Smarttelefon ulovlig?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by furu »

Nei, ikke meningen det barce.

Jeg mener faktisk at den holdningen man utviser ved å si at man selv bestemmer hvilke regler man skal følge - det betyr at man er villig til å bøye og strekke mer enn bare denne om mobil og gps. Vi kan ikke selv definere tullete. Noen som tror at Adam Scott syns forbud mot forankring er tullete?
Instagram @christianfuru
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by heiaespen »

Jeg leste i siste nummer av Norsk Golf at det siden i fjor var blitt over 4.000,- færre medlemmer i Golfbox. Av alle disse var det typ 50 som hadde handicap på under 26. Med andre ord, alle var relativt ferske nybegynnere.

Da kan man stille seg spørsmålet om det er fordelaktig å nekte disse ferske, men ivrige, golferene å notere scoren sin på en iphone. Er det den ekstremt rigide regelhåndbokridende måten å forholde seg til golfsporten på som vil få norsk golf til å blomstre i årene fremover? Jeg tviler.

For et par år siden så greide en løpe-app fra Nike å få meg til å jogge en hel sommer. Jeg tror apper som Golfshot kan ha tilsvarende virkning på ferske golfere. Alt som er målbart er gøy, og dokumentasjon på fremgang er viktig.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by veggiss »

furu wrote:Nei, ikke meningen det barce.

Jeg mener faktisk at den holdningen man utviser ved å si at man selv bestemmer hvilke regler man skal følge - det betyr at man er villig til å bøye og strekke mer enn bare denne om mobil og gps. Vi kan ikke selv definere tullete. Noen som tror at Adam Scott syns forbud mot forankring er tullete?
Lurer på om Snowman har tatt over kroppen til Furu.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by CharlieB »

heiaespen wrote:Jeg leste i siste nummer av Norsk Golf at det siden i fjor var blitt over 4.000,- færre medlemmer i Golfbox. Av alle disse var det typ 50 som hadde handicap på under 26. Med andre ord, alle var relativt ferske nybegynnere.

Da kan man stille seg spørsmålet om det er fordelaktig å nekte disse ferske, men ivrige, golferene å notere scoren sin på en iphone. Er det den ekstremt rigide regelhåndbokridende måten å forholde seg til golfsporten på som vil få norsk golf til å blomstre i årene fremover? Jeg tviler.

For et par år siden så greide en løpe-app fra Nike å få meg til å jogge en hel sommer. Jeg tror apper som Golfshot kan ha tilsvarende virkning på ferske golfere. Alt som er målbart er gøy, og dokumentasjon på fremgang er viktig.
Å gi golfreglene skylden for at folk slutter med golf er tull. At folk kutter ut golf har som regel med mestring å gjøre. Og at de føler seg litt aleine som ferskinger. Gode fadderordninger hjelper på dette.

At statistikk programvare a la golfshot / scangolf etc kan bidra til motivasjon og det å måle fremgang er det derimot ingen tvil om.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by barcentrale »

Forskjellen mellom dine eksempler, Furu, og hva som gjelder for iphone, er at man ved faktisk ikke får noen som helst fordel av å bruke den. Er sikker på at alle hadde reagert om man la mobilen på greenen for å "måle" hvordan den heller med gyroen.. Eller måler vindhastighet.. Hvis man kun bruker den til å føre score, så er det en helt annen story enn å bruke ulovlige køller eller droppe etter egne regler..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Rotten »

barcentrale wrote:Forskjellen mellom dine eksempler, Furu, og hva som gjelder for iphone, er at man ved faktisk ikke får noen som helst fordel av å bruke den. Er sikker på at alle hadde reagert om man la mobilen på greenen for å "måle" hvordan den heller med gyroen.. Eller måler vindhastighet.. Hvis man kun bruker den til å føre score, så er det en helt annen story enn å bruke ulovlige køller eller droppe etter egne regler..
Godt oppsummert! Her snakker man kun om ett praktisk verktøy for å registrere score/statistikk, ikke forbedre score. Synes egentlig det er utrolig trist hvis man ikke greier å se noen nyanser men kun tenker sort-hvitt. Og som tidligere presisert - dette gjelder selskapsrunder.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by GunnarBull »

Sorry Furu, men her er jeg helt enig med barce, Rotten m.fl.

Holdningen din minner meg om en viss "redaktør" som er kjent for utsagnet: "Jukser du i golf så jukser du i alt annet også".

