Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by East »

Sesongen på Østlandet nærmer seg slutten for de fleste av banene. To til tre uker til, så er det vel over og ut.
Tenkte å spørre om målene ble nådd, forventningene innfridd osv.

Personlig hadde jeg målsetting om å komme et godt stykke ned på singelhcp, men måtte justere dette tidlig. Så at det kunne bli tøft.
Selv etter en vinter med mye trening på Fornebu, pro og simulator mangler jeg totalt følelse på og rundt green. Hvis jeg misser green, redder jeg par maks 2-3 ganger av 10 forsøk. Så da ble det med 10,7 for meg denne sesongen, ned fra 11,6.

Kunne jeg klart å redde feks. 5-6 av 10 forsøk, hadde jeg detti ned til rundt 6 i hcp med en gang..trist, men sant.
Her har ihvertfall jeg stort forbedringspotensial.

Kjør debatt!

Ps. avsted nå for å se om jeg kan rette på noe med en runde på hjemmeklubben. Resultat her senere i dag.

Resultat: +7 (2 slag bedre enn hcp, men 39 poeng)
3 birdies, 8 par, 3 bogeys, 2 doble og 1 trippel

Konstaterer at jeg surrer bort 6 slag rundt greenene også i dag, men reddes av at to lange birdieputter detter i. Litt mer enn middels fornøyd.
Last edited by East on 27 Sep 2009, 15:38, edited 1 time in total.
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by kevin »

Bra spm...nei,det har ikke innfridd for min del. Hadde mål om 15 i hcp midtveis og 12 på slutten av sesongen. Etter å ha kommet ned til 16.2 og spillt mange bra runder uten markør og nedskrving,så snudde det. Det ellers så solide jernspillet både fra tee og fairway fungerte dårlig,puttinga ble dårligere også. Ganske skuffende faktisk. Men manglende trening og manglende protimer bør vel ta sin del av skylda. Har spillt mye,men trent veldig lite. Og planen om å ta protimer har blitt utsatt og utsatt. Og den virkelige knekken kom ved KM,der jeg spillte langt dårligere enn forventet.

Men jeg håper og tror at sesongen blir lang for mitt vedkommende,at banene er åpne til ut i november her i vestfold ihvertfall. Har sjansen til å spille endel i sverige ifbm jobb også. Samt at jeg skal en uke til Dallas,Tx i november ifbm jobb. Blir kanskje tid til et par runder der også. Så jeg har håp om å snu den negative trenden,noe som var litt på gang de to siste 9-hullsrundene jeg gikk.

Ellers så er jeg fast bestemt på en god treningsvinter,med pro,fysisk trening,samt golfspill hvor banene er åpne fortsatt

Har satt meg mål om å spille mer enn 50 runder i år,og det blir det siden jeg er bare en håndfull runder unna. Så kvantiteten er bra,men kvaliteten må opp
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Keyser »

Nei - har ikke innfridd mine mål, som var:
- hcp på 11-12 tallet
- Bedre mentalt
- Bedre putting
- Bedre nærspill

Er stuck på 14-tallet, fremdeles skjør i knotten, putting og chipping er som i fjor.
Dette samsvarer nok med treningsmengden - og spesielt kvaliteten på treningen, som har vært altfor dårlig

Så målet for neste år må være å trene bedre!
- Trene mange flere slag som med skikkelig fokus. Hvor er målet, hvordan skal jeg slå
- Forbedre preshot-rutinen (som varierer alt etter dagsform)
</Keyser>
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by sumo »

mitt mål i år var først og fremst og etablere hvitt kort. det gikk forsåvidt ganske greit, og fikk etablert første offisielle hcp på 30,5.
ble veldig ivrig av dette og mitt neste mål var og komme meg ned til 25 før sesongen er omme. dette har jeg derimot ikke fått til - ennå.
ligger på 27,9 akkurat nå, noe som jeg egentlig ikke er fornøyd med. har blitt en del somling på golfbanen i det siste hvor jeg har tapt haugevis med poeng, spesielt på nærspillet og puttingen. der er virkelig statistikken helt ræva for og si det mildt. klarer ikke og prestere det jeg vil.
pitch, chip og putt er mine vanskelighets områder for tiden. en del duffing og feilberegning på lengde med wedgene, på innspillene mine.
her trengs det mer trening på lengde beregning, samt det og treffe ballen før bakken.
puttingen er jeg ekstremt usikker på om dagen. vet ikke helt hvorfor, men det er virkelig lenge siden jeg har følt at "denne putten setter jeg".
istedet blir det, "setter jeg denne putten? må sette denne putten for poeng". tenker alt for mye poeng om dagen som jeg tror forstyrrer selve flyten i spillet mitt.

