Et sikkert tegn på en snobbesport!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Golffreak wrote:Tror faktisk mange klubber kunne fjernet den offisielle kleskoden, da dette ville regulert seg selv med en kultur hvor stort sett de fleste går greit kledd. De få som hadde gått i en skitten jeans og hullete t-skjorte ville jo blitt sett litt rart på kanskje, og først og fremst hadde de følt seg såpass "under-dressed" at de kom litt penere kledd neste gang... Er jo ingen offisiell/nedskrevet kleskode i de fleste bedrifter, men folk kommer jo kledd ihht til den bedriftskulturen som råder.
Bra skrevet, nettopp! Det burde holde i massevis at det regulerer seg selv på den måten, slik det gjør ellers i samfunnet!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by barcentrale »

Som veggis skrev, så er det mange som ikke har et fnugg av sosial innretningssans når det kommer til kleskoder. Å kle seg anstendig gjøres i alle sammenhenger hvor vi viser respekt for medmennesker eller høytidelige tilstelninger. Det være seg bedre restauranter, bryllup, begravelser, bursdagsselskaper etc.. Når det kommer til golf, så bør man i større grad enn i andre sporter og idretter vise respekt for medspillere da den utøves med ukjente spillere over lengre tid, i en medlemsklubb hvor medlemmene bruker betydelige pengebeløp for å opprettholde en god standard. Ergo har den sosiale kleskoden på golfklubber over mange hundre år orientert seg i en bestemt og tydelig retning! Og for å håndtere disse medlemmene (samt greenfeegjester) som er sære og ikke villige til å innrette seg, så har man reguleringer på området! Alternativet er at man håper at alle innretter seg, og så utviser de fra klubben hvis de ikke innretter seg over tid. Det syns jeg vil være en løsning som gir golfen et langt mer snobbete rykte!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Best uten ball
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2012, 22:24

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Best uten ball »

For ca. en mnd. siden hadde jeg en possetiv opplevelse på Drammen Golfbane. Da jeg kom opp på treningsfeltet var det to personer i gang med å putte iført arbeidsbukser fra Jula, med utenpå hengende lommer, og kraftige værnesko. Etter ca. 10. min. oppdaget jeg at de hadde dobbelt så mange hulltreff som meg, som var iført trøye med krave, og Willson bukser. Naturlig nok kom man i snakk, og det viste seg at de var helt vanlige mensker, og veldig hyggelige.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by kevin »

Det regulerer seg selv allerede i dag. Tør påstå at de færreste klubbene er veldig strenge på dette. De fleste spiller mest på hjemmebanen sin og vet godt hva som gjelder der. Skal man spille et sted man vet at det er strengere, så innretter man seg etter det. Er man usikker, sjekker man hva som gjelder. Enkelt og greit. Det blir ikke snobbete av det. piquet og en grei bukse eller shorts koster ikke mer enn andre klær, og behøver ikke se penere ut. Ingen grunnlag til å kalle det snobbete da.

Det finnes et utall av andre kleskodekser, også innen golfen. F.eks at på de proffesjonelle tourene er langbukse påbudt. Alle klarer å forholde seg til det. Skikk og bruk, kodeks, stil og tradisjon. Men når gutta spiller andre turneringer som oppvisningsgreier, da stiller de ofte i shorts. Ihvertfall de som ikke skjemmes over hvordan leggene deres ser ut.

Når spillerne skal på på offisielle middager i regi av touren/sponsorer, er det krav om "suit/jacket and tie".

I arbeidslivet finnes det enormt mange uniformsyrker, og det finnes de som ikke har noen spesielle krav. Og så finnes det en god del som har en eller annen form for kodeks. Vet om flere banker og eiendomsmeglere f.eks hvor det er krav til dress for gutta og krav om skjørt+jakke for damene. Vet også om mange steder hvor shorts ikke er lov på jobb, selv på sommeren og med 30gr varme.
Litt stil synes jeg man kan forvente, ihvertfall ikke total mangel på stil.

Som da jeg sjekket inn på et hotell i nord-norge i sommer. Ungjenta bak disken gikk i ei slitt joggebukse og ei t-skjorte med navneskilt på. Sikkert komfortabelt for hennes del, men det er ingen bra måte å representere hoteller og en stor hotellkjede på. Eller de barnehageansatte som kommer tuslende i joggebukse. Man kan få inntrykk av at de går på jobb i samme klær som de enten trener i (lite sannsynlig) eller som de ligger og slumrer på sofaen i hjemme.

Jeg har heller ingen problemer med at folk spiller i jeans og t-skjorte uten krave. Men har heller ingen problemer med at det finnes regler man må forholde seg til.

Har sett golfere i felleskjøp-kjeledress og gummistøvler. Ser litt snodig ut, men gjerne for meg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by furu »

Konstruert problemstilling. De fleste klesregler på de fleste baner er sovende.

Det er sikkert flere som avvises fra norske gymsaler hvert år på grunn av sko med svart såle.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by CharlieB »

Merkelig dette, det slår meg igjen at mye av det som er Golfens Etikette egentlig er normal høfliget, ta hensyn og vise respekt for hverandre. Det er nesten så man undres hva slags folk golfere faktisk ER siden man er nødt til å skrive det ned og diskutere det opp, ned og i mente..
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

barcentrale wrote:Som veggis skrev, så er det mange som ikke har et fnugg av sosial innretningssans når det kommer til kleskoder. Å kle seg anstendig gjøres i alle sammenhenger hvor vi viser respekt for medmennesker eller høytidelige tilstelninger. Det være seg bedre restauranter, bryllup, begravelser, bursdagsselskaper etc.. Når det kommer til golf, så bør man i større grad enn i andre sporter og idretter vise respekt for medspillere da den utøves med ukjente spillere over lengre tid, i en medlemsklubb hvor medlemmene bruker betydelige pengebeløp for å opprettholde en god standard. Ergo har den sosiale kleskoden på golfklubber over mange hundre år orientert seg i en bestemt og tydelig retning! Og for å håndtere disse medlemmene (samt greenfeegjester) som er sære og ikke villige til å innrette seg, så har man reguleringer på området! Alternativet er at man håper at alle innretter seg, og så utviser de fra klubben hvis de ikke innretter seg over tid. Det syns jeg vil være en løsning som gir golfen et langt mer snobbete rykte!
Dette var da en voldsom salve for å beskytte golfsporten mot folk som liker å gå i f.eks. T-skjorte? Så det med snobbete holdninger er nok dessverre ikke noen unødvendig debatt :(

Hvis man mangler krave på skjorta, er man da uten et fnugg av sosial innretningssans, kler seg ikke anstendig, viser ikke respekt for medmennesker og medspillere, og ødelegger for dem som vil opprettholde en god standard? Er ikke dette en snobbete melding?

En gang i tiden var det klare koder som viste klassetilhørighet, hvor den som så ovenfra og ned oppfattet å se en ubehøvlet berme, mens den som så nedenfra og opp oppfattet å se selvgodhet og snobberi. Er det sånn fremdeles? Og trenger i så fall snobbene å beskytte golfen mot bermen, siden det er overklassen som av historiske grunner har hatt denfinisjonsmakten her?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Pepto »

Jeg driter i om jeg har krave eller ikke, spiller også i jeans.
Jeg spiller som oftest i de klærne jeg har på meg om morran. Siden jeg har et slubbertyrke så ser jeg ut som en slubbert.

Jeg kler meg normalt til daglig og normalt bør holde. Sett ei som spilte i bikini, ikke noe spesielt flott. Men det var ene og alene fordi hu ikke var råfin. Det finnes like mye golfklær som kan få eldre mennesker til å sette kamferdropset på tverke og pacemakeren må gå for fullt.

Man trenger ikke ha på seg det styggeste som finns, men man trenger heller ikk kjole og hvitt.

Kler meg selvfølgelig pent når det er påkrevd... Litt slit at dem går å maser "tuck your shirt in, tuck your shirt in" får pokker meg slutte å bare selge usunn mat og øl i klubbhuset slik at det er mulig å holde styr på vomma.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Hør hør, jeg støtter Pepto; hans beskrivelse av seg selv er en beskrivelse det skal være plass til i golfen :)

... men det er faktisk forskjell på takhøyde i ulike klubber.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by barcentrale »

Snowman wrote:Dette var da en voldsom salve for å beskytte golfsporten mot folk som liker å gå i f.eks. T-skjorte? Så det med snobbete holdninger er nok dessverre ikke noen unødvendig debatt :(

Hvis man mangler krave på skjorta, er man da uten et fnugg av sosial innretningssans, kler seg ikke anstendig, viser ikke respekt for medmennesker og medspillere, og ødelegger for dem som vil opprettholde en god standard? Er ikke dette en snobbete melding?

En gang i tiden var det klare koder som viste klassetilhørighet, hvor den som så ovenfra og ned oppfattet å se en ubehøvlet berme, mens den som så nedenfra og opp oppfattet å se selvgodhet og snobberi. Er det sånn fremdeles? Og trenger i så fall snobbene å beskytte golfen mot bermen, siden det er overklassen som av historiske grunner har hatt denfinisjonsmakten her?
En klubb består av et stort utvalgt mennesker som har forskjellige oppfatninger av hva som er riktig kleskode på en golfbane. Syns ikke det er så rart at man lander på en kleskode som alle kan akseptere, istedenfor at det skal være misnøye blant klubbens medlemmer.

