gps klokke vs. laser

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.

gps klokke vs. laser

gps klokke
10
26%
laser
28
74%
 
Total votes: 38

User avatar
Aquile
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 20 May 2013, 01:36

Re: gps klokke vs. laser

Post by Aquile »

Hei, er det noe her som har Garmin S3?

Om det er, hvordan er touchscreenen? Og fungerer denne manuelle flagplasseringen funksjonen tilfredstillende?

Har en eldre GPS klokke som jeg bruker til trening (Garmin 310XT mener jeg den heter), men den bruker av og til opp til 5 min for å finne satelitter som gjør at jeg står som en tulling og venter før jeg kan begynne å løpe.
Er dette tilfellet med S3`n også?

Takker for alle svar.
Titleist Driver
Titleist 4-PW
TM M2 5 Wood
Callaway Hybrid
Wokey 50/56/60
Odyssey Metal-X Milled #7
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: gps klokke vs. laser

Post by veggiss »

Håper da inderlig at de ikke bruker samme teknologi i pulsklokkene med GPS som i golfklokkene. Jeg er på min andre Garmin 305 nå, og de er notorisk trege til å finne posisjon.

Ang GPS vs laser så har jeg nå gått en del med begge deler, og jeg kommer aldri til å legge bort laseren til fordel for en GPS. Jeg har brukt golfshot på en Samsung S3, og synes det blir for tregt og unøyaktig. Dog har GPS et kjempefortrinn med å gi deg avstander på blinde slag, men det veier ikke tungt nok til at jeg tør legge bort laseren permanent.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
pkasnes
Rookie
Rookie
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2010, 21:54
Hcp: 30
Hjemmeklubb: Grorud GK

Re: gps klokke vs. laser

Post by pkasnes »

Hei.
Jeg bruker Garmin S3 og er veldig fornøyd med den. Det tar litt tid å finne satelittene før runden. Men det er ikke verre en å starte søket 5 min før du går ut, mens du gjør deg klar med andre ting. Når du har funnet satellitter og lastet inn rett bane, så oppdateres jo alt fortløpende.
Under runden er den helt genial, full kontroll på lengder til enhver tid. Men tanke på diskusjoner om hurtigere spill, bruker du null tid på å finne ut hvor langt det er igjen. Passerer du kompisen din kikker du på klokka og nevner kjapt at han har 135 til senter og 120 til front. De blir fort vant til de tjenestene.

Pål
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: gps klokke vs. laser

Post by CharlieB »

Jeg har den og er godt fornøyd. Touchscreen er hardere en du er vant til fra mobiltelefon, men den funker greit nok. Flaggplassering biten har jeg ikke brukt så den kan jeg ikke kommentere.

Men, jeg er helt enig med veggiss, jeg legger ikke bort laseren permanent. Til det så er den altfor nyttig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

Skjermen er super. Har brukt både S2 og S3. Har skjedd at S2 fant satelitter og var klar på under ett minutt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Aquile
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 20 May 2013, 01:36

Re: gps klokke vs. laser

Post by Aquile »

Takk for gode tilbakemeldinger folkens.
pkasnes wrote:Hei.
Jeg bruker Garmin S3 og er veldig fornøyd med den. Det tar litt tid å finne satelittene før runden. Men det er ikke verre en å starte søket 5 min før du går ut, mens du gjør deg klar med andre ting.
Pål
Det er nok ikke noe stort problem nei som du sier, må bare huske å slå på klokka før jeg står på første tee.

Vurderer sterkt å kjøpe denne selv om det er noen dukater for noe jeg sikkert ikke trenger :roll: Men gadgets er jo artig...
Har en laser som jeg bruker titt og ofte, så det er ikke for å erstatte den. Mer for å ha noe som er litt mer diskre og som muligens (?) er litt raskere å bruke i enkelte tilfeller. På et av hullene på dagens runde brukte jeg mye tid før jeg klarte å treffe flagget med laseren da det var en del busker og trær i bakgrunnen som gjorde avlesingen litt småvanskelig. Og når jeg endelig mente at avstanden korrekt avslest var det jo småflaut og kjøre en hook 60 meter til venstre for pinnen.

Hmmm, men spørs om jeg ikke går for denne...fant denne videoen på youtube som var ganske overbevisende også.
http://www.youtube.com/watch?v=0lcN5rYcqxg
Titleist Driver
Titleist 4-PW
TM M2 5 Wood
Callaway Hybrid
Wokey 50/56/60
Odyssey Metal-X Milled #7
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

Siden tråden handler om S-serien kan jeg nevne at S1 er knyttet til soner. Må kjøpe euroversjon for å få våre baner. US funker ikke her.

S3 og S2 har baner over hele verden.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: gps klokke vs. laser

Post by Kaffekannen »

Etter en vel 20 runder så langt med laser og klokke, kan jeg bekrefte det jeg sa tidligere. I løpet av en runde sjekker jeg klokken kanskje 40 ganger, mens laseren kun er i bruk på 4-5 hull. Det er viktigere for meg å vite front, senter og bakkant av green. Laser brukes kun når jeg er usikker på flaggets plassering. Klokka er også utrolig tidseffektivt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: gps klokke vs. laser

Post by kristianffs »

Sparer veldig mye tid med klokke kontra laser, men vil tro at de som er litt bedre merker et par ganger i løpet av en runde at man savner laseren, spesielt hvis det er store greener og du ikke lett kan se hvor flagget er plassert.
Golf.
Tool
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 08 Sep 2011, 21:44
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: gps klokke vs. laser

Post by Tool »

Hei Furu,

Ettersom du har testet både S2 og S3,, hvordan er de sammenlignet i bruk. Er den ene enklere enn den andre? Etter hva jeg forstår så viser begge dogleg og den vesentlige forskjellen er at S3 har touch skjerm hvor du kan flytte flagget? Er du av den oppfattning at den er verdt de ekstra pengene eller er det bare å gå opp eller ned en kølle? Til syvende å sist så bli vel ikke manuell plassering av flagget noen eksakt vitenskap (ikke det at det er påkrevet med min lengdekontroll :? ). Jeg ønsker noe enkelt. Jeg innbiller meg at det er litt mere styr med S3 men kanskje forskjellen gjør det verdt det?

Tom
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

Tool wrote:Hei Furu,

Ettersom du har testet både S2 og S3,, hvordan er de sammenlignet i bruk. Er den ene enklere enn den andre? Etter hva jeg forstår så viser begge dogleg og den vesentlige forskjellen er at S3 har touch skjerm hvor du kan flytte flagget? Er du av den oppfattning at den er verdt de ekstra pengene eller er det bare å gå opp eller ned en kølle? Til syvende å sist så bli vel ikke manuell plassering av flagget noen eksakt vitenskap (ikke det at det er påkrevet med min lengdekontroll :? ). Jeg ønsker noe enkelt. Jeg innbiller meg at det er litt mere styr med S3 men kanskje forskjellen gjør det verdt det?

Tom
Jeg syns S3 er mer komfortabel. Det høres kanskje merkelig ut, men de har valgt en litt annerledes løsning på reimen og festet av den når de laget S2. Du ser det på bildene.

Funksjonene i S3 er ikke avgjørende. Flytte flagget brukes lite med mindre du spiller på baner med store greener. Og i tillegg vet flaggplasseringen.

Å bruke knapper er helt greit. Det er en metode som er utprøvd siden kalkulatorklokkene på 80-tallet :D

Jeg ville prøvd dem på. Høres helt underlig ut - jeg vet det :D Men de føles veldig forskjellig for meg selv om ytre mål og vekt er identiske. Bergen Golfsenter har trolig begge klokkene i butikken. Lønner seg vanligvis ikke å kjøpe dem fra utlandet så like greit å sjekke hos dem.

Hvis du syns S2 sitter bra på armen så kjøper du den. Prisforskjellen rettferdiggjøres egentlig ikke med de ekstra funksjonene i S3.

Image
Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: gps klokke vs. laser

Post by Golffreak »

Kaffekannen wrote:Etter en vel 20 runder så langt med laser og klokke, kan jeg bekrefte det jeg sa tidligere. I løpet av en runde sjekker jeg klokken kanskje 40 ganger, mens laseren kun er i bruk på 4-5 hull. Det er viktigere for meg å vite front, senter og bakkant av green. Laser brukes kun når jeg er usikker på flaggets plassering. Klokka er også utrolig tidseffektivt.
Har du med deg begge deler så kan jeg skjønne at du synes klokka er grei å sjekke istedet for laser, spesielt hvis du ikke føler du trenger den eksakte lengdekontrollen du får med laser. At du ikke har behov for laseren mer enn 4-5 hull skjønner jeg jo ikke da, jeg bruker jo min på hvert eneste innspill og av og til for å måle til bunkerkanter, enden av fairway etc. Skal du VELGE mellom laser eller GPS(klokke), så er jo de ulike fordeler/ulemper ramset opp tidligere og de færreste vil vel kanskje ha med seg begge deler. GPS slår ikke laser i nøyaktighet, og du ser jo ikke alltid hvor langt flagget står fra forkant så køllevalget med GPS vil jo alltid ha et utslag av litt "gjetting". Med det sagt, så er det nok helt sikkert nøyaktig nok for de fleste. Personlig så synes jeg at enkelte gode innspill iløpet av en runde, med eksakte lengdemål og dermed perfekt resultat, betaler for laseren en hvilken som helst dag. Er jo tross alt litt kjedelig at når du velger kølle, slår et slag du tror skal bli helt perfekt og så lander du 5-6m for kort eller langt.. Det skjer jo selvsagt ikke hver gang, og på mange innspill så hadde det spilt mindre rolle om jeg brukte GPS eller laser men for de gangene jeg treffer som jeg skal så ønsker jeg å ha riktig kølle og vite eksakt lengde. Har en del kompiser med iPhone og Golfshot, og har av og til oppdaget store avvik ift hvilke lengder de har.


Er jo fristende å bruke begge deler, men da blir det litt for mange gadgets er jeg redd ;). Liker dessuten ikke å spille med klokke.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

Skikkelig golf gps som Garmin og Skycaddie er mer nøyaktig enn apper.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: gps klokke vs. laser

Post by Kaffekannen »

Golffreak wrote:
Kaffekannen wrote:Etter en vel 20 runder så langt med laser og klokke, kan jeg bekrefte det jeg sa tidligere. I løpet av en runde sjekker jeg klokken kanskje 40 ganger, mens laseren kun er i bruk på 4-5 hull. Det er viktigere for meg å vite front, senter og bakkant av green. Laser brukes kun når jeg er usikker på flaggets plassering. Klokka er også utrolig tidseffektivt.
Har du med deg begge deler så kan jeg skjønne at du synes klokka er grei å sjekke istedet for laser, spesielt hvis du ikke føler du trenger den eksakte lengdekontrollen du får med laser. At du ikke har behov for laseren mer enn 4-5 hull skjønner jeg jo ikke da, jeg bruker jo min på hvert eneste innspill og av og til for å måle til bunkerkanter, enden av fairway etc. Skal du VELGE mellom laser eller GPS(klokke), så er jo de ulike fordeler/ulemper ramset opp tidligere og de færreste vil vel kanskje ha med seg begge deler. GPS slår ikke laser i nøyaktighet, og du ser jo ikke alltid hvor langt flagget står fra forkant så køllevalget med GPS vil jo alltid ha et utslag av litt "gjetting". Med det sagt, så er det nok helt sikkert nøyaktig nok for de fleste. Personlig så synes jeg at enkelte gode innspill iløpet av en runde, med eksakte lengdemål og dermed perfekt resultat, betaler for laseren en hvilken som helst dag. Er jo tross alt litt kjedelig at når du velger kølle, slår et slag du tror skal bli helt perfekt og så lander du 5-6m for kort eller langt.. Det skjer jo selvsagt ikke hver gang, og på mange innspill så hadde det spilt mindre rolle om jeg brukte GPS eller laser men for de gangene jeg treffer som jeg skal så ønsker jeg å ha riktig kølle og vite eksakt lengde. Har en del kompiser med iPhone og Golfshot, og har av og til oppdaget store avvik ift hvilke lengder de har.


