NY CUSTOM FIT: Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by tilskuer »

Får vel gi TM litt kreditt for at de denne gangen i det minste bruker begrepet "re-invented" - gjenoppfunnet, på teknologien med flyttbare vekter. Den er selvsagt fortsatt den lengste driveren fra TM- ever, uten at jeg ble veldig imponert over tallene fra fittingen i denne tråden. Det er likevel interessant å registrere hvor fort TM-spillerne på tourene har skiftet til denne modellen. Litt synd på Charles Howell III som ble diskvalifisert i sist helg fordi et lite "deksel" over en utskiftbar vekt i sålen falt av på rangen og han spilte med driveren uten å fikse dette. Ble disket for å ha spilt med "non-conforming" driver. Som også unøyaktigheter i loftene på driverne kan tyde på, kan det stilles spørsmål med kvalitetskontrollen hos Taylormade, - som for mange av de andre produsentene. Hvis jeg ikke husker feil viste vel en test at det bare er Mizuno som stort sett leverer loft i henhold til det som står på driveren.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by furu »

Mizuno og Titleist viste seg å være i en egen klasse når det gjaldt korrekt loft på driveren. Det stemmer tilskuer.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by Golffreak »

furu wrote:150mph ballhastighet er et fullstendig unormalt snitt for golfere. 100mph og ballhastighet 150mph gir smashfactor 1.5. Det er et tall de aller fleste kan se langt etter.

Snitt svinghastighet for herregolfere er vel 85mph med driver. 150mph er en annen verden enn det vanlige golfere holder på med. Ikke bare pensjonister altså, men vanlige herregolfere.
Altså, jeg er 37, riktignok 190 men har dårlig rygg og er ikke spesielt bra trent. Jeg vet om flere som driver omtrent samme lengder som meg, og som heller ikke er topptrente proer for å si det slik.. Det kan jo umulig være meg som er "en annen verden" når det kommer til ballhastighet.... ;). Er klar over at hvis du tar snittet av alle golfspillere så havner du sikkert omtrent på 80mph Swing speed, men dette inkluderer for å si det litt stygt jævlig mange gamlinger... Tar du en ca. 10 hcp mellom 20-40 år så vil jeg tro mange er rundt 100mph swing speed. Vil også tro at flere klarer å treffe kula slik at de har en smashfactor rundt 1,5, og ergo 150mph ball speed. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, verken 10 hcpere eller andre nivåer.

Misforstå meg rett, jeg klarer å få ballen utpå banen greit nok men det er flere som driver lengre enn meg og jeg er ikke spesielt unik på noen som helst måte... :)

Poenget var uansett at TM helt sikkert klarer å sette opp en robot som slår 17 yards lengre med en SLDR enn en "annen eldre driver". Er SLDR custom-bygget for robot-svingen, og en XXX driver er så dårlig tilpasset som mulig, så vil du helt sikkert få de resultatene. Selv med "samme" loft. Mye av hemmeligheten ligger i hva slags skaft de tester med og svinghastighet etc. Min teori er at (driver)hodet har relativt lite å si...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by furu »

Gjennomsnittsgolferen er 10 år eldre enn deg :) Og har nærmere 30 i handicap. Jeg står fast ved at de hastighetene er uvanlige.

"Lengre enn....." kan alltid spinnes til sin fordel. Et merke sammenlignet vel i år sitt nye jernsett med tilsvarende kølle i X22.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by Golffreak »

furu wrote:Gjennomsnittsgolferen er 10 år eldre enn deg :) Og har nærmere 30 i handicap. Jeg står fast ved at de hastighetene er uvanlige.

"Lengre enn....." kan alltid spinnes til sin fordel. Et merke sammenlignet vel i år sitt nye jernsett med tilsvarende kølle i X22.
Nå snakket jeg vel ikke om gjennomsnittsgolferen, som nevnt i forrige innlegg så er det jo jævlig mange gamlinger i golf-Norge... Men vi kan vel være enige om at vi uenige i definisjonen av "uvanlige" hastigheter og "en annen verden"... ;)

Det er rimelig klart at produsentene av golfkøller har overdreven markedsføring, som jo ikke er uvanlig uansett bransje.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by furu »

Jeg står ved uttalelsen. Det er så store forskjeller at det ikke er relevant med 150mph. Det er absolutt en annen verden.

