Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Hagean »

Tregt spill er noe jeg antar de fleste har blitt utsatt for. Flere har også kjent på irritasjonen dette kan skape når det ødelegger flyten i en god runde, mens noen ganger blir det så ekstremt at det rett og slett blir komisk. Hva er den artigste/verste opplevelsen du har hatt når det kommer til tregt spill?

Hadde min topp 3 her om dagen da jeg stod på hull 18 på Atlungstad. Etter utslaget blir man stående bak en dump uten sikt fremover, så man da må vente på bjella før det er trygt å slå. Jeg så da fire eldre herrer og kvinner bevege seg over toppen før jeg skulle slå ut. Jeg slår ut og havner da i fairway bak denne dumpa. Jeg står og venter og venter og venter, og etter at det har gått 5 minutter går jeg over toppen for å se om de fortsatt er der. Jada, de står der fortsatt. Etter rundt 3 minutter til går bjella. Da slår jeg og kommer meg til ballen. Blir stående å vente på at de skal chippe seg opp på green. Greit nok. Men når de kommer seg på green putter de ikke ballene, neida. Da finner de frem fotokameraet og begynner å avbilde hverandre i alle mulige kombinasjoner. Jaja tenkte jeg. De putter kameraet i lomma og skal gå til ballen sin da de plutselig hører skibladner i bakgrunn. Da er det frem med fotokameraet igjen og poseringer i alle kombinasjoner igjen. Kjente det gikk fra lettere irritasjon til å rett og slett bli komisk. Det hadde da gått nesten en halvtime på ett hull.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by halvorsen84 »

Det der var seriøst for drøyt Hagean! Total mangel på respekt for andre medspillere ute på banen. At nybegynnere og endel eldre er trege er helt ok, men det får være grenser! Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt ifra, ikke bare til de, men til de ansatte i klubbhuset etter runden også. Komisk? Overhodet ikke! :shock:

Har selv havnet bak en 2'er-flight med vestkantfrøkner med kamera. De knipset i vei som asiatiske turister, og jeg håper virkelig ikke de tok bilder til en "skrytebok", for det var absolutt ingenting å skryte av! 8-)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Hagean »

Hehe, er tragikomisk innenfor? Jeg har ikke for vane å klage på hvordan andre spiller, og å gå til ledelsen med det føler jeg er litt sladrete. Greit de kan være trege til tider, men som regel slipper de gjennom. Det var her på siste hullet, så det fikk bare gå. Hadde jeg derimot vært bak de på flere hull uten at de hadde sluppet forbi hadde det vært noe annet.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by halvorsen84 »

Nærmere 30min på et hull er uansett uholdbart. Golfbanen er ikke et fotostudio.

Anser meg selv som relativt tålmodig ang. sakte spill, men det får da være grenser! Og ofte er det slik at folk tar det mer alvorlig om en klubbansatt tar alvorspraten, enn en annen spiller på banen!
Det går uansett an å si fra på en høflig måte! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by furu »

Fyren med ballfiskestang i en hånd og mobiltelefon i den andre på Vila Sol var noe spesielt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Gundersen »

Spilte i 3'r bak en 2'r på Santana tidligere denne uken, og måtte vente på hvert eneste hull. på innspillet på 18, klarte rett og slett en av spillerne i 2'r flighten å gå rett på ræva idet han slår. Mistenker kanskje en smule bakfyll i den flighten.

Sendt fra surfefjøla
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by totenoid »

På Grønmo har jeg et par ganger i år opplevd å gå bak femmerflighter. De har i begge tilfeller bestått av godt voksne folk (som i pensjonistalder) med til sammen fire bagger, men der alle sammen er med og spiller. Mulig det bare var fire stykker som slo ut på hull 1 for at det ikke skulle bli for lett å oppdage... Heldigvis har det vært fint vær, så jeg har ikke latt meg irritere for mye, men uting om slike ting skal utvikle seg.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Golffreak »

Jeg og en kompis hadde booket på Hakadal for noen år tilbake, og på første tee så dukker det opp to jenter som også skulle være med i ballen. De forklarte at de begge var nybegynnere, og vi sa jo høflig at det ikke var noe problem og at dette skulle gå så bra så. Hun ene var litt yngre enn meg og var ganske så søt, og tenkte at det jo var greit med litt avveksling fra de vanlige gubbene som normalt sett booker seg inn.. ;). Spesielt når hun fine hadde en ganske så tynn og trang bukse og satte ræva ut så mye når hun skulle slå, at man så hele blondetrusa hennes igjennom stoffet :lol: . Skjønte jo tidlig at disse jentene knapt hadde tatt i ei kølle før (!), og at dette ville ta tid.. Klart, de hadde nok ikke helt lest kapittelet om å plukke opp ballen så hvert hull tok jo en evighet når de skulle hulle ut. Jeg og kompisen min både smilte litt når hun ene skulle slå, men ble også litt rastløse samtidig. Jeg husker ikke helt nøyaktig, men tror vi brukte nærmere 3,5t på de første ni hullene på Hakadal! Vi hadde jo planlagt å være ferdige i god tid før solnedgang, men skjønte at det ikke ville gå med dette tempoet. Rastløsheten tok over for kjønnsdriften, og jeg foreslo at det ville gå raskere for oss alle om vi splittet opp de siste ni. Jeg tror de også hadde kjent litt på stresset de første ni hullene, og tror de ble litt lettet over å slippe oss selv om vi overhodet ikke hadde gitt noe uttrykk for at vi var irriterte eller noe.

Tanken om å be hun ene med ut på en date slo meg jo, men hadde rett og slett ikke taklet å måtte spille golf med henne så det ble med tanken..... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Snowman »

Golffreak wrote:Rastløsheten tok over for kjønnsdriften, og jeg foreslo at det ville gå raskere for oss alle om vi splittet opp de siste ni.
Så da lot dere jentene slå ut først, mens dere ventet 10 minutter, høflige som dere er? :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Golffreak »

Snowman wrote:
Golffreak wrote:Rastløsheten tok over for kjønnsdriften, og jeg foreslo at det ville gå raskere for oss alle om vi splittet opp de siste ni.
Så da lot dere jentene slå ut først, mens dere ventet 10 minutter, høflige som dere er? :)

Haha, nei vi gikk nok først...... ;).

Tror ikke de kunne ha fullført 18, med mindre de hadde med seg turproviant og sovepose. Var ikke så altfor mange på banen så de kunne jo drive på de, men følte ikke behov for å være såååå høflig lengre..;-)

Fokuseres mye på rutiner når det snakkes om tregt spill, og er enig i at det alltid kan hentes noe der, men blodferske spillere har jo mye mer utbytte av å spille par 3 baner, 9 hull, enklere baner etc. Håper jo at de på VTG kurs introduserer dem til f.eks. korthullsbanen på Holtsmark, Ballerud, Nordhaug, Lommedalen, Grorud etc. Da er jo kanskje golf gøy i starten også :-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Grønne greener »

Banene bør ha nybegynner tee. Nybegynner tee bør være ca. der hvor fairwayen begynner.
Og nybegynnere bør spille etter LOB-metoden.
Dvs.
Par 3 hull = 3 slag frem til greenområdet og så plukke opp og droppe på greenen eller rett utenfor. De 4 siste slagene herfra.
Par 4 hull = 4 slag frem til greenområdet og så plukke opp og droppe på greenen eller rett utenfor. De 4 siste slagene herfra.
Par 5 hull = 5 slag frem til greenområdet og så plukke opp og droppe på greenen eller rett utenfor. De 4 siste slagene herfra.

På denne måten kan nybegynnere plukke opp ballen når de skal. Samtidig som de får spilt hele banen og spiller "ekte" golf.
Ellers vil jo mange nybegynnere bruke opp alle slagene sine fra tee...
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by Grønne greener »

Det over var litt off topic men et svar på forrige innlegg.
Kan ikke komme på noen artige opplevelser ang tregt spill men de verste har jeg helt klart hatt i Spania.
Og da er det spanjoler som har vært verst.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Din artigste/verste opplevelse med tregt spill.

Post by kevin »

Gikk ut på ettermiddagen for noen dager siden. Det var damedag fram til starttiden før oss, og vi regnet med at det kom til å gå tregt. Men lite visste vi om at de skulle spille 18 hull, shotgun-start, 4 i hver gruppe....og de siste gikk ut kl.17:30 :!: Her får de som arrangerer sånne dager ta litt av skylden. Sola gikk ned 21:10 den dagen, hvordan i h....... trodde de at alle skulle bli ferdig?

Men men, vi nådde igjen en gruppe på hull 5, og da ble det myyyye venting med en gang. 4 damer, som stod og ventet på 4 damer foran der igjen. Stod ihvertfall 10-12min og venta allerede da. Vi så at det kom en gruppe på 3 spillere to hull bak oss, og regnet med det tok litt tid før de tok oss igjen. Men allerede på hull 6 kom de. Da hadde vi ventet i nesten 10min der og allerede. Så kom de kjørende, to i golfbil+1 til fots. Kjørte helt opp til teestedet der vi stod, gutten til fots slengte fra seg bagen på bakken. Og så venta vi litt til før vi kunne slå ut. Vi spilte raskt og gikk videre mot neste tee, hvor damene hadde stått og venta siden vi skulle spille inn på forrige. Det tok sin tid dette og. Så fikk de endelig slått ut og gikk mot greenen. Da kom de gutta bak oss igjen, kjørte helt opp til oss, gutten kom opp på teestedet, slengte bagen ned på bakken og satte seg på baneguide-skiltet og så frustrert ut. Vi rista litt på hodet, men la gå. Så slo vi oss mot greenen på et kort par 3. Han ene kom opp litt kort, og jeg la merke til at gutten i den andre gruppa lo litt for seg selv. Ganske hånlig oppførsel tenkte jeg. Da vi gikk mot greenen var vi alle enige om at gruppa bak oss oppførte seg respektløst og forstyrret oss i vårt spill. Vi kunne jo ikke for at det gikk tregt foran der. Jeg sa at jeg skulle si ifra hvis det skjedde igjen.

Så, på neste hull hadde damene kommet seg bra avgårde og vi ventet ikke så veldig lenge. Jeg slo ut midt i færra (selvsagt ;) ). Så skulle nestemann slå ut. Da kom den bilen igjen, ingen tegn til respekt eller hensyn. Kjørte opp mot tee, og der kom jammen han tredjemann gjennom skogen og rett opp på tee når vår mann skulle slå ut. Da sa jeg "Hei, er dere medlemmer her? Ja,svarte han. Er det vanlig kotyme her å komme rett opp på tee og forstyrre de som skal slå ut, på hvert hull? Sa jeg. Nei, sa han. Da foreslår jeg at dere slutter med det, med en gang, sa jeg. Han svarte ikke da. Vår to siste fikk slått ut og i det vi gikk ropte de i bilen på han siste og sa noe sånt som "drit i det" eller noe lignende. Så heiv han seg på bilen og de kjørte videre. Vi så de ikke mer den dagen.

Det var ille nok å måtte vente så mye hele tiden, om vi ikke skulle slite med folk som forstyrret oss hver gang vi skulle slå ut også.

Kan nevne at vi spilte de 3 siste hullene i stummende mørke omtrent, og at gruppa foran oss gikk av på hull 17. Jeg gjorde par på hull 18, uten å se en dritt. :D

Oppfordringen til de som spiller slike klubbkvelder, det bør ikke være 18 hull nå etter sommeren med mindre man starter mye tidligere. Er det etter kl.17 nå, er sjansen liten for å kunne rekke rundt. Teoretisk mulig ja, men svært lite sannsynlig. Og så er det ganske klart hvor man legger igjen mest tid, det er på greenene. Selv i stummende mørke stod de og leste puttelinjer. Det blir bare for dumt. Det er ikke LPGA/PGA, og premiene er vel en vaffel eller en flaske vin.

btw, så mørkt var det allerede på hull 14....

Image
Post Reply