Styr unna golfsupport.co.uk

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Joscar
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 18 Apr 2013, 23:16

Styr unna golfsupport.co.uk

Post by Joscar »

Lovte meg selv å advare andre mot dette stedet etter nok en bestilling med surr og tøys.
De bruker DPD shipping, som innebærer Tollpost Globe i Norge og skyhøye frakt og "handling" kostnader.
For varer verdt £90 kom shipping og handling på £145 i tillegg.
Som om ikke det var nok var halvparten av varene jeg bestilte "out of stock" eller "discontinued". Det fikk jeg imidlertid kun vite etter at jeg hadde betalt. Utrolig irriterende.

De har åpenbart ikke noe eget lager. Alt du kjøper hos dem må de bestille fra andre steder. Ofte fins da ikke varen du bestiller.

De har svart og beklaget på mail og gitt meg en £70 gift voucher som plaster på såret. Det er jo hyggelig nok i og med at
dette har kostet meg masse mailing frem og tilbake og masse mas og frustrasjon for noen få effekter.
Toppen av kaka var når jeg nå etter 6 måneder bestilte noen golfklær for å bruke opp denne voucheren.
Da det ene plagget var "out of stock" og det andre "dessverre discontinued" gidder jeg ikke mer.
(dette fikk jeg nok engang vite på mail dagen etter at bestillingen er gjort og varene betalt)

Jeg har sagt de kan beholde voucheren. Jeg er ferdig med golfsupport.co.uk

Og jeg har lovet meg selv å advare andre mot å handle der.

Herved gjort.
User avatar
Sending
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 Apr 2013, 00:02

Re: Styr unna golfsupport.co.uk

Post by Sending »

Takk for at du tar deg tid til å gi en utfyllende advarsen :)
Har ikke hatt noe planer om å kjøpe derfra, men kjekt å vite.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Styr unna golfsupport.co.uk

Post by furu »

Dette ser ut til å være en voksende trend hos britiske nettbutikker. Har sett flere tilbakemeldinger på ebayselgere om akkurat det samme. Golfstoreeurope opererer også uten lager og med ekstremt dårlig oppdatert lagerstatus.

Har vært borti DPD selv en gang før. Bestilte på ebay, betalte frakt, fikk ekstraregning på fraktkostnad.

Heldigvis finnes det seriøse norske og utenlandske forhandlere :) Altid kjipt å møte de typene der.
Instagram @christianfuru
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Styr unna golfsupport.co.uk

Post by madde »

Synd å høre.. Jeg anbefaler GSE selv om mange her inne melder om treg frakt. Jeg har kun positive opplevelser med GSE. De sender til og med oppsett for mvs beregning slik at posten kun fakturerer deg for selve Mva ved henting og man slipper ekstra gebyr. Og kjøper du over en viss sum sender de alt uten ekstra fraktkostnader og varestatus er opplyst før man legger den i handlekurven :)
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Styr unna golfsupport.co.uk

Post by furu »

madde wrote:Synd å høre.. Jeg anbefaler GSE selv om mange her inne melder om treg frakt. Jeg har kun positive opplevelser med GSE. De sender til og med oppsett for mvs beregning slik at posten kun fakturerer deg for selve Mva ved henting og man slipper ekstra gebyr. Og kjøper du over en viss sum sender de alt uten ekstra fraktkostnader og varestatus er opplyst før man legger den i handlekurven :)
Varestatus viser seg å være veldig feil veldig ofte. Bortsett fra det er alle fornøyd med priser og frakt.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Styr unna golfsupport.co.uk

Post by Fairway »

Joscar wrote:Lovte meg selv å advare andre mot dette stedet etter nok en bestilling med surr og tøys.
De bruker DPD shipping, som innebærer Tollpost Globe i Norge og skyhøye frakt og "handling" kostnader.
For varer verdt £90 kom shipping og handling på £145 i tillegg.


.
Vil bare oppklare litt her:

Du mener vel hvis varens verdi er £90, kommer fraktkostnad på £55, så totalen blir £145 for varer, frakt og fortollingsbehandling?

Skal ikke forsvare nettsiden, men under delivery information på nettsiden står det greit forklart med fraktkostnad til Norge.

"Norway & Croatia

Postage: £55.00 (includes £25 customs surcharge)"

Så da regner jeg med at de £25 er kostnaden DPD tar som fortollingsgebyr. I tillegg må du kanskje betale den norske momsen, som beregnes utifra varens verdi+fraktkostnad dvs. totalkostnad(£90+£55)*1,25(25% MVA) £181,25 (£36,25 i moms).

Da har du denne oversikten:
Varens kostnad:£90
fraktkostnad:£30
fortollingsgebyr for DPD:£25
norsk moms:£36,25
Total:£181,25

Dvs. at hvis man ikke er oppmerksom på dette blir overrraskelsen stor når moms kostnaden kommer i etterkant fra fraktselskapet. I dette tilfellet betaler man frakt og fortollingsgebyr direkte ved varekjøp og da skal ikke dette betales i etterkant, kun den norske mva.

Anbefaler også å prøve selv og fylle ut denne ved DPD som fraktselskap, da kan man evt. printe ut opplysningene som pdf og sende til butikken man handler hos og spørre om de kan fylle den ut på din måte. : http://www.dpd.com/master/home/shipping ... al_invoice

Da kan man oppgi hva varen koster, om frakt er inkludert i varekostnad, evt spesifisere hva fraktkostnaden din er på kommentarfeltet. Det er viktig å få med fraktkostnaden, siden fraktselskapene må beregne moms av frakt også, og hvis det ikke er spesifisert på en kvittering etc DPD har om forsendelsen, bruker de sine egne satser på hva frakten da ville kostet og beregner moms på et relativt høyt fraktbeløp.

Det som ofte er lurt ved å handle i utenlandske nettbutikker er å spørre dem om å trekke fra deres lokale VAT(moms i landet). Dette er det flere engelske nettbutikker som lar seg gjøre.
På den måten slipper man å betale dobbel mva. Noen har dette allerede innlagt på nettsiden som blir oppdatert i handlekurven ved valg av Norge som mottakerland.
Noen lar seg derimot ikke gjøre dette før det du kjøper har vareverdi fra £100, det gjelder noen av som ikke har dette automatisk i handlekurven.

For de som er heldige å bo nær svenskegrensa er det jo rimeligere å få det fraktet der. Da betaler man som regel lavere fraktkostnad og momsen er allerede betalt som jo er en del av EU.
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Styr unna golfsupport.co.uk

Post by Fairway »

hmm.. er visst aktuelt for tida med høye importkostnader: http://www.dinside.no/916509/tollsjokk- ... bay-handel

Viser seg at DPD bruker tollpost som samarbeidspartner i Norge.

Og tollpst har tydeligvis gebyrer for det meste. Ser ut for at det nesten er umulig å kjøpe billigere i utenlandske nettbutikker vs kjøp i Norge hvis de blir brukt.

Han kjøpte altså en vare på ebay til 348 kr som var inkludert frakt. Tollpost la på 983 kr i gebyrer og moms.
Moms: 87 kroner
Tollposts arbeid: 896 kroner
Totalt: 983 kroner

Er jo helt hinsides borti natta!


"PÅLAGT DOKUMENTKONTR" (121 kroner): "Ved fortolling hender det at Tollvesenet ønsker å se dokumentene. (...) Dette er et gebyr vi tar for å ordne med dokumentasjon og eventuelt etterspørsel av nye fakturaer."
"UTLEGGSPROVISJON" (185 kroner): "Et fast gebyr vi tar for å legge ut merverdiavgift og eventuelle avgifter overfor Tollvesenet."
INNFØRSELS MERV.AVG" (87 kroner): "25 prosent av vareverdien". (Den faktiske momsen)
"FORTOLLING" (378 kroner): "Dette er kostnader for selve fortollingen."
"FAKTURAGEBYR" (94 kroner): "Dette er et gebyr for porto og papir."
"Totalbeløp momsfritt" (393 kroner, ikke fakturert): "Det belastes ikke merverdiavgift på dokumentkontrollavgift, utleggsprovisjon og merverdiavgift".
"Totalbeløp pliktig (*)" (472 kroner, ikke fakturert) "Det belastes 25 prosent merverdiavgift av fortollingsgebyret og fakturagebyret."
"MVA AV (*) 25 ,00%" (118 kroner): "Dette er tjenester, og det skal betales merverdiavgift av tjenester".
Post Reply