Er jo fristende å bruke begge deler, men da blir det litt for mange gadgets er jeg redd ;). Liker dessuten ikke å spille med klokke.
Jeg er rimelig presis på innspill. Det er putting og nærspill jeg har vtg nivå på. Men som oftest vet jeg om flagg står i forkant, midt eller bak på green. Enten ved farger på flagg eller ved det blotte øyet. Og jeg har etterhvert innsett at det viktigste ikke er å pepre flagget, men i stedet treffe riktig side av både green og flagg. Og klokka er helt presis. Den kan ikke sammenlignes med mobiler og tilhørende apper.

Når det er sagt. Laseren er virkelig nødvendig de 4-5 gangene jeg ikke vet hvor flagget står, eller jeg må sjekke en hindring av noe slag som plutselig er i spill.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk HD
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Andersson87
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 12 Jan 2013, 22:55

Re: gps klokke vs. laser

Post by Andersson87 »

Noen som har erfaring med ParGate PG 2000?

Har en slik selv, og sliter noe veldig med levetiden på batteriet. Må bytte batteri etter cirka 30 runder. Vil tro at det er litt for ofte.

Ellers veldig fornøyd med den
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

Med Leupold og Bushnell kan du vel "skyte" 4-6000 ganger på ett batteri. Det du beskriver er langt under godkjent og grunn nok til å reklamere på den.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by Snowman »

Subjektiv observasjon:

- folk som sjekker avstand på klokka spiller raskere enn folk uten, for de kikker raskt på avstanden, og så slår de.
- folk med laser spiller derimot treigere enn folk uten, for de skal ha den opp, sikte, sjekke og så legge den vekk, før de tar kølle.
- folk med avstand m.m. på mobiltelefonen, de er også litt treigere enn de med klokke, og de blir dessuten ofte litt "borte" på telefonen sin, hvor de også skal registrere en hel masse.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
H1N1
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 17 May 2012, 18:37
Has thanked: 1 time

Re: gps klokke vs. laser

Post by H1N1 »

Andersson87 wrote:Noen som har erfaring med ParGate PG 2000?

Har en slik selv, og sliter noe veldig med levetiden på batteriet. Må bytte batteri etter cirka 30 runder. Vil tro at det er litt for ofte.

Ellers veldig fornøyd med den
Opplever samme selv. Tok den i bruk for første i vår med batteriet som var med, det holdt ca 25 runder. Håper "kjøpt" batteri varer litt lenger. Som deg, ellers veldig fornøyd med laser.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: gps klokke vs. laser

Post by veggiss »

Snowman wrote:- folk med laser spiller derimot treigere enn folk uten, for de skal ha den opp, sikte, sjekke og så legge den vekk, før de tar kølle.
Folk som spiller uten laser eller GPS må skritte opp lengdene. Dette tar mer tid enn å sette ned bagen, ta opp laseren, skyte og legge laseren tilbake. Du får gjerne spille en runde med meg, jeg spiller med laser, du kan spille uten, så kan vi se hvem som bruker mest tid.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by Snowman »

veggiss wrote:
Snowman wrote:- folk med laser spiller derimot treigere enn folk uten, for de skal ha den opp, sikte, sjekke og så legge den vekk, før de tar kølle.
Folk som spiller uten laser eller GPS må skritte opp lengdene. Dette tar mer tid enn å sette ned bagen, ta opp laseren, skyte og legge laseren tilbake. Du får gjerne spille en runde med meg, jeg spiller med laser, du kan spille uten, så kan vi se hvem som bruker mest tid.
Jeg spiller med klokke, så vi holder kanskje følge? Sender deg en melding om Asker-runde etter ferien, ok?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply