Hagean får swing på sakene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Lefthook »

Hagean wrote:Hepphepp. 18 hull på Atlungstad og nedskriving til 18 i hcp. Jeg er flink rundt greenen og ganske håpløs på utslag og innspill fra 160 meter og oppover. Snittet 1.3 på putting, noe jeg er veldig fornøyd med. Tapte fort noen poeng på å få ut andreslaget fra håpløse lies, så skal se om jeg får kommet meg ned til rangen og øvd litt med driveren og 4-6 jernene. Prøver også å prestere bedre i bunker fra typ 30-40 og inn. Bruker 52 graderen og lukker køllen litt mer enn vanlig, noe som funker ok om det ikke er noe særlig med bakke foran. Skulle gjerne hatt mer pop i ballen. Noen forslag?
Jeg synes det høres risikabelt ut å plukke ballen rent fra den avstanden. Litt tynt og den går fort 80-100 meter, og litt tykt så går den 15...

Ett alternativ er å spille sw, og ha i hodet at et bunkerslag der man tar sand går ca halvparten så langt som et rent slag. Hvis man er redd for å slå alt for langt så er det kanskje det sikreste slaget.

Et annet alternativ er å slå et tilnærmet normalt og rolig bunkerslag med mye kølle. 8 og 9 jern kan fungere helt fint. Da vil man nesten garantert få release og mye rull, noe som ofte kommer godt med på lange slag fra greenside bunker. Dog skal det sies at ballen kan gå faretruende langt om man tar lit for lite sand med et 9 jern. Jeg forsøkte meg på et 35 meters bunkerslag med 9 jern en vakker dag i Texas. Planen var 10-15 meter carry og 20 meter rull, men jeg tok for lite sand, og fikk 60 meter carry. :oops: :mrgreen: Det var perfekt lengde for svømmebassenget hos nærmeste nabo. Der satt det 4 familiemedlemmer ved bassengkanten og så på lille "James" som plasket rundt og ante fred og ingen fare. Det er vel en av de få gangene i Texas at ordet "FORE" har blitt etterfulgt av en høylydt og uforbeholden unnskyldning, fremført med kvasinorsk aksent. Men det var kjekke folkg og jeg fikk tilgivelse og en nyvasket golfball i retur.

40 meter bunkerslag er uansett et vanskelig slag der man skal være god, og kanskje litt heldig for å redde par. Jeg liker fortsatt 8-9 jern på de slagene, men nå for tiden tar jeg ekstra mye sand hvis det er badegjester, vindusruter eller dyre biler på skuddhold :ugeek:
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Spiller med høy selvtillit for tiden, noe som smitter over på spillet (eller blir det andre veien rundt?). Har gått fra å tenke teknikk til å spille mer på det som ''føles riktig." Er flink på pitch, chip og putting, og de fleste slagene havner innenfor 2 meter fra hullet. Er ikke like god fra bunkeren enda, men har troa på at det blir bedre med litt trening. Var på rangen for første gang siden baneåpningen her om dagen og fikk snekret litt på svingen. Har pleid å ha ganske sterkt grep samt brekke håndledd bakover på toppen av svingen, men fikk langt bedre resultater av nøytral grep og sving. Ballen går någet kortere, men har også bedre kontroll på slagene og presterer jevnere med det. Utslagene har vært enten rett hook eller slice, men prøver meg litt frem med å stå litt lenger fra ballen med et litt flatere svingplan. Har bedre resultater med det, men merker det skal flere timer på range til for å friskmelde driveren helt.

Ellers spilte jeg 18 hull på Mjøsen nå på Søndag og gikk ned til 16.5 i hcp. Målet på 15 er innen rekkevidde! Noen ganger er golf gøy :-)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

TADAMTADAMMM!! *trommevirvel* Det gikk akkurat opp for meg at det er ganske nøyaktig ett år siden jeg ble medlem her på forumet, og snart 1 år siden jeg holdt i en golfkølle for første gang. Da passer det greit å meddele at målet for sesongen er nådd! Jeg er en nybakt 14.7 hcp'er! :D Tok noen dager før markør godkjente, men endelig kan jeg altså gå inn på golfbox med god samvittighet. Jeg føler fortsatt at jeg er god for litt til, men snart må jeg nok bruke mer tid på treningsfeltet for å ha mulighet til å holde fremgangen ved like. Spesielt kortputter og bunkerspill skal det terpes på. Har hatt mange birdiemuligheter de siste dagene som har blitt ødelagt av dårlig putting fra 2 meter og inn. :( Men akkurat nå er faktisk golf ganske gøy! :D
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Rotten »

Gratla. Imponert!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
meland85
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 18 Jun 2013, 09:12
Hcp: 38
Hjemmeklubb: Ogna
Location: Vigrestad, Rogaland

Re: Hagean får swing på sakene

Post by meland85 »

Veldig imponert.
Hva gjør du? Bare mye spilling på bane? Pro timer? Mye trening? Ca. hvor mange timer i uken bruker du på golf?

Jeg spiller så mye jeg får tid til :) Og håper å komme under 36 i hcp løpet av denne sesongen etter at jeg tok kurset for 3 uker siden.
Utstyr:
Nike Slingshot 5-P 3-4HB
Nike Machspeed driver
Nike Everglade putter
Nike Machspeed SW

Veien til Golf tatt uke 24 2013
HPC Juni 2013: 54
Mål 2013: Under 36
Oppnådd: 31,7

Mål 2014: 18
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

meland85 wrote:Veldig imponert.
Hva gjør du? Bare mye spilling på bane? Pro timer? Mye trening? Ca. hvor mange timer i uken bruker du på golf?

Jeg spiller så mye jeg får tid til :) Og håper å komme under 36 i hcp løpet av denne sesongen etter at jeg tok kurset for 3 uker siden.
I starten så jeg en del på instruksjonsdvd'er og leste teori, for så å trene teknikk. Ble mange turer på rangen i ukene før selve kurset, og drev med målrettet trening der. I år har jeg ikke hatt støen til å trene så mye, så blir som oftest 9 hull rett etter jobb eller 18 i helgene. Hvor mye jeg spiller er veldig væravhengig. Er en godværsgolfer. :) Ligger mellom 2-4 dager i uka tenker jeg. Har tatt to protimer så langt. En for nærspill og en for woods. Nærspillet hadde han ikke noe å si på, mens med woodene hjalp han meg til å komme på track igjen.

Om du vil raskt ned i handicap vil anbefale deg å trene så du blir relativt stabil på utslag først. Finn ditt tempo, ikke pælm. Hadde jeg slått rolig fra starten av hadde jeg gått langt raskere ned. Etter utslag så trener du nærspill. Se Phil Mickelson's ''Secrets of the Short Game''. Utrolig læringsrik og tar for seg alt du trenger rundt green. :-) Det tar bare litt tid å komme seg over en kneik i starten, men når man er over den fosser poengene inn. Lykke til :-)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hagean får swing på sakene

Post by yuran »

Åpenbart et balltalent!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Tror jeg har knukket koden på 40 meter bunkerslag. Har vært i noen slike situasjoner i det siste og har da dratt frem pitcheren, åpnet den ganske mye og utnyttet bouncen på kølla. Svinger en rolig sving og litt flatere enn normalt, så går den ønsket lengde. Både pop og rull. :-)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Tok en 18-hulls søndagstur på Atlungstad nå i helgen. Spilte på 42 out (100% FIR 56% GIR) og 46 inn (78% FIR 33% GIR). Var helt grei score da det blåste ganske kraftig på de 9 bakerste. Startet med en birdie på første hull, GIR og stor birdiemulighet på neste som endte på bogey (...) og birdiemulighet på hull 3. Den putten stoppa et halvt ballehår fra hullet, så endte på par. Videre klarte jeg å drite meg loddrett ut på hull 6. Ser vann foran green og da er det som vanlig blackout. Ballen går i vannet og jeg ender på 5 slag og dobbel bogey. Får igjen en stor birdiemulighet på neste hull (7) etter en monsterdrive, men den går stang ut og tapper den inn for par. Bommer på en enkel parputt på hull 8 og går fra birdiemulighet til bogey på hull 9. Noen som har noen gode tips til puttetrening? Endte opp på 38 slag med putteren sier Golfshot.. Aiii. Sånn som det er nå har jeg større mulighet å komme nær flagget med 60 wedgen rundt green enn med putteren fra 4 meter pluss. Det er krise!
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Spilte de 9 bakerste på Atlungstad i dag og endte på 25 poeng (!) Er veldig fornøyd med denne runden. Ble 2 fugler, 4 par og 3 bogeys. Hadde 71% FIR og 33% GIR. Mange baller rullet av green da jeg slet med litt lav ballbane med jernene. Tror jeg sliter med litt treg release, men skal se om jeg får filmet svingen og kommet til bunns i det. 50% scambling og 50% sandsaves sier også Golfshot. Endte på 1.33 putter i snitt.

Edit: <3 Statistikk!
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hagean får swing på sakene

Post by JanB »

Hagean wrote:

Mål:

Målet for sesongen 2013 er å komme ned på 18 i hcp, samt breake 90 slag.

Her er en god oppskrift for deg som vil nå målet ditt i 2013

http://www.jasol.eu/protips/item/212-bryt-90-pa-4-uker
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Jess, da er det bare å legge hodet på en hoggstabbe. Tok meg friheten å filme to klipp med 7'ern. En DTL og en Front. Ser jo fort at jeg har litt bubblehead og en anelse av to svingplan. Dere får gi feedback dere som kan detta og kom gjerne med øvelser som kan fikse problemet/problemene. Sliter med litt lav ballbane på 6-8 jernene. Skulle gjerne hatt litt mykere landinger. Prøvde å vri litt mer på skuldrene etterhvert og det føltes som det kanskje lå noe i det. Men som sagt, dere som har peiling får bare komme med input. :)

Edit: Tilgjengelig i HD :)



User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hagean får swing på sakene

Post by JanB »

Front: 0,02 sek når venstre armen din er er vannrett. Legg merke til at kølla nå peker foran linjen til ballen. Du har for flat vinkel på kølla.

Når du er i denne posisjonen skal du stoppe. Slipp høyre hånd og grip et stykke opp på skaftet. Stå helt stille. Nå kan du slippe venstre hånd og se til høyre. Se etter om skaftet peker på en linje rett bak ballen, paralell med føttene dine og altså spillelinjen.

Gjør flere baksvin og stopp akkurat her. Sjekk hvor kølla peker og korriger.

Toppen av baksvingen er helt topp. Flott venstre arm.
Impact. Bra. Hoftene fint igjennom. Hode bak ballen. Bra skuldre. Skulle gjerne sett litt mer hofte igjennom. Det er litt lite seperasjon mellom hofte og overkropp. Det er også på finish. Det er lite å se på utnyttelsen av kraften i hoftene. Du taper lengde.


Line pos. Om du ser når kølle er vannrett. ca 0,04 sek så peker ikke kølle i linje med føttene / spillelinja, men litt bakover. Det er feil. Dette har direkte sammenheng med når venstre arm er vannrett. Da er du for flat.
Altså skal du dele opp svingen din inn i 2 posisjoner.
1.) Stopp når kølle er vannrett og sjekk etter at den er helt i linje med føttene dine.
2.) posisjon når venstre arm er vannrett. Da skal kølla peke mot den linja som ballen er plassert på. (ca 1 meter bak ballen)

Om du ser lite grann etter du har vært på toppen og har startet på vei nedover så ser du at du forsandrer planet fra veldig flatt til riktig posisjon i svingplanet.
Denne korrigeringen sliter du med hele veien nedover og koster deg mye "korrigeringer" på vei ned til ballen.

Om du ser etter impact (ca 0,07 sec) det sted der du faktisk fremdeles står og ser ned og kølle er kommet til kl 11:00. Der ser du hvor bratt den er. Det har sammenheng med at du var for nærme på impact. Du får automatisk litt "chicken" på vei til en gof finish.
Det at du holder hodet nede så lenge er faktisk ikke nødvendig. Det er forskjell mellom "å se ned" og å gjøre det unaturlig for svingen "å følge etter"
Ved denne posisjon som jeg refererer til nå tvinger du faktisk din høyre arm inn mot kroppen og derav "kylling". Tenk UUUUT.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Takker for at du tok deg tiden. :) Skal se nærmere på det når jeg kommer meg på rangen igjen!
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Spillet har vært litt ned og opp den siste uka. Hatt 2 runder i buffer, en oppskriving og en nedskriving. Oppskrivingen var etter en dårlig runde på Atlungstad hvor jeg stort sett slet med det meste, men spesielt jernene. Både presisjon og ballbane. I går ble det 18 hull på Mjøsen. Bana ser forresten veldig bra ut nå! Uansett. Der ble det totalt 82 slag og 38 poeng. Hadde to store eaglemuligheter. På hull 4 landet jeg 3 meter fra hullet. Putter og ender opp 3 cm til høyre for hullet. Der stopper ballen.. Andre var på hull 15 etter et 295 meter utslag (god rull). Slår pitch inn mot green og ender opp rett i kanten. Bruker 60 graderen og ballen stopper 10 cm fra hullet.... Utrolig surt! På hull 16 var det bare natta på to utslag. To i hinder og triple bogey. Surt når jeg var så nære å breake 80!!
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Spilte en runde på Atlungstad i dag.

83% FIR
33% GIR
32 Putter
88 Slag
34 Points

1 Birdie
6 Par
6 Bogeys
4 Double Bogeys
1 Triple Bogey

Rotet bort mange slag mellom utslag og green i dag. Var da spesielt de lengre slagene som gikk til helvete. Fw woodene ga meg bare store problemer og noen av innspillene oste det ikke akkurat klasse over. Må også nevne at jeg var ekstremt uheldig med spretten i dag. Flere spratt under leppa på bunkerne og gjorde det neste slaget nært umulig. Var også andre som spratt helt ulogisk mtp retningen. Baller som havnet i megatjukk rough mellom fw og fw bunker (10 cm bredde) and so on. Det positive var at det var en del gode redninger fra merkelige steder og fikk virkelig utfordret spillet med wedgene i dag. Alt i alt synes jeg det var en helt ok runde, men å starte med en triple på hullet jeg alltid åpner med par eller birdie på var svært surt.

Har kommet meg litt med putteren. Begynte å tenke litt "togskinner" mellom linjen på tærne og linjen til ballen. Linjen krysset seg da der jeg siktet og resulterte i mange fine putter.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Tok meg en runde på Atlungstad i går. Lå an til nedskriving, men avbrøt mot de siste hullene da været ble ganske dårlig.
18 på Mjøsen i dag. Endte 40 slag ut og 39 slag inn. Veldig fornøyd med det. Har da såvidt brutt 80 slag! Vi får se om dagen man klarer 70 noen gang vil komme. :P
Jevn på utslag, jernspill og rundt green. Litt dårligere med putteren (som alltid) og fairwaywoodene. Jeg får bedre resultater med 60 graderen fra semi-green enn med putteren.. Må nok begynne å trene mer om jeg ikke skal stagnere helt. Golf begynner å bli ganske vanskelig.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hagean får swing på sakene

Post by JanB »

Du sier "Golf begynner å bli ganske vanskelig"
Tenk igjennom følgende
— Å gå fra handicap 36 til handicap 5 er akkurat like vanskelig, eller lett, som å gå fra handicap 5 til scratch
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra scratch til å bli en god amatør av nasjonal og internasjonal klasse. 
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra god amatør til å etablere seg som profesjonell. 
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra profesjonell på Nordic League til å etablere seg på challengetouren. 
— Som igjen er like vanskelig som gå fra godt challengenivå til å klare kortet til europatouren.
— Da er du akkurat halvveis!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hagean får swing på sakene

Post by halvorsen84 »

JanB wrote:Du sier "Golf begynner å bli ganske vanskelig"
Tenk igjennom følgende
— Å gå fra handicap 36 til handicap 5 er akkurat like vanskelig, eller lett, som å gå fra handicap 5 til scratch
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra scratch til å bli en god amatør av nasjonal og internasjonal klasse. 
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra god amatør til å etablere seg som profesjonell. 
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra profesjonell på Nordic League til å etablere seg på challengetouren. 
— Som igjen er like vanskelig som gå fra godt challengenivå til å klare kortet til europatouren.
— Da er du akkurat halvveis!
Jan, er dette snittberegning? Altså om man er et naturlig/treningstalent osv, så blir det noe "enklere", og motsatt?

Og hvis man er etablert på ET, så må man "double the work" for i det hele tatt å ha en sjanse på PGA? Må si at dette virkelig setter ting i perspektiv! :shock:
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Har lekt meg litt på range med forming av slag i det siste. Klarer å kontrollere fade/draw med jernene, men ballen går kanskje maks 3-4 meter til siden før den skrur inn igjen. Hvor mye skal man kunne klare før det er ''godkjent''? Har de vanlige rbladez jernene nå, så jeg lurer på hvor mye mer workability vil det være om jeg skulle gå over til bladkøller? Også, hvilke pro's/con's vil det være om jeg går over til blades? For å legge til enda et spørsmål, hvilke blades ville dere anbefale? Er det sånn at Mizuno er bedre enn sine konkurrenter på den type jern?
Post Reply