det blir mye trening på fornebu senteret nå i vinter, da spesielt på nærspill, putting og drive.
skal prøve og få opp den mentale delen av spillet også. selvtilliten må bygges opp.
har også begynt den fysiske treninga igjen, etter et halvt års opphold. vinter er treningstid uten tvil.
skal også til singapore i to uker i juleferien hvor jeg tilnærmet lik skal spille golf hver dag. hehe. vi skal også en tur innom indonesia og spille på en bane som heter ria bintan. en av asias flotteste baner :). her får man automatisk med caddie i boogien på hele runden.det blir spesielt.
malaysia skal også besøkes. satser på og få litt bra spill der nede, samt og ta til meg all info og lærdom jeg kan få av diverse proer etc.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Mats »

Startet sesongen på 31 uten å ha noe særlig mål for sesongen utenom å spille og ha det gøy. Handicapet raste nedover fortere enn jeg hadde trodd, og jeg skrev meg ganske mye ned i sommerferien. Hadde da tid til å spille mye golf :) . Etter jeg brøt den magiske 20-grensa har det gått litt tregere. Har slitt litt med alt egentlig; Hvis drivern og jerna sitter en dag, funker som regel ikke putt & pitch, hvis jeg putter som en gud en dag duffer jeg jerna på fairway, osv osv catch my drift? Har nå kommet meg ned til 18,2 som jeg for tiden klarer å holde greit (har hatt noen runder på 33-36 poeng i det siste), blant annet i dag hvor jeg reddet en elendig runde med par og birdie på de to siste hullene og gikk av med 33 poeng :)

Har slitt litt med slice på driver og ustabilitet på fairway nå på tampen av sesongen. Har kortet ned litt på baksvingen nå, noe som har hjulpet en del på rytmen og treffsikkerheten. Puttingen går nå greit føler jeg.

Må jo si meg fornøyd med sesongen, er jo kjempebra å gå ned 12,8 i hcp. Hadde slett ikke forventet det. Skal jeg videre nedover må jeg få orden på jernspillet mitt, slik at GIR øker. Har et ganske hårete mål om å komme under 10 i hcp neste sesong, men hvis jeg får alt til å klaffe samtidig (driver/woods, jern og putting/nærspill) er jeg kapabel til det hvis jeg trener nok. Skal nok holde det gående til frosten og snøen kommer her på østlandet, en mulighet er jo å kombinere noen runder i sverige med harryturer :D
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by spiderboy »

Jeg startet sesongen med 29 i hcp og hadde et mål om å komme ned på 15. Det har nesten gått bra. Har 15.4 nå, men har bare nesten klart å spille til mitt hcp over 4 runder på Funãsdalen gk i Sverige nå i helga. (Endte over 90 slag på alle rundene. Hadde 89 for å spille til hcp).

Men alt i alt er jeg godt fornøyd med spillet mitt nå på slutten av sesongen. Ser at jeg er stabil og lang fra tee nå. Gode lange innspill, og har hatt en god del GIR. Der det skorter er putting og presisjon på bunkerspill og innspill fra rundt greenen. Så dette blir fokusområder i vinter.
Og så må jeg pønske ut et mål for neste sesong :D

Litt trist at det går mot slutten kjenner jeg. Man får lyst til å bo et litt varmere sted akkurat nå....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Kaffekannen »