For ordens skyld så er utsagnet mer et tegn på fordommer og manglende perspektiv enn vidd og visdom.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Hagen »

Hvilke hjelpemiddeler kan jeg lovlig bruke når jeg går en runde sammen med en og skal registrere score?
Tenker da på laser og GPS.
Når det gjelder juks, synes jeg folk kan jukse så mye de vil når de ikke skal levere score eller spiller turnering.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Martin899 »

barcentrale wrote:Forskjellen mellom dine eksempler, Furu, og hva som gjelder for iphone, er at man ved faktisk ikke får noen som helst fordel av å bruke den. Er sikker på at alle hadde reagert om man la mobilen på greenen for å "måle" hvordan den heller med gyroen.. Eller måler vindhastighet.. Hvis man kun bruker den til å føre score, så er det en helt annen story enn å bruke ulovlige køller eller droppe etter egne regler..

Meget god oppsummering! Det var det jeg prøvde å få frem tidligere her.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Pepto »

Joggu meg bra dem forbyr dette.

Er jo helt hinsides at vi skulle kunne benytte yr.no under runden. Kunne jo ha hendt at de hadde fått med seg riktig info. Jeg ser ikke helt poenget å stå å måle vindretning eller måle lengde med laser, da kan man vel stikke å spelle simulator så slipper man å løfte en finger, men musearm kan forekomme.

Jeg benytter golfshot, gratisversjonen. Dette er fordi jeg er sinnsykt gnien. Jeg registrerer bare score der, siden jeg sliter med løkkeskrift så manuelle scorekort blir helt latterlig uoversiktlig. Ble det en åtter eller ble det en B?

Jeg er egentlig i mot de fleste dill dall gadgets som skal hjelpe til med alt. Stikk ut,nyt golfen og gjør vurderinger utifra hva du selv kan observere.

Snart kommer vel en robot m/kamera som speller for deg. Bare sitte pal på dassen i klubbhuset og kikke på video av runden din på en Sony ericsson T630
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Zeph »

Du vil heller at me skal spele på lykke og fromme, utan noko formeining om avstander?
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Pepto »

Sist jeg var på en golfbane så fikk jeg opplyst lengden på hullet. Jammen var det ikke flere punkter underveis på hullet hvor det sto hvor langt jeg hadde igjen også.

Er jo pokker meg nok holdepunkter til lett å vite hvor langt man har igjen.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Pepto »

Og til opplysning så de fleste jeg har spilt med som benytter lasermåler, hadde faktisk hatt mer nytte av ett norgeskart.

Gadgets kan lett ta bort fokus på det som faktisk er viktig, nemlig spille golf.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Zeph »

Pepto wrote:Sist jeg var på en golfbane så fikk jeg opplyst lengden på hullet. Jammen var det ikke flere punkter underveis på hullet hvor det sto hvor langt jeg hadde igjen også.

Er jo pokker meg nok holdepunkter til lett å vite hvor langt man har igjen.
Heldigvis har alle banar oppgitt lengde på hola, men lengder frå fairway er ikkje like sikkert. Mange har avstandspinner, men det gjev det avstanden frå eitt punkt til eit anna punkt på greenen. Er du ikkje på linje med pinnen så må du skritte opp. Ikkje er det sikkert at avstanden er riktig heller (noko eg har erfart). Den er kanskje til framkant green. Du må planlegge mens du går mot ballen, kvar nærmaste pinne eller avstandsmerke er og finne ut korleis du skal skritte det opp. Alternativet er laser eller GPS, der du går bort til ballen, leser eller skyter det du må skyte og får eksakt avstand. Ein forskjell på 5-10 meter betyr faktisk ein del.

Dei beste banane har typisk fleire og betre avstandsmerker, men du må framleis skritte opp, som tar lengre tid enn laser eller GPS (så sant ein veit korleis den fungerer). Avstand er informasjon alle har tilgang til. Kvifor gjere det vanskelegare å skaffe informasjonen enn nødvendig? Dine resultat frå ein runde golf burde ikkje vere avgjort av kor dyktig du var til å skritte opp riktig.
Pepto wrote:Og til opplysning så de fleste jeg har spilt med som benytter lasermåler, hadde faktisk hatt mer nytte av ett norgeskart.

Gadgets kan lett ta bort fokus på det som faktisk er viktig, nemlig spille golf.
At folk ikkje kan bruke utstyret sitt er ikkje utstyret sin feil. Dei kan like fort finne på å bruke eit minutt på å skritte opp avstanden.

Eg har spelt med laser i 2-3 år og føler meg nesten blind utan. Eg må nødvendigvis skritte opp og vurdere det meir, men eg vil aldri få eit like nøyaktig resultat. Ved å bruke laser føler eg meg langt meir komfortabel med slaget eg skal slå, sidan eg er 100% sikker på at avstanden er riktig. Eg er ikkje avhengig av den, men den gjer det så mykje lettare og meir effektivt.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Rotten »

Pepto wrote:Og til opplysning så de fleste jeg har spilt med som benytter lasermåler, hadde faktisk hatt mer nytte av ett norgeskart.

Gadgets kan lett ta bort fokus på det som faktisk er viktig, nemlig spille golf.
Sorry Pepto, men jeg tror du har bommet på forumet...de fleste her er over middels golfkyndige. (Og smarte nok til å kunne kombinere to bra ting)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Pepto »

Jeg satte egentlig ting litt på spissen.

For meg så spiller det ingen rolle om folk benytter seg av alt mulig slags duppeditter, men jeg synes det ødelegger litt av sjarmen med spillinga.
Stol på deg selv, stol på markeringer og spill utifra de rådende forholdene. Poenget med Norgeskart var vel å referere til at mange som benytter seg av laser/vindmåler/gps/Arild Mentzoni ikke trenger dette, men trenger å jobbe litt mer med svingen i stedet.

For meg spiller det ingen rolle om telefonen til folk ringer eller om de står å prater. Jeg lever ikke av dette uansett og trives med at det er litt liv.
Tilbakemelding på en runde jeg hadde " Du er vel den eneste jeg vet om som svarer på spørsmål i nedsvingen"

Jeg liker å finne ut av hva jeg skal slå utifra referanser jeg har på banen og vil derfor ikke benytte meg av laser o.l
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Golffreak »

- Alle har mer behov for å jobbe mer med svingen enn gadgets og utstyr. Det ene utelukker imidlertid ikke det andre, selv om trening og instruksjon selvsagt er viktigst for å bli bedre.
- Golf trenger ikke å være mer gjettelek enn hva det er. Ja, det finnes avstandsmerker på og ved siden av fairway. En lasermåler gjør 1) raskere å måle avstanden fremfor å skritte opp fra nærmeste merke, 2) gir deg avstanden til flagget og ikke bare til forkant eller midten, 3) mer nøyaktige lengder enn skritting (og øyemål..). Man må fremdeles vurdere vind/vær, høydeforskjell, ballbane, rull etc. Det å måle lengden raskt og enkelt tar ikke fokuset bort fra selve golfen/slaget etter min mening.
- folk må naturligvis få bruke hva de vil, fullstendig lov å spille på "øyemål" og selvsagt lov å bruke laser eller GPS. Synes det er meningsløst å skulle synes det ene eller andre er mer "riktig" når begge deler er lov, og det ikke går mer tid som går utover andre.

At reglene ikke helt henger med teknologien er jeg enig i, noe av problemet er jo å definere regler som ikke tillater hva man ønsker å unngå. Tillater man hjelpemidler som måler mer enn avstand, så kommer det folk med vind- og fuktmåler installert på golftralla. Nå kan jo man jo spørre "hva så", og hevde at man skal kunne måle hva man måtte ønske. Jeg tror faktisk ikke det hadde vært så farlig, man kan jo sjekke temperatur og luftfuktighet etc før man går ut på runden og vil jo kjenne værendringer på kroppen underveis. Det som kanskje kunne vært mest til hjelp er vel vindmåler, men den hadde jo bare målt vinden ved spilleren/ballen og det kommer jo litt i kast så det kan jo endre seg i det du slår slaget. Vinden kan jo også som kjent være litt annerledes lengre opp i lufta, så å se på tretoppene hadde nok vært vel så nyttig som før. Yr.no app og kompass har jo tross alt relativt beskjed nytte ute på banen..

Det har jo ikke akkurat vært noen diskusjon om maraton- eller skiløpere skal kunne bruke pulsklokke i konkurranser, for å kunne sjekke hvilket pulsnivå de ligger på. Dette hjelper jo dem å kunne monitorere om de "går på en smell" eller ikke.

Så lenge reglene er som de er, så må man jo overholde det og iallefall i turneringer. Er jo litt kjipt hvis man bruker golfshot og evt må kjøpe seg egen GPS for turnering, samme nytte men bare på en annen dings.. Det enkleste hadde jo vært å leve MED teknologien og heller tillate hjelpemidler, fremfor å skulle tviholde på alle forbud.. Så får det heller komme en kar med 3m lang stang med vindmåler på toppen...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by kevin »

Spilte sammen med en som hadde GPS klokke for ikke lenge siden, og han var utrolig opptatt av hvilke lengder jeg fikk med min Bushnell. Litt slitsomt i lengden. Slike gadgets er ikke med å fremme raskere spill for alle...
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by Rotten »

kevin wrote:Spilte sammen med en som hadde GPS klokke for ikke lenge siden, og han var utrolig opptatt av hvilke lengder jeg fikk med min Bushnell. Litt slitsomt i lengden. Slike gadgets er ikke med å fremme raskere spill for alle...
Er vel bare å krysse fingrene for at det går over :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Smarttelefon ulovlig?

Post by barcentrale »

Nå er det vel slik at bare man har en smarttelefon med seg på runden, så bryter man reglene.. Og da tør jeg påstå at så og si alle gjør det, inklusive Furu.. Da lurer jeg på Furu.. Hvilke andre regler er det du bryter? ;p
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Post Reply