kanskje du ender opp med xxx istedet for Calla
Last edited by Yorkie on 22 Apr 2013, 23:48, edited 1 time in total.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wedger

Post by furu »

Hvis du først skal gå inn på vurdering av wedger bør du heller se på rett bounce. Mye vs. lite i forhold til hvordan du svinger. Men da er vi inne på noe som blir litt for mye når du er fersk golfer. Kjøp en wedge som ser pen ut. Om den er 2-3 år gammel eller mer gjør ingenting. Ta en utgått modell til god pris.
Instagram @christianfuru
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Wedger

Post by Vipera »

OK, da gjør jeg et forsøk på å få testet noen wedger istedenfor å bestille uprøvde fra nettet. Kan jeg kjøre på standard lengde ut ifra høyde/mål som oppgitt tidligere i tråden?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Wedger

Post by Kaffekannen »

Vipera wrote:OK, da gjør jeg et forsøk på å få testet noen wedger istedenfor å bestille uprøvde fra nettet. Kan jeg kjøre på standard lengde ut ifra høyde/mål som oppgitt tidligere i tråden?
Ja. Sjelden man endrer lengde på wedger

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply