gps klokke vs. laser

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.

gps klokke vs. laser

gps klokke
10
26%
laser
28
74%
 
Total votes: 38

User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: gps klokke vs. laser

Post by veggiss »

Det gjør vi nok ;) Bare å si i fra!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by kevin »

Når det gjelder spillehastighet har det ingenting å si hva du bruker til måling, eller hvor mange ganger du sjekker avstanden. Så lenge du gjør det på riktig tidspunkt. Timing er alt.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by GunnarBull »

Enig med Kevin. Med gode rutiner tar det i praksis ikke lenger tid å bruke laser enn å bruke hodet. Du må uansett tenke ut hvilken kølle du skal bruke. Med laser (eller klokke) bruker du ikke lenger tid enn det hjernen trenger for å vurdere avstanden med "øyemål". Skal du skritte opp og måle ved hjelp av info på lokk eller pinner, bruker man lengre tid.

Prøvde for øvrig en gps-klokke forleden. Kommer nok ikke til å bytte ut laser'n med det første. Men greit nok hvis man er fornøyd med såpass lite informasjon.

Derimot må jeg innrømme at jeg ikke liker disse appene. Synes det er en uting å dra opp mobilen etter hvert eneste slag for å registrere og måle lengder. Skal jeg være ærlig så liker jeg vel egentlig ikke å se mobiltelefoner når jeg spiller golf idetheletatt...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: gps klokke vs. laser

Post by Golffreak »

GunnarBull wrote:Enig med Kevin. Med gode rutiner tar det i praksis ikke lenger tid å bruke laser enn å bruke hodet. Du må uansett tenke ut hvilken kølle du skal bruke. Med laser (eller klokke) bruker du ikke lenger tid enn det hjernen trenger for å vurdere avstanden med "øyemål". Skal du skritte opp og måle ved hjelp av info på lokk eller pinner, bruker man lengre tid.

Prøvde for øvrig en gps-klokke forleden. Kommer nok ikke til å bytte ut laser'n med det første. Men greit nok hvis man er fornøyd med såpass lite informasjon.

Derimot må jeg innrømme at jeg ikke liker disse appene. Synes det er en uting å dra opp mobilen etter hvert eneste slag for å registrere og måle lengder. Skal jeg være ærlig så liker jeg vel egentlig ikke å se mobiltelefoner når jeg spiller golf idetheletatt...
Helt enig med deg. Greener kan jo være opptil 50m lange og det er jo klart at man kan spare slag på greenen om man kommer nærmere flagget på innspillet (og dermed spare tid også.. :) ). Joda, det lille flagget på stanga (for de baner som har det), flaggplasseringer i front/midt/bak med kart på scorekort etc hjelper noe samt at hvis man ser bunnen av flagget så kan man også bruke det blotte øyet. Laser gjør jo at du slipper å lure og kalkulere avstanden fra mid-green til flagget. Med det sagt, så er det som Kaffekannen skriver vel så viktig å vite hvor på greenen man bør lande og ende opp. Det krever både at man har spilt banen før og kanskje en god baneguide (med onduleringer opptegnet). All relevant info man kan få raskt og en plan er jo greit, mangler jo da bare å slå den perfekte faden og lande eksakt hvor du planla... ;) .

Helt enig med GB at jeg ikke liker mobiltelefoner på golfrunden egentlig, men folk får jo gjøre som de vil. Personlig er det uaktuelt fordi security policyen fra arbeidsgiver gjør at jeg må taste passord så fort skjermen slår seg av, og gidder ikke gjøre det i tillegg til all den andre tastinga for hver slag/hull... Måtte være om jeg tok en gammel telefon som jeg ikke satte opp med bedriftens MS exchange konto.. Frister jo å få all statistikken i Golfshot, men liker ikke å ha "arbeid" hele tiden heller når jeg spiller golf. Jeg fører FIR, GIR og putting som statistikk på scorekortet. Problemet er bare at jeg ikke dytter det inn i noe statistikk program..

Beste er vel å skaffe seg caddie rett og slett :D
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by Rotten »

Enig med Kevin over. Rutiner betyr alt jf. hastighet på golfbanen. Jeg bruker laser, sparer greit med tid på det. Bruker også Golfshot på min utrolig fine mobiltelefon til føring av scorekort. Kan heller ikke se at det skal ta så mye lenger tid enn å finne frem blyant og papir...en blyant som forøvrig lett blir borte :-)

Når det gjelder spillehastighet, synes jeg tiden rundt selve slaget får ufortjent mye oppmerksomhet. Det er nok noe av det som irriterer mest, men jeg tør påstå at det ikke er der tiden stjeles. At folk bruker litt tid på å slå, synes jeg er helt ok personlig, men det forutsetter at de er klare når det er deres tur. Og der syndes det mye. Om du bruker klokke, laser, skritter opp etc. kan du ofte ha gjort dette før de andre er ferdige med å slå (seff ikke alltid). Det som irriterer enda mer, og det tror jeg de fleste her er enig i, er alt det andre sommelet: Sette baggen på feil side av greenen/løpe lange avstander for å bytte kølle, stå og skravle på tee når det er din tur, ikke gå av greenen når du er ferdig, generell surring frem og tilbake osv. osv.

Ble litt mye det her kanskje, men konklusjonen er: Laser er fin-fine greier :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by Drizzit »

Snowman wrote:
veggiss wrote:
Snowman wrote:- folk med laser spiller derimot treigere enn folk uten, for de skal ha den opp, sikte, sjekke og så legge den vekk, før de tar kølle.
Folk som spiller uten laser eller GPS må skritte opp lengdene. Dette tar mer tid enn å sette ned bagen, ta opp laseren, skyte og legge laseren tilbake. Du får gjerne spille en runde med meg, jeg spiller med laser, du kan spille uten, så kan vi se hvem som bruker mest tid.
Jeg spiller med klokke, så vi holder kanskje følge? Sender deg en melding om Asker-runde etter ferien, ok?
Jeg bruker laser og spiller med folk som bruker klokke hele veien. Har ingen problemer med å holde følge.
Det er kanskje 3-4 ganger i løpet av en runde hvor de må vente ca 20-30 sekunder på en runde hvor jeg må måle. Disse 2 minuttene tar jeg lett inn på å være effektiv andre plasser og har ingenting å si i løpet av 18 hull.
Andersson87
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 12 Jan 2013, 22:55

Re: gps klokke vs. laser

Post by Andersson87 »

Noen som har tips på gode lasere? Er Bushnell Tour V3 noe å satse på?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

V3 får veldig bra tilbakemeldinger. Leupold GX3i er også strålende. Og hvis du kjøper på nett fra utlandet er faktisk Callaway Razr et godt kjøp.
Instagram @christianfuru
Andersson87
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 12 Jan 2013, 22:55

Re: gps klokke vs. laser

Post by Andersson87 »

Hva er hoveforskjellen mellom Leupold GX3i og Bushnell V3? ser at det er 100$ forskjell i pris.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gps klokke vs. laser

Post by furu »

GX3i er først og fremst veldig liten. Kvaliteten er fantastisk bra. Den har super skjerm med tall som er utrolig lette å lese. V3 har også fått oppgradert skjerm som skal være veldig bra. Tror det er minimale forskjeller. Blir smak og behag. Noen foretrekker den små Leupold, andre vil ha litt større.

GX3i varierer i pris. Må innrømme at jeg kjøpte min på ebay for $300.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: gps klokke vs. laser

Post by Gundersen »

Spilte Los Lagos på Mijas Golf i dag. Brukte min Garmin S3, og når jeg kom til hull 15, så ville den ha det til å være et par 3 hull, mens det er et par 5, og den ville at hull 16 skulle være et par 4, mens dette er et par 3 hull. Burde kanskje ta dette med Garmin.
Noen vært borti noe lignende?

Sendt fra min Commodore 64
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: gps klokke vs. laser

Post by yuran »

Har vært borti at den bomma fullstendig på greenen på Hakadal golfbane, mulig det var hull 15 - husker ikke helt. Gode erfaringer utover det, men litt teit at man ikke kan legge inn score for 18 hull på 9-hullsbaner.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: gps klokke vs. laser

Post by kevin »

Åssen gikk det med denne uoffisielle forskningen? Regner med dere har spilt den runden nå?
Post Reply