Wedger

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Wedger

Post by Myhren1 »

Driver å kikker på nye wedger. Noen som har erfaringer med ATV wedgene fra TaylorMade? Hvordan er disse i forhold til andre wedger på markedet?
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Wedger

Post by Keyser »

Jeg kjøpte ATV 50 og 56 etter å ha spilt med Vokey i mange år.
Kan ikke si at jeg merker noe vesentlig forskjell i forhold til spillet mitt.
Føler kanskje at jeg chipper bedre med ATV 56 enn Vokey 56, men det har nok med bounce å gjøre.
</Keyser>
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Wedger

Post by Myhren1 »

Noen her inne som har erfaringer med callaway forged wedger?
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Wedger

Post by Nerd »

Myhren1 wrote:Noen her inne som har erfaringer med callaway forged wedger?
Ikke ta dette personlig, men legg det til minnet, for du spør egentlig om størrelse 42 er en god størrelse i sko, men hvordan skal vi vite om de er gode for deg?. Poenget er, at vi som spillere ikke er ens, og at vi må starte fra der vi har våre behov.

Det som avgjør om en wedge passer den aktuelle spiller er betydelig mer enn statisk bounce, for den er der KUN av hensyn til din angrepsvinkel på bolden. Slår du ned i bolden med 6 grader negativ angle of attack, men har kun 5 grader bounce, er du bokstavelig talt "Out of Bounce", så det er det statisk bounce gjør, men ikke annet.

Vi har også noe som heter effektiv bounce, og det kan beskrives som arealet der arbeider som bounce, så jo større flaten som tar i mot er, jo større er den effektive bounce.

Effektiv bounce velger vi ut fra turf conditions eller sand kvalitet (hård / løs), så det er fult ut mulig å ha en wedge med høy statisk bounce, men lav effektv (passer en digger på betong hård fairway), mens vi den andre veien kan ha en wedge med lav statisk bounce men stort areal/effektiv bounce, som da passer en "Picker" på bløt bane.

Den enkelte swing stil, Picker, Medium , Digger, har sine typiske mis hits vi også skal ta hensyn til.
Er du en typisk digger som nesten skammer deg over dine turf marks, skal du IKKE velge en wedges der leading edge /bundlinjen på face, har en dyp bue, men en som er så flat som mulig. Det vil gi deg tilgivelse på de slag der du tar den lidt for tykt og rammer før bolden. Gjør du dette med en wedge som har en dyb bue, smadrer du kraften du skulle tilføre bolden, og fairway ser helt for jævlig ut etter deg.

Er du en "Picker" der de tynde slag er dine typiske mis hist, er det den som har den dype buen du skal velge, og er du medium der du misser nesten like mange tynn som tykt, er det et kompomiss, med en medium til flat buet leading edge som er det beste valget.

Så har vi hvilke slag du skal slå. Hvilke wedger spiller du kun square, og eventuelt til fulle swing, og hvilke spiller du åpen, og hvor, samt er det noen av de du slår flops med? Nå er vi inne på selve sål fasongen der heel grind holder leding edge lavt når den åpnes, så vi ikke risikerer en flekker, og er det til flop shots, skal den ha Toe grind slik at vi kan komme under bolden uten at bounce arbeider imod på dette slaget.

Størrelse 42 er altså meget god, for den dette passer, men kansje litt for trang i bredden til dig? :-))))

Hva er dine behov, og hvor har du problemer, og hva ønsker du at de skal være med på, DET er det du må fortelle om du skal få et vettig svar du kan bruke til noe. Se også Titleist sin hjemmeside med Bob Vokeys utvalg av wedger, der beskrives de bedre for hva sok passer hvem, så man kan orientere seg rundt i denne jungelen.

http://www.vokey.com/vokes-notebook/vok ... rinds.aspx
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Wedger

Post by JanB »

Til Myhren1; Dette Nerd beskriver her er faktisk bare begynnelsen på det å virkelig fordype seg i gode wedger. Det er ikke mange som kan serlig mye om bounce og dette tror jeg åpner øynene opp for de fleste. Det er slett ikke vanlig og jeg vil tro at et normalt golfbudsjett heller ikke tillater deg å kjøpe 4 wedger som er tilpasset alle typer baner du vanligvis spiller på. Det vil vel bli noe slikt som en 20-30 wedger (slik som de på Touren har i baggen)

Du bør derfor tenke igjennom hvordan din(e) gjennomsnittlige baner er. Deretter bør du sammen med din pro og helst køllemaker spille slik at de med et trenet øye kan se hva slags spiller du er. Ikke les det Nerd har skrevet og forsøk å være en av de stilene. La andre se det og fortell deg hva du er. Det er altfor lett å falle i noe "du gjerne vil være". Kjøp og tilpass køller etter din stil og normalbane. Det gir deg de fineste nærspillopplevelser.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Wedger

Post by Myhren1 »

Takk for gode svar. Har snakket med proen i hjemmeklubben. Har hatt noen timer med han. Fikk testet TaylorMade sine ATV. Disse virker å være gode "allround". Så kommer nok til å kjøpe disse. Jeg er tross alt ingen god golfspiller, så vi glade amatører må vel bare akseptere at vi ikke kan ta hensyn til absolutt alt som har med bounce osv å gjøre. Har heller ikke stor nok lommebok til å ha egne wedger til forskjellige baner/forhold.
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Wedger

Post by Nerd »

Nei det er ikke slik at man som vanlig spiller behøver flere wedger end det man normalt settes opp med, og går man til en som kan wedger og man kan definere sine behov, får du dekket de inn.

Flere sål faconer er laget for forskjellige turf conditions og slag reportoar, og flere "juterer seg selv" til det underlag de spilles på, så man skal ikke skremme noen så de taper troen og bare handler da dette høres for vanskelig ut. Det er slettes ikke vanskelig, og selv om jeg lagerfører 62 modeller, samt lager wedger fra blanks til de med helt specielle ønsker, er det ikke lange tiden som går til å vælge ut det som er passende,

ATV er OK som LOB, men IMO ubrukelig som sandjern, da arealet er for lite, så med mindre du har prøvd ATV i sand og fundet at den fungerer for deg, ville jeg sett i en annen retning, i alle fald på den som primært skal bruges i sand.

De tourspillere jeg lager wedger for, har faktisk ikke mere enn 4 wedger, men som 2 set, 1 til trening og 1 som gamere, for som sakt kan man lage wedger som er med på alt, så det er aldrig tale om 20 wedger for å dekke behovet, og jo dygtigere du er som spiller, jo bedre kan du utnytte den wedge du har til å spille de lies og turfconditions som er der.

Et eksempel på en wedge der sål "justerer seg selv" til både knallhård fairway eller løs sand alt etter hvad som er aktuelt lager jeg i disse 2 videos som ligger på you tube. Jeg kaller denne varianten PM grind.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... yk3slN-Qss

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... aNeiEJKkYc
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Wedger

Post by Franz »

Go Nerd.
Go study, JanB.
Post Reply