Hagean får swing på sakene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

18 på Mjøsen i regn og sur vind. 80 slag og 38 poeng, noe som betyr nedskriving til 9.9! Etter 5 runder i buffer ble det endelig litt fremgang. Startet første 9 med to par og sju bogeys og endte de siste 9 med en birdie, tre bogeys og fem par. Gikk fort litt bedre da regnet ga seg.. Nå skal jeg bruke tiden fremover på å spille kreativt og pushe køllevalg jeg ikke føler meg komfortabel med. Tror det kan være nøkkelen til en lysere golffremtid.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hagean får swing på sakene

Post by veggiss »

Single-hcp i løpet av ett år står det respekt av, grattiss!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Franz »

Veldig bra progresjon!

Det er nå det virkelig begynner. 10 til 5 føltes like langt som 36 til 10 for meg. Blir moro å følge denne tråden. Hcp-kategori 1 neste mål?
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Hagean får swing på sakene

Post by goffy »

Dette er jo en helt fantastisk progresjon !!
Hva gjør du riktig som vi andre dødelige sliter med?
Kan jeg spørre hvor mye du trener og spiller? Trener du med eller uten Pro?
Uansett, gratulerer!
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Takker! :D
Det langsiktige målet er jo scratch, men tror jeg skal nøye meg med å ha kommet på single for i år. Heller bruke tid på å stabilisere meg og tørre å prøve ut nye ting på banen. :-)
Jeg vet ikke om jeg gjør så mye mer riktig. Har begynt å bruke 20 min på range og 10 min på puttingen før jeg går ut, så slipper jeg å starte med 3-4 dårlige hull og bruke resten av runden til å hente inn igjen de poengene. Fikk klippekort til pro til bursdagen min i vår, men ga det bort etter et par runder. Begynte å slite med svingen når ting føltes påtvingt. Er litt av typen som må finne ut av ting selv. Har ikke trent noe før forrige uke. Merker at man må legge inn litt mer trening om man ønsker progresjon. ;) Ellers har jeg ligget på rundt 4-5 runder i uka.. Skal ikke nekte for at det har blitt litt. :D
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hagean får swing på sakene

Post by kristianffs »

Ned til single handicap uten å ha trent noe særlig utover oppvarming på rangen eller bruk av pro? Da snakker vi naturtalent!
Golf.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Franz »

Hagean wrote:Jess, da er det bare å legge hodet på en hoggstabbe. Tok meg friheten å filme to klipp med 7'ern. En DTL og en Front. Ser jo fort at jeg har litt bubblehead og en anelse av to svingplan. Dere får gi feedback dere som kan detta og kom gjerne med øvelser som kan fikse problemet/problemene. Sliter med litt lav ballbane på 6-8 jernene. Skulle gjerne hatt litt mykere landinger. Prøvde å vri litt mer på skuldrene etterhvert og det føltes som det kanskje lå noe i det. Men som sagt, dere som har peiling får bare komme med input. :)

Edit: Tilgjengelig i HD :)



Jeg ville vurdert sterkt å svinge BETYDELIG kortere med et syverjern. Det kan rette opp i mye, helt av seg selv. Får kjent bedre på balanse og synkronisering hvis du ikke svinger så mye/langt. Hvis du taper lengde på dette mener jeg du bør ta det som et tegn på at ting er litt ute å kjøre. Litt tap av hastighet kompenseres av bedre impact, og du får masse lengde når du blir kvitt den pull'en - det kler ikke en singelhandicaper å trekke mellomjern såpass mye :)

Sjekk posisjonen til så godt som alle gode proffer på toppen av baksvingen med syverjern...
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hagean får swing på sakene

Post by DuffyDuck »

Om du tenker at du skal ha samme avstand mellom albuene gjennom hele svingen og ikke lar høyre "fly" ut og bak deg i toppen bs, albuen mer foran og ned. Så vil det være med på å korte ned bs. Dette vil aktivere kroppen mer og deaktivere armene. Timing vil være en mindre faktor da.Vil føles jævlig rart og hemmet ut, men er riktig vei å gå for å få en mer connected sving. Samme gjelder for ds. Behold samme avstand. Og kylling vingen vil bli mindre i ds.

Bare mine to dollar.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hagean får swing på sakene

Post by DuffyDuck »

En slapp firer ball mellom albuene og halvsvinger med en sw er en fin måte å trene opp dette på. Noen bruker en strikk eller bånd rund albuene for å holde de på plass, dette syns jeg funker dårlig da man presser utover for å holde det på plass. Og tanken er jo at de skal presses innover.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Franz »

DuffyDuck wrote:En slapp firer ball mellom albuene og halvsvinger med en sw er en fin måte å trene opp dette på. Noen bruker en strikk eller bånd rund albuene for å holde de på plass, dette syns jeg funker dårlig da man presser utover for å holde det på plass. Og tanken er jo at de skal presses innover.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
Veldig fin øvelse. Glemt den bort litt sjæl i det siste.
Håndkle på tvers over brystet - klemt under armhulene - funker også bra.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Takker for tilbakemeldinger! Skal se nærmere på det når jeg kommer meg til en range. ;)
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Hagean får swing på sakene

Post by DuffyDuck »

Noe nytt å melde ang golfen?
Vi venter i spenning på mer fremgang:-)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Lite nytt å melde.. Har akkurat flyttet sørover, så har ikke hatt muligheten til å spille noe enda. Merker det begynner å klø litt. :P
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Spilte 18 på Bjaavann i går. Første runden på en måned, så var litt rusten. Starta med en dobbel og trippel.. Tok seg opp etterhvert!

Stats:
85 Slag (44 out, 41 in)
FIR 92%
GIR 56%
30 putter

9 Par
6 Bogeys
1 Double bogey
2 Triple bogey

Synes Bjaavann er en fantastisk pen bane! Pent klubbhus, flinke og hyggelige folk bak kassa og artige hull. Likte veldig godt hull 2, 3, 4, 5, 8, 16, 17 og 18. Hull 13 kan jo også nevnes når det er av typen man kan drive til green om man får til et greit utslag. :-) Blir fort flere turer om man skulle få støen! :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Franz »

Oppskriving?
:)
Eller knepen buffer?

Neida, Bjaavann er nydelig. Var forholdene ok?
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Det ble en knepen buffer med 35 poeng! :-)

Forholdene var fine. Ikke helt 100%, men heller ikke dårlig. ;)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Skulle egentlig spille turnering på Bjaavann i dag, men etter han fuktig tur ute i går slet jeg litt med å stå opp så umenneskelig tidlig, så da ble det en tur til Kristiansand Gk isteden. Åpnet med en birdie på første hullet, så fikk en fin start. Endte alt i alt på 77 slag og 40 poeng. Litt stats:

2 Birdies
10 Par
5 Bogeys
1 Double Bogey
57% FIR
44% GIR
30 Putter

Synes bana var helt fair. Mye kortere enn jeg er vant med. 1100 meter kortere fra gult utslag. Var kompensert med smalere og mange blinde utslag, men om man fikk til å slå någet rett var det et lite spark igjen til greenen. Forholdene var ganske fine, og greenene er av de bedre jeg har spilt på. Av typen null nedslagsmerker, kort og tett, og ballen stoppet sjeldent mer enn en penislengde fra nedslagsmerket. Syntes dog det var litt merkelig å slå fra matter på noen av utslagene, men ser jo at det må bli gjort sånn når man slår fra berget. :)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Mye merkelig spill i det siste. Har vært stabil med driveren og varm med putteren, men innspill og bunkerspillet er en annen greie. Fort blitt 2 slag i samme bunker og fort korte eller lange innspill. Treffer rett og slett ikke green. Skal prøve igjen i dag med en roligere swing og et jern mer og se om det gjør noe forskjell. Er en dårlig trend med jevn oppskriving. :-)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hagean får swing på sakene

Post by Hagean »

Hallo bloggen.

Etter 179 dager uten fikk jeg endelig prøvd ut køllene igjen. Startet ganske rustent, men etterhvert kunne man skimte en tendens. Driveren og fw woodene gikk overraskende nok knirkefritt. Litt merkelig da spesielt fw woodene var noe jeg prøvde å bruke minst mulig i fjor. 5-7 jernene var ikke helt innenfor. Slicet og det som verre var. 8 var litt av og på mens 9i-64° gikk veldig fint. Chipping med Mickelson's "hinge & hold" satt veldig bra, mens slag fra bunker var til å grine av. Tenkte meg på Bjaavann litt senere i dag for å øve meg litt mer på det som svikter for øyeblikket. Kanskje også prøve litt putting om greenen er åpen.

Har forresten fått noe rasling i driverhodet. Noen som vet hva det kan være? Såfall, får man gjort noe med det?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hagean får swing på sakene

Post by furu »

Rasling i hodet er trolig lim. Hold driverhodet slik at biten inni plasserer seg i bunn. Varm opp med hårføner. Ikke for voldsomt med varme. Du kan faktisk klare å varme opp nok på kort tid slik at biten fester seg i annen lim eller smelter og limer seg fast.

Jeg gjorde nettopp dette med en fw. Fikk biten plassert fram mot slagflaten, helt i bunn, litt inn mot skaftet. Ikke for nær skaftet, der kan du ikke varme opp så mye for da løsner det. Tok kanskje 90 sekunder å varme opp nok. Jevn varme er best. Dunket den litt mot et håndkle på gulvet for å være sikker på at alt er ok. Du har ingen garanti for at det holder evig, men da kan du bare gjøre det igjen :)

Alternativet er å borre hull og fylle i noe som heter "rattle stop" eller noe sånt. Men det er ikke for amatører.
Instagram @christianfuru
Post Reply