Kostnad ved å bli medlem

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kostnad ved å bli medlem

Post by furu »

Innmeldingsavgiften på flere tusen kroner har heldigvis - stort sett - forsvunnet.

Klubber liker ikke at folk er fjernmedlem i Haugesund og Karasjok.

Burde et grunnleggende medlemskap i golfklubb være veldig rimelig? Hvor skal ikke en klubb som f.eks. Fana tilby medlemskap for 495,- i året?

Med et slikt medlemskap må man selvsagt betale fullt greenfee og får ingen goder som medlem. Terskelen for å melde seg inn bør være så ekstremt lav som mulig så lenge man er nødt til å være medlem i golfklubb for å spille golf. Fana GK tar 1200,- for Fana Start. Ved å sette ned prisen kan man kanskje få inn flere og tjene mer allikevel. Som en golfentusiast sa til meg forleden - det er lettere å selge 10 kopper kaffe til 20,- enn 20 til 10,-.

Prisene har gått rett vei de siste årene. Utviklingen er god. Jeg ser ikke på lavere pris som et problem med en mulighet til å rekruttere stadig flere medlemmer.
Last edited by furu on 12 Jun 2013, 18:41, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kostnad ved å bli medlem

Post by sirandrew214 »

furu wrote:Som en golfentusiast sa til meg forleden - det er lettere å selge 10 kommer kaffe til 20,- enn 20 til 10,-.

Uenig. Jeg tror det er lettere å selge 20 kopper for 10,- pr stykk en motsatt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kostnad ved å bli medlem

Post by furu »

sirandrew214 wrote:
furu wrote:Som en golfentusiast sa til meg forleden - det er lettere å selge 10 kopper kaffe til 20,- enn 20 til 10,-.

Uenig. Jeg tror det er lettere å selge 20 kopper for 10,- pr stykk en motsatt.
Nettopp! :D Bra at den første som svarte i tråden så den.
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Kostnad ved å bli medlem

Post by Pepto »

Jeg har prøvd å legge min mening over på hjemmeklubben lenge.

Over mange år har medlemsmassen sunket jevnt og trutt. Prisene på medlemskap har steget hele veien.
Dette er en liten klubb som sårt trenger rekruttering og da er ikke prisøkning den beste veien å gå. Man dekker ikke underskudd ved å prise såpass at ingen betaler, frafallet blir større. I dag så ser jeg på lokal rekruttering som det viktigste elementet for overlevelse. Klarer man ikke å lokke noen av de som bor rundt bane så er det ett svakhetstegn. Juniorsatsing er likså viktig.

Prisene stiger, men tilbudet står i ro eller blir dårligere.

Jeg skjønner at golfklubbene trenger penger for å overleve, det koster nok en del å drifte.

Man må tilpasse prisnivået etter hvor man er. Eller man må tilby et såpass sinnsykt anlegg at alle vil være medlem. Dette er litt vanskelig å få til her i Norge. 6 lapper koster det her, er ganske dyrt for spill i 3,5 mnd med gode/greie forhold.
Kommer litt an på hvor mye man rekker å spille selvfølgelig. Er man en kar med 3 unger, fire bikkjer og 2 koner så Jan det hende at man mister denne personen som medlem pga pris. "Rekker ikke spille mye i år, dropper det"
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Kostnad ved å bli medlem

Post by Knut »

Hvorfor skal det alltid gis så mye rabatt til greenfeespillere?
ViasatGolf-kortet gir 40% på mange klubber, rabattkuponger selges, baller gis med på greenfee, rabatt ved spikede greener osv.
Jeg, som er medlem, får null rabatt, ingen gratis baller og ikke noe avslag på årskontigent når banen åpner 17.mai istedenfor 17.april.
Det tas altfor lite vare på medlemmene i mange klubber.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Kostnad ved å bli medlem

Post by raysv »

Kjenner mange som ikke tar opp golf grunnet prisen. Gjennomsnitts mannen har jo ikke tid til å spille 3 ganger i uka, noe man må kunne i dette landet for å forsvare et aksje kjøp som man i tillegg ikke vet om man klarer å bli kvitt igjen hvis den dagen skulle komme... Så billig medlemskap tror jeg er alfa omega, og hadde klubbene gjort det mulig å levere tilbake en aksje igjen så tror jeg flere hadde tatt sjansen på det også.

Personlig leier jeg spillerett da jeg rett og slett ikke tar sjansen på aksje kjøp... I dagens marked så får man jo i tillegg leid spillerettene til halvparten av hva det koster å være aksjonær i året. Selv får jeg kun gått tops en gang i uka også.. så er jo faktisk bare så vidt det lønner seg å leie også

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply