Uniflex

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Uniflex

Post by Vipera »

Jeg kjøpte meg et jernsett for noen måneder siden, ifølge detaljene om køllene skulle skaftet være regular flex. Men det står uniflex klistret på skaftet. Går regular og uniflex for det samme, eller har jeg fått feil produkt? Det er snakk om Callaway Razr X
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Uniflex

Post by apehest »

Project x? Isåfall har jeg forska meg fram at de er så og si like som 5.5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uniflex

Post by furu »

Standardskaftet i Razr X er True Temper M10. Uniflex er regular flex. Alt i orden.
Instagram @christianfuru
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Uniflex

Post by Vipera »

furu wrote:Standardskaftet i Razr X er True Temper M10. Uniflex er regular flex. Alt i orden.

Ok, takk :)
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Uniflex

Post by madde »

har lest en god del steder at uniflex ligger mellom stiff og regular, men nærmere regular. Spiller selv med uniflex og kan ikke si at jeg merker store forkjellen mellom uni og reg uansett da.
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Uniflex

Post by Nerd »

Stol på Furu her, han er up to date med det meste, men generelt har Uniflex historisk vært flere forskjellige ting, og uten at jeg skal vædde penger om dette, tror jeg det var Callaway som startet med og bruke denne betegnelsen, men de har før de brukte Uniflex navnet omtalt akkurat det samme som Firm flex. De de gjorde var og bruke et skaft som heter True Temper TT Lite,(parallel tip) og gav dette en tip trim midt mellom R og S flex, med start fra S flex (altså mindre tip trim end normalt til S flex)

MEN...og det er et kjempedigert men, der er IKKE noen standard for hva som er R og hva som er S, og derav er det heller ingen standard for hva som er Firm eller uniflex, men blandt club makere som bruker FCM flex systemet, regner vi slik.

FCM - L.A.R.S.X Navn

2.5 - Ladies
3.5 - A / Senior / Lite
4.5 - R
5.0 - Firm/Uniflex
5.5 - Stiff
6.0 - Stiff +
6.5 - X
7.5 - TX

Som om ikke det var galt nok at der mangler en standard, er det også mange som feilaktig tror at det samme skaft, la oss si Dynamc Gold S300, alltid spiller "som S300", men det gjør det slettes ikke.

Køllehodet skaftet skal monteres sammen med avgjør dette, og der er flere parameter som påvirker, men de 2 viktigste som kan være forskjellig fra 1 kølle hode til et annet, er 2 mål vi kaller BBGM / Bottom of bore to ground, eller på Norsk, skaftspissens højde opp fra bakken, og den andre er insert dept, eller dybden på hoselen som skaftspissen monteres ned i.

Vi kan derfor oppleve, at det skaftet vi har spilt "hele livet" og kjenner som vår egen lomme, fungerer forskjellig fra et kølle hode til et annet. Vi regner grovt at fra stiveste til bløteste flex på grunn av hosel specs kan variere med litt over 1/2 flex klasse.
Vi risikerer derfor i et ekstremt fald, at det skaftet vi er vant til, spiller 1/2 flex stivere eller bløtere om vi skifter til en annen modell køllehode.

Det er derfor for en vanlig spiller en tilnærmet umulig opgave og bruke flex labels til noe som helst, annet som at har man prøvd R flex og det var for slapt, vel så kan du prøve Firm/Uniflex eller S som da er stivere I DET SAMME KØLLEHODE. Det er altså det eneste dette koker ned til, en innbyrdes stivere eller bløtere flex, innenfor det samme køllehode og skaft modell.

Flex er IKKE av de viktigste parameter før man nærmer seg elite level. Skaft vekten er viktigere, OGSÅ for elite spilleren, men detaljene om dette kan vi ta en annen gang.
Post Reply