Som kevin skriver, så er det vel så mange kleskoder i dagens samfunn nå som i gamle dager. Tror bare ikke at det er så enkelt å se dem. Man ville reagert hvis man kom til en legekonsultasjon, og legen gikk i hettegenser og dongeribukse. Tilsvarende hos advokaten. Med andre ord forteller klærene du går i hvordan du respekterer situasjonen og omgivelsene. Som tidligere skrevet så er en golfklubb og dens natur preget av nettopp dette. Hvorfor det er slik er jo interessant å diskutere - men jeg syns det blir litt umodent og enkelt å trekke fra snobbe-kortet uten å se at mange faktorer spiller inn!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Pepto »

Tja... Litt voldsomt å dra paralleller til besøk hos advokat/lege.

Vi snakker om rekreasjon her, vi bør nok bare være glade det er lite speedo og crocs.
Mennesker har forskjellig syn på hva om er fint av klær. Litt stusselig hvis noen i sine øyne "stivpynter" seg og blir nekta å spille fordi det er for stygt eller ikke sømmer seg.

Greit å ha en viss kleskode, men at man MÅ ha ditt og datt er litt gammeldags synes nå jeg.
Tennis lider litt av det samme, er jo ikke til å komme bort fra at det bunner i at det har vært snobbesporter.

Hva folk har på seg ofrer jeg ikke en tanke når jeg spiller.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Hagean »

Golffreak wrote:Det som er litt pussig forøvrig, er at menn gjerne må/bør ha shorts ned til knærne, og piquet med armer. Damer derimot kan ha tilnærmet hotpants og spille i topp uten armer og gjerne litt utringet også. Har derimot til gode å se, langt derifra spille med, noen snasne damer som er kledd sånn...... :(
Så det faktisk for ikke så lenge siden! Marita Engzelius dukket plutselig opp bak meg når jeg stod og puttet på Atlungstad. Hadde med seg en bråte pensjonister hun skulle instruere i chipping/putting. Hadde da også med seg ei ganske snasen frøken på rundt, tja 20 med tidenes minikjørt. Tviler på at gamlinga fikk mye med seg av hva Marita sa når venninna gikk for å hente ballene sine fra hullet. Hva er vits med å være gammal om man ikke skal være gris, si'.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

barcentrale wrote:En klubb består av et stort utvalgt mennesker som har forskjellige oppfatninger av hva som er riktig kleskode på en golfbane. Syns ikke det er så rart at man lander på en kleskode som alle kan akseptere, istedenfor at det skal være misnøye blant klubbens medlemmer.
Dette er den vanlige reguleringsdiskusjonen som finnes mange steder i samfunnet, dvs om det er greit med reguleringer som tvinger mindretallet til å følge flertallets normer, eller om man skal tillate personlig frihet hvor folk får velge selv. Mange av oss mener at personlig frihet bør være normalen, dvs at reguleringer som tvinger mindretallet til å gjøre som flertallet, bare bør skje der det har en svært saklig begrunnelse. Og det finnes ikke noen saklig begrunnelse for å nekte folk å spille golf i T-skjorte.

Det pussige er at jeg har diskutert dette også med folk som klager over reguleringsvillige politikere, som vil påtvinge folk sine normer med unødvendig mange regler, og så oppfører de seg akkurat like reguleringskåte selv ved å støtte en så unødvendig regel som at det må være krave på skjorta på en golfbane. Hva med å tillate personlig frihet hvor folk får velge sjøl? Det er ikke noe "snobbekort" fra meg å påpeke dette, det er derimot min ærlige mening at det er et snobbete forsøk på å gi golfen et finere preg enn den hverdagslige T-skjorta. Det sier jo litt at det her i tråden er dratt fram alt fra advokater, restaurantbesøk, bryllup og begravelser som paralleller til at folk ikke kan spille golf i det som er deres vanlige klær. Bortsett fra at det faktisk ikke er skrevne regler på alle de andre nevnte arenaene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Gundersen »

All annen idrett har drakter, som symboliserer tilhørighet.
På golfbanen er drakta piqueskjorter og en eller annen bukse som ikke er jeans.
Klærne må ikke være dyre merkeklær, man får kjøpt piqueskjorter og pene bukser på Dressmann.

Behøver da ikke være så vanskelig.


Sendt fra surfefjøla
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by veggiss »

Snowman wrote:
barcentrale wrote:En klubb består av et stort utvalgt mennesker som har forskjellige oppfatninger av hva som er riktig kleskode på en golfbane. Syns ikke det er så rart at man lander på en kleskode som alle kan akseptere, istedenfor at det skal være misnøye blant klubbens medlemmer.
Dette er den vanlige reguleringsdiskusjonen som finnes mange steder i samfunnet, dvs om det er greit med reguleringer som tvinger mindretallet til å følge flertallets normer, eller om man skal tillate personlig frihet hvor folk får velge selv. Mange av oss mener at personlig frihet bør være normalen, dvs at reguleringer som tvinger mindretallet til å gjøre som flertallet, bare bør skje der det har en svært saklig begrunnelse. Og det finnes ikke noen saklig begrunnelse for å nekte folk å spille golf i T-skjorte.

Det pussige er at jeg har diskutert dette også med folk som klager over reguleringsvillige politikere, som vil påtvinge folk sine normer med unødvendig mange regler, og så oppfører de seg akkurat like reguleringskåte selv ved å støtte en så unødvendig regel som at det må være krave på skjorta på en golfbane. Hva med å tillate personlig frihet hvor folk får velge sjøl? Det er ikke noe "snobbekort" fra meg å påpeke dette, det er derimot min ærlige mening at det er et snobbete forsøk på å gi golfen et finere preg enn den hverdagslige T-skjorta. Det sier jo litt at det her i tråden er dratt fram alt fra advokater, restaurantbesøk, bryllup og begravelser som paralleller til at folk ikke kan spille golf i det som er deres vanlige klær. Bortsett fra at det faktisk ikke er skrevne regler på alle de andre nevnte arenaene.
Man har da virkelig frihet til å velge en annen klubb enn den som har kleskoder.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

Gundersen wrote:All annen idrett har drakter, som symboliserer tilhørighet.
På golfbanen er drakta piqueskjorter og en eller annen bukse som ikke er jeans.
Klærne må ikke være dyre merkeklær, man får kjøpt piqueskjorter og pene bukser på Dressmann.

Behøver da ikke være så vanskelig.

Sendt fra surfefjøla
Det stemmer rett og slett ikke at all annen idrett har regler om hva folk skal ha på seg på trening, eller regler om hva gjester må ha på seg hvis de leier tid på banen deres. Og de idrettene som har regler om hva folk må ha på seg, da er det vanligvis motivert ut fra sikkerhet eller andre saklige praktiske grunner, og ikke at snobbene lager forbud for å beskytte miljøet sitt mot andres klesvalg - ut fra sin egen estetiske smak og sportens overklassehistorie.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by GunnarBull »

Jeg skjønner at "snobb" er et tema for deg, Snowman. Enig med veggiss over her, det er ikke noe større problem enn du gjør det til selv.

PS: Alle som synes det er greit med en kleskode er ikke nødvendigvis snobber, selv om du tydeligvis liker å tro det.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

GunnarBull wrote:Jeg skjønner at "snobb" er et tema for deg, Snowman. Enig med veggiss over her, det er ikke noe større problem enn du gjør det til selv.

PS: Alle som synes det er greit med en kleskode er ikke nødvendigvis snobber, selv om du tydeligvis liker å tro det.
Store norske leksikon har denne definisjonen av hva ordet "snobb" betyr:

<... Person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, «fin» omgang eller flotte klær...>

Det står altså "eller", så det å legge overdreven vekt på en av disse tingene, f.eks fin omgang eller flotte klær, holder for at ordet skal være dekkende. Det er altså full dekning for å kalle det snobbete den type beskrivelser og argumenter som flere har brukt her i tråden. Og det er full dekning å kalle det snobbete å ville beskytte miljøet fra mindre "fin" omgang og ikke så flotte klær.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by furu »

"Flotte klær"? Chinos og pique fra Dressmann eller H&M holder lenge.

En snobb er altså en som legger vekt på flotte klær fra rimelige klesbutikker :)
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Et sikkert tegn på en snobbesport!

Post by Snowman »

furu wrote:"Flotte klær"? Chinos og pique fra Dressmann eller H&M holder lenge.

En snobb er altså en som legger vekt på flotte klær fra rimelige klesbutikker :)
En snobb er en som er så opptatt av at alle skal ha pique, for at det skal være bedre "stil", og derfor støtter et forbud mot at de som vil det skal kunne bruke T-skjorte. Det er forbudet som gjør at det blir "overdreven vekt" på det, jf. definisjonen.

Igjen, jeg sier ikke at det er snobbete selv å bruke pique, men jeg sier at det snobbete å nekte andre å bruke T-skjorte. Det er det som er en ovenfra-og-ned-holdning.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply