Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Ekhy
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 29 Jul 2013, 12:45

Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by Ekhy »

Hei, tipper dette kommer opp ganske hyppig men spør allikevel. Jeg tok grønt kort for 8 år siden og spilte den gang kanskje to 18 hulls runder før jeg ga meg.
Har startet opp igjen nå men lurer på hvor mye nytt utstyr kan hjelpe meg.
Jeg har et fake callaway Big Bertha sett fra Kina anno 2005.(Driver, 3,5 wood ,jern 4-sw og en putter.)
Køllene er et par cm for korte.

Lurer på hvor mye noen nye køller evt. kan hjelpe meg og hva jeg burde se på først. Driver, Jern, putter eller kanskje en hybrid(veldig lyst på en sånn en)?
Startet med 54 hcp og gikk vell ned 5 på runden på søndag så er ikke noen mester enda akkurat.

ps. Jeg er leftie noe som gjør utvalget av køller heller smått på sider som feks. Finn.no. Har sett litt på ebay og andre steder men vet ikke helt hvor det er lurt å kjøpe køller.

Takk for hjelp!:)
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by raysv »

Hei,
Nøyaktig samme historie som deg før denne sessongen, 8 år uten golf, og begynt igjen for fult i år :) Som utstyrs freak så følte jeg selvfølgelig at nytt utstyr var på sin plass... og har derfor byttet ut det gamle med nytt! var det nødvendig? sikkert ikke!

Når det gjelder driver og hybrid så føler jeg det har skjedd store ting, og disse er det så absolutt verdt å oppgradere (har riktignok ikke byttet ut driveren min, kun lånt div nye og testet). Jeg byttet også ut jerna mine, og det var nok strengt talt ikke nødvendig, selvfølgelig går de nye litt bedre, men her føler jeg det var lite og hente, og hadde nok hatt bedre av å putta de 4500 kronene inn i pro timer istede ;)

Hvor det er lurt å handle:

Bruktmarkedet her på forumet
onlinegolf.no
golfshopen.no
golfstoreeurope.com
PRO Shopen (å få testet køllene før kjøp er absolutt verdt den 200 lappen som den koster mer her)

Har sjekket litt ut på ebay selv også, men føler man skal ha litt flaks der for at det skal lønne seg, frakta blir såpass høy, at det virker som at nye køller fra ihvertfall golsstoreeurope.com ikke blir noe dyrere prismessig enn fra ebay.

Kjøp en hybrid!! :D mest brukte kølla i baggen min desverre hehe.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by Hagean »

Må også legge til at du burde være litt forsiktig på Ebay. Florerer av fake greier. Om du skulle bestille fra Golfstoreeurope må du forvente å vente litt. Min bror er også links og bestilte nye wedger og en ny driver derfra i Mai. Han fikk bestillingen 2 måneder senere. Så om du bestiller nå får du krysse fingrene for at de kommer før snøen faller. ;) Har også hatt samme erfaringene med GSE selv, men det gikk greit da jeg bestilte i vinter. Synes forslaget om å kjøpe i proshopen er en god ide. Støtt din lokale golfklubb :) Som raysv sier kan du godt vente med jern. Ville anbefalt en fairway wood og en hybrid. Så bruker du fw'en på utslag. Driver kan du bare la ligge i baggen i starten. Vanskelig å håndtere før man får go'følelsen med lengre køller. :)
Ekhy
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 29 Jul 2013, 12:45

Re: Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by Ekhy »

Takk for alle tips. Blir nok en hybrid i første omgang så venter jeg heller til over nyåret med driver og nye jern.
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by Cooper »

Kjenner du noen lavhandikapper som spiller venstre Ekhy? Hvis du gjør det, så la han teste de køllene du har. Hvis vedkommende får de til å gå noenlunde, så vet du ihvertfall at de ikke er helt på viddene. Dårlig utstyr kan drepe spillelysten i den fasen du er i nå. Hvis du virkelig har lyst til å spille golf, skal du heller ikke vente med å få deg skikkelig utstyr. Alle produsenter har lettspilte køller idag, så det er bare å komme seg ut å teste når du føler at det sitter sånn nogenlunde. Lykke til.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by furu »

Cooper sier veldig mye bra.

Det er ganske dyrt å investere i helt ny komplett bag. Kan også bli veldig dyrt. Sjekk fjorårsmodeller. Eller året før det for den del. Se om golfbutikker eller proshop har noe de vil bli kvitt. "Gamle" driver er drittbillige og like gode som dagens.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nybegynner- burde jeg kjøpe nytt utstyr

Post by kevin »

Dukket opp noe links utstyr på bruktmarkedet nylig, viewtopic.php?f=32&t=3997
Post Reply