Å gå fra 80 til 85 i svinghastighet klarer mange. Men det blir stadig vanskeligere å øke jo høyere man kommer. Derfor er 100mph svinghastighet og en 1.5 smash utopi for vanlige golfere.
Instagram @christianfuru
Jenster
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2013, 09:42

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by Jenster »

Er det bare jeg som syns det er ganske morsomt at i alle disse fitting prosessene som ble tatt hos Tom og The Oven så er det ingen som bruker over 45" skaft, eller under 60 gr skaft. :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by furu »

Jenster wrote:Er det bare jeg som syns det er ganske morsomt at i alle disse fitting prosessene som ble tatt hos Tom og The Oven så er det ingen som bruker over 45" skaft, eller under 60 gr skaft. :D
Det med skaftlengden illustrerer godt et problem. Standardskaft er litt for lange.

Vekten tror jeg kan ha sammenheng med typen spillere som bruker tid og penger på fitting. Noen proffer spiller med ultralette skaft, men stort sett foretrekker de beste spillerne litt mer tyngde. Hvis vi ser på seniorspillere og vanlige amatører med høyt handicap ville kanskje skaftvekten de endte opp med i en slik fitting være mye lavere.
Instagram @christianfuru
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by tilskuer »

furu wrote:Mizuno og Titleist viste seg å være i en egen klasse når det gjaldt korrekt loft på driveren. Det stemmer tilskuer.
Merkelig hvor selektiv hukommelse en kan ha - jeg husket bare Mizuno :oops:

Når det gjelder skaftlengde på drivere er det jo en sammenheng mellom lengde og vekt. Det er jo utviklingen av lettere skaft og lettere køllehoder som gjør det mulig å håndtere de lange skaftene som er standard nå. Lengre skaft skal i teorien gi høyere køllehodehastighet og lengre slag ved samme svinghastighet. Hvis en velger å spille med et tyngre skaft vil det vel da være naturlig å også ned på skaftlengden igjen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by Golffreak »

Da er driveren fått seg en "extreme makeover"... :)

- Nytt Kuro Kage Silver 60 skaft er montert, stiff flex, kuttet til 44.5" og 1" tipped.
- R9 Supertri hodet er beholdt da jeg liker det og er veldig bra, men vektene er byttet ut fra 16g bak/1g på tå/hæl til 12g på tå/hæl og 2g bak.
- Hodet står det 8,5 grader på, men måler 9,5 i i nøytral posisjon på adapteret. Hylsa er byttet fra standard R9 adapter til en "tour versjon"(!) og står i nøytral. Det blir mulig justering mer åpent og med litt mindre loft, hvis ballbanen fremdeles er litt høy.
- Det er montert Golfpride Multicompound grep, men har gått fra midsize til vanlig størrelse men med oppbygging med mer tape spesielt under den nedre delen av grepet. Dette gjør at grepet ikke smalner så mye nedover, og det er ikke så tykt helt i enden som midsize.

Hodet har fått økt vekt mot tå/hæl for å få justere tilbake svingvekten, øke ballhastigheten og få ned ballbanen.

Rakk ikke å teste idag, men gleder meg til dra på rangen imorgen for å teste :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

NY CUSTOM FIT: Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by Golffreak »

Har vært på nye custom fits hos Tom på Losby, ref. driver fittingen lengre opp og denne gangen sjekket jeg egentlig resten av bagen bortsett fra putteren.

Jern: Her gikk jeg inn med åpne øyne, men hadde ikke noen planer om å bytte verken skaft eller hoder egentlig. Jeg ville ha Toms mening på utstyret, hvorvidt jeg burde ha forlengede køller, justering av lie/loft, grep etc. Flightscope data ble naturligvis tatt, og jeg fikk prøve ulike skaft og jern. Første steg var å måle hva jeg faktisk har, og jeg har alltid trodd at jeg fikk mine jern bøyd 2 grader upright etter en "fitting" for noen år siden. De viste seg å være 4 grader upright ifølge Tom! Det kunne jo forklare den litt for sterke drawen.. Hvorvidt det var en dårlig køllemaker jobb for noen år siden, eller om de har bøyd seg etter noen års bruk, det vet jeg ikke.. Hvis jeg prøver å rette ut ballbanen så kan jeg få en fade, og har slitt med å kontrollere skru/retning. Tom mente også at skaftet nok bøyer seg for mye "nedover" i treff-øyeblikket, og at et noe stivere skaft ville hjelpe. Jeg har relativt høy køllehastighet. Jeg har alltid trodd at "jernskaft er jernskaft" og at det har marginalt å si så lenge flexen er noenlunde riktig. Når jeg fikk testet KBS Tour C-taper S og S+ flex så fikk jeg åpenbaringen.. Jeg slo 6-jern 10 yards lengre! Det er jo stor forskjell, faktisk et helt jern, og følelsen og retningsstabiliten var utrolig bra! Dette fikk meg virkerlig til å tenke.. Jeg har jo X-forged 09, og testet KBS Tour med nye X-forged hodet men det skal være minimale forskjeller i ytelse på disse. Testet også S+ flex og det kan hende at jeg evt. lander på det om jeg skulle bytte. De er jo ikke de billigste skaftene akkurat, men ser ut som de er vesentlig billigere på nettet. Nå skal de jo monteres også da, og kan hende at jeg kjøper helt nye jern med disse skaftene etterhvert. Jeg liker X-forged 09 utrolig bra, men det er klart at litt mer tilgivende lange jern (3 og 4) kunne vært en tanke. Nye Nike Pro Combo kan kanskje være en mulighet, vi får se..
Tom justerte lie og loft på mine nåværende jern og wedger, og lie var altfor upright og loft var "all over the place" ifølge han. De var litt for svake ift spesifikasjonene, og nå har jeg ikke fått dataene enda men såvidt jeg husker hva han sa så ble de bøyd 1 grad sterkere enn hva Callaway har i sine specs. Diffen mellom f.eks. 8 og 9 jernet var også for liten, og han justerte alt opp igjen inkl. wedgene. Selv om jeg er 1,90 så har jeg lange armer og svinger slik at jeg ikke skal forlenge køllene. Det kan hende at jeg får dem bøyd helt tilbake til "standard" lie etterhver, men først skal det testes på banen :)

FW og hybrid: Her hadde jeg egentlig tenkt å finne nye "drømmekøller" og investere i nytt utstyr, bra skaft etc. Jeg slo en del bra slag med de gamle køllene jeg har idag, og klarte å gjenta dette både før og etter jeg slo med de andre. Testet RBZ woods og hybrider, Adams og litt annet, med ulike skaft, og uansett hva jeg slo så var ikke resultatene så gode som mine gamle køller! Som Tom sa, hvis du har funnet en 3w som funker så skift den aldri ut.. Jeg har de siste årene slått bedre og bedre, og mer og mer, med 3 wooden min og har nok blitt vant til den. Spørsmålet er om jeg kan bli like vant til en ny, og det kan jeg sikkert, men hvorfor bytte..? Det interessante er at verken RBZ eller Adams med all verdens "hastighets-lommer" produserte noen lengre slag for meg... Det på tross av at jeg tester med dyre high-end skaft. Jeg synes hodet på hybrien min idag er litt klumpete og litt vanskelig å komme skikkelig ned til ballen på fairway, men jeg treffer jo bra med den likevel. Her blir det foreløpig ingen endringer, men holder det litt åpent fremover. Ønsker å teste ut flere andre hoder også, Nike Covert tour, Callaway X-hot etc men det skal være reelle forbedringer for at jeg bytter..

Det var to relativt store overraskelser, og det var at det var skaftene i jerna mine hvor det var størst potensiale og at min snart 10 år gamle FW (som slettes ikke var fancy da heller) gikk like langt og bra som helt nye køller med premium skaft.. Hybridene det samme, men der hadde jeg en følelse av at skaftet i det nåværene kølla min var mye mer riktig for meg.

Veldig interessant og gøy å gjennomføre disse custom-fittingene hos Tom Horley, er nok ikke mange som har like stor kunnskap, engasjement og bra studio/utvalg/verksted som han. Anbefales :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: NY CUSTOM FIT: Re: Nytt skaft og nye investeringer...

Post by smalahove »

Golffreak wrote: Som Tom sa, hvis du har funnet en 3w som funker så skift den aldri ut..
Jeg skulle aldri ha skiftet ut min første 3 wood, en Callaway warbird.
Post Reply