European tour 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

radar1 wrote:Uff :cry: 64, 74, 76 og nå sliter han med å komme under 80..
Snowman wrote:hadde tro på at Kofstad kunne bli den spilleren vi aldri har hatt; en herrespiller som kunne etablere seg i verdens topp-100
Jeg har fortsatt trua! :)

Setter smellen på kontoen for barnesykdommer, men likte ikke kroppsspråket hans i går, og heller ikke furte kommentarene til caddien om at det var for mye sand i bunkerne. Opp med hue Espen!!
Jeg liker at du har trua på det fortsatt, radar, for det er gøy og engasjerende å ha trua på noe sånt. Skulle ønske jeg også fortsatt hadde den, men jeg sliter dessverre med å beholde optimismen der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Snowman wrote:Hvor gamle var de beste europeerne da de vant på ET første gang? Det sjekket jeg nå. Jeg tok de 10 beste europeerne på OWGR, og det viste seg at de var i snitt 22 år da de vant på ET første gang. Det var 3 av dem som fikk sin første seier før de fylte 20 år (Rory, Garcia, Manassero), ytterligere 4 av dem fikk den før de fylte 25 år (Rose, G-Mac, Westwood, Poulter), og de 3 siste fikk den etter 25 år (Stenson, Donald, Hanson). Den som bruke lengst tid, det var Peter Hanson, og han var 27 og et halvt år da han fikk sin første ET-seier. Så dette setter det vel litt i perspektiv når man bør vise seg hvis man vil bli noe stort, eller hva?
Å sammenligne med disse blir jo bare tull. Disse var "barnestjerner" som slo gjennom i veldig ung alder. De tre første begynte å dominere på øverste nivå i svært ung alder. Mens Kofstad gikk på college og ble ikke pro før han var 23 år gammel. Han er sånn sett ung og fersk i dette sirkuset. Rose ble pro når han var 18, Manassero var 17, Garcia var 19, Poulter var 18, Westwood var 20 og McIlroy var 18.
Kofstad var ingen barnestjerne, ei heller noe dominerende på college. Han er et treningsprodukt, som har blitt veldig god. Men han behøver mer tid til å etablere seg og få erfaring.

Når det er sagt, var det skuffende at han raste så mye nedover i helgen. Vanskelig å si hvorfor. Han spilte jo fantastisk på torsdag og var plutselig hetest i europa. Jeg tror han lærer av dette, men han får kanskje ikke uttelling for det på en stund. Kanskje blir han usikker foran de neste turneringene og stiller med svekket selvtillit. Eller kanskje han ser framover og tar med seg at han leverte turneringens laveste runde av alle, den ene dagen.

Får med seg ca.5300,- euro til reisekassa. Sveits neste, fjellgolf i Crans Montana.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Jeg tror han lærer av dette, men han får kanskje ikke uttelling for det på en stund. Kanskje blir han usikker foran de neste turneringene og stiller med svekket selvtillit. Eller kanskje han ser framover og tar med seg at han leverte turneringens laveste runde av alle, den ene dagen.
Dette er et interessant tema. I utgangspunktet er det negativ læring å oppleve at man ikke klarer å levere når presset øker, slik at det er større - og ikke mindre - sjanse for at det samme skjer også neste gang. Den positive læringen, det er i utgangspunktet å oppleve mestring, dvs. lære seg å levere, fordi man vet man har klart det før. Sånn sett er det lettere å få positiv læring ut av gode enn dårlige resultater.

Men det går også an å snu negativ læring til positiv læring. Det viktige da er at man, ofte i samtale med andre, klarer å gjøre en analyse som gir økt selvinnsikt. Da må man klare å definere HVORFOR man ikke taklet presset, slik at man kan gå videre til "og hva kan jeg gjøre med det?". Den type selvinnsikt og forberedelser, det er det som er viktig å få til nå. Det går an, andre har fått det til før! Men da må man ikke tro at læringen allerede har kommet gjennom opplevelsen, for læringen kommer av at man får til analysen og såkalt "etterlæring".


(PS til Kevin: Jeg gjorde da ikke noe jukseutvalg ved å sammenligne med utvalgte "barnestjerner". Jeg så jo på de 10 beste europeerne uavhengig av når de hadde slått igjennom, og det var jo også tre stk der som hadde fått sine første ET-seire da de var hhv 25, 26 og 27 år.)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Det er noe jeg virkelig ikke skjønner her!

Torsdag leder en nordmann på ET etter strålende spill, helt i verdensklasse. Fredag spiller han svakere, men holder seg i teten pga det han hadde å gå på fra torsdag. Lørdag går han i lederball, men sprekker. Søndag sprekker han enda verre, slik at vi over fire dager fikk hele spekteret fra golfens himmel til golfens helvete.

Det jeg ikke skjønner er hvordan en del "guruer" og "legender" her på golfsnakk, med opptil flere tusen innlegg, ikke lot seg engasjere av dette dramaet. Når man er så skrivelysten at man ofte har postet innlegg om alt mulig, var ikke dette her noe å skrive om da?
Last edited by Snowman on 02 Sep 2013, 08:05, edited 1 time in total.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: European tour 2013

Post by Birdieplayer »

Skuffende, men det kommer et lass med nye muligheter, bare å bite tenna sammen og kjøre på videre!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Snowman wrote:Det er noe jeg virkelig ikke skjønner her!

Torsdag leder en nordmann på ET etter strålende spill, helt i verdensklasse. Fredag spiller han svakere, men holder seg i teten pga det han hadde å gå på fra torsdag. Lørdag går han i lederball, men sprekker. Søndag sprekker han enda verre, slik at vi over fire dager fikk hele spekteret fra golfens himmel til golfens helvete.

Det jeg ikke skjønner er hvordan en del "guruer" og "legender" her på golfsnakk, med opptil flere tusen innlegg, ikke lot seg engasjere av dette dramaet. Når man er så skrivelysten at man ofte har postet innlegg om alt mulig, var ikke dette her noe å skrive om da?
det er vel sånn at noen stort sett bare skriver når det går bra, mens noen bare skriver når det går dårlig. Selv var jeg borte store deler av helgen og har ikke fulgt så veldig mye med.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Snowman wrote:Det er noe jeg virkelig ikke skjønner her!

Torsdag leder en nordmann på ET etter strålende spill, helt i verdensklasse. Fredag spiller han svakere, men holder seg i teten pga det han hadde å gå på fra torsdag. Lørdag går han i lederball, men sprekker. Søndag sprekker han enda verre, slik at vi over fire dager fikk hele spekteret fra golfens himmel til golfens helvete.

Det jeg ikke skjønner er hvordan en del "guruer" og "legender" her på golfsnakk, med opptil flere tusen innlegg, ikke lot seg engasjere av dette dramaet. Når man er så skrivelysten at man ofte har postet innlegg om alt mulig, var ikke dette her noe å skrive om da?
Vi var rett og slett ikke klar over at engasjement måles i antall kommentarer/innlegg. Beklager.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

furu wrote:
Snowman wrote:Det er noe jeg virkelig ikke skjønner her!

Torsdag leder en nordmann på ET etter strålende spill, helt i verdensklasse. Fredag spiller han svakere, men holder seg i teten pga det han hadde å gå på fra torsdag. Lørdag går han i lederball, men sprekker. Søndag sprekker han enda verre, slik at vi over fire dager fikk hele spekteret fra golfens himmel til golfens helvete.

Det jeg ikke skjønner er hvordan en del "guruer" og "legender" her på golfsnakk, med opptil flere tusen innlegg, ikke lot seg engasjere av dette dramaet. Når man er så skrivelysten at man ofte har postet innlegg om alt mulig, var ikke dette her noe å skrive om da?
Vi var rett og slett ikke klar over at engasjement måles i antall kommentarer/innlegg. Beklager.
På enkeltperson-nivå gjør det jo ikke det, for selvsagt kan noen være bortreist eller opptatt med andre ting. Men det ER rart at det ikke var mer trafikk her inne på en sånn type langhelg som vi neimen ikke er bortskjemte med. Selv syntes jeg det var fantastisk spennende å følge med gjennom helgen, og da hadde det vært morsomt med flere likesinnede å dele gleder, sorger, håp og skuffelser med underveis.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: European tour 2013

Post by TinCup »

Omega European Masters spilles i Sveits denne uken. Kofstad er med. +1 e 3 hull. Foreløpig leder ukjente (?) Lahiri på -8. Jimenez og Fletwood følger på -6.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: European tour 2013

Post by TinCup »

Kofstad er ferdig med 10-18 på -1. to birdies og en bogey. Ligger foreløpig på T40. Et par birdies på bak9 hadde ikke vært å forakte!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

+2 i dag og T111. Må skjerpe seg skikkelig for å klare cut i morra
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Krisestart for Kofstad i dag, blir helgefri
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: European tour 2013

Post by eivaan »

Har han mistet det helt etter smellen sist...får håpe han henter seg inn ved neste anledning og at han har noen rundt seg som kan bidra :) Dette er krise!!!
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: European tour 2013

Post by Sticho »

11 over etter 14 hull... Jeg hadde jo vært misfornøyd selv med det spillet der.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: European tour 2013

Post by Franz »

Hva har skjedd idag?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Startet med birdie, etter det ble det total kollaps. Nakkeskaden igjen kanskje? Ferdig på +13 i dag.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Han har i det minste to spillere bak seg. Begge to har riktig nok trukket seg.........men allikevel :)

Døvle kommer med en oppdatering på hva som skjedde så snart han har hørt fra Kofstad.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Instagram @christianfuru
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: European tour 2013

Post by TomShanks »

Så ikke nakke, bare offensiv strategi som gikk skeis altså. Forståelig, men 84 skal ikke være mulig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Kan hende 13-åringen fra Kina havner bak Kofstad til slutt, har ikke startet så bra i dag han heller ;)
Post Reply