Er jeg fornøyd med sesongen. ikke lett spørsmål. Jeg nådde målet mitt som var under 20 i hcp, og har også klart å holde hcp de siste ukene uten at jeg har spilt tellende runder. Hadde jeg gjort det hadde jeg nok hatt et 1 eller 2 lavere hcp. Jeg er likevel ikke helt fornøyd. Jeg har blitt mer stabil på de fleste områdene. Jernene er jeg mye bedre med enn i fjor og jeg har endelig noe som kan minne om en fungerende driver. wedgespillet mitt er bra. Jeg har derimot mistet mye av nærspillet mitt. Sliter med lengdekontroll på chip og putt. Dette pleide jeg å være flink til, virkelig flink. treputter pleide å være en sjeldenhet og up av down fra fringe var regel heller enn unntak. Nå putter jeg opp mot 2 i snitt og det holder rett og slett ikke. Hadde jeg hatt fjorårets nærspill hadde jeg hatt godt under 15 i hcp. Bakgrunnen for dette er selvfølgelig trening, eller manglende trening. skiftet klubb foran sesongen fra bjørnefjorden til Fana og det er stor forskjell på kvaliteten på treningsområdene. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring. Lurer på hvordan man får trent skikkelig nærspill inne i vinter?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Long-Hit-Wonder »

For min del har denne sesongen vært veldig skuffende.For et par år siden var jeg på mitt beste og deltok på alle turneringer jeg hadde tid til å delta i,spilte jevnt over særdeles godt.Hadde nesten klart å bryte hcp 5 barrieren og komme ned til 4,men derfra gikk det gradvis dårligere og dårligere.Jeg slurvet med treninger og spilte færre og færre turneringer.I år nådde jeg nok bunnen totalt og hadde kun et par runder hvor jeg forsvarte mitt hcp såvidt.Jeg er svært lei meg for å si det,men slik som jeg presterte på rangen og banen i år så er jeg omtrent ikke i stand til å forsvare et single-hcp i det hele tatt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by JanB »

Det var da leit at sesongen er over der nord.
Da er det bare for meg og invitere til Golfsnakk Open her på Costa Blanca. Eller hva med en treningsleir. Jeg ordner overnatting og selvsagt holder nærspillkurs og protimer for en symbolsk sum (jeg må betale headproen for å ha elever).

Hva med en langweekend i oktober eller november.
Det er kjempevær og banene er grønnere enn noen gang.

Spott på billig flybilletter og jeg fikser resten.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Kaffekannen »

Jeg ville såååååå gjerne tatt en tur til Costa Blanca. Er rett og slett litt værsjuk for tiden og noen runder på flotte, tørre(!) baner hadde vært god medisin. Dessverre har jeg ikke feriedager igjen og fredag til søndag blir for kort. Hvordan er forholdene på nyåret(jan/feb)?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Mats »

Kaffekannen: Kom til østlandet! Her har det vært sol i snart en måned nå, tipp topp forhold og greie temperaturer på dagtid. Det er fortsatt mulig å spille golf i noen uker til her, og langs oslofjorden nedover mot sverige er banene åpne en god stund til!
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by JanB »

Kaffekannen wrote:Jeg ville såååååå gjerne tatt en tur til Costa Blanca. Er rett og slett litt værsjuk for tiden og noen runder på flotte, tørre(!) baner hadde vært god medisin. Dessverre har jeg ikke feriedager igjen og fredag til søndag blir for kort. Hvordan er forholdene på nyåret(jan/feb)?
Januar er normalt den kaldeste mnd her nede. Vi kan ha temp helt ned i 10 grader.
Februar derimot merkes med en gang en oppgang og banene er grønne og fine.

Etter mitt skjønn er oktober/november og april/mai det aller beste her. Nordboere kan gjerne forlenge den fra sep-des og fra mars-juni
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Kaffekannen »

Kanskje jeg skulle besøkt en onkel i Ås en helg. Da er det en del baner innen kort avstand. Kan kanskje benytte kontoret i Moss noen dager og gjøre det til en langhelg... ideèr flyter rundt...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Garm
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 13 Jul 2009, 10:17
Hcp: 22
Hjemmeklubb: Miklagard Gk
Location: Akershus

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Garm »

Min første golfsesong er straks over og ja jeg er fullstendig, såmyedetbaregårann bitt av golfbasillen. Gikk kurs i mai og har siden hatt utrolig mye moro på og utenfor banen med golfen. Klarte å etablere hvitt kort for et par uker siden og får si meg fornøyd med det. Naturlig nok har det gått mye opp og ned prestasjonsmessig men det viktigste er tross alt at man har det moro!

Gikk ni hull på Grønmo idag og er godt fornøyd med runden. 4 par, 2 stryk og endte med 23 poeng. Gikk alene nesten hele runden så vi får kalle det god trening...
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Solaar »

Long-Hit-Wonder wrote:For min del har denne sesongen vært veldig skuffende.For et par år siden var jeg på mitt beste og deltok på alle turneringer jeg hadde tid til å delta i,spilte jevnt over særdeles godt.Hadde nesten klart å bryte hcp 5 barrieren og komme ned til 4,men derfra gikk det gradvis dårligere og dårligere.Jeg slurvet med treninger og spilte færre og færre turneringer.I år nådde jeg nok bunnen totalt og hadde kun et par runder hvor jeg forsvarte mitt hcp såvidt.Jeg er svært lei meg for å si det,men slik som jeg presterte på rangen og banen i år så er jeg omtrent ikke i stand til å forsvare et single-hcp i det hele tatt.
Jeg er i samme båt som deg. Med unntak for noen uker i juli så har jeg slitt gjennom hele sesongen og det toppet seg etter at jeg begynte på gruppetrening i hjemmeklubben min som jeg virkelig føler at jeg ikke fikk noe som helst ut av. Selve treningen var grei nok den og opplegget var veldig bra med fokus på alle sider av spillet. Problemet når man er kommet såpass langt ned i hcp er å utvikle en stabil sving og det har jeg alltid slitt med. Tok noen protimer i tillegg til treningen for å forsøke å fikse det jeg har jobbet mye med men det er et helvetes slit å forandre den bevegelsen man selv har utviklet over flere år. Tror dessuten at jeg har blitt for gammel til det.

MEN! Sesongens største opptur var definitivt rundene jeg hadde ila et par uker i sommer da jeg tangerte min beste score noensinne med +1, og det på Miklagard. Strålende fornøyd med den runden. Der hadde jeg forøvrig også en birdieputt som gikk hullkant ut på hull 16, og en parputt som gikk hullkant ut på hull 17. Med de to i så kunne jeg gått min første runde under par. Så det får vel bli et målet for neste sesong. Fulgte opp den gode runden med +7 og +4 fra hvit på Bjaavann og det er også meget gode prestasjoner for meg :)

Så neste år tenker jeg at jeg skal trene veeeldig mye nærspill og ikke så mye sving, skal lære meg til å stole på min naturlige bevegelse og heller bli bevisst på små forandringer som grep og oppstilling. Få litt bedre rutiner rett og slett. Puttingen skal definitivt også bli bedre.

Håper også at jeg en vakker dag kan bryte 4-grensen og at jeg snart får den der første kanonrunden hvor virkelig alt fungerer :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by Sticho »

Er i ferd med å fullføre den 5.sesongen min som golfspiller. I løpet av de første 2 sesongene skrev jeg meg ned til ca 18, etter 3.sesongen var jeg på 16,0. Så var studiene ferdig og jeg begynte i jobb. Forrige sesong ble det bare oppskrivninger, hadde nesten ikke tid til å spille pga jobben. Skiftet jobb foran denne sesongen (var jo nødt til det, jobbingen gikk jo ut over golfen.. ;) ) og tenkte at nå skulle alt bli meget bedre. Begynte sesongen på 16,7, og mange runder i buffer. Tenkte at det var en grei start, og at go'spillet ikke var langt unna. Ble igrunn ikke mye go'spill gitt.. Spilte meg stadig oppover. Oktoberturen til Spania begynte å nærme seg, og det var ikke en fristende tanke å reise til spania og spille golf som en klovn. Jeg er ikke av den typen som finner glede i en golfrunde uansett hvordan det går. Jeg har hatt såpass gode perioder på bane og range tidligere at jeg vet hva som er et bra golfslag, og når den følelsen er fryktelig langt vekke.. ja, da synes jeg nesten det er gøyere å sitte hjemme og se maling tørke.

Bestemte meg for å ta en skikkelig tak i golfsvingen min. (Jada, har jo prøvd det før, men stort sett bare med egne analyser og en eller annen tilfeldig protime). Tok en prat med proen på Fana, Tim, og så laget vi en plan. Jeg skulle ha en golfsving som fungerte i midten av oktober, sånn omtrent når vi sto på første utslaget på La Finca. (For de av dere som har vært der så ligger jo som kjent restauranten bare en liten shank fra første utslaget. Forrige gang jeg var der så klarte en kamerat av meg nettopp det kunststykke å slå ballen inn i restauranten. Han la vel mer eller mindre opp som golfspiller der og da.. Jeg har ingen planer om å gjøre det samme.. ble en liten avsporing dette..)

Kjøpte en pakke med protime a 10 x 25min, og vi skulle endre hele svingen min. Jeg har tidligere hatt en altfor komplisert baksving med altfor mye aktivitet i hender/håndledd tidlig i svingen. Det var det første vi fikk orden på. Tim var svært fornøyd. Jeg er ikke så smart som han når det gjelder golf, og måler det meste i resultater. Ballen gikk jo fortsatt i hytt og pine, men det var visstnok ikke så mye å bry seg om.

Fokuset gikk videre mot gjennomsvingen og finishen min. Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at svingen skal avsluttes med høyre skulder betydelig lavere enn venstre og en bakoverlent overkropp. Mener jeg har sett det på tv..
Ut på sommeren gikk jeg og en kompis til innkjøp av Casio sitt høyhastighetskamera for mannen i gata, EX-FX1. Var jo artig å se svingen i slow motion, ala slik vi får presentert det på sendingene fra pga-touren, imidlertid er det også der likhetene stopper. Må vel innrømme at det var ingen deler av svingen som lignet spesielt på det jeg hadde sett på tv. Baksvingen så greit ut (og det var jo også den jeg og Tim hadde jobbet med så langt), men fra starten av nedsvingen og ut så var det rimelig go'natt. Mye jobb igjen. Pga tanken om en litt bakoverlent overkropp så var ikke vekten i nærheten av å komme skikkelig over på fremre fot. Det var i det hele tatt en god miks av topping og duffing.

Var faktisk først når vi begynte å jobbe med det jeg skulle gjøre etter at jeg faktisk hadde slått ballen, at gode følelsen begynte å komme tilbake. Det er noe helt spesielt med å svinge rolig og bare føle at ballen komprimeres for deretter å eksplodere av køllehode. Sliter forsatt litt enkelte ganger med at jeg svinger for mye rundt kroppen istedetfor å komme gjennom ballen, da er det kort vei til pull-hooken gitt.

Har fortsatt 4 protimer igjen på kalender før vi reiser 17.okt, så tror det kan bli meget bra.

Fikk forøvrig inn en god runde før det verste høstværet ankom vestlandet, og nedskrivning fra 17,3 til 15,5. Første nedskriving på 2 år (begynte å lure på om jeg hadde nådd toppen av min golfkarriere i en alder av 27 :) ). Har vært nær nedskrivning et par ganger til, men har kommet inn i buffersonen hver gang. Mye takket være elendig putting. Jeg har aldri vært noe god på putting men i det siste har det vært mellom 35 og 38 putter på runden. På den forrige runden hadde jeg 9 greentreff og 5 3-putter. Da var det rett hjem og kjøpe ny putter. Venter på en Scotty Cameron Fastback levert fra ebay. (Det er jo selvfølgelig putteren sin feil, ikke han som holder i den.. 8-) ).

Trodde lenge at dette skulle bli en ny "skandale"-sesong, men begynner faktisk å bli litt fornøyd likevel. Æren for det tror jeg først og fremst jeg skal gi til proen min Tim, liten tvil om at han er flinkere til å se helheten enn jeg er..
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Sesongen nærmer seg slutten (på Østlandet) Har man innfridd?

Post by East »

Sticho wrote:Er i ferd med å fullføre den 5.sesongen min som golfspiller. I løpet av de første 2 sesongene skrev jeg meg ned til ca 18, etter 3.sesongen var jeg på 16,0. Så var studiene ferdig og jeg begynte i jobb. Forrige sesong ble det bare oppskrivninger, hadde nesten ikke tid til å spille pga jobben. Skiftet jobb foran denne sesongen (var jo nødt til det, jobbingen gikk jo ut over golfen.. ;) ) og tenkte at nå skulle alt bli meget bedre. Begynte sesongen på 16,7, og mange runder i buffer. Tenkte at det var en grei start, og at go'spillet ikke var langt unna. Ble igrunn ikke mye go'spill gitt.. Spilte meg stadig oppover. Oktoberturen til Spania begynte å nærme seg, og det var ikke en fristende tanke å reise til spania og spille golf som en klovn. Jeg er ikke av den typen som finner glede i en golfrunde uansett hvordan det går. Jeg har hatt såpass gode perioder på bane og range tidligere at jeg vet hva som er et bra golfslag, og når den følelsen er fryktelig langt vekke.. ja, da synes jeg nesten det er gøyere å sitte hjemme og se maling tørke.

Bestemte meg for å ta en skikkelig tak i golfsvingen min. (Jada, har jo prøvd det før, men stort sett bare med egne analyser og en eller annen tilfeldig protime). Tok en prat med proen på Fana, Tim, og så laget vi en plan. Jeg skulle ha en golfsving som fungerte i midten av oktober, sånn omtrent når vi sto på første utslaget på La Finca. (For de av dere som har vært der så ligger jo som kjent restauranten bare en liten shank fra første utslaget. Forrige gang jeg var der så klarte en kamerat av meg nettopp det kunststykke å slå ballen inn i restauranten. Han la vel mer eller mindre opp som golfspiller der og da.. Jeg har ingen planer om å gjøre det samme.. ble en liten avsporing dette..)

Kjøpte en pakke med protime a 10 x 25min, og vi skulle endre hele svingen min. Jeg har tidligere hatt en altfor komplisert baksving med altfor mye aktivitet i hender/håndledd tidlig i svingen. Det var det første vi fikk orden på. Tim var svært fornøyd. Jeg er ikke så smart som han når det gjelder golf, og måler det meste i resultater. Ballen gikk jo fortsatt i hytt og pine, men det var visstnok ikke så mye å bry seg om.

Fokuset gikk videre mot gjennomsvingen og finishen min. Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at svingen skal avsluttes med høyre skulder betydelig lavere enn venstre og en bakoverlent overkropp. Mener jeg har sett det på tv..
Ut på sommeren gikk jeg og en kompis til innkjøp av Casio sitt høyhastighetskamera for mannen i gata, EX-FX1. Var jo artig å se svingen i slow motion, ala slik vi får presentert det på sendingene fra pga-touren, imidlertid er det også der likhetene stopper. Må vel innrømme at det var ingen deler av svingen som lignet spesielt på det jeg hadde sett på tv. Baksvingen så greit ut (og det var jo også den jeg og Tim hadde jobbet med så langt), men fra starten av nedsvingen og ut så var det rimelig go'natt. Mye jobb igjen. Pga tanken om en litt bakoverlent overkropp så var ikke vekten i nærheten av å komme skikkelig over på fremre fot. Det var i det hele tatt en god miks av topping og duffing.

Var faktisk først når vi begynte å jobbe med det jeg skulle gjøre etter at jeg faktisk hadde slått ballen, at gode følelsen begynte å komme tilbake. Det er noe helt spesielt med å svinge rolig og bare føle at ballen komprimeres for deretter å eksplodere av køllehode. Sliter forsatt litt enkelte ganger med at jeg svinger for mye rundt kroppen istedetfor å komme gjennom ballen, da er det kort vei til pull-hooken gitt.

Har fortsatt 4 protimer igjen på kalender før vi reiser 17.okt, så tror det kan bli meget bra.

Fikk forøvrig inn en god runde før det verste høstværet ankom vestlandet, og nedskrivning fra 17,3 til 15,5. Første nedskriving på 2 år (begynte å lure på om jeg hadde nådd toppen av min golfkarriere i en alder av 27 :) ). Har vært nær nedskrivning et par ganger til, men har kommet inn i buffersonen hver gang. Mye takket være elendig putting. Jeg har aldri vært noe god på putting men i det siste har det vært mellom 35 og 38 putter på runden. På den forrige runden hadde jeg 9 greentreff og 5 3-putter. Da var det rett hjem og kjøpe ny putter. Venter på en Scotty Cameron Fastback levert fra ebay. (Det er jo selvfølgelig putteren sin feil, ikke han som holder i den.. 8-) ).

Trodde lenge at dette skulle bli en ny "skandale"-sesong, men begynner faktisk å bli litt fornøyd likevel. Æren for det tror jeg først og fremst jeg skal gi til proen min Tim, liten tvil om at han er flinkere til å se helheten enn jeg er..
Bra innlegg Sticho, det gir et godt bilde av at det ikke er mulig å lære golf uten en flink lærer!
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
